Er det ulovligt?
Fra : Ukendt

Dato : 17-03-07 19:19

Spørgsmål:
Er det lovligt at at min svigerfar ligger bagi bagagerummet i en Volvo V70
hvis alle de resterende sædder er i brug? Hvis nej, koster det så et klip i
kørekortet hvis man bliver busted?

Mvh
LarsZK

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 17-03-07 19:23

On Sat, 17 Mar 2007 19:19:27 +0100, "LarsZK" <please..> wrote:

>Er det lovligt at at min svigerfar ligger bagi bagagerummet i en Volvo V70
>hvis alle de resterende sædder er i brug? Hvis nej, koster det så et klip i
>kørekortet hvis man bliver busted?

De skal jo lige finde ham først hvis bilen bliver stoppet. Så længe
han holder sin kæft......

Om det er så smart er jo en anden ting.

Men nej, det er ikke lovligt!

/Brian
--
Creator of http://www.natart.dk

Fra : Tom

Dato : 17-03-07 19:45

"Brian B. Christensen" <nej@denneemailerikkedenrigtige.dk> skrev i en
meddelelse news:idcov21di4ul15d38f4u3jb6gk77afie4f@4ax.com...

> De skal jo lige finde ham først hvis bilen bliver stoppet. Så længe
> han holder sin kæft......
>
> Om det er så smart er jo en anden ting.
>
> Men nej, det er ikke lovligt!

Hvilken lov siger man ikke må?

--
Tom

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 17-03-07 19:51

On Sat, 17 Mar 2007 19:45:13 +0100, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

>Hvilken lov siger man ikke må?

Guess what. Færdselsloven

Mvh. Brian
--
Creator of http://www.natart.dk

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 17-03-07 19:55

On Sat, 17 Mar 2007 19:50:48 +0100, Brian B. Christensen
<nej@denneemailerikkedenrigtige.dk> wrote:

>Guess what. Færdselsloven

Og google siger "Bestemmelsen i færdselslovens § 80 b, stk. 1"

/Brian
--
Creator of http://www.natart.dk

Fra : blue

Dato : 17-03-07 21:18

"Brian B. Christensen" <nej@denneemailerikkedenrigtige.dk> skrev i en
meddelelse news:jbeov2l2s3kn63pg9dsv55u049l8mshoc0@4ax.com:

> Og google siger "Bestemmelsen i færdselslovens § 80 b, stk. 1"

Der står da intet om at befordre passagerer i et bagagerum i den paragraf.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 17-03-07 22:16

On Sat, 17 Mar 2007 21:17:53 +0100, "blue" <x@ywzx.dk> wrote:

>"Brian B. Christensen" <nej@denneemailerikkedenrigtige.dk> skrev i en
>meddelelse news:jbeov2l2s3kn63pg9dsv55u049l8mshoc0@4ax.com:

>Der står da intet om at befordre passagerer i et bagagerum i den paragraf.

Nej, det står nok ikke nogle steder.
--
Creator of http://www.natart.dk

Fra : Claudia Mørk

Dato : 17-03-07 19:58

Og så er der vel også en lov om at alle passagerer skal have en
sikkerhedssele på? - den kan politiet så altid bruge, hvis ikke de liiiige
kan komme i tanker om andre love og regler, som siger at det et ulovligt at
ligge i bagagerummet... Just a thought..

Claudia

"Brian B. Christensen" <nej@denneemailerikkedenrigtige.dk> skrev i en
meddelelse news:f2eov299hro2rugu84frs8d0fb01mev84n@4ax.com...

Fra : Tom

Dato : 17-03-07 20:14

"Claudia Mørk" <trend@failed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan komme i tanker om andre love og regler, som siger at det et ulovligt
> at ligge i bagagerummet... Just a thought..

Man skal da ikke have sele på i en bus

--
Tom

Fra : Henrik

Dato : 17-03-07 21:27

On 2007-03-17 20:13:42 +0100, "Tom" <christensen@bigfoot.com> said:

> "Claudia Mørk" <trend@failed.dk> skrev i en meddelelse
>
> Man skal da ikke have sele på i en bus

Hvis de er monteret skal man.............

