/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Fejl på Octavia TDi
Fra : Carsten Andersen


Dato : 17-03-07 21:10

Hej,

Jeg skal have min Octavia (I) 1,9 Combi TDi 2004 på værksted og lavet lidt
på garantien, men er bange for at de kobler bilen til en computer, og slår
opgivende ud med armene hvis den ikke viser noget. Min erfaring er, at sådan
foregår det desværre nogle steder. Bilen er handlet hos autoriseret
Skodaforhandler, og har 100% garanti. Den havde kørt 165.000 km da vi købte
den i januar, og runder 170.000 km på mandag.

Jeg har lavet en liste med fejl, og efterlyser kendskab til disse fejl, og
om de er blevet afhjulpet - hvordan?

1. Der kommer, under kørsel, en metallisk lyd fra bunden/forenden af bilen -
måske et skjold af en art der sidder løst. Lyden forekommer under belastning
af motoren, og er mest udtalt i de lave gear mellem 1500-2000 omdr./min.
Lyden stiger ikke i tone, kun i styrke - den forekommer efter samme mønster
som turbofløjten - jo mere gas, jo tydeligere lyd



2. Blinklysrelæ klikker periodisk, til tider fuldstændig uhæmmet, når
blinklys ellers ikke er i brug. Blinkvisning i instrumentbord lyser ikke
grøn samtidig med denne opførsel.

Skal man bruge blinket, mens relæet "Flipper ud", kan dette dog godt lade
sig gøre, og relæet tikker fint "i takt" så længe afviserarm er tippet til
højre eller venstre. Relæet kan umiddelbart efter at afviserarm er tilbage i
neutral, fortsætte med det periodiske klikken. Har oplevet det på en
tidligere Octavia, og skift af relæ var løsningen.



3. Seler foran og bagi er slappe, og kan dårligt rulles op - Strammer ikke
ordentlig under kørsel, det er især et problem i førersiden. Værkstedet har
i første omgang sagt, at det kan der ikke gøres noget ved - kan det være
rigtigt at der ikke kan gøres noget ved det. Det er ikke sikkerhedsmæssigt
forsvarligt.



4. Når man bruger fartpiloten, sker det indimellem at bilen accelerer ganske
kort, et ryk. Det sker som regel kun en gang pr. tur, til gengæld er det
ikke til at se et mønster i hvornår det optræder.



5. Bremserne hugger ved let til moderat bremsning. Der er også en skurrende
lyd, selv efter flere nedbremsninger.



6. Koblingen rusker ved indkobling af første gear når bilen er kold.





På forhånd tak for hjælpen



mvh



Carsten Andersen




 
 
Lars Frandsen (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Lars Frandsen


Dato : 18-03-07 07:40

"Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:12voio7mvsocqcf@corp.supernews.com...
> Hej,
>
> Jeg skal have min Octavia (I) 1,9 Combi TDi 2004 på værksted og lavet lidt
> på garantien, men er bange for at de kobler bilen til en computer, og slår
> opgivende ud med armene hvis den ikke viser noget. Min erfaring er, at
> sådan foregår det desværre nogle steder. Bilen er handlet hos autoriseret
> Skodaforhandler, og har 100% garanti. Den havde kørt 165.000 km da vi
> købte den i januar, og runder 170.000 km på mandag.
>
> Jeg har lavet en liste med fejl, og efterlyser kendskab til disse fejl, og
> om de er blevet afhjulpet - hvordan?
>
<snip>
> 3. Seler foran og bagi er slappe, og kan dårligt rulles op - Strammer ikke
> ordentlig under kørsel, det er især et problem i førersiden. Værkstedet
> har i første omgang sagt, at det kan der ikke gøres noget ved - kan det
> være rigtigt at der ikke kan gøres noget ved det. Det er ikke
> sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
>
>
>
> 4. Når man bruger fartpiloten, sker det indimellem at bilen accelerer
> ganske kort, et ryk. Det sker som regel kun en gang pr. tur, til gengæld
> er det ikke til at se et mønster i hvornår det optræder.
<snip>

Hej Carsten.

Jeg har selv en Octavia TDI 2004.
Pkt. 3 har vi også lidt problemer med på de sæder, hvor barnestolene sidder,
men her er de jo også trukket lidt ud hele tiden. Ingen problemer på
førerpladsen.
Pkt. 4 kender vi alt for godt, men har fået det løst på garantien. Det er et
kendt problem for den årgang.
Løsningen er en udskiftning af styreboksen som styrer fartpiloten (og
åbenbart også startspærreren, for vi skulle aflevere begge nøgler og koden
til startspærreren). Den vil forhandleren nok ikke være glad for at
udskifte, for den koster svjh kr. 10.000.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming
http://nordholm-frandsen.dk



Allan F (19-03-2007)
Kommentar
Fra : Allan F


Dato : 19-03-07 16:14


"Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:12voio7mvsocqcf@corp.supernews.com...
> Hej,
>

>
>
> 2. Blinklysrelæ klikker periodisk, til tider fuldstændig uhæmmet, når
> blinklys ellers ikke er i brug. Blinkvisning i instrumentbord lyser ikke
> grøn samtidig med denne opførsel.
>
> Skal man bruge blinket, mens relæet "Flipper ud", kan dette dog godt lade
> sig gøre, og relæet tikker fint "i takt" så længe afviserarm er tippet til
> højre eller venstre. Relæet kan umiddelbart efter at afviserarm er tilbage
> i neutral, fortsætte med det periodiske klikken. Har oplevet det på en
> tidligere Octavia, og skift af relæ var løsningen.
>
>
>
Jeg har haft det samme problem mange gange på min Passat 2003. Det er
kontakten i afviserarmen, der er defekt. Jeg fik skiftet min 6-7 gange på
250.000 km.

Allan F



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408945
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste