|
| ny bil, halvny bil eller beholde den gamle~ Fra : taina |
Dato : 15-03-07 19:08 |
|
Hej gruppe
Håber at I vil give mig nogle input, for jeg er i syv sind. Jeg har en
diesel polo fra 1993, som har kørt rigtig fint i lang tid. På det sidste er
den dog blevet lidt for gode venner med mekanikeren, forskellige ting, men
især en kilerem, som bliver ved med at springe, uden at der er nogen årsag.
Desuden er der en tandrem, der skal skiftes om lidt, mekanikeren mener, at
det skal koste 4-5000 kroner (gulp!)
Jeg overvejer at købe en ny(ere) bil, men så kom banken ind over, og den vil
da forfærdeligt gerne låne mig 120.000 kroner til en ny. Jeg er ikke vildt
begejstret for at binde så mange penge i en ny bil, så der skal være rigtig
gode grunde til det - især, da jeg er hestepige og sådan en ny bil nok vil
blive hurtigt slidt af skidt og møg. Allerhelst vil jeg beholde min gamle
bil, men ikke med en månedlig regning til mekanikeren på 1000-2000 kroner.
Jeg er absolut u-handy, kan tjekke olie og dæktryk og skifte en pære, og det
er det Hvordan synes gruppen, at jeg skal organisere mit bil-liv?
mvh. tina
| |
Kim S (15-03-2007)
| Kommentar Fra : Kim S |
Dato : 15-03-07 19:11 |
|
"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:45f98b6d$0$8700$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Håber at I vil give mig nogle input, for jeg er i syv sind. Jeg har en
> diesel polo fra 1993, som har kørt rigtig fint i lang tid. På det sidste
> er den dog blevet lidt for gode venner med mekanikeren, forskellige ting,
> men især en kilerem, som bliver ved med at springe, uden at der er nogen
> årsag. Desuden er der en tandrem, der skal skiftes om lidt, mekanikeren
> mener, at det skal koste 4-5000 kroner (gulp!)
>
En tandrem springer ikke uden grund. Enten er den slidt, for stram,
eller der er en fejl på de hjul den sidder på....
Tandremmen slipper du ikke udenom....
Mvh, Kim
| |
taina (15-03-2007)
| Kommentar Fra : taina |
Dato : 15-03-07 19:25 |
|
"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
news:45f98c3d$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> En tandrem springer ikke uden grund. Enten er den slidt, for stram,
> eller der er en fejl på de hjul den sidder på....
> Tandremmen slipper du ikke udenom....
Undskyld hvis jeg var uklar. Det er kileremmen, der springer i tide og
utide. Mens tandremmen snart har nået de 80.000 km, hvor den skal skiftes på
helt almindelig og reglementeret vis
mvh. tina
| |
Kim S (15-03-2007)
| Kommentar Fra : Kim S |
Dato : 15-03-07 20:30 |
|
"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:45f98f99$0$72887$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>> En tandrem springer ikke uden grund. Enten er den slidt, for stram,
>> eller der er en fejl på de hjul den sidder på....
>> Tandremmen slipper du ikke udenom....
>
> Undskyld hvis jeg var uklar. Det er kileremmen, der springer i tide og
> utide. Mens tandremmen snart har nået de 80.000 km, hvor den skal skiftes
> på helt almindelig og reglementeret vis
>
Det er bare mig der ikke kan stave....
Der skulle stå "en kilerem springer ikke uden..."
Mvh, Kim
| |
Klaus D. Mikkelsen (15-03-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 15-03-07 19:35 |
|
taina skriver:
>
> Håber at I vil give mig nogle input, for jeg er i syv sind. Jeg har en
> diesel polo fra 1993, som har kørt rigtig fint i lang tid. På det sidste er
> den dog blevet lidt for gode venner med mekanikeren, forskellige ting, men
> især en kilerem, som bliver ved med at springe, uden at der er nogen årsag.
Hvis en kilerem springer mere end 3 ganger er det vidst på tid at skifte
mekaniker.....
> Desuden er der en tandrem, der skal skiftes om lidt, mekanikeren mener, at
> det skal koste 4-5000 kroner (gulp!)
Avah ?
Bruger du autoriseret VW værksted til opgaven ?
> Jeg overvejer at købe en ny(ere) bil, men så kom banken ind over, og den vil
> da forfærdeligt gerne låne mig 120.000 kroner til en ny.
Selvfølgelig vil de det. Så kan de tjene (endnu flere) penge på dig.
> Jeg er absolut u-handy, kan tjekke olie og dæktryk og skifte en pære, og det
> er det Hvordan synes gruppen, at jeg skal organisere mit bil-liv?