Fra : blue

Dato : 17-03-07 21:18

"Claudia Mørk" <trend@failed.dk> skrev i en meddelelse

> Og så er der vel også en lov om at alle passagerer skal have en
> sikkerhedssele på?

Nej.

Fra : Henrik

Dato : 17-03-07 21:33

On 2007-03-17 21:17:32 +0100, "blue" <x@ywzx.dk> said:

> "Claudia Mørk" <trend@failed.dk> skrev i en meddelelse

> Nej.

§ 80. Hvis en siddeplads i bil, på motorcykel eller knallert er
forsynet med sikkerhedssele, skal denne under kørslen anvendes af den
person, der benytter siddepladsen, jf. dog stk. 2 og 3 og § 80 a. Der
kan i kombination med sikkerhedssele anvendes selepude.
§ 80 b. Antallet af passagerer, der befordres på forsædet i en bil, må
ikke overstige antallet af passagersiddepladser, som er forsynet med
sikkerhedsseler. Bestemmelsen i 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse,
for så vidt angår befordring af passagerer på bagsædet eller bagsæderne
i en bil.
Så jo det skal de.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-03-07 21:51

"Henrik" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så vidt angår befordring af passagerer på bagsædet eller bagsæderne i en

og hvor er bagagerummet nævnt?

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 17-03-07 22:17

On Sat, 17 Mar 2007 21:51:25 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:

>og hvor er bagagerummet nævnt?

Kom nu lige ind i kampen. De kan da ikke nævne alle de steder man ikke
må opholde sig i / på en bil.

--
Creator of http://www.natart.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-03-07 22:29

"Brian B. Christensen" <nej@denneemailerikkedenrigtige.dk> skrev i en
meddelelse news:dlmov2ljao7fldsocuoor71eatr8bsm1vg@4ax.com...

> Kom nu lige ind i kampen. De kan da ikke nævne alle de steder man ikke
> må opholde sig i / på en bil.

Hvis det ikke er nævnt, så er det vel heller ikke ulovligt.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Bruno

Dato : 18-03-07 00:59

Uffe Bærentsen wrote:
> "Brian B. Christensen" <nej@denneemailerikkedenrigtige.dk> skrev i en
> meddelelse news:dlmov2ljao7fldsocuoor71eatr8bsm1vg@4ax.com...

> Hvis det ikke er nævnt, så er det vel heller ikke ulovligt.

Der er heller ikke nogen lov som siger at man ikke må slå dumme
mennesker ihjel, men blot fordi dumme mennesker ikke er nævnt direkte så
betyder det ikke de er frit bytte.

Mvh
Bruno

Fra : blue

Dato : 18-03-07 08:32

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse

> Der er heller ikke nogen lov som siger at man ikke må slå dumme mennesker
> ihjel, men blot fordi dumme mennesker ikke er nævnt direkte så betyder det
> ikke de er frit bytte.

Det var da en tåbelig analogi.

Er noget ikke nævnt i loven generelt eller mere direkte, er det ikke
ulovligt. Det er jo ikke meningen, at man skal sidde og gætte sig til, hvad
lovgiverne havde i tankerne, da de lavede loven og drage sine egne
konklusioner.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-03-07 21:44

> [...]

> ihjel, men blot fordi dumme mennesker ikke er nævnt direkte så betyder det

Det er forbudt at slå mennesker ihjel.
Ligemeget om de er dumme eller ej, det er stadig forbudt.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Otto J

Dato : 20-03-07 12:34

> og hvor er bagagerummet nævnt?

Ingen steder, ergo må du ikke sidde der. Færdelsloven angiver hvor du _må_
sidde, ikke hvor du _ikke_ må sidde. Altså: Steder der ikke er nævnt, er
steder du ikke må sidde. Bagagerummet er ikke nævnt, derfor må du ikke sidde
der (medmindre du tilfældigvis har en passagersiddeplads med sikkerhedssele
som din svigerfar kan passe, i bagagerummet).

