Groteske priser
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-03-07 18:32

Hejsa

Konen og jeg var lige ved at finde nogle 17" sommerfælge til vores Mazda 6.

Valget faldt på et par originale Mazda fælge (design 34) i 7x17":
<http://phwt.mazda.dk/mazda/GetImage?imageId=22B5C83F30A84CE7B490DF4743B03797>

Prisen i Danmark er ca 2475,- stykket. Det var som sådan ikke
afskrækkende, men så ville jeg alligevel lige tjekke prisen i Tyskland.
Her var prisen 192€ eller ca 1425,- stykket. "Ab es geht..."

Med den prisforskel tænkte jeg: "Jamen, det er jo kun fra Bornholm, at
det ikke kan svare sig at køre til udlandet". Hmm, hvad mon det koster
at sejle fra Bornholm....

Sørme om ikke prisen på en færgebillet er dækket godt ind under
prisforskellen mellem samme fælg i henholdsvis Danmark og Sverige, så
der findes faktisk ikke et eneste sted i Danmark, hvorfra det ikke vil
være billigere selv at rejse til udlandet og hente omtalte fælge. Det er
da grotesk!!!

Nå, men siden jeg regnede med at bruge op mod 10k til fælge, så tager
jeg lige et par rustfri udpufsforlængere med samt en hækspoiler med.
Hurra for Nutellaland

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Mazda DiTD

Dato : 24-03-07 21:08

Har du ikke nogle www adresser hvor man kan finde de priser/ dele?

MVh
Morten Dahl

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-03-07 08:45

Hej

Mazda DiTD wrote:
> Har du ikke nogle www adresser hvor man kan finde de priser/ dele?

Det var på www.mazda.dk og www.mazda.de under bilbehør / Zubehör

http://www.mazda.dk/Owning/Accessories/
og
http://www.mazda.de/Owning/Accessories/

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Mazda DiTD

Dato : 27-03-07 21:01

Takker jeg troede at du havde fundet et sted uden for Mazda butikken. Men
det er helt ok det er jo prisen det kommer an på ikk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 27-03-07 21:08

Hej

Mazda DiTD wrote:
> Takker jeg troede at du havde fundet et sted uden for Mazda butikken. Men
> det er helt ok det er jo prisen det kommer an på ikk

Ja og så fik jeg endda 5% i rabat. Måske ikke så meget, men lidt har
også ret. Så det billige blev endnu billigere. Får 4x17" fælge + 2
afgangsrør + hækspoiler til 8500,-. Så selv efter det hele er samlet,
lakeret og monteret er prisen under 10k

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Otto J

Dato : 25-03-07 09:18

> Prisen i Danmark er ca 2475,- stykket. Det var som sådan ikke
> afskrækkende, men så ville jeg alligevel lige tjekke prisen i Tyskland.
> Her var prisen 192€ eller ca 1425,- stykket. "Ab es geht..."

Ikke fordi det skal afholde dig fra at købe tingene dér hvor det er
billigst, men en stor del af forklaringen på de ret store prisforskelle på
tilbehør og service fra DK til Tyskland/Sverige, er at det danske
afgiftssystem gør forhandleren presset på avancen på selve bilen. Derfor
henter de indtjeningen hjem på højere priser på tilbehør og service. Jeg ved
eksempelvis pga. kontakter i branchen at avancen på min bil da jeg købte den
var rundt regnet 0 kroner, og jeg husker noget med en historie om at, var
det Kia? Ellers Chevrolet, som på mindste model havde sat vejl. så der var
negativ avance.

Som sagt, det skal ikke afholde dig fra at handle det billigste sted, det
var bare for at give et eksempel på at bare fordi der er prisforskelle,
behøver den dyreste ikke være en røver.

Mvh. Otto

Fra : Elmer Fjort

Dato : 25-03-07 09:34

"Otto J" <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Som sagt, det skal ikke afholde dig fra at handle det billigste sted, det
> var bare for at give et eksempel på at bare fordi der er prisforskelle,

Jeg vil indrømme at jeg ikke helt tror på den historie.
Vi købte ny bil i december, og fik uden de store armbevægelser 19000 i
rabat. Og det i ren handel.
Forhandleren har ikke sat penge til på handlen, for han viste at han
aldrig så den bil mere, da det er en forhandler i
Jylland, og vi bor i Nordsjælland.

Lyder meget som en forhandler historei om hvor lidt de tjener

Elmer

Fra : claus b. p.

Dato : 25-03-07 09:59

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> wrote in message

> Lyder meget som en forhandler historei om hvor lidt de tjener

Netop. Det var sådan sangen lød engang. Nu ved de fleste at listepriserne er
høje nok til at kunne trykkes ned. Det er snarere fordi den danske
afgiftskultur avler høje priser, ud fra en betragtning om at har kunderne
råd til det ene, har de også råd til det andet.
Noget andet er, at de sindsyge danske afgifter og skatter på alt også gør
det at man er nødt til at sætte priserne højt, for at kunne få penge nok til
at dække sine udgifter. Dvs. at det er en ond spiral.
Da den borgerlige regering i midt 80erne fjernede en punktafgift på 1200 kr
på videomaskiner, endte maskinerne med at falde ca. 5000 kr i pris, fordi
der opstod en mere naturlig konkurrence. Men man kunne alligevel spare 20%
på at købe den i Tyskland.

/Claus

Fra : C. Caspersen

Dato : 25-03-07 10:17

> [...]
> om at, var det Kia? Ellers Chevrolet, som på mindste model havde sat vejl.

