ny bil, halvny bil eller beholde den gamle~
Fra : taina

Dato : 15-03-07 19:08

Hej gruppe

Håber at I vil give mig nogle input, for jeg er i syv sind. Jeg har en
diesel polo fra 1993, som har kørt rigtig fint i lang tid. På det sidste er
den dog blevet lidt for gode venner med mekanikeren, forskellige ting, men
især en kilerem, som bliver ved med at springe, uden at der er nogen årsag.
Desuden er der en tandrem, der skal skiftes om lidt, mekanikeren mener, at
det skal koste 4-5000 kroner (gulp!)

Jeg overvejer at købe en ny(ere) bil, men så kom banken ind over, og den vil
da forfærdeligt gerne låne mig 120.000 kroner til en ny. Jeg er ikke vildt
begejstret for at binde så mange penge i en ny bil, så der skal være rigtig
gode grunde til det - især, da jeg er hestepige og sådan en ny bil nok vil
blive hurtigt slidt af skidt og møg. Allerhelst vil jeg beholde min gamle
bil, men ikke med en månedlig regning til mekanikeren på 1000-2000 kroner.

Jeg er absolut u-handy, kan tjekke olie og dæktryk og skifte en pære, og det
er det Hvordan synes gruppen, at jeg skal organisere mit bil-liv?

mvh. tina

Fra : Kim S

Dato : 15-03-07 19:11

"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> årsag. Desuden er der en tandrem, der skal skiftes om lidt, mekanikeren
> mener, at det skal koste 4-5000 kroner (gulp!)

En tandrem springer ikke uden grund. Enten er den slidt, for stram,
eller der er en fejl på de hjul den sidder på....
Tandremmen slipper du ikke udenom....

Mvh, Kim

Fra : taina

Dato : 15-03-07 19:25

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse

> En tandrem springer ikke uden grund. Enten er den slidt, for stram,
> eller der er en fejl på de hjul den sidder på....
> Tandremmen slipper du ikke udenom....

Undskyld hvis jeg var uklar. Det er kileremmen, der springer i tide og
utide. Mens tandremmen snart har nået de 80.000 km, hvor den skal skiftes på
helt almindelig og reglementeret vis

mvh. tina

Fra : Kim S

Dato : 15-03-07 20:30

> Undskyld hvis jeg var uklar. Det er kileremmen, der springer i tide og
> utide. Mens tandremmen snart har nået de 80.000 km, hvor den skal skiftes
> på helt almindelig og reglementeret vis

Det er bare mig der ikke kan stave....
Der skulle stå "en kilerem springer ikke uden..."

Mvh, Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-03-07 19:35

taina skriver:

> [...]
> især en kilerem, som bliver ved med at springe, uden at der er nogen årsag.

Hvis en kilerem springer mere end 3 ganger er det vidst på tid at skifte
mekaniker.....

> Desuden er der en tandrem, der skal skiftes om lidt, mekanikeren mener, at
> det skal koste 4-5000 kroner (gulp!)

Avah ?
Bruger du autoriseret VW værksted til opgaven ?

> Jeg overvejer at købe en ny(ere) bil, men så kom banken ind over, og den vil
> da forfærdeligt gerne låne mig 120.000 kroner til en ny.

Selvfølgelig vil de det. Så kan de tjene (endnu flere) penge på dig.

> Jeg er absolut u-handy, kan tjekke olie og dæktryk og skifte en pære, og det
> er det Hvordan synes gruppen, at jeg skal organisere mit bil-liv?

Fortæl lidt mere om din bil. Generel stand, rust, km osv, så er det
lettere at råde om du skal skrotte den....

Hvad har den fejlet ud over kileremmen ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : F.Syndergaard

Dato : 15-03-07 20:11

Hej.

Vi har igennem årene haft mange forskellige biler.
Når jeg ser tilbage ville det altid have været billigst at reparere den
gamle.
Her ser jeg helt bort fra bøvlet med et køre til mekaniker.
Have det sidste nye såsom aircon, abs. osv.
Der sker trods alt en udvikling hele tiden.
Så dit valg retter sig også dit efter dit kørselsbehov.
Du har fået mange gode råd fra de andre. Blev det nemmere?

Fra : Pedersen

Dato : 15-03-07 20:10

> [...]
>
> Jeg er absolut u-handy, kan tjekke olie og dæktryk og skifte en pære, og
> det er det Hvordan synes gruppen, at jeg skal organisere mit bil-liv?

Hvad med at kigge på en KIA
nu med 7 års garanti, det må da være en "damebil"
B.P.

