Fejl koder på Seat Ibiza fra 1997
Fra : Dan

Dato : 14-03-07 10:53

Hejsa

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvad jeg måske kan gøre ved disse fejl?
Jeg har fået fejlkoderne fra programmet Vwtool!

287-- ------- Right Rear ABS Wheel Speed Sensor -G44
DTC Type 35
287-- ------- Right Rear ABS Wheel Speed Sensor -G44
Signal Outside Specifications INTERMITTENT

588-- ------- Airbag Igniter - Driver Side -N95
Resistance to High

Går ud fra jeg måske selv kan skifte ABS sensoren på højre forhjul!...?

Men airbagen, nogen der ved om det er noget man kan klare selv? Eller skal
man hos elektro værkstedet og få det lavet?

Vh
Dan Nielsen

Fra : Torben Madsen

Dato : 14-03-07 11:09

"Dan" <torskerogn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men airbagen, nogen der ved om det er noget man kan klare selv? Eller skal
> man hos elektro værkstedet og få det lavet?

Du kan først prøve at tage stikket af ABS-føleren ude ved hjulet og rense
det godt med kontaktrens og smøre og samle det igen. Jeg har haft den præcis
samme fejl-meddelelse på min G4, og det var såmænd bare skidt, der var
kommet ind i stikket og gav dårlig forbindelse.
Med hensyn til Airbag igniteren, så sidder der et stik under sædet, som der
sikkert er blevet revet i - noget ind under sædet, som har siddet fast i
kablet el. lign. - den har jeg ligeledes også oplevet før - tjek stikket og
saml det igen, og prøv så, om du ikke kan resette både ABS og Airbag med
computeren.

mvh
Torben Madsen

Fra : Dan

Dato : 14-03-07 12:02

> [...]
> i kablet el. lign. - den har jeg ligeledes også oplevet før - tjek
> stikket og saml det igen, og prøv så, om du ikke kan resette både ABS og

Det lyder som nogen gode idér!
Stikket under sædet? Er det noget der er lige til finde? Eller er det
´"inde" i sædet på en måde?

....og ja til Alexbo! Det højre bagerest selvfølig!
Der er noget med de bagerste sensore er dyre end de foreste?
Nogen der ved hvor man finder sådan nogen billigest henne?
Gerne i kbh eller over nettet!

vh
Dan

Fra : Torben Madsen

Dato : 14-03-07 12:10

> [...]
> Der er noget med de bagerste sensore er dyre end de foreste?
> Nogen der ved hvor man finder sådan nogen billigest henne?

Stikket sidder under sædet - hvis du lægger hovedet ned i bunden af bilen,
kan du lige skimte det. Det er dog lettest lige at skrue forreste skruer,
som holder sædet af, så kan det vippes lidt bagover for at give bedre plads.

Det er sjovt nok oftest den højre bagerste ABS-føler, der fejler - nok fordi
den sidder mest udsat i den side, der oftest kører gennem skidt, vandpytter
mm. Håber at du kan nøjes med at rense den.

mvh
Torben Madsen

Fra : Dan

Dato : 14-03-07 13:24

> [...]
> fordi den sidder mest udsat i den side, der oftest kører gennem skidt,
> vandpytter mm. Håber at du kan nøjes med at rense den.

Hmm...har lige været ude og kigge under sædet...syntes ikke jeg kan se noget
stik!?
....det er en Ibiza fra 1997...er der også stik under sædet på den?

vh
Dan

Fra : Torben Madsen

Dato : 14-03-07 13:44

> [...]
> noget stik!?
> ...det er en Ibiza fra 1997...er der også stik under sædet på den?

Whoops - sorry. Den er sgu da vist fra lige før de blev udstyret med Airbags
i sæderne så. Det ændrer jo sagen en anelse - så er det jo inde i
instrumentbordet, du skal kigge. Dem har jeg nu aldrig haft bøvl med - andet
en fejlmeldinger, når de var demonteret - men det giver jo ligesom sig selv.
Stikforbindelsen er stadig en mulighed, omend noget mindre sansynligt - det
er jo ikke lige hver dag, der er nogen, der sparker eller hiver i
ledningerne i instrumentbordet.... - men jeg ville nu nok lige tjekke
stikket før jeg begyndte at bestille nye reservedele hjem.

mvh
Torben Madsen

Fra : Dan

Dato : 14-03-07 16:26

> [...]
> ledningerne i instrumentbordet.... - men jeg ville nu nok lige tjekke
> stikket før jeg begyndte at bestille nye reservedele hjem.

Hm hm okay...ja det lyder godt nok lidt mere omstændigt...
Det er vel noget med inde i rattet? Eller er det noget du kender til
hvor man kan finde stikket henne der?

Vh
Dan

Fra : Brian

Dato : 14-03-07 16:57

Dan wrote:

> Hm hm okay...ja det lyder godt nok lidt mere omstændigt...
> Det er vel noget med inde i rattet? Eller er det noget du kender til
> hvor man kan finde stikket henne der?

Airbag'en holdes fast på rattet, med et par små unbracoskruer. Det er bare
at pille dem af, så kommer du ind til stikket.

At modstanden er for høj, kunne godt tyde på at stikket ikke har ordentligt
fat i selve airbag enheden - selv om jeg har svært ved at se, hvordan det
skulle gå løst.

Husk at pille strømmen fra

/Brian

Fra : Kent Glerup

Dato : 14-03-07 22:24

On Wed, 14 Mar 2007 16:56:48 +0100, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

> [...]
>fat i selve airbag enheden - selv om jeg har svært ved at se, hvordan det

Det kan også blot være selve airbagen der er defekt.
Havde samme problem på en '96 Felicia med samme airbag. Ny airbag fra
huggeren, og den var klaret.

/Kent Glerup

Fra : Dan

Dato : 15-03-07 11:27

> Det kan også blot være selve airbagen der er defekt.
> Havde samme problem på en '96 Felicia med samme airbag. Ny airbag fra
> huggeren, og den var klaret.
>
> /Kent Glerup

Okay! Men er det ikke noget følsomt noget at rode med?

Vh
Dan

Fra : Brian

Dato : 15-03-07 18:33

Dan wrote:

> Okay! Men er det ikke noget følsomt noget at rode med?

Ikke hvis du piller strømmen fra, og ellers er forsigtig med skidtet.

/Brian

Fra : alexbo

Dato : 14-03-07 11:02

"Dan" skrev

> Går ud fra jeg måske selv kan skifte ABS sensoren på højre forhjul!...?
Skal du skifte noget er det højre bag.

> Men airbagen, nogen der ved om det er noget man kan klare selv? Eller skal
> man hos elektro værkstedet og få det lavet?
Airbaggen ville jeg ikke rode med selv.
For stor modstand i udløseren, det lyder lidt for spændende at forsøge sig
med hvor meget der skal til at udløse airbaggen.

Du skriver ikke noget om at ABS og Airbag melder fejl i instrumenterne, men
det må man vel gå ud fra.

mvh
Alex Christensen