Bil vs. Campingvogn?
Fra : Klaus G.

Dato : 13-03-07 22:15

Hej.

Har bredden på bilen, og bredden på det man trækker noget at sige? Tænker
her på at hvis bare bilen må trække de x-antal kg, er det så ligemeget hvor
bred en f.eks. campingvogn man spænder efter, bare at spejlene passer?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : bofu@12move.dk

Dato : 13-03-07 22:22

Campingvognen må være 35cm. bredere i hver side.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-03-07 23:17

<bofu@12move.dk> skrev i en meddelelse
Campingvognen må være 35cm. bredere i hver side.

- dog max 2,5 m bred.

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Jørgen L.

Dato : 14-03-07 02:02

> Campingvognen må være 35cm. bredere i hver side.
>

> - dog max 2,5 m bred.

Næsten rigtigt 2,55 m bred.
En solifer er eks 2,54 m bred, dvs at bilen skal være min.være 1,84 m. bred.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-03-07 17:34

> Næsten rigtigt 2,55 m bred.
> En solifer er eks 2,54 m bred, dvs at bilen skal være min.være 1,84 m.
> bred.

Hmm det er første gang jeg har hørt om det - ikke at jeg ikke tror på det.

Men er det noget der bliver set efter? Folk køber sq da bare en campingvogn
som bilen må gå med og så afsted på ferie...

Fra : Jørgen L.

Dato : 15-03-07 00:51

> Hmm det er første gang jeg har hørt om det - ikke at jeg ikke tror på det.

Det har været sådan siden foråret 2003 eller 2004 så du har ikke helt fulgt
med.

> Men er det noget der bliver set efter? Folk køber sq da bare en
> campingvogn som bilen må gå med og så afsted på ferie...

Ja og nej, jeg er sikker på at hvis jeg spændte en 2,54 m. bred cv efter en
moris ville jeg jo nok blive stoppet når og hvis politet så det , men har du
en bil på eks. 183 som jo så må trække 2,53 den ville hvis ellers vogntoget
så fornuftigt ud ikke blive stoppet.

Men hvis du kommer ud for et uheld som min svoger med hans hilux 4wd og
heste trailer hvor en dreng svingede ud mellem bilen og trailer og derfor
blev kørt ned, der vil de jo nok tjekke om alt er i orden, og du ville helt
sikkert også få en bøde for det, i min svogers tilfælde blev han betinget
frakendt sit kørekort da de mente at han var kørt for tæt på drengen (der
var en meter ind til ham inden han svingede ud) heldigvis slap drengen kun
med knubs og en ødelagt cykel, ting som der kunne klares.

Og nej folk er meget opmærksom på hvad deres biler må trække, ellers gør man
hos den forhandler jeg arbejder lidt for en del ud af at tjekke om det er i
orden, men det hænder, da at kunden er ligeglad enten fordi den skal stå
fast et sted eller også tager de chancen.

Min cv er eks. 2,48 m. bred og dne købte jeg først efter at jeg havde købt
min landcruiser som er 1,89 m. bred da min gamle bil kun var 1,7 m. så den
måtte ikke.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : alexbo

Dato : 15-03-07 10:00

"Jørgen L." skrev

> Det har været sådan siden foråret 2003 eller 2004 så du har ikke helt
> fulgt med.

Og det er en stor lempelse i forhold til tidligere regler, der skulle bilen
være 2,34 bred.

Før år 2002.

(4)
Bredden af registreringspligtigt påhængskøretøj til bil må ikke
overstige bredden af den trækkende bil i hver side med mere end:
a)
0,1 m, hvis påhængskøretøjets bredde overstiger 2,3 m,
b)
0,3 m, hvis påhængskøretøjets bredde overstiger 2,1 m, men ikke
overstiger 2,3 m.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen L.

Dato : 15-03-07 12:29

> Før år 2002.

Ja det er rigtigt, vi havde lige købt ny cv men kunne ikke lige få den vi
kiggede på da den var 2,4 m så vi købte en anden der var 2,3 m og så blev
reglen ændret lige efter.

> [...]
> b)
> 0,3 m, hvis påhængskøretøjets bredde overstiger 2,1 m, men ikke

Ja det var en grim rgel vi havde den gang.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D