Fortæl lidt mere om din bil. Generel stand, rust, km osv, så er det
lettere at råde om du skal skrotte den....
Hvad har den fejlet ud over kileremmen ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
F.Syndergaard (15-03-2007)
| Kommentar Fra : F.Syndergaard |
Dato : 15-03-07 20:11 |
|
Hej.
Vi har igennem årene haft mange forskellige biler.
Når jeg ser tilbage ville det altid have været billigst at reparere den
gamle.
Her ser jeg helt bort fra bøvlet med et køre til mekaniker.
Have det sidste nye såsom aircon, abs. osv.
Der sker trods alt en udvikling hele tiden.
Så dit valg retter sig også dit efter dit kørselsbehov.
Du har fået mange gode råd fra de andre. Blev det nemmere?
"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45f98b6d$0$8700$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej gruppe
>
> Håber at I vil give mig nogle input, for jeg er i syv sind. Jeg har en
> diesel polo fra 1993, som har kørt rigtig fint i lang tid. På det sidste
> er den dog blevet lidt for gode venner med mekanikeren, forskellige ting,
> men især en kilerem, som bliver ved med at springe, uden at der er nogen
> årsag. Desuden er der en tandrem, der skal skiftes om lidt, mekanikeren
> mener, at det skal koste 4-5000 kroner (gulp!)
>
> Jeg overvejer at købe en ny(ere) bil, men så kom banken ind over, og den
> vil da forfærdeligt gerne låne mig 120.000 kroner til en ny. Jeg er ikke
> vildt begejstret for at binde så mange penge i en ny bil, så der skal være
> rigtig gode grunde til det - især, da jeg er hestepige og sådan en ny bil
> nok vil blive hurtigt slidt af skidt og møg. Allerhelst vil jeg beholde
> min gamle bil, men ikke med en månedlig regning til mekanikeren på
> 1000-2000 kroner.
>
> Jeg er absolut u-handy, kan tjekke olie og dæktryk og skifte en pære, og
> det er det Hvordan synes gruppen, at jeg skal organisere mit bil-liv?
>
>
> mvh. tina
>
>
>
| |
Pedersen (15-03-2007)
| Kommentar Fra : Pedersen |
Dato : 15-03-07 20:10 |
|
"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45f98b6d$0$8700$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej gruppe
>
> Håber at I vil give mig nogle input, for jeg er i syv sind. Jeg har en
> diesel polo fra 1993, som har kørt rigtig fint i lang tid. På det sidste
> er den dog blevet lidt for gode venner med mekanikeren, forskellige ting,
> men især en kilerem, som bliver ved med at springe, uden at der er nogen
> årsag. Desuden er der en tandrem, der skal skiftes om lidt, mekanikeren
> mener, at det skal koste 4-5000 kroner (gulp!)
>
> Jeg overvejer at købe en ny(ere) bil, men så kom banken ind over, og den
> vil da forfærdeligt gerne låne mig 120.000 kroner til en ny. Jeg er ikke
> vildt begejstret for at binde så mange penge i en ny bil, så der skal være
> rigtig gode grunde til det - især, da jeg er hestepige og sådan en ny bil
> nok vil blive hurtigt slidt af skidt og møg. Allerhelst vil jeg beholde
> min gamle bil, men ikke med en månedlig regning til mekanikeren på
> 1000-2000 kroner.
>
> Jeg er absolut u-handy, kan tjekke olie og dæktryk og skifte en pære, og
> det er det Hvordan synes gruppen, at jeg skal organisere mit bil-liv?
>
>
> mvh. tina
>
Hvad med at kigge på en KIA
nu med 7 års garanti, det må da være en "damebil"
B.P.
>
| |
Anders Majland (15-03-2007)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 15-03-07 21:05 |
|
> Jeg er absolut u-handy, kan tjekke olie og dæktryk og skifte en pære, og
> det er det Hvordan synes gruppen, at jeg skal organisere mit bil-liv?
>
Så tror jeg ikke at en ny (eller næsten ny) lille bil vil bliver meget
dyrere at køre i. Renteudgiften af 120.000kr er nok ikke over 4000kr efter
skat eller prisen på en enkelt "uforudset" rep af et eller andet ... De
første år er der jo en reklamationsret på en ny der gerne skulle tage langt
det meste af uforudsete udgifter...
Vi havde for fabiaen lagt 11øre/km i service efter andet service og
afskrivningen ser ud til at ligge pænt under 1kr/km.