Fra : Anders Majland

Dato : 15-03-07 21:05

> Jeg er absolut u-handy, kan tjekke olie og dæktryk og skifte en pære, og
> det er det Hvordan synes gruppen, at jeg skal organisere mit bil-liv?

Så tror jeg ikke at en ny (eller næsten ny) lille bil vil bliver meget
dyrere at køre i. Renteudgiften af 120.000kr er nok ikke over 4000kr efter
skat eller prisen på en enkelt "uforudset" rep af et eller andet ... De
første år er der jo en reklamationsret på en ny der gerne skulle tage langt
det meste af uforudsete udgifter...

Vi havde for fabiaen lagt 11øre/km i service efter andet service og
afskrivningen ser ud til at ligge pænt under 1kr/km.

Så småbiler som fabia kombi (der ikke er så lille endda - og kombi pga den
meget højere gensalgsværdi), renault clio (der nok er en af de sikreste i
klassen) og lign tror jeg totaløkonomien er på højde med at køre i en tæt på
udtjent når man ikke selv har et mekanikergen ...

/A

Fra : Morten

Dato : 15-03-07 21:21

> [...]
> årsag. Desuden er der en tandrem, der skal skiftes om lidt, mekanikeren
> mener, at det skal koste 4-5000 kroner (gulp!)

Havde en gammel Golf 88' der også konstant sprang kileremmen. Jeg kunne selv
skifte den, så det kostede ikke alverden. Kørte i øvrigt rundt med den 13'er
og 17'er der skal bruges samt et par nye remme...
Sagen undrede mig en del. Forsøgte forskellige tilspændinger mm. En dag
opdagede jeg at nederste rem-hjul næsten var rustet igennem hvore remmen
skulle køre... Da hjulet blev skiftet var problemet løst.

Mvh
Morten

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 16-03-07 11:05

> [...]
> opdagede jeg at nederste rem-hjul næsten var rustet igennem hvore remmen
> skulle køre... Da hjulet blev skiftet var problemet løst.

8, 10, 13, 14, 17, 19, 22 og 23 er ved standard udstyr i en gammel Golf
Samt extra gløderør, kilerem, vandpumpe, 10 liter vand, 20 liter olie, en
stak klude og naturligvis dieselstart

Stef

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-03-07 11:42

Stefan Jacobsen wrote:
> 8, 10, 13, 14, 17, 19, 22 og 23 er ved standard udstyr i en gammel Golf
> Samt extra gløderør, kilerem, vandpumpe, 10 liter vand, 20 liter olie, en
> stak klude og naturligvis dieselstart

G-D-S respirator? Lad den dog dø

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-07 21:33

On Thu, 15 Mar 2007 19:07:39 +0100, "taina"
<tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Desuden er der en tandrem, der skal skiftes om lidt, mekanikeren mener, at

Det lyder godt nok dyrt! Men et par tusinde løber det nemt op i. Så
vidt jeg husker kostede det ca. 1000 + moms og arbejdsløn på Saxoen -
det var oven i et normalt serviceeftersyn. Men det var en benzinmotor
og jeg kender ikke priserne på stumper til Poloen, men så dyre burde
de nu heller ikke være.
Men at kileremmen springer gang på gang burde få mekanikeren til at se
lidt på omgivelserne - remskiver, generator mv. - hvor i h..... er
fejlen??

> [...]
>bil, men ikke med en månedlig regning til mekanikeren på 1000-2000 kroner.

Hvor afhængig er du af bilen? Hvor god stand er Poloen i? Kan den
klare et/to syn mere? Hvor meget skal den køre og hvor langt har den
gået?

>Jeg er absolut u-handy, kan tjekke olie og dæktryk og skifte en pære, og det
>er det Hvordan synes gruppen, at jeg skal organisere mit bil-liv?

Du skifter mekanikerregningerne ud med afskrivning ved køb af en
ny/nyere bil. Men det kan jo være et godt bytte, hvis du er afhængig
af bilen til daglig.
Ny bil i dit prisniveau lyder som Toyota Aygo. (ca. 20 km/l benzin)
Lidt større og lidt ældre - fx. ca. 4 år gammel Opel Corsa, Renault
Clio, Fiat Punto, Ford Fiesta som diesel. De skulle alle klare 20+
km/l. Min Punto går 22-23 km/l her i vinterperioden. (50% tæt mylder +
50% mere fri motorvej)
Læg mærke til, jeg ikke nævner Fabia, Yaris, Peugeot, Citroen og alle
de andre populære. De er simpelt hen for dyre for ejer nummer to! Når
første ejer ikke har væsentlig afskrivning, hvem skal så betale gildet
- ud over de formodet øgede serviceudgifter til den lidt ældre bil.
Jow, det skal ejer nummer to
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Anders Majland

Dato : 15-03-07 23:48

> [...]
> Lidt større og lidt ældre - fx. ca. 4 år gammel Opel Corsa, Renault
> Clio, Fiat Punto, Ford Fiesta som diesel. De skulle alle klare 20+

Clio'en blev for knapt et år siden solgt ny til 100kkr med aircon - De
sidste af den gamle model.

