Fejl på speedometer på ny Hyundai
Fra : Ukendt

Dato : 15-03-07 12:54

Har fået købt en ny Matrix, men har samtidigt fået et speedometer der
viser rivende galt, og har så prøvet at få forhandleren til at få det
til at vise den rigtige hastighed, men efter at de har haft bilen
derinde, det er Terminalen, 5 gange uden at gøre noget ved det, eller
kunne, fik jeg den 6 gang besked på, at det kunne de ikke lave, men
hvis jeg var medlem af FDM kunne jeg henvende mig der. Når speed.
viser 50 km. kører jerg reelt 43 km. når speed. viser 60 km. kører jeg
51 km. når jeg kører 110 km. kører jeg reelt 98 km, så hvis der er en
der kan fortælle mig hvad jeg evt. kan gøre ville jeg blive glad, for
er ikke medl. af FDM.

Fra : Kåre

Dato : 15-03-07 12:59

"nick" <mig> skrev i en meddelelse
> [...]
> 51 km. når jeg kører 110 km. kører jeg reelt 98 km, så hvis der er en
> der kan fortælle mig hvad jeg evt. kan gøre ville jeg blive glad, for

Det lyder ikke specielt grelt i mine ører. Lidt værre end de biler jeg har
haft, men dog sammenligneligt.
Min bror har fået sig en spritny Fiat, incl. navigation. Hans tal minder
meget om dine.

Du kan sætte nogen større dæk på

Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-07 13:36

On Thu, 15 Mar 2007 12:58:32 +0100, "Kåre"
<kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> wrote:

> [...]
>haft, men dog sammenligneligt.
>Min bror har fået sig en spritny Fiat, incl. navigation. Hans tal minder

Tak for budet, men med de bødepriser og folks langemand, hvis jeg
ikke vil have en bøde, så er dette måske løsningen, men det er da en
ny bil, så jeg ville da gå ud fra at speed. viste nogenlunde præcist.

Fra : Otto J.

Dato : 15-03-07 13:44

> Tak for budet, men med de bødepriser og folks langemand, hvis jeg
> ikke vil have en bøde, så er dette måske løsningen, men det er da en
> ny bil, så jeg ville da gå ud fra at speed. viste nogenlunde præcist.

Speedometeret _bør_ vise for meget, ellers ville du komme i problemer hvis
du sætter den maksimalt tilladte dækstørrelse på. Min viser nogenlunde samme
mængde forkert (godt for selvtilliden når man kører op ad storebæltsbroen i
modvind i en 1.1'er...) Så svært er det vel heller ikke at lægge 10 km til
hastighedsgrænserne - fingeren fra folk der mener du kører for langsomt skal
du nok få alligevel.

Mvh. Otto

Fra : Møller

Dato : 15-03-07 14:09

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> wrote in message
> [...]
sådan i størretsordnen 12-17% er da helt uacceptabelt, selvom det er
progressivt.

Men det er måske stadig tilfældet at biler med svage viser %-vis mest
forkert?
Jeg kører med ca. 2% nogenlunde lineært, og det kan jeg leve med.

Møller

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 15-03-07 15:17

"Møller" <eam@get2net.dk> writes:

> "Otto J." <hifiotto@hotmail.com> wrote in message
>> >

> sådan i størretsordnen 12-17% er da helt uacceptabelt, selvom det er
> progressivt.

Er det ikke 4km/t + 10% for meget (og 0km/t for lidt) der er grænsen?
I så fald er det lige akkurat tilladt speedometeret at vise 60 når man
kører 51 (51+4+5.1=60.1).

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-03-07 15:45

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke 4km/t + 10% for meget (og 0km/t for lidt) der er grænsen?
> I så fald er det lige akkurat tilladt speedometeret at vise 60 når man
> kører 51 (51+4+5.1=60.1).

Hvor er det nu det står?
Jeg har prøvet at kigge i 'Detail forskrifter for motorkøretøjer',
men kan ikke finde noget om fejlvisning.
Kun at der skal være en hastighedsmåler som skal vise i km/t eller m.p.h.
(10.04.002)

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 15-03-07 16:25

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> writes:

> "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor er det nu det står?

