Dækstørrelse, lovlighed mellem forske
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 17-03-07 11:57

Hej derude

I min søgning efter nye sommerdæk til bilen, så er jeg kommet lidt i
tvivl om hvad reglerne egentlig siger.

Det skal siges at der idag sidder 185/65/14 dæk på bilen, men både
brugsanvisningen og typegodkendelsen siger at 195/60/15 er mulig
standard størrelse.

Jeg har et sæt fælge 7x16" som jeg skal have sommerdækkene på, og til at
starte med kiggede jeg efter 205/50/16 da dette er indenfor få procent i
forhold til dem der sidder på idag. Hvis jeg går over til en 205/55/16
så bliver omkredsen 6% større end de nuværende dæk, men kun 2.75% større
end 195/60/15. Jeg mener at loven siger max 5% forøgelse, men er det i
forhold til gennemsnittet af dækstørrelser eller i forhold til den
største af de typegodkendte størrelser?

Grunden til at jeg er lidt mere lun på 205/55/16, er dels at jeg nu har
ca. 10% misvisning på mit speedometer (speedernålen skal stå et hår over
120 for at jeg kører 110 iflg. GPS, og det bliver værre jo højere
hastighed, 145 for 130) og dels er det nemmere og billigere at vælge dem
med 55 profil.

Bilen er en Primera fra 96, indpresning er standard 45, mine fælge er
ET40, den er ikke sænket eller noget, så umiddelbart burde de da kunne
være der.

Håber nogen derude kan afklarer det...

Thomas

Fra : Tau

Dato : 17-03-07 16:39

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Bilen er en Primera fra 96, indpresning er standard 45, mine fælge er
> ET40, den er ikke sænket eller noget, så umiddelbart burde de da kunne

Hej Thomas jeg bruger den medfølgende tabel når jeg skal se på dæk.
http://www.daekxperten.dk/default.asp?lang=da

Vh
Poul

Fra : alexbo

Dato : 17-03-07 17:09

"Thomas Rasmussen" skrev

> Jeg mener at loven siger max 5% forøgelse, men er det i forhold til
> gennemsnittet af dækstørrelser eller i forhold til den største af de
> typegodkendte størrelser?

Det er et godt spørgsmål, som man siger når man ikke er helt sikker på
svaret.

Men forøgelse af sporvidde regnes fra mindste typegodkendte sporvidde.
Ændring af hjulstørrelse har ikke en sådan specifikation, så jeg ville påstå
at der er frit valg.

En hjulstørrelsesændring er jo heller ikke nogen ekstra belastning af bilen.
Man skal under alle omstændigheder sikre at gældende bestemmelser om
frigang, speedometer o.s.v. overholdes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 17-03-07 17:56

alexbo wrote:
> [...]
> Ændring af hjulstørrelse har ikke en sådan specifikation, så jeg ville påstå

Sporvidde er her noget helt andet, og der er jeg fint indenfor
grænserne. Loven siger MAX 20mm totalt, dvs. max et ET på +/-10 i
forskel. Jeg ændre med 5 pr. fælg, så der er ikke nogen problemer. At
den så også er typegodkendt med ET38, gør det så endnu 'bedre' da jeg
dermed ligger midt mellem to typegodkendelser.

> En hjulstørrelsesændring er jo heller ikke nogen ekstra belastning af bilen.
> Man skal under alle omstændigheder sikre at gældende bestemmelser om
> frigang, speedometer o.s.v. overholdes.

Jeg er næsten sikker på at der er en lov der forbyder at ændre mere end
5% på omkredsen af dækket, og det er denne regel jeg er meget i tvivl
om, for hvis jeg sætter 205/55/16 på bilen, så ændre jeg med godt 6% ud
fra den størrelse der sidder på bilen idag, der er en af de 3 der er
nævnt i typegodkendelsen. Men tager jeg den største af de typegodkendte
størrelser, så har jeg pludselig kun en ændring på 3%... og dermed lovligt?

Thomas

Fra : alexbo

Dato : 17-03-07 18:00

"Thomas Rasmussen" skrev

> Jeg er næsten sikker på at der er en lov der forbyder at ændre mere end 5%
> på omkredsen

Ja, lige som der er en regel om sporvidde.
Det jeg prøver at skrive er at indbygget i sporviddereglen er at den skal
regnes fra mindste sporvidde.
Der er ikke sådan en indbygget regel i hjulstørrelsereglen, at den regnes
fra
mindste typegodkendte.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 17-03-07 17:59

"Thomas Rasmussen" skrev

> [...]

Ja, lige som der er en regel om sporvidde.
Det jeg prøver at skrive er at indbygget i sporviddereglen er at den skal
Der er ikke sådan en indbygget regel i hjulstørrelse, at den regnes fra
mindste typegodkendte.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-03-07 09:44

alexbo wrote:
> [...]
> regnes fra mindste sporvidde.
> Der er ikke sådan en indbygget regel i hjulstørrelse, at den regnes fra

Aah, ud fra devisen, når det ikke er beskrevet, ligesom med sporvidden,
så er der frit valg

Well, det eneste jeg er kommet lidt i tvivl om er om der kan være et 55
profil dæk... men der skal jeg nok have fat i nogle nissan eksperter (er
inde på nissanklubben.dk også)

Thomas