Så småbiler som fabia kombi (der ikke er så lille endda - og kombi pga den
meget højere gensalgsværdi), renault clio (der nok er en af de sikreste i
klassen) og lign tror jeg totaløkonomien er på højde med at køre i en tæt på
udtjent når man ikke selv har et mekanikergen ...
/A
| |
Morten (15-03-2007)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 15-03-07 21:21 |
|
"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45f98b6d$0$8700$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej gruppe
>
> Håber at I vil give mig nogle input, for jeg er i syv sind. Jeg har en
> diesel polo fra 1993, som har kørt rigtig fint i lang tid. På det sidste
> er den dog blevet lidt for gode venner med mekanikeren, forskellige ting,
> men især en kilerem, som bliver ved med at springe, uden at der er nogen
> årsag. Desuden er der en tandrem, der skal skiftes om lidt, mekanikeren
> mener, at det skal koste 4-5000 kroner (gulp!)
Havde en gammel Golf 88' der også konstant sprang kileremmen. Jeg kunne selv
skifte den, så det kostede ikke alverden. Kørte i øvrigt rundt med den 13'er
og 17'er der skal bruges samt et par nye remme...
Sagen undrede mig en del. Forsøgte forskellige tilspændinger mm. En dag
opdagede jeg at nederste rem-hjul næsten var rustet igennem hvore remmen
skulle køre... Da hjulet blev skiftet var problemet løst.
Mvh
Morten
| |
Stefan Jacobsen (16-03-2007)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 16-03-07 11:05 |
|
> Havde en gammel Golf 88' der også konstant sprang kileremmen. Jeg kunne
> selv skifte den, så det kostede ikke alverden. Kørte i øvrigt rundt med
> den 13'er og 17'er der skal bruges samt et par nye remme...
> Sagen undrede mig en del. Forsøgte forskellige tilspændinger mm. En dag
> opdagede jeg at nederste rem-hjul næsten var rustet igennem hvore remmen
> skulle køre... Da hjulet blev skiftet var problemet løst.
>
8, 10, 13, 14, 17, 19, 22 og 23 er ved standard udstyr i en gammel Golf
Samt extra gløderør, kilerem, vandpumpe, 10 liter vand, 20 liter olie, en
stak klude og naturligvis dieselstart
Stef
| |
Torben Scheel (16-03-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 16-03-07 11:42 |
|
Stefan Jacobsen wrote:
> 8, 10, 13, 14, 17, 19, 22 og 23 er ved standard udstyr i en gammel Golf
> Samt extra gløderør, kilerem, vandpumpe, 10 liter vand, 20 liter olie, en
> stak klude og naturligvis dieselstart
G-D-S respirator? Lad den dog dø
--
vh
Torben
| |
Ukendt (15-03-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-03-07 21:33 |
|
On Thu, 15 Mar 2007 19:07:39 +0100, "taina"
<tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> wrote:
>Hej gruppe
>
>Håber at I vil give mig nogle input, for jeg er i syv sind. Jeg har en
>diesel polo fra 1993, som har kørt rigtig fint i lang tid. På det sidste er
>den dog blevet lidt for gode venner med mekanikeren, forskellige ting, men
>især en kilerem, som bliver ved med at springe, uden at der er nogen årsag.
>Desuden er der en tandrem, der skal skiftes om lidt, mekanikeren mener, at
>det skal koste 4-5000 kroner (gulp!)
>
Det lyder godt nok dyrt! Men et par tusinde løber det nemt op i. Så
vidt jeg husker kostede det ca. 1000 + moms og arbejdsløn på Saxoen -
det var oven i et normalt serviceeftersyn. Men det var en benzinmotor
og jeg kender ikke priserne på stumper til Poloen, men så dyre burde
de nu heller ikke være.
Men at kileremmen springer gang på gang burde få mekanikeren til at se
lidt på omgivelserne - remskiver, generator mv. - hvor i h..... er
fejlen??
>Jeg overvejer at købe en ny(ere) bil, men så kom banken ind over, og den vil
>da forfærdeligt gerne låne mig 120.000 kroner til en ny. Jeg er ikke vildt
>begejstret for at binde så mange penge i en ny bil, så der skal være rigtig
>gode grunde til det - især, da jeg er hestepige og sådan en ny bil nok vil
>blive hurtigt slidt af skidt og møg. Allerhelst vil jeg beholde min gamle
>bil, men ikke med en månedlig regning til mekanikeren på 1000-2000 kroner.
Hvor afhængig er du af bilen? Hvor god stand er Poloen i? Kan den
klare et/to syn mere? Hvor meget skal den køre og hvor langt har den
gået?