Mvh. Otto

Fra : blue

Dato : 20-03-07 17:46

"Otto J" <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sidde der (medmindre du tilfældigvis har en passagersiddeplads med
> sikkerhedssele som din svigerfar kan passe, i bagagerummet).

Så må du også kunne angive, hvilken paragraf, der bliver overtrådt?

Fra : blue

Dato : 17-03-07 21:52

"Henrik" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev i en meddelelse

> Så jo det skal de.

CIS nr 9898 af 23/10/2006:

"Det fremgår af færdselslovens § 80 b, stk. 1, at antallet af passagerer,
der befordres på henholdsvis forsædet og bagsædet i en bil, ikke må
overstige det antal passagersiddepladser på det pågældende sæde, som er
forsynet med sikkerhedsseler.

Dog kan der i en overgangsperiode frem til den 1. maj 2009 på bagsædet
(eller bagsæderne) i person- og varebiler befordres et større antal personer
end antallet af siddepladser, som er forsynet med sikkerhedsseler, jf. § 2,
stk. 3, i lov nr. 303 af 19. april 2006 om ændring af færdselsloven."

Så nej, det skal de ikke.

Fra : Steen

Dato : 19-03-07 01:44

blue wrote:
> [...]
> bil, ikke må overstige det antal passagersiddepladser på det
> pågældende sæde, som er forsynet med sikkerhedsseler.

Hvad er en "siddeplads"? Et sæde? Eller der hvor svigerfar placerer sig med
rumpen i baggagerummet?
Hvis jeg sætter mig på stuegulvet, så er det vel også en siddeplads...

Fra : claus b. p.

Dato : 19-03-07 15:44

"Steen" <steen.kolding@stofanet.dk> wrote in message

> Hvad er en "siddeplads"? Et sæde? Eller der hvor svigerfar placerer sig
> med rumpen i baggagerummet?
> Hvis jeg sætter mig på stuegulvet, så er det vel også en siddeplads...

Reglerne indtil for nylig var enkle: Var der sele skulle den benyttes. Men
var der ikke, kunne man undlade. På en gulpladebil er det et
afgiftsspørgsmål, ikke et sikkerhedsspørgsmål, så der må i varerum befordres
personer ansat i virksomheden som skal hjælpe med at transportere varerne
eller benytte de medbragte værktøjer.
De nye regler strammer op, så alle der befinder sig i bilen skal have seler
på. Dog med den undtagelse for bagsæde til 1. maj 2009. Alle skal derefter
benytte sele. Samtidig er det også pålagt at benytte barnestole eller andet
i forhold til alderen passende sikkerhedsudstyr, og det er førerens ansvar
at det benyttes. (For personer under 15) Dvs. at føreren kan få bøde og klip
for at have ikke fastspændte børn! Er der tale om voksne, er det deres eget
ansvar, så der er føreren kun i klemme såfremt belæsning og udsyn ikke er i
orden. Svigerfar får altså selv bøden for ikke at benytte sele efter 2009.
Noget andet er at det fremgår af pgf. 82 at passagerer og gods ikke må
placeres så der opstår fare for skader på dem selv eller andre. Tolk selv
den.

/Claus

Fra : Otto J

Dato : 20-03-07 18:13

> [...]
> personer end antallet af siddepladser, som er forsynet med
> sikkerhedsseler, jf. § 2, stk. 3, i lov nr. 303 af 19. april 2006 om

Har du et link til ovenstående? Formuleringen på Rådet for større
færdselssikkerheds side er anderledes:

Ikrafttræden:
Loven træder i kraft 1. maj 2006.
Uanset ovenstående kan der indtil den 1. maj 2009 på bagsædet eller
bagsæderne i person- og varebiler befordres et større antal personer end
antallet af siddepladser forsynet med sikkerhedsseler.

http://www.sikkertrafik.dk/39e13e80

Mvh Otto

Fra : blue

Dato : 20-03-07 18:21

> Har du et link til ovenstående?

