On Sat, 17 Mar 2007 19:49:22 +0100, "Frodo Nifinger"
<jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:
>Nu er det ikke en salgsannonce
>Men endelig er vi ved at få overtalt min svigermor, at hun skal gi slip på
>sin bil.
>Hendes kørekort er udløbet og politiet vil ikke forny det, fordi hun er for
>ukoncentreret og forvirret.
>Faktisk har hun fået brev fra politimesteren, hvor der skrives, at hun ikke
>vil kunne generhverve kortet.
>
>Alligevel har hun levet i håbet om at få lov til at tage kørekortet igen.
>Men nu er den der vist. Noget plejepersonale har spottet hende i vognen, og
>har revet armen så grundigt om på hende med trusler om politi og
>konfiskation, at hun ikke tør vove det mere. Så nu er hun ved at være moden
>til et salg af potten.
>
>Så i det øjeblik, jeg får en fuldmagt til at sælge potten, ryger den afsted.
>Hun skal ikke ha lov til at snige sig ud bag rattet igen.
>
>Men hvad skal jeg forlange for sådan en Toyota Starlet årgang 97 vist nok
>oktober 97?
>Jeg er jo nødt til at sørge for, at hun får en god pris.
>Det er en 1,3 XLi 3 døres uden nogen form for bekvemmeligheder ud over
>servostyring.
>Vognen er regelmæssigt undervognsbehandlet hvert andet år. Sidste gang dog
>nok for over 3 år siden.
>Kilometerstanden er kun sølle 75.000 km med en ejer.
>Bilen er i en lys grøn metallak, Petroleumsgrøn, hed den vist.
>Lakken står fint uden nogen form for rustanmærkninger faktisk næsten som ny.
>Bilen står på pæne alufælge med Michelindæk, og der er vintersko til den på
>stålfælge.
>
>Jeg kørte bilen til syn forrige år, og den gik igennem uden anmærkninger.
>Den skal afsted til syn nu her, hvad jeg også klarer, og den gennemgår da
>lige et eftersyn inden.
>
>bilen har været 3-4-5 gange været småskadet (påkørsel af sten ved parkering,
>bumpet op i røven af en anden med lav fart osv.bilkabuler og den slags.
>(Ingen har sagt, at hun var en god billist
Alle er de reparet til UG, og
>selv flere år efter de første af slagsen er der ingen synlige tegn på rust
>overhovedet. (Værkstedet har været meget kompetent)
>Bilen har ikke været udsat for større skader.
>
>Umiddelbart kører bilen fejlfrit, men jeg synes, den er lidt blød i koderne.
>Jeg skal lige ha tjekket dæktrykket, men det kan også være fordi, min egen
>Citroen C3 er nyere og fastere i det.
>Bremserne virker en anelse bløde i det, men de skal også lige køres rene for
>rust (Bilen holder jo stille lige nu)
>Men alt det blir der vel taget hånd om ved serviceeftersynet.
>Bilen har, så vidt jeg ved, overholdt alle serviceeftersyn.
>Intriøret er i meget fin stand.
>Motorrummet ser fint ud, bortset fra at det kunne trænge til en
>vask - -Ingen oliespild eller lign. Eneste ting er køleren, der lider af
>begyndende mazdatitis -korrosion af lamellerne nedefra og op. Den vil stå
>til udskiftning i løbet af et år eller to.
>
>Hvad må jeg forlange for sådan en lille potte nysynet og serviceret?
>Jeg have i grunde overvejet den som konebil selv, men jeg synes ikke, jeg
>kan tillade mig at sælge den billigt til mig selv.
>Det er vigtigere at maksimere salgsprisen til gavn for svigermor.
>
Du kan jo hurtigt finde annoncer med priser på 60-70 k opdagede jeg
ved et hurtigt check på bilpriser.dk - det er dog forhandlerpriser og
under forudsætning af, at bilen er nysynet. Realistisk er den vel ca.
30-35 k værd i ren handel med forhandler - måske lidt mere.
Forhandleren kan så sælge den for måske 60k og give en formue for en
værdiløs æske i bytte og alle er glade
(han skal så lige give
garanti osv)
Så nysynet i omegnen af 40-45 k i privat handel, måske udbud til 50
for lige at have lidt at give af. Du skal nok blive kimet ned af folk,
der vil gavmildt vil give hele 20-25 k for potten, selv om du
forlanger det dobbelte. Been there, done that - og hørt min portion af
"fuck dig", når du afviser den dårligt dansktalende mulige køber.
Endnu værre er de, der når frem - prøvekører bilen og så skambyder
den. "Nu har jeg spildt en halv dag på din møgbil"!!......jow, jow....
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD