/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Opels nye 1,6 med 180hk !
Fra : Mr J..


Dato : 13-03-07 12:52

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article280058.ece

"Både i det selskab og i forhold til adskillige konkurrenter kommer den nye
1,6-liters model godt fra start. Den er kraftfuld, smidig, sej, støjsvag og
forholdsvis økonomisk.

Ydelsen på 180 hk bliver fulgt godt til dørs af et maksimalt drejningsmoment
på 230 Nm, og tilsammen gør det den elegante 3-dørs GTC-coupé til en meget
agil og letløbende bil."

"Alligevel kan den ved blandet kørsel præstere et gennemsnit på 12,9 km/l
eller mere alt efter, om speederen betjenes med moderat fodarbejde eller
bydes op til overdreven quickstep. Det sidste burde være unødvendigt ved en
forsvarlig udnyttelse af motorens maksimale drejningsmoment."

Hehe ikke ringe, når min 1300ccm kun levere 55hk..
Hvor lang levetid mon sådan en motor har??

Mvh
Morten



 
 
Torben Scheel (13-03-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 13-03-07 14:15

Mr J.. wrote:
> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article280058.ece
>
> "Både i det selskab og i forhold til adskillige konkurrenter kommer den nye
> 1,6-liters model godt fra start. Den er kraftfuld, smidig, sej, støjsvag og
> forholdsvis økonomisk.
>
> Ydelsen på 180 hk bliver fulgt godt til dørs af et maksimalt drejningsmoment
> på 230 Nm, og tilsammen gør det den elegante 3-dørs GTC-coupé til en meget
> agil og letløbende bil."

Uden turbo? Pænt (af en bilmotor at være). Det er faktisk lidt højere
litereffekt end min FJ1100 fra 1984 (nøj, udviklingen går hurtigt

> "Alligevel kan den ved blandet kørsel præstere et gennemsnit på 12,9 km/l
> eller mere alt efter, om speederen betjenes med moderat fodarbejde eller
> bydes op til overdreven quickstep. Det sidste burde være unødvendigt ved en
> forsvarlig udnyttelse af motorens maksimale drejningsmoment."
>
> Hehe ikke ringe, når min 1300ccm kun levere 55hk..
> Hvor lang levetid mon sådan en motor har??
>
Ahr - de der VW-heste er altså nogen bryggerheste i forhold til de
andres papirheste

Et par hundredetusinde km velsagtens (hvis den får en stak tandremme at
tygge på).

--
vh
Torben

Mr J.. (13-03-2007)
Kommentar
Fra : Mr J..


Dato : 13-03-07 14:36

> Uden turbo? Pænt (af en bilmotor at være). Det er faktisk lidt højere
> litereffekt end min FJ1100 fra 1984 (nøj, udviklingen går hurtigt

haha nej med turbo..
Ja men gad ikke sidde i en bil, med en fj1100 motor der intet moment har, og
som skal op på 10Krpm før der sker noget )

Mvh
Morten



Torben Scheel (13-03-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 13-03-07 14:56

Mr J.. wrote:
>
> haha nej med turbo..
> Ja men gad ikke sidde i en bil, med en fj1100 motor der intet moment har, og
> som skal op på 10Krpm før der sker noget )
>
Du kender tydeligvis ikke FJ'en - men du har da ret i at det ikke er en
bilmotor (selvom omdrejningsglade MC-ister vil sige noget andet). Det
var nu også mere for at sætte udviklingen i ydelse lidt i relief.
Direkte omregnet til 1600ccm ville FJ konstruktionen have 150Nm og
~170hk. Luftkølet, uden turbo.

Den bruges forresten i Legend car i USA :
http://en.wikipedia.org/wiki/Legend_car_racing

--
vh
Torben

Karsten Andersen (14-03-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 14-03-07 19:26

Tue, 13 Mar 2007 14:56:13 +0100, skrev Torben Scheel, på 18 linier, i
<45f6ad7d$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>, :

>Mr J.. wrote:
>>
>> haha nej med turbo..
>> Ja men gad ikke sidde i en bil, med en fj1100 motor der intet moment har, og
>> som skal op på 10Krpm før der sker noget )
>>
>Du kender tydeligvis ikke FJ'en - men du har da ret i at det ikke er en
>bilmotor (selvom omdrejningsglade MC-ister vil sige noget andet). Det
>var nu også mere for at sætte udviklingen i ydelse lidt i relief.
>Direkte omregnet til 1600ccm ville FJ konstruktionen have 150Nm og
>~170hk. Luftkølet, uden turbo.
>
>Den bruges forresten i Legend car i USA :
>http://en.wikipedia.org/wiki/Legend_car_racing

den har jo heller ikke noget moment.
Selv en 1,6 16V opelmotor med 100 hk har mere end 150 Nm.