Du kan finde det på Retsinformation.

> [...]
> bagsæderne i person- og varebiler befordres et større antal personer end
> antallet af siddepladser forsynet med sikkerhedsseler.

Du er muligt, jeg er lidt træt og ikke tænker så hurtigt lige nu, men jeg
kan ikke se, hvori forskellen ligger?

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-07 01:52

> [...]
> så vidt angår befordring af passagerer på bagsædet eller bagsæderne i en

Det kunne også tolkes sådan at, på forsædet skal man have seler på, men på
bagsædet eller bag(?)sæderne kun HVIS de er tilstede.
Mvh
LarsZK

P.S. så har jeg lidt svært ved at finde ud af hvad konklusionen er i denne
tråd. Jeg tror nok jeg tolker jeres indlæg sådan, at det ER ulovligt?!?

Fra : blue

Dato : 18-03-07 08:39

"LarsZK" <please..> skrev i en meddelelse

> Det kunne også tolkes sådan at, på forsædet skal man have seler på, men på
> bagsædet eller bag(?)sæderne kun HVIS de er tilstede.

Det er en forkert tolkning. Der står nøjagtig det samme, hvad angår for- og
bagsæder.

Fra : Jakob

Dato : 17-03-07 19:59

> [...]
> hvis alle de resterende sædder er i brug? Hvis nej, koster det så et klip

Er det ikke noget med at man godt må være i bagagerummet i feks en varebil
hvis det tjener et særligt formål? f.eks at fastholde nogle ting? Synes jeg
at jeg hørte engang.

Fra : jenny og søren

Dato : 17-03-07 21:58

"Jakob" <Jake@airsoftzone(fjern).dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis det tjener et særligt formål? f.eks at fastholde nogle ting? Synes

Hej

du må vistnok gerne transportere dine kolegaere i bagage/varerummet i din
varebil på guleplader hvis i fx. er på vej til et møde.

vh

Søren

Fra : Morten

Dato : 17-03-07 20:09

> [...]
> hvis alle de resterende sædder er i brug? Hvis nej, koster det så et klip

Ulovligt? Ved ikke.
Farligt? Ja, meget.

Fra : Kim Olsen

Dato : 17-03-07 21:12

> Er det lovligt at at min svigerfar ligger bagi bagagerummet i en Volvo V70

Ikke hvis han er levende

Kim

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 17-03-07 21:20

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> writes:

> Ikke hvis han er levende

Heller ikke ellers vel. (Men nok Off-topic i d.f.b.)

Fra : Kim Olsen

Dato : 17-03-07 22:01

V70

> Heller ikke ellers vel. (Men nok Off-topic i d.f.b.)

jo da: http://www.familieadvokaten.dk/Breve-800/b800-130.htm

Kim Olsen

Fra : Søren Blom

Dato : 17-03-07 22:11

> V70

Plejer den mest oplagte kandidat til sådan noget ikke at være svigermor og
ikke svigerfar?

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-03-07 23:50

LarsZK wrote:

> Spørgsmål:
> Er det lovligt at at min svigerfar ligger bagi bagagerummet?

Det minder mig om vitsen:

Politiet standser en bil og lykønsker føreren...

Tillykke! De er billist nr. 1000, der har husket selen. De har vundet
10.000 kroner. Hvad vil De bruge dem til?

Jeg tror, jeg vil tage et kørekort svarer føreren.

Så lyder det fra kvinden på passagersædet:

Lyt ikke til ham. Han siger så mange dumme ting, når han har
drukket...

Manden på bagsædet beklager sig:
Åh gud, jeg vidste, vi ikke ville komme langt i en stjålen bil...

Endelig lyder en stemme fra bagagerummet:
Vi komme over grænse nu?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-03-07 21:45

> [...]
>
> Manden på bagsædet beklager sig:
> Åh gud, jeg vidste, vi ikke ville komme langt i en stjålen bil...
>
> Endelig lyder en stemme fra bagagerummet:

*LOL*

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i