> Læg mærke til, jeg ikke nævner Fabia, Yaris, Peugeot, Citroen og alle
> de andre populære. De er simpelt hen for dyre for ejer nummer to!

Stort set enig - bortset fra at jeg måske snart skal til at sælge en og så
har jeg ikke noget mod det lave værditab

/A

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-07 06:31

On Thu, 15 Mar 2007 23:47:33 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Clio'en blev for knapt et år siden solgt ny til 100kkr med aircon - De
>sidste af den gamle model.

Det var vist ikke dieseludgaverne, som jeg nævnte. Men bilen kunne da
være interessant som benzinmodel, hvis prisen er tilstrækkeligt lav og
kørselsbehovet ikke over måske 30000 km/år.

--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 16-03-07 16:01

taina tastede følgende:
> [...]
>
> Jeg er absolut u-handy, kan tjekke olie og dæktryk og skifte en pære, og det
> er det Hvordan synes gruppen, at jeg skal organisere mit bil-liv?

Du har fået mange input .... her er et til: Find en mekker der kan
finde fejlen der gør at kileremmen springer, og som skifter den tandrem
til en rigtig pris.
Bed en bøn til vorherre, og kør lystigt videre.
I langt de fleste tilfælde, vil det være det billigste her og her nu.
Så kan du jo spekulere videre over hvad du vil gøre, prøve nogle
forskellige biler, og finde en der passer dig.
Mvh
Niels

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-03-07 16:30

On Fri, 16 Mar 2007 16:00:50 +0100, Niels Kallehauge
<Fuck@all_spam.dk> wrote:

>Bed en bøn til vorherre, og kør lystigt videre.

>--

Hvor er det lige at Han er værkfører?

Jeg troede faktisk det var et eller andet sted ovre i USA.

Selv præsident Bush omtaler ham fra tid til anden.

PS:

Så vidt jeg véd, er han af den gamle skole, og sætter stor pris på, at
Hans navn bliver stavet med stort begyndelsesbogstav.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-07 10:16

"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Allerhelst vil jeg beholde min gamle bil, men ikke med en månedlig regning
> til mekanikeren på 1000-2000 kroner.

En tandrem er en tandrem.
Få den skiftet og prøv et andet værksted
mht. remmen.
Hvis bilen ellers er iorden, så behold den.
Alene udgiften til den nye vil hurtig nærme
sig 1500 om måneden alligevel. + service senere.
En ny er altid fristende. Den gamle kender du.
Så overvej engang mere, om pengene alligevel
ikke er givet godt ud på de få rep som måtte komme ?

Fra : taina

Dato : 18-03-07 11:01

"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

klip

> Hvordan synes gruppen, at jeg skal organisere mit bil-liv?

Tusind tak for alle jeres svar Jeg har besluttet mig for at beholde polo
lidt endnu og finde ny mekaniker. Så har jeg også tid til at finde ud af,
hvad for en bil, det skal være næste gang - jeg hader sådan noget hu-hej-
vilde dyr til den slags priser, som biler koster. Er der i øvrigt nogen, der
kender en rimelig mekaniker i nærheden af Kolding?

mvh. tina

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-07 20:58

> [...]
> hu-hej- vilde dyr til den slags priser, som biler koster. Er der i øvrigt
> nogen, der kender en rimelig mekaniker i nærheden af Kolding?

Svært at vejlede.
Man må gøre sine egne erfaringer.
Nogle kan ha gode oplevelser med een bestemt,
andre det modsatte.
Prøv hos Automester-kæden. Tror de
er til at stole på. MEN tjek timeprisen hos
de forskellige..,o) Det er nok der du vil finde
den mest konstante forskel som sådan.

Fra : taina

Dato : 19-03-07 08:27

"Egue" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> Prøv hos Automester-kæden. Tror de
> er til at stole på. MEN tjek timeprisen hos
> de forskellige..,o) Det er nok der du vil finde
Tak for rådet. Hvordan ser det ellers ud med at vride faste priser ud af
mekanikere? Kan man det?

mvh. tina

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 19-03-07 09:27

On 19 Mar., 08:26, "taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com>
wrote:

> Tak for rådet. Hvordan ser det ellers ud med at vride faste priser ud af
> mekanikere? Kan man det?

Ja, men så skal du ikke regne med at han reparerer andet end det i har
aftalt.

Klaus