>
>Jeg er absolut u-handy, kan tjekke olie og dæktryk og skifte en pære, og det
>er det Hvordan synes gruppen, at jeg skal organisere mit bil-liv?
>
Du skifter mekanikerregningerne ud med afskrivning ved køb af en
ny/nyere bil. Men det kan jo være et godt bytte, hvis du er afhængig
af bilen til daglig.
Ny bil i dit prisniveau lyder som Toyota Aygo. (ca. 20 km/l benzin)
Lidt større og lidt ældre - fx. ca. 4 år gammel Opel Corsa, Renault
Clio, Fiat Punto, Ford Fiesta som diesel. De skulle alle klare 20+
km/l. Min Punto går 22-23 km/l her i vinterperioden. (50% tæt mylder +
50% mere fri motorvej)
Læg mærke til, jeg ikke nævner Fabia, Yaris, Peugeot, Citroen og alle
de andre populære. De er simpelt hen for dyre for ejer nummer to! Når
første ejer ikke har væsentlig afskrivning, hvem skal så betale gildet
- ud over de formodet øgede serviceudgifter til den lidt ældre bil.
Jow, det skal ejer nummer to
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD
| |
Anders Majland (15-03-2007)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 15-03-07 23:48 |
|
> Ny bil i dit prisniveau lyder som Toyota Aygo. (ca. 20 km/l benzin)
> Lidt større og lidt ældre - fx. ca. 4 år gammel Opel Corsa, Renault
> Clio, Fiat Punto, Ford Fiesta som diesel. De skulle alle klare 20+
> km/l.
Clio'en blev for knapt et år siden solgt ny til 100kkr med aircon - De
sidste af den gamle model.
> Læg mærke til, jeg ikke nævner Fabia, Yaris, Peugeot, Citroen og alle
> de andre populære. De er simpelt hen for dyre for ejer nummer to!
Stort set enig - bortset fra at jeg måske snart skal til at sælge en og så
har jeg ikke noget mod det lave værditab
/A
| |
Ukendt (16-03-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-03-07 06:31 |
|
On Thu, 15 Mar 2007 23:47:33 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:
>> Ny bil i dit prisniveau lyder som Toyota Aygo. (ca. 20 km/l benzin)
>> Lidt større og lidt ældre - fx. ca. 4 år gammel Opel Corsa, Renault
>> Clio, Fiat Punto, Ford Fiesta som diesel. De skulle alle klare 20+
>> km/l.
>
>Clio'en blev for knapt et år siden solgt ny til 100kkr med aircon - De
>sidste af den gamle model.
Det var vist ikke dieseludgaverne, som jeg nævnte. Men bilen kunne da
være interessant som benzinmodel, hvis prisen er tilstrækkeligt lav og
kørselsbehovet ikke over måske 30000 km/år.
>
>> Læg mærke til, jeg ikke nævner Fabia, Yaris, Peugeot, Citroen og alle
>> de andre populære. De er simpelt hen for dyre for ejer nummer to!
>
>Stort set enig - bortset fra at jeg måske snart skal til at sælge en og så
>har jeg ikke noget mod det lave værditab
>
>/A
>
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD
| |
Niels Kallehauge (16-03-2007)
| Kommentar Fra : Niels Kallehauge |
Dato : 16-03-07 16:01 |
|
taina tastede følgende:
> Hej gruppe
>
> Håber at I vil give mig nogle input, for jeg er i syv sind. Jeg har en diesel
> polo fra 1993, som har kørt rigtig fint i lang tid. På det sidste er den dog
> blevet lidt for gode venner med mekanikeren, forskellige ting, men især en
> kilerem, som bliver ved med at springe, uden at der er nogen årsag. Desuden
> er der en tandrem, der skal skiftes om lidt, mekanikeren mener, at det skal
> koste 4-5000 kroner (gulp!)
>
> Jeg overvejer at købe en ny(ere) bil, men så kom banken ind over, og den vil
> da forfærdeligt gerne låne mig 120.000 kroner til en ny. Jeg er ikke vildt
> begejstret for at binde så mange penge i en ny bil, så der skal være rigtig
> gode grunde til det - især, da jeg er hestepige og sådan en ny bil nok vil
> blive hurtigt slidt af skidt og møg. Allerhelst vil jeg beholde min gamle
> bil, men ikke med en månedlig regning til mekanikeren på 1000-2000 kroner.
>
> Jeg er absolut u-handy, kan tjekke olie og dæktryk og skifte en pære, og det
> er det Hvordan synes gruppen, at jeg skal organisere mit bil-liv?
>
> mvh. tina
Du har fået mange input .... her er et til: Find en mekker der kan
finde fejlen der gør at kileremmen springer, og som skifter den tandrem
til en rigtig pris.
Bed en bøn til vorherre, og kør lystigt videre.
I langt de fleste tilfælde, vil det være det billigste her og her nu.
Så kan du jo spekulere videre over hvad du vil gøre, prøve nogle
forskellige biler, og finde en der passer dig.
Mvh
Niels
| |
Folmer Rasmussen (16-03-2007)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 16-03-07 16:30 |
|
On Fri, 16 Mar 2007 16:00:50 +0100, Niels Kallehauge
<Fuck@all_spam.dk> wrote:
>Bed en bøn til vorherre, og kør lystigt videre.
>--
Hvor er det lige at Han er værkfører?
Jeg troede faktisk det var et eller andet sted ovre i USA.
Selv præsident Bush omtaler ham fra tid til anden.
PS:
Så vidt jeg véd, er han af den gamle skole, og sætter stor pris på, at
Hans navn bliver stavet med stort begyndelsesbogstav.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Ukendt (18-03-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-03-07 10:16 |
|
"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45f98b6d$0$8700$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Allerhelst vil jeg beholde min gamle bil, men ikke med en månedlig regning
> til mekanikeren på 1000-2000 kroner.
En tandrem er en tandrem.
Få den skiftet og prøv et andet værksted
mht. remmen.
Hvis bilen ellers er iorden, så behold den.
Alene udgiften til den nye vil hurtig nærme
sig 1500 om måneden alligevel. + service senere.
En ny er altid fristende. Den gamle kender du.
Så overvej engang mere, om pengene alligevel
ikke er givet godt ud på de få rep som måtte komme ?
| |
taina (18-03-2007)
| Kommentar Fra : taina |
Dato : 18-03-07 11:01 |
|
"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45f98b6d$0$8700$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
klip
> Hvordan synes gruppen, at jeg skal organisere mit bil-liv?
Tusind tak for alle jeres svar Jeg har besluttet mig for at beholde polo
lidt endnu og finde ny mekaniker. Så har jeg også tid til at finde ud af,
hvad for en bil, det skal være næste gang - jeg hader sådan noget hu-hej-
vilde dyr til den slags priser, som biler koster. Er der i øvrigt nogen, der
kender en rimelig mekaniker i nærheden af Kolding?
mvh. tina
| |
Ukendt (18-03-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-03-07 20:58 |
|
"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45fd0dc2$0$835$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:45f98b6d$0$8700$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> klip
>
>> Hvordan synes gruppen, at jeg skal organisere mit bil-liv?
>
> Tusind tak for alle jeres svar Jeg har besluttet mig for at beholde
> polo lidt endnu og finde ny mekaniker. Så har jeg også tid til at finde ud
> af, hvad for en bil, det skal være næste gang - jeg hader sådan noget
> hu-hej- vilde dyr til den slags priser, som biler koster. Er der i øvrigt
> nogen, der kender en rimelig mekaniker i nærheden af Kolding?
Svært at vejlede.
Man må gøre sine egne erfaringer.
Nogle kan ha gode oplevelser med een bestemt,
andre det modsatte.
Prøv hos Automester-kæden. Tror de
er til at stole på. MEN tjek timeprisen hos
de forskellige..,o) Det er nok der du vil finde
den mest konstante forskel som sådan.
| |
taina (19-03-2007)
| Kommentar Fra : taina |
Dato : 19-03-07 08:27 |
|
"Egue" <-> skrev i en meddelelse
news:45fd99ac$0$930$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Svært at vejlede.
> Man må gøre sine egne erfaringer.
> Nogle kan ha gode oplevelser med een bestemt,
> andre det modsatte.
> Prøv hos Automester-kæden. Tror de
> er til at stole på. MEN tjek timeprisen hos
> de forskellige..,o) Det er nok der du vil finde
> den mest konstante forskel som sådan.
Tak for rådet. Hvordan ser det ellers ud med at vride faste priser ud af
mekanikere? Kan man det?
mvh. tina
| |
Klaus D. Mikkelsen (~ (19-03-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen (~ |
Dato : 19-03-07 09:27 |
|
On 19 Mar., 08:26, "taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com>
wrote:
>
> Tak for rådet. Hvordan ser det ellers ud med at vride faste priser ud af
> mekanikere? Kan man det?
Ja, men så skal du ikke regne med at han reparerer andet end det i har
aftalt.
Klaus
| |
|
|