Installering af autoradio
Fra : Sibber

Dato : 16-03-07 07:35

Jeg har købt en splinterny autoradio til en Chrysler Neon fra 1995. I
den forbindelse skulle man mene at ledningerne var lidt gammeldags, men
der har tidligere siddet en autoradio af nyere tid i den, så de nye stik
er monteret med samlemuffer i den, så den var lige til at sætte til. Det
eneste som ikke umiddelbart passer, er stel ledningen, som er en slags
klips som sad på et stykke metal der blev bøjet ud på den gamle
autoradio, og der er ikke noget metal til at klipse den på på den nye
autoradio. Jeg mente at alternativet var at tage stelledningen fra det
nye stik som blev monteret i sin tid, og putte den på klipsen fra bilen,
da det måtte være den måde at den nye autoradio kunne få
stelforbindelse, men der kommer simpelthen ikke liv i den.
Så er der nogen der ved hvad der kan være galt? Eller er det en mulighed
at svinge forbi en automekaniker og få dem til at installere sådan
noget, og i hvilken boldgade ligger prisen på sådan noget?

Fra : Steen Andersen

Dato : 16-03-07 10:49

Det
> [...]
> monteret i sin tid, og putte den på klipsen fra bilen, da det måtte være
> den måde at den nye autoradio kunne få stelforbindelse

Den stelledning der sidder med kabelsko på et stykke af radioens chassis der
er bøjet, er typisk en ekstra stel. Den er ofte ikke nødvendig for radions
funktion. Prøv at sætte stel fra det nye stik tilbage hvor det kom fra. Har
du ikke mulighed for at måle i dit stik? I det ene ISO-stik, der sikkert
hører til din nye radio, er der 8 ledninger. Det er ikke det! I det andet
stik er sikkert 3 - 5 ledninger. Mellem 2 af dem skal der være 12V altid,
mellem den ene af de to, og en tredie ledning, skal der være 12 V når der er
tænding på bilen.... Fik du den?

Typisk er den røde 12V, den sorte stel og gule/orange 12V ved tænding. Rød
og gul kan have modsat funktion af hvad jeg nævner.

Hvis du har rodet med ledninger og stik, er der selvfølgelig en mulighed for
at du har sprunget en sikring, men det har du vel checket, ikk?

-Steen

Fra : Sibber

Dato : 16-03-07 14:20

> [...]
>
> Hvis du har rodet med ledninger og stik, er der selvfølgelig en mulighed for
> at du har sprunget en sikring, men det har du vel checket, ikk?

Jeg har tjekket sikringerne. Det mærkelige er, at den gamle radio som
jeg har pillet ud, der virkede opsætningen fint, altså foruden at
kabelskoen med stel fra bilen var forbundet til stellet på radioen. Den
sorte ledning fra radioen, som er ground, var og er stadigvæk ikke
forbundet til noget, da jeg ikke kan finde jordforbindelse, andre steder
end den kabelsko fra bilen. De 2 12v er også iorden.