--
MVH Karsten
Horsens

Torben Scheel (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 15-03-07 08:12

Karsten Andersen wrote:

> den har jo heller ikke noget moment.
> Selv en 1,6 16V opelmotor med 100 hk har mere end 150 Nm.
>
>
Fra 1984?

--
vh
Torben

Karsten Andersen (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 15-03-07 14:02

Thu, 15 Mar 2007 08:11:32 +0100, skrev Torben Scheel, på 11 linier, i
<45f8f1a4$0$90276$14726298@news.sunsite.dk>, :

>Karsten Andersen wrote:
>
>> den har jo heller ikke noget moment.
>> Selv en 1,6 16V opelmotor med 100 hk har mere end 150 Nm.
>>
>>
>Fra 1984?

Næ men 150 Nm til 170 Hk er da intet.
Selv i 67 kunne en 1600 da have 130Nm for de 100 HK
130 *1,7 = 221 Nm

--
MVH Karsten
Horsens

Torben Scheel (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 15-03-07 15:31

Karsten Andersen wrote:

>> Fra 1984?
>
> Næ men 150 Nm til 170 Hk er da intet.

Nej, den er jo lavet til en MC. Det slår mig bare at man er nød til at
ty til turbo for at leve op til litereffekten på en +20 års luftkølet MC
konstruktion. Jeg har selv haft en Rover 620 ti, og er såmænd ret
begejstret for lavtryksturbo - men stadig ikke imponeret over litereffekten.

> Selv i 67 kunne en 1600 da have 130Nm for de 100 HK
> 130 *1,7 = 221 Nm

Hvilken motor taler du om, og hvorfor ganger du momentet med 1,7?

--
vh
Torben

Karsten Andersen (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 15-03-07 19:14

Thu, 15 Mar 2007 15:31:22 +0100, skrev Torben Scheel, på 19 linier, i
<45f958be$0$13958$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, :

>Karsten Andersen wrote:
>
>>> Fra 1984?
>>
>> Næ men 150 Nm til 170 Hk er da intet.
>
>Nej, den er jo lavet til en MC. Det slår mig bare at man er nød til at
>ty til turbo for at leve op til litereffekten på en +20 års luftkølet MC
>konstruktion. Jeg har selv haft en Rover 620 ti, og er såmænd ret
>begejstret for lavtryksturbo - men stadig ikke imponeret over litereffekten.
>
>> Selv i 67 kunne en 1600 da have 130Nm for de 100 HK
>> 130 *1,7 = 221 Nm
>
>Hvilken motor taler du om, og hvorfor ganger du momentet med 1,7?

Feks den gamle Fiat 125S TC motor.
170 HK /1,7 = 100 HK

--
MVH Karsten
Horsens

Karsten Andersen (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 15-03-07 19:17

Thu, 15 Mar 2007 15:31:22 +0100, skrev Torben Scheel, på 19 linier, i
<45f958be$0$13958$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, :

>Karsten Andersen wrote:
>
>>> Fra 1984?
>>
>> Næ men 150 Nm til 170 Hk er da intet.
>
>Nej, den er jo lavet til en MC. Det slår mig bare at man er nød til at
>ty til turbo for at leve op til litereffekten på en +20 års luftkølet MC
>konstruktion. Jeg har selv haft en Rover 620 ti, og er såmænd ret
>begejstret for lavtryksturbo - men stadig ikke imponeret over litereffekten.
>
Den liter effekt kan du jo ikke bruge til noget.
I en bil gider man ikke fræsse afsted med 8000 omdr. på motorvejsfart


En bil blive jo normalt kørt under 4000 omdr og der kan den MC motor
intet.

--
MVH Karsten
Horsens

Torben Scheel (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 17-03-07 13:41

Karsten Andersen wrote:
>
> En bil blive jo normalt kørt under 4000 omdr og der kan den MC motor
> intet.
>
Du kender heller ikke FJ motoren kan jeg høre

Mon ikke du skulle sammenligen momentkurver før du udtaler dig så
skråsikkert.

--
vh
Torben


Karsten Andersen (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 17-03-07 21:13

Sat, 17 Mar 2007 13:40:59 +0100, skrev Torben Scheel, på 14 linier, i
<45fbe1e1$0$14038$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, :

>Karsten Andersen wrote:
>>
>> En bil blive jo normalt kørt under 4000 omdr og der kan den MC motor
>> intet.
>>
>Du kender heller ikke FJ motoren kan jeg høre
>
>Mon ikke du skulle sammenligen momentkurver før du udtaler dig så
>skråsikkert.

