Hvilke sommerdæk
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-03-07 13:52

Hej

Jeg er på udkig efter nogle nye sommerdæk, de skal sidde på en Primera
og være i størrelsen 7x16". Idag sidder der 185/65/R14 på bilen, så jeg
har lidt kig på nogle 205/50/R16 da det giver lidt mere præcision på mit
speedometer (der viser ca. 10% for meget). Hastighedsindex minimum H
(210km/t)

De dæk jeg har med i overvejelserne er:

- Dunlop SP Sport 3000A: 793,30kr
- Bridgestone Turanza ER 300: 739,70kr
- Pirelli P 6000: 963,10
- Dunlop SP Sport 9000: 871,80kr
- Continental PremiumContact: 913,30kr

Jeg hælder nok mest til et af de to Dunlop's da de scorer rimelig
fornuftigt på TyreTest.com (iflg. Daekonline)

Men hvad siger folk? Jeg lægger rimelig vægt på støj (indeni bilen) og
at de står godt fast når det er vådt. Sne-grib er underordnet da jeg har
et sæt vinterdæk der hører hjemme på bilen om vinteren

(nåh ja, bilen er en Nissan Primera P11 2.0)

håber på godt input... der er lidt at løbe på endnu, regner først med at
sommerdæk skal på omkring 1/4.

Thomas

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-03-07 14:00

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Jeg hælder nok mest til et af de to Dunlop's da de scorer rimelig
> fornuftigt på TyreTest.com (iflg. Daekonline)

Jeg har tidligere haft SP9000 på 3 forskellige biler og været udelukkende
tilfreds med dem...
Dog ville jeg (selvfølgelig) købe dem her:
http://www.4x4butikken.dk/shop/default.asp?SetLng=26&productid=249132

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-03-07 15:07

Morten Fruergaard wrote:

> [...]
> tilfreds med dem...
> Dog ville jeg (selvfølgelig) købe dem her:

Nåh ja... når der er lidt at spare, så er det jo også fint (jeg tog
daekonline som udgangspunkt fordi de har mange forskellige dæk til
fornuftige priser... men skulle jeg vælge det dæk så kunne det godt være
den gik til dig )

Så det kunne godt være det blev sådan nogle SP9000 der skulle på min bil
(når jeg lige får mine fælge)

Thomas

Fra : John Sahl

Dato : 13-03-07 14:10

Thomas Rasmussen wrote:
> - Dunlop SP Sport 9000: 871,80kr

Jeg kan lige som Morten anbefale ovenstående dæk, som jeg efterhånden har
kørt rigtig mange kilometer på, fordelt over flere sæt dæk. Det kombinerer
god ydelse, både tørt og vådt med et fornuftigt støjniveau og en i mine øjne
fin holdbarhed.

--
John Sahl

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-03-07 15:42

On 13 Mar., 13:51, Thomas Rasmussen <tho...@p7.dk.invalid> wrote:
> [...]
> at de står godt fast når det er vådt. Sne-grib er underordnet da jeg har
> et sæt vinterdæk der hører hjemme på bilen om vinteren

Bridgestone Turanza ER300 er rimeligt støjsvage og står meget godt
fast i kraftig regn, og kan lave hårde opbremsninger på motorvejen med
meget vand på vejen.
Ellers er der også Bridgestone Potenza RE720 som er lige så gode.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-03-07 21:07

Christian B. Andresen wrote:

> Bridgestone Turanza ER300 er rimeligt støjsvage og står meget godt
> fast i kraftig regn, og kan lave hårde opbremsninger på motorvejen med
> meget vand på vejen.

Så behøver man slet ingen bremser?

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 13-03-07 17:15

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg lægger rimelig vægt på støj (indeni bilen)...
>Thomas

Så behøver du slet ikke at sætte dæk på

Bjarne

Fra : T. Hartung

Dato : 13-03-07 22:13

> [...]
> lidt kig på nogle 205/50/R16 da det giver lidt mere præcision på mit
> speedometer (der viser ca. 10% for meget). Hastighedsindex minimum H

Jeg er mest til Conti-dækket ligge altid i top i ADAC's dæktest - dem vælger
jeg derfor oftest selv - har Conti både som sommer- og vinterdæk.

> Jeg hælder nok mest til et af de to Dunlop's da de scorer rimelig
> fornuftigt på TyreTest.com (iflg. Daekonline)

hmmmm de test er jeg noget tvivlende overfor - tror det er firmaerne selv
der skiver dem. Købte for 6 uger siden 2 stk Good Year Cargo til min CV på
daekonline. "Testen" af dækket var udført under samtlige forholde på bare
1.000 km ?? men jeg valget p.g.a. ADAC.

Har faktisk 4 stk helt nye 205/55 R16 Continetal Premimum SportsContact 2
liggende som ikke passer på mine 17" alu-fælge.
--
mvh.
T. Hartung

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-03-07 10:51

On 13 Mar., 21:06, "Per Henneberg Kristensen" <phk_fje...@esenet.dk>
wrote:

> Så behøver man slet ingen bremser?

Jo, bremserne bremser hjulene, dækkene bremser bilen.
Middelmådige bremser er kraftige nok til at stoppe hjulene. Så det
afhænger af om ens dæk så kan stoppe bilen.