Kugleleje
Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 14-03-07 22:41

> der sidder en metal dims der holder kuglerne fast, så der er afstand mellem
> dem, tager man den ud og alle kuglerne rasler ned, så kan man tage den
> inderste ring ud...

Jeg sidder med et kugleleje her, hvor jeg har taget metal-dimsen, der
sad omkring kuglerne ud, men kuglerne kan stadigvæk ikke komme ud, da
der både i inder- og yderring er en fuge, som kuglerne går op/ned i.

Kunne det tænkes, at man ved samling af kugleleje fx frøs kuglerne til
en lav temperatur, så de blev trak sig sammen og dermed kunne presses
ind mellem ringene?

Eller man varmede yderringen, så den udvidede sig?

mvh
Michael Kristensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-03-07 23:18

<mbk112@hotmail.com> skrev
> [...]
ind mellem ringene?
Eller man varmede yderringen, så den udvidede sig?

Hvis du skubber kuglerne helt tæt sammen, skulle du kunne få inderringen
over til den anden side og liste èn kugle ud, evt. ved den udskæring der af
og til findes.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 15-03-07 08:56

> Hvis du skubber kuglerne helt tæt sammen, skulle du kunne få inderringen
> over til den anden side og liste èn kugle ud, evt. ved den udskæring der af
> og til findes.

Det kan du gøre ved nogle. Men Michael har faktisk ret. Der har været
en film på Discovery Chanel i serien "How are this made" (eller noget
i den retning) hvor de frøs de indvendige dele ned til -60 grader
(svjh) og varmede yderringen op til 250.

Benny

Fra : Torben

Dato : 15-03-07 21:58

Når kuglelejet samles kommer alle kugler i undtagen én, kuglerne samles et
sted, yderringen deformeres en smule og den sidste kugle trykkes i med et
hurtigt tryk, yderringen går selv tilbage til sin oprindelige form. Derefter
monteres kugleholderren.
Mvh. Torben
(Salgsingeniør FAG)