Så vidt jeg ved, at der ved lov fastsat en minimumsavance - mener den er 8,5
%.

/Caspersen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 25-03-07 10:30

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> writes:

> Så vidt jeg ved, at der ved lov fastsat en minimumsavance - mener den er 8,5
> %.

Det er da vel kun ved beregning af afgift.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-03-07 19:39

Hej

Otto J wrote:
> Som sagt, det skal ikke afholde dig fra at handle det billigste sted, det
> var bare for at give et eksempel på at bare fordi der er prisforskelle,
> behøver den dyreste ikke være en røver.

Jeg har det lidt sådan, at hvis ikke de kan tjene pengene på andre måder
end faktisk at røvrende folk, så må de for min skyld godt lukke. Med de
priser de disker op med, så tvinger de mig til at undersøge markedet og
ad den vej andre steder at handle. Hvis det var momsforskellen til de
tyske priser, så kunne det accepteres, men at prisen er ca 66% højere i
DK end i DE kan ikke forklares med 9% momsforskel.

Og den der med 0-avance på bilerne er bare hykleri. Hvis det var så
dårlig en forretning at sælge biler, så forstår jeg ikke hvordan de har
råd til at bygge alle de kæmpe glasmonstre af udstillingshaller hvor de
har >100 biler på lager. Det er helt sikkert et resultat af
forhandlernes manglende indtjening.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Otto J

Dato : 26-03-07 12:01

> [...]
> biler på lager. Det er helt sikkert et resultat af forhandlernes manglende

Jeg siger jo netop ikke at de ikke tjener penge. Jeg siger at deres
indtjening er anderledes fordelt end i visse andre lande. Det kan jo være
deres kæmpe glasmonstrer er tjent hjem på fælgene, og ikke på bilerne.

Mht. rabatten, så har jeg hørt at man også kan få rabat i udlandet. Og hvis
der ikke er lavere avancer på biler solgt i Danmark, hvad er det så for
noget klynkeri i tråden om nedsættelse af registreringsafgift, om at dét vil
fjerne den rabat producenterne giver de danske importører?

Mvh. Otto

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-03-07 18:34

Hej

Otto J wrote:
> Jeg siger jo netop ikke at de ikke tjener penge. Jeg siger at deres
> indtjening er anderledes fordelt end i visse andre lande. Det kan jo være
> deres kæmpe glasmonstrer er tjent hjem på fælgene, og ikke på bilerne.

Jeg tror de tager dem på timerne. Jeg kontaktede en forhandler for at
høre om stumperne og med den størst mulige rabat var han stadig flere
tusinde over listeprisen i Tyskland. Han skyndte sig dog at sige at hvis
det var inkl montage, så kunne han slet ikke være med. Jeg ved ikke hvad
en værksstedstime koster i DE, men i DK koster den 625,-.

> [...]
> noget klynkeri i tråden om nedsættelse af registreringsafgift, om at dét vil
> fjerne den rabat producenterne giver de danske importører?

Forhandlerne kan da være ligeglade. Ifølge dem, så tjener de jo ikke
noget på bilen. Med alle de nye huse der bygges, så tjener de penge og
da det ikke er på bilerne, må det være tilbehør og service. Hvis bilerne
i den sidste ende for forbrugerne bliver billigere, så sælges der samlet
flere biler. Ergo vil forhandlerne tjene endnu flere penge.

Men det kan da også være, at de er ved at få øjnene op for, at de er ved
at jokke i spinaten. Jeg har lidt på fornemmelsen at i Tyskland koster
tingene det de koster + xx%. Ikke som herhjemme hvor noget koster + 2%
og andet koster + 100% eller sådan noget. Så som jeg ser det, er de
danske forhandlere langt hen ad vejen nogle hyklere, hvis de brokker sig
over nedsættelse af punktafgiften.

Jeg har i Flensborg forespurgt på en samlet pris på stumper til ca
9000,- ifølge den tyske listepris. I dk kunne jeg få det til 11.200,-
hvor listeprisen er ca 15.000,-. Nu må vi så se om de giver lidt
"samlerabat" i Flensborg.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Otto J

Dato : 27-03-07 08:46

> [...]
> andet koster + 100% eller sådan noget. Så som jeg ser det, er de danske
> forhandlere langt hen ad vejen nogle hyklere, hvis de brokker sig over

Jeg vil ikke diskutere det så meget længere, det har jeg gjort til hudløshed
i en anden branche. Jeg vil bare påpege at diskussionen mht. prisforskelle
mellem landene er den samme inden for alle brancher - og, nok så
interessant, så foregår diskussionen i alle lande! Jeg har set diskussioner
i engelske, tyske, svenske og sågar amerikanske fora, inden for radio/tv som
nu engang er min gesjæft, hvor de i alenlange tråde diskuterer hvorfor netop
deres land er dyrere end "alle andre". Græsset er altid grønnere på den
anden side...

Mvh. Otto

Fra : Torben

Dato : 25-03-07 18:42

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message

> Nå, men siden jeg regnede med at bruge op mod 10k til fælge, så tager jeg
> lige et par rustfri udpufsforlængere med samt en hækspoiler med. Hurra for
> Nutellaland

Så tag da lige en stak bajere med når du nu alligevel er dernede

mvh
Torben (20 km. fra Nutellaland)

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-03-07 19:33

Hej

Torben wrote:
> Så tag da lige en stak bajere med når du nu alligevel er dernede

Alle dagligdags nødvendigheder bliver selvfølgelig fyldt op når man
alligevel er der dernede.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk