On 13 Mar., 15:57, Hojvae...@gmail.com wrote:
> Hej
> Sidder her og skimmer Erhvervabladet fra Fredag d. 9 marts.
>
> Der er en stor artikkel om Lexus nye sportsvogn serie, F. Der er den
> nogle detaljer som jeg studsser over.
>
> 8 trins gearkasse sekventiel med 100 ms skiftetid. Det er sku også
> nødventigt med så mange gear.
> Jeg ved godt hvorfor at de bruger så mange gear. Der står at Lexus F-
> serien er de mindst forurenende sportsvogne.
> Her tænker jeg tilbage til universitettidens lærdom: Teorien bag
> stempelmotorer siger at de kan laves meget økonomisk hvis de holdes på
> konstant omdrejningstal. Altså ikke noget med at dække området fra
> 1000 til 7000 rpm. Det ødelægger alt økonomi.
> Min gamle professor sagde at når at der blev opfundet en benzin motor
> med variabel slaglængde og boring kunne der fåes en virkningsgrad på
> 50% på benzin motorer.
> Med en top hastighed på +320 kmt og en arbejdeområde fra f.eks. 3000
> til 5000 rpm skal der mange gear til for at holde det ideelle område.
> Tænk på lastbiler der kun varierer fra 1000 til 2000 (goft sagt).
>
> En motor med direkte benzin indsprøjtning med 2 dyser med hver sin
> blanding giver 10,5 km/l med en motor på 500 HK. Det er sku vist
> godt
> Var det ikke det der i gamle dage hed Lean-Burn (eller noget i den
> retning) eller var de ikke med både kaburator og indsprøjtning? Er der
> nogle der kan huske det
>
> Benny
Hov. Glemte at sige det er en hybrid bil. Undskyld.
Benny