Det er et EU direktiv

http://kortlink.dk/3qxv

(s.7, pgf. 4.4)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-03-07 16:36

> Det er et EU direktiv
>
> http://kortlink.dk/3qxv
>
> (s.7, pgf. 4.4)

Takker

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Møller

Dato : 15-03-07 14:14

"nick" <mig> wrote in message
> [...]

Om disse kan ordne det ved jeg ikke, men du kan da spørge, og så spørge
sælgeren om han vil betale for at få rettet fabriksfejlen hvis det kan lade
sig gøre?
http://www.speedometer.dk/

Møller

Fra : alexbo

Dato : 15-03-07 14:49

"nick" skrev

> Har fået købt en ny Matrix, men har samtidigt fået et speedometer der
> viser rivende galt,

Jeg synes du skal starte med at finde ud af hvor nøjagtig km.tælleren er,
brug afstandspindene på motorvejen over en lang strækning, og sammenling
med din tæller.

Lovkravet til et speedometer er at det må ikke vise for lidt, og højst 10%
plus 4 km/t for meget.

Det overholder dit ikke ifølge dine tal.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-07 15:46

On Thu, 15 Mar 2007 14:48:55 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>plus 4 km/t for meget.
>
>Det overholder dit ikke ifølge dine tal.

Tak for de fine svar. rigtig gode for mig, så nu har jeg lidt at
arbejde med, og vil prøve det. Nick

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 15-03-07 17:46

> [...]
> plus 4 km/t for meget.
>
> Det overholder dit ikke ifølge dine tal.

Du mener det sikkert godt, men du blander speedometer og km. tæller sammen.
Speedometeret kan godt være meget upræcist uden at km. tælleren er det.
For at måle speedometeret, skal du bruge et stopur og så måle tiden du
bruger for at køre en bestemt strækning.
Hilsen Matthias

Fra : alexbo

Dato : 15-03-07 19:31

"Matthias H Matthiessen" skrev

> Du mener det sikkert godt, men du blander speedometer og km. tæller
> sammen.

Du mener det sikkert godt, men du har ikke forstået mit indlæg.
Jeg mener det vil være praktisk at kende fejlvisningen på km tælleren.

Derfor først et forslag om at kontrollere den.
Dernæst en information om hvilke krav der stilles til speedometer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 16-03-07 15:44

> [...]
>
> Derfor først et forslag om at kontrollere den.
> Dernæst en information om hvilke krav der stilles til speedometer.

Alex, -nu bliver der altså spurgt om fejl på speedometer og ikke km. tæller.
Hilsen Matthias

Fra : alexbo

Dato : 16-03-07 16:27

"Matthias H Matthiessen" skrev

> Alex, -nu bliver der altså spurgt om fejl på speedometer og ikke km.
> tæller.

Korrekt, men det tager jeg ikke så tungt, så jeg spurgte til km.tælleren,
jeg kunne også have fundet på at spørge om dækstørrelsen.

Hvis tælleren tæller f.eks 5% for meget kunne jeg finde på at foreslå at gå
en tand op i dækstørrelse, selv om det er speedometeret der er problemet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Møller

Dato : 15-03-07 20:36

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> wrote in message

> [...]
> For at måle speedometeret, skal du bruge et stopur og så måle tiden du
> bruger for at køre en bestemt strækning.

Jeg kan ikke se at der er skat sammenblanding:

1. kontroller din (nick) kilometertæller: altså kørt antal km.
2. oplysning om at de opgivne tal for hastighed (km/t) er alt for høje i
forhold til lovkrav.
Så det er nok et sp. om at læse teksten. Forklaringen er korrekt, om man så
vil kontrollere med ur eller GPS er for så vidt underordnet.

Møller

Fra : Rasmus og Ditte

Dato : 16-03-07 15:10

så hvis der er en
> der kan fortælle mig hvad jeg evt. kan gøre ville jeg blive glad, for
> er ikke medl. af FDM.

Prøv med en "yellow box" http://www.blackrobotics.com/
Den fungerer glimrende.
Mvh