Luftfilter...
Fra : Peter Frost

Dato : 14-03-07 21:08

Godaften...

Pga et kegleoilefilter der er smurt ind i oile fra krumptapsudluftningen, og
lå løst i luftfilterkassen, overvejer jeg en ny løsning. Volvo fortalte mig
at jeg skulle undlade et filter i krumtapsudluftningen, lige før
indsugningsspjældet. Men da det sidder i en anslutning mellem indsugning og
luftfilter, har det betydet der er kommet oliedampe ud og samlet i filteret,
som så nu er skiftet. Lang historie kort...

Er et kegle K&N filter lovligt ?

Er K&N det bedste der er, eller findes der bedre ?

Er kegle filter bedre end et indsatsfilter ?

Med Venlig Hilsen
Peter Frost

Fra : Tom

Dato : 14-03-07 21:11

"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og luftfilter, har det betydet der er kommet oliedampe ud og samlet i
> filteret, som så nu er skiftet. Lang historie kort...

Ja

> Er K&N det bedste der er, eller findes der bedre ?

Ja, det originale er bedre. Hullerne i K&N er meget større og derfor ryger
der mere skidt med ind i motoren = mere slid

--
Tom

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-03-07 08:21

Tom wrote:

> Ja, det originale er bedre. Hullerne i K&N er meget større og derfor ryger
> der mere skidt med ind i motoren = mere slid

Helt så entydigt er det nu ikke :
http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest3.htm

--
vh
Torben

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 15-03-07 09:03

On 14 Mar., 21:10, "Tom" <christen...@bigfoot.com> wrote:

> Ja

> Ja, det originale er bedre. Hullerne i K&N er meget større og derfor ryger
> der mere skidt med ind i motoren = mere slid

Jeg tror ikke at K&N luftfiltre stopper andet end cykler og
barnevogne. Prøv at søg i gruppen med fx. google og jeg tror du finder
en blandet anmeldelse.

Benny

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-03-07 09:49

Hojvaelde@gmail.com wrote:
> Jeg tror ikke at K&N luftfiltre stopper andet end cykler og
> barnevogne. Prøv at søg i gruppen med fx. google og jeg tror du finder
> en blandet anmeldelse.

Jeg har KN i Audien - mest fordi det sad i ved køb. Jeg kan sguda ikke
mærke om der kommer mere skidt forbi ventilerne før om 200Mm i en
sammenligningstest med 2 ens biler, så jeg forstår ikke hvor folk har
deres "viden" fra. Jeg har hørt folk der siger at det ikke stopper
"nok", men testen nævnt ovenfor er det første med lidt pondus bagved.
Den siger kort at KN slipper meget lidt mere skidt igennem, og har en
meget lidt bedre effekt (mindre trykfald).

Uden at vide noget om emnet vil jeg mene at alle filtre på markedet der
stopper hårde partikler er tilstrækkelige til alm. motorer. Om der
kommer en anelse mere pollen igennem med KN - tjah, jeg vælger at tro at
det ikke er det der får Audien til at lide en tidlig død.

Derudover er jeg ikke specielt tilhænger af KN - det tager det bedste af
en solskinsdag at rense, tørre og imprægnere filteret.

--
vh
Torben

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-03-07 11:58

> [...]
>
> Er et kegle K&N filter lovligt ?
>
> Er K&N det bedste der er, eller findes der bedre ?
>
> Er kegle filter bedre end et indsatsfilter ?

Angående lovlighed af andet filter står der følgende
I tilfælde af udskiftning/ændring af lyddæmpere (bortset fra knallert, hvor
man

kun må udskifte til original eller EF-typegodkendt reservedelslyddæmper) til
andre

konstruktioner, ved fjernelse af luftfilteret, eller ved udskiftning/ændring
af bilens

oprindelige luftfilterkasse til anden konstruktion, må det vurderes, om

køretøjet afgiver unødig støj i strid med bestemmelsen i punkt 7.05.001 (1).
Såfremt

synsvirksomheden vurderer, at der er tale om en væsentlig ændring, kan

synsvirksomheden - uanset tolerancen på de 3 dB(A) er opfyldt - kræve, at
køretøjet

opfylder de gældende støjgrænser ved forbikørselsmetoden, med tillæg

af en tolerance svarende til den forværring, der kan forventes ud fra
køretøjets

alder. Derudover skal der foreligge dokumentation for det nye standmåletal,
der

af synsvirksomheden anføres på bagsiden af anmeldelsesblanketten. Der skal

ikke udstedes ny typegodkendelse.

Og hvis du helt skrotter luftfilterkassen også:

Udskiftning af luftfilter/luftfilterkasse/indsugningsrør til anden
konstruktion anses

ikke som en konstruktiv ændring, forudsat at følere til motorstyringen ikke
flyttes

fra deres originale placering. Bemærk dog også pkt. 7.05.001 (4) om støj.

Så man kan da nemt komme i problemer med et keglefilter.

Mvh Niels