Stadigt giver 150 Nm på 170 Hk altså ikke særligt meget moment i de
omdreninger jeg bruger i en bil.
Hk er = Omdr x Nm

Men find du bare en moment kurve over den FJ motor tvivler på den har
sit Nm under de 5000 omdr.
X16XEL har 140 nm fra 3000-5000 omdr.
stadigt kun 100Hk ved 6200 omdr.

--
MVH Karsten
Horsens

Hojvaelde@gmail.com (13-03-2007)
Kommentar
Fra : Hojvaelde@gmail.com


Dato : 13-03-07 15:35

On 13 Mar., 12:52, "Mr J.." <Nom...@nomail.dk> wrote:
> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article280058.ece
>
> "Både i det selskab og i forhold til adskillige konkurrenter kommer den nye
> 1,6-liters model godt fra start. Den er kraftfuld, smidig, sej, støjsvag og
> forholdsvis økonomisk.
>
> Ydelsen på 180 hk bliver fulgt godt til dørs af et maksimalt drejningsmoment
> på 230 Nm, og tilsammen gør det den elegante 3-dørs GTC-coupé til en meget
> agil og letløbende bil."
>
> "Alligevel kan den ved blandet kørsel præstere et gennemsnit på 12,9 km/l
> eller mere alt efter, om speederen betjenes med moderat fodarbejde eller
> bydes op til overdreven quickstep. Det sidste burde være unødvendigt ved en
> forsvarlig udnyttelse af motorens maksimale drejningsmoment."
>
> Hehe ikke ringe, når min 1300ccm kun levere 55hk..
> Hvor lang levetid mon sådan en motor har??
>
> Mvh
> Morten

Tja. Opels "gamle" motorer havde en udmærket levetid hvis man så bort
fra deres egen dieselmotor (1980 -1990) der var noget arrig lort.

Hvis du sammenligner med Toyotas Celica motor 193 hk på 1800 er der
over 400 kkm i motoren som en uofficel Toyota kilde har hvisket mig i
øret. Det afh. også meget af køre stilen, og at du holder øje med olie
og vand.

Min gamle Corolla 1300 (12 ventilet) havde 73 HK og den rundede en
halv mill uden at bruge over en liter olie per 6000 km. Ved godt at
visse andre fabrikanter (VW's 1300 bla.) ikke runder 150 kkm uden ad
skulle været åbet.

Benny


Brian (13-03-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 13-03-07 16:58

Mr J.. wrote:

> Hehe ikke ringe, når min 1300ccm kun levere 55hk..
> Hvor lang levetid mon sådan en motor har??

Jaa... hvem mon producerer Opel's tandremme for tiden ?

/Brian



Karsten Andersen (14-03-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 14-03-07 19:25

Tue, 13 Mar 2007 12:52:03 +0100, skrev Mr J.., på 22 linier, i
<45f69063$0$90275$14726298@news.sunsite.dk>, :

>http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article280058.ece
>
>"Både i det selskab og i forhold til adskillige konkurrenter kommer den nye
>1,6-liters model godt fra start. Den er kraftfuld, smidig, sej, støjsvag og
>forholdsvis økonomisk.
>
>Ydelsen på 180 hk bliver fulgt godt til dørs af et maksimalt drejningsmoment
>på 230 Nm, og tilsammen gør det den elegante 3-dørs GTC-coupé til en meget
>agil og letløbende bil."
>
>"Alligevel kan den ved blandet kørsel præstere et gennemsnit på 12,9 km/l
>eller mere alt efter, om speederen betjenes med moderat fodarbejde eller
>bydes op til overdreven quickstep. Det sidste burde være unødvendigt ved en
>forsvarlig udnyttelse af motorens maksimale drejningsmoment."
>
>Hehe ikke ringe, når min 1300ccm kun levere 55hk..
>Hvor lang levetid mon sådan en motor har??
>

Levetiden er nok den samme som deres 2.0 motor med 264 hk/353 Nm

--
MVH Karsten
Horsens

KASO (15-03-2007)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 15-03-07 21:53


