Sprøjtespartel
Fra : Fister Løgsovs

Dato : 17-03-07 16:47

Hej.
Man kan få noget 2-komp. spartel til biler, som man selv blander og
spøjter med en speciel pistol, eller speciel dyse.
Findes dette produkt på spraydåse?
Jeg skal bruge det til modelhobby, og hvis jeg evt. finder det i en
hobbybutik, er prisen som regel skruet vanvittigt i vejret.
Kai

Fra : Ole Axelsen

Dato : 17-03-07 18:16

Fister Løgsovs wrote:
> Hej.
> Man kan få noget 2-komp. spartel til biler, som man selv blander og
> spøjter med en speciel pistol, eller speciel dyse.
> Findes dette produkt på spraydåse?

Hagmans laver en på spray. Den hedder Hagmans Stålplast Sprayspackel,
artikel nr: 11110. Den er så godt nok ikke 2-komponent, og den kan ikke
lægges på i så tykke lag som "den professionelle". Til gengæld er den ret
hurtig til at tørre, så man kan hurtigt give den et ekstra lag, hvis der er
behov for det.
Den er let at arbejde med. Jeg har brugt den en del til motorcykler og
knallerter, og er glad for den.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 17-03-07 18:19

Ole Axelsen kom med denne ide:

> [...]
> Den er let at arbejde med. Jeg har brugt den en del til motorcykler og

Tak for det, Ole.
Du har skrevet et varenummer, men ikke en butik.
Hvor køber du det?
Jeg forsøger selvfølgelig lige at Google efter det.
Kai

Fra : Ole Axelsen

Dato : 17-03-07 18:38

Fister Løgsovs wrote:
> Ole Axelsen kom med denne ide:

> Tak for det, Ole.
> Du har skrevet et varenummer, men ikke en butik.
> Hvor køber du det?
> Jeg forsøger selvfølgelig lige at Google efter det.

Jeg plejer at købe det hos Mekonomen, men jeg har faktisk også fået
"opdraget" min farvehandler til at lagerføre det.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 17-03-07 18:42

Ole Axelsen sendte dette med sin computer:

Jamen, så er jeg lykkelig nu.
Tusinde tak for hjælpen.
Kai

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-03-07 18:45

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg skal bruge det til modelhobby, og hvis jeg evt. finder det i en
> hobbybutik, er prisen som regel skruet vanvittigt i vejret.

Motip laver også en version. Noget tyndt stads, men det kan nok klares
med flere lag.

- Martin

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 17-03-07 18:48

Martin Petersen formulerede lørdag:
> "Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
>
> Motip laver også en version. Noget tyndt stads, men det kan nok klares med
> flere lag.
>
> - Martin

Det skal være tyndt, og hurtigtørrende.
Skalaen er 1:24 og 1:32, så detaljer forsvinder let med tyk spartel.
Jeg takker for begge forslag.
Høyer plejer at føre Motip, og Mekonomen ligger også tæt på, så jeg må
se hvad jeg finder.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-03-07 21:39

> [...]
> Jeg takker for begge forslag.
> Høyer plejer at føre Motip, og Mekonomen ligger også tæt på, så jeg må se

Motip er glimragende til modelbrug.
Du skal bare sørge for at undersøge om plasten bliver opløst af sprayen.
Ellers så er der en gruppe på usenet:
rec.models.scale
som kan være god at konsultere

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 17-03-07 21:42

Uffe Bærentsen kom med denne ide:
> [...]
>
> Motip er glimragende til modelbrug.
> Du skal bare sørge for at undersøge om plasten bliver opløst af sprayen.

Tak for det.
Jeg har haft kigget på den gruppe, men det er alt for nørdet til mig.
Jeg bygger KUN det der kan ses udefra, og bruger bilerne til slotcars,
som f.eks. køres med på www.racefun.dk og www.miniracing.dk
Kai

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-03-07 22:33

> Jeg har haft kigget på den gruppe, men det er alt for nørdet til mig.
> Jeg bygger KUN det der kan ses udefra, og bruger bilerne til slotcars, som
> f.eks. køres med på www.racefun.dk og www.miniracing.dk

Jeg er sikker på at hvis du spørger der, så får du også svar.
At det er nørder som skriver der, har du ret i
Men nogle af dem bygger også noget der ligner dit.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 18-03-07 05:47

Uffe Bærentsen:
> [...]
> At det er nørder som skriver der, har du ret i
> Men nogle af dem bygger også noget der ligner dit.

Lige nøjagtig spartel er der 1000 meninger om, og ingen har fundet de
vise ord, endnu. Den eneste der kan spartle på en ordenlig måde, har
sit autoværksted på grunden, og bruger sprøjespartel, med tryluft og
rette rette pistol.
Vil du se mere byggeri, så er der et link her.
http://www.scalerace.dk/forums/index.php?showtopic=3636
Desværre er mange af billederne forsvundet pga. et servercrash.
Jeg skal til at i gang med den Lola T165 som er på sidste side, det er
den der skal spartles.
Kai

Fra : Henrik

Dato : 19-03-07 13:07

"Fister Løgsovs" skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg skal bruge det til modelhobby, og hvis jeg evt. finder det i en
> hobbybutik, er prisen som regel skruet vanvittigt i vejret.

Nu er der pokker til forskel i fyldeevnen og egenskaber på en 2-komp.
sprøjtespartel (som er styren/polyester basis) og en sprayspartel (som er på
akrylbasis) - men lur mig om du ikke allerede ved det

Prøv evt. at finde inspiration her www.hagmans.com eller her
http://pubsys.kooper.se/hagmansden/files/gor_det_sjalv/GDS_metalskader_dk.pdf

En anden mulighed, hvis du vælger Hagmans, kunne være at blande deres
spartel Stålplast Micro med op til 5% Stålplast Sprøjtespartel 900 (og det
SKAL være lige de to - IKKE andre) og naturligvis pasta-hærderen til
Microen- så får du en form for pensel-spartel.

Du er også klar over at du kan rulle sprøjtespartlen på? Bare husk at bruge
den rigtige rulle, så du undgår luftbobler i spartlen

H.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 19-03-07 18:38

Fister Løgsovs frembragte:
> [...]
> Jeg skal bruge det til modelhobby, og hvis jeg evt. finder det i en
> hobbybutik, er prisen som regel skruet vanvittigt i vejret.

Nu har jeg købt Hagman spraydåsen, og lavet en lille test.
Det ser ud til at præcis være det jeg ledte efter.
Jeg mangler stadig at teste hvordan det opfører sig når der kommer
maling og lak over, om det koger op, men det finder jeg ud af de næste
par dage.
Jeg siger mange tak for hjælpen, og for de input der er kommet.
Kai

Fra : Henrik

Dato : 19-03-07 21:54

> [...]
> og lak over, om det koger op, men det finder jeg ud af de næste par dage.
> Jeg siger mange tak for hjælpen, og for de input der er kommet.

Hvis det koger op, er det ikke produktets skyld som sådan!!
Husk det er et Akryl-produkt og har derfor de fordele (og ulemper) der er
givet for den slags ... jeg bliver dig svar skyldig lige mht det produkt,
men følger du instruktionen i det link jeg gav dig (og det ikke er nogle
agressive farver/lak du lægger ovenpå) skulle der intet ske.

H.