Avensis 2,0 T25 (2003) motorolie
Fra : Mette & Michael

Dato : 15-03-07 17:51

Hej

Nogen der har en mening om den optimale motor-olie til denne bil?

Mvh.
Michael

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-03-07 18:22

Mette & Michael wrote:
> Hej
>
> Nogen der har en mening om den optimale motor-olie til denne bil?

Jeps - det har Toyota

Brug det foreskrevne minimum, og lidt bedre hvis du har den slags overtro.

--
vh
Torben

Fra : Mette & Michael

Dato : 15-03-07 19:56

> Jeps - det har Toyota
>
> Brug det foreskrevne minimum, og lidt bedre hvis du har den slags overtro.

Ja, det er jeg klar over. Havde nu håbet på nogle (mærkevare/noname) input.
På den gamle avensis 1,8 1999 brugte jeg Castrol GTX magnetec til små 400
kr. hos thansen. Den var jeg meget tilfreds med, men måske det er der
overtroen kommer ind i billedet . Syntes man simpelthen bare at alt går
bedre/skønnere, når man har ofret en halv dagsløn på bilens smørelse? Eller
er der i virkeligheden noget om snakken!
Måske vi skulle lægge dette over i en ny topic (motorolie/hvilken) eller
(dyr motorolie=overtro).
Mvh.
Michael

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-03-07 11:53

Mette & Michael wrote:

> [...]
> bedre/skønnere, når man har ofret en halv dagsløn på bilens smørelse? Eller
> er der i virkeligheden noget om snakken!

Olie er klassificeret efter kvalitet - ikke pris eller mærke. Det er i
virkeligheden meget simpelt. Brug en halv dag på at rengøre motorrummet
i stedet - så kommer den ikke til at køre bedre

Personligt gider jeg ikke betale for oliereklameklistermærker på
Formelbiler - jeg har svært ved at se hvordan det skulle forbedre
kvaliteten. Men er der parallelimporttilbud i Bilka eller tromletilbud
hos Mekonomen, har jeg såmænd ikke noget imod at hælde mærkevareolie på
maskinen.

> Måske vi skulle lægge dette over i en ny topic (motorolie/hvilken) eller
> (dyr motorolie=overtro).

Kan vi ikke bare cut-n-paste en af de gamle?

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-03-07 13:28

Torben Scheel wrote:

> Olie er klassificeret efter kvalitet - ikke pris eller mærke. Det er i
> virkeligheden meget simpelt. Brug en halv dag på at rengøre motorrummet
> i stedet - så kommer den ikke til at køre bedre

Altså - i betydningen "så kan du ikke gøre mere for bilen og din følelse
af at have forkælet den".

--
vh
Torben

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-03-07 16:34

On Fri, 16 Mar 2007 11:53:05 +0100, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Personligt gider jeg ikke betale for oliereklameklistermærker på
>Formelbiler - jeg har svært ved at se hvordan det skulle forbedre
>kvaliteten.

>--

Kunne du måske forestille dig, at den produktudvikling der sker i et
formel-team, senere kommer dig tilgode, i form af bedre produkter,
testet på den hårde måde?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-03-07 17:48

Folmer Rasmussen wrote:

> Kunne du måske forestille dig, at den produktudvikling der sker i et
> formel-team, senere kommer dig tilgode, i form af bedre produkter,
> testet på den hårde måde?

Jeps, og at den udvikling jeg drager fordel af nu er fra dengang
formelbiler hed Lotus og havde seks hjul. En specifikation er en
specifikation. Kræves der en nutidig formel 1 værdig kvalitet er der nok
kun få mærker der tilbyder den, men det er ikke noget der kræves til
nogen almindelige familiebiler fra den opgående sols land.

--
vh
Torben

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-03-07 19:06

On Fri, 16 Mar 2007 17:47:32 +0100, Torben Scheel
> [...]

>kun få mærker der tilbyder den, men det er ikke noget der kræves til
>nogen almindelige familiebiler fra den opgående sols land.

Jamen jeg er enig med dig i, at familiebiler kan køre på det meste, og
slippe godt fra det.

Jeg pointerede bare, at formel 1 er et glimragende sted at teste
nyudviklede produkter.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 22-03-07 11:20

> Nogen der har en mening om den optimale motor-olie til denne bil?

Læs i instruktionsbogen :) Jeg kunne forestille mig de foreslog 5w-30, det
kører alle nye VW ihvertfald på. Det er iøvrigt en LongLife olie.

Hvad angår olie, betaler man i store træk for hvad man betaler.
Prisforskellen ligger (billig-olie såsom IQ-X og dyr olie såsom Castrol
imellem) i hvilke additiver der er i olien. Castrol er fyldt med additiver,
der har alskens nyttige effekter i motoren. Det er IQ-X ikke.

Bl.a. additiver der gør at smørefilmen ikke knækker nær så tidligt som IQ-X.
Knækker smørefilmen er der stadig tryk på olien - så lampen tænder ikke -
men der er absolut ingen smøring af lejer og cylindervægge.

Det virker som overkill, men på min Civic i-VT banebil bliver der brugt en
hundedyr Castrol 10w-60. Den bruger ikke en dråbe af det, og samvittigheden
har det godt, for jeg ved jeg kører med en olie der kan holde til at blive
pisket rundt ved 8500 rpm, uden min motor pludselig mangler smøring.

Derfor: Mærkevare kan godt betale sig - men spørgsmålet er så om der er
grund til at gå efter det DYRESTE mærke - så længe det blot er et anerkendt
mærke.

Og ja, IQ-X olie er HydroTexacos Havoline-olie, men det er en aldrende
3-formula det er baseret på.

Troels