"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
news:abfgv2tlkglrcg6ieieqvsbj5v3vb2l9k6@4ax.com...
> Tue, 13 Mar 2007 12:52:03 +0100, skrev Mr J.., på 22 linier, i
> <45f69063$0$90275$14726298@news.sunsite.dk>, :
>
>>http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article280058.ece
>>
>>"Både i det selskab og i forhold til adskillige konkurrenter kommer den
>>nye
>>1,6-liters model godt fra start. Den er kraftfuld, smidig, sej, støjsvag
>>og
>>forholdsvis økonomisk.
>>
>>Ydelsen på 180 hk bliver fulgt godt til dørs af et maksimalt
>>drejningsmoment
>>på 230 Nm, og tilsammen gør det den elegante 3-dørs GTC-coupé til en meget
>>agil og letløbende bil."
>>
>>"Alligevel kan den ved blandet kørsel præstere et gennemsnit på 12,9 km/l
>>eller mere alt efter, om speederen betjenes med moderat fodarbejde eller
>>bydes op til overdreven quickstep. Det sidste burde være unødvendigt ved
>>en
>>forsvarlig udnyttelse af motorens maksimale drejningsmoment."
>>
>>Hehe ikke ringe, når min 1300ccm kun levere 55hk..
>>Hvor lang levetid mon sådan en motor har??
>>
>
> Levetiden er nok den samme som deres 2.0 motor med 264 hk/353 Nm

Levetiden på en Opelmotor - er det ikke "til tandremmen springer"?



Brian (16-03-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 16-03-07 14:03

KASO wrote:

> Levetiden på en Opelmotor - er det ikke "til tandremmen springer"?

Det er det nu på de fleste moderne motorer med tandrem

/Brian



Kim Kristensen (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 15-03-07 17:40

On 14 Mar., 19:26, Karsten Andersen <kars...@jyde.dk> wrote:
> Tue, 13 Mar 2007 14:56:13 +0100, skrev Torben Scheel, på 18 linier, i
> <45f6ad7d$0$90272$14726...@news.sunsite.dk>, :
>
> >Mr J.. wrote:
>
> >> haha nej med turbo..
> >> Ja men gad ikke sidde i en bil, med en fj1100 motor der intet moment har, og
> >> som skal op på 10Krpm før der sker noget )
>
> >Du kender tydeligvis ikke FJ'en - men du har da ret i at det ikke er en
> >bilmotor (selvom omdrejningsglade MC-ister vil sige noget andet). Det
> >var nu også mere for at sætte udviklingen i ydelse lidt i relief.
> >Direkte omregnet til 1600ccm ville FJ konstruktionen have 150Nm og
> >~170hk. Luftkølet, uden turbo.
>
> >Den bruges forresten i Legend car i USA :
> >http://en.wikipedia.org/wiki/Legend_car_racing
>
> den har jo heller ikke noget moment.
> Selv en 1,6 16V opelmotor med 100 hk har mere end 150 Nm.
>
> --
> MVH Karsten
> Horsens

Ifølge Bil Revyen 1997 har sådan en 148 Nm, den nyeste Opel 1,6 16V
103 og 105 hk 150 Nm (fortæller Bil Revyen 2007).

Med venlig hilsen Kim


Karsten Andersen (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 15-03-07 19:13

15 Mar 2007 09:40:11 -0700, skrev Kim Kristensen, på 32 linier, i
<1173976811.147581.183570@y66g2000hsf.googlegroups.com>, :

>On 14 Mar., 19:26, Karsten Andersen <kars...@jyde.dk> wrote:
>> Tue, 13 Mar 2007 14:56:13 +0100, skrev Torben Scheel, på 18 linier, i
>> <45f6ad7d$0$90272$14726...@news.sunsite.dk>, :
>>
>> >Mr J.. wrote:
>>
>> >> haha nej med turbo..
>> >> Ja men gad ikke sidde i en bil, med en fj1100 motor der intet moment har, og
>> >> som skal op på 10Krpm før der sker noget )
>>
>> >Du kender tydeligvis ikke FJ'en - men du har da ret i at det ikke er en
>> >bilmotor (selvom omdrejningsglade MC-ister vil sige noget andet). Det
>> >var nu også mere for at sætte udviklingen i ydelse lidt i relief.
>> >Direkte omregnet til 1600ccm ville FJ konstruktionen have 150Nm og
>> >~170hk. Luftkølet, uden turbo.
>>
>> >Den bruges forresten i Legend car i USA :
>> >http://en.wikipedia.org/wiki/Legend_car_racing
>>
>> den har jo heller ikke noget moment.
>> Selv en 1,6 16V opelmotor med 100 hk har mere end 150 Nm.
>>
>> --
>> MVH Karsten
>> Horsens
>
>Ifølge Bil Revyen 1997 har sådan en 148 Nm, den nyeste Opel 1,6 16V
>103 og 105 hk 150 Nm (fortæller Bil Revyen 2007).
>
>Med venlig hilsen Kim
Detaljer

--
MVH Karsten
Horsens

Kim Kristensen (16-03-2007)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 16-03-07 19:40

On 16 Mar., 14:02, "Brian" <n...@tak.du> wrote:
> KASO wrote:
> > Levetiden på en Opelmotor - er det ikke "til tandremmen springer"?
>
> Det er det nu på de fleste moderne motorer med tandrem
>
> /Brian

Nu har Opel jo som KASO antyder i hvert fald tidligere, haft en dårlig
vane med at købe deres tandremme hos Knæk & Bræk A/S.

Med venlig hilsen Kim


Brian (16-03-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 16-03-07 19:43

Kim Kristensen wrote:

> Nu har Opel jo som KASO antyder i hvert fald tidligere, haft en dårlig
> vane med at købe deres tandremme hos Knæk & Bræk A/S.

Det ved jeg, jeg har selv antydet det længere oppe - men derfor "dør" alle
moderne motorer nu alligevel, hvis tandremmen ryger

/Brian



TheTransporter (17-03-2007)
Kommentar
Fra : TheTransporter


Dato : 17-03-07 06:49

On Fri, 16 Mar 2007 19:43:29 +0100, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Kim Kristensen wrote:
>
>> Nu har Opel jo som KASO antyder i hvert fald tidligere, haft en dårlig
>> vane med at købe deres tandremme hos Knæk & Bræk A/S.
>
>Det ved jeg, jeg har selv antydet det længere oppe - men derfor "dør" alle
>moderne motorer nu alligevel, hvis tandremmen ryger

Afhænger af hvad du mener med moderne ;). For mener da at nogle af
toyotas motorer faktisk kunne overleve hvis at tandremmen sprang. Det
gjaldt dog kun visse motorversioner.

Men er ikke helt sikker

---
Mvh
TheTransporter
Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)

Brian (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 17-03-07 09:38

TheTransporter wrote:

> Afhænger af hvad du mener med moderne ;)

Moderne som i en 16 ventilet motor - der har jeg aldrig hørt om nogen, der
er sluppet godt afsted med at smide tandremmen.

>For mener da at nogle af
> toyotas motorer faktisk kunne overleve hvis at tandremmen sprang. Det
> gjaldt dog kun visse motorversioner.

Der er såmænd også plads på nogle af Opel's gamle motorer.

/Brian



Kim Kristensen (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 17-03-07 10:27

On 17 Mar., 06:49, TheTransporter <praetorian@t_n_f_s.dk> wrote:
> On Fri, 16 Mar 2007 19:43:29 +0100, "Brian" <n...@tak.du> wrote:
> >Kim Kristensen wrote:
>
> >> Nu har Opel jo som KASO antyder i hvert fald tidligere, haft en dårlig
> >> vane med at købe deres tandremme hos Knæk & Bræk A/S.
>
> >Det ved jeg, jeg har selv antydet det længere oppe - men derfor "dør" alle
> >moderne motorer nu alligevel, hvis tandremmen ryger
>
> Afhænger af hvad du mener med moderne ;). For mener da at nogle af
> toyotas motorer faktisk kunne overleve hvis at tandremmen sprang. Det
> gjaldt dog kun visse motorversioner.
>
> Men er ikke helt sikker
>
> ---
> Mvh
> TheTransporter
> Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)

Det samme gælder for Honda, jeg dog ikke lige check på præcist hvilke.

Med venlig hilsen Kim


Kim Kristensen (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 17-03-07 10:31

On 17 Mar., 09:37, "Brian" <n...@tak.du> wrote:
> TheTransporter wrote:
> > Afhænger af hvad du mener med moderne ;)
>
> Moderne som i en 16 ventilet motor - der har jeg aldrig hørt om nogen, der
> er sluppet godt afsted med at smide tandremmen.
>
> >For mener da at nogle af
> > toyotas motorer faktisk kunne overleve hvis at tandremmen sprang. Det
> > gjaldt dog kun visse motorversioner.
>
> Der er såmænd også plads på nogle af Opel's gamle motorer.
>
> /Brian

Du må tænke på at Honda og Toyota siden midten af 80'erne brugte 4
ventiler pr. cylinder i en del af maskinerne, og fra omkring 90 har
det været næsten umuligt at købe en benzinbil fra de to fabrikker med
mindre.

Med venlig hilsen Kim


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste