|
| Mange uheld med firehjulstrækkere.... Fra : TDN |
Dato : 09-03-07 15:12 |
| | |
Klaus D. Mikkelsen (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 09-03-07 15:15 |
| | |
TDN (09-03-2007)
| Kommentar Fra : TDN |
Dato : 09-03-07 15:38 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:45F16BED.6780AFF6@du.kan.finde.den...
> TDN skriver:
>>
>> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/03/09/043546.htm
>>
>> 22% flere ulykker en andre personbiler. Gad vide om man føler sig
>> uovervindelig/usårlig deroppe i 4 hjulstrækkeren?
>
> Måske, men det skal forsikringspræmierne nok få gjort kål på....
>
> Klaus
Tja hvis der både komme et gulplade indgreb mod private og
forsikringsforhøjelser på 4x4'ere, så forsvinder problemet nok af sig
selv....
Mvh
Thomas
| |
Martin Johansen [600~ (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 09-03-07 16:06 |
|
In article <45f16b19$0$90267$14726298@news.sunsite.dk>,
"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote:
> 22% flere ulykker en andre personbiler. Gad vide om man føler sig
> uovervindelig/usårlig deroppe i 4 hjulstrækkeren?
Usårlig er man ikke, men følelsen er lidt derhenaf...
| |
Kim Kristensen (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 09-03-07 16:54 |
|
On 9 Mar., 15:11, "TDN" <tdn.fjernde...@tele2adsl.dk> wrote:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/03/09/043546.htm
>
> 22% flere ulykker en andre personbiler. Gad vide om man føler sig
> uovervindelig/usårlig deroppe i 4 hjulstrækkeren?
>
> Mvh
> Thomas
Jeg blev på vejen hjem overhalet af sådan en varevogn med en chauffør,
som tilsyneladende satsede på at komme i gruppen med de 22% så der er
da kandidater.
Med venlig hilsen Kim
| |
Henrik (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Henrik |
Dato : 09-03-07 18:09 |
|
On 2007-03-09 15:11:42 +0100, "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> said:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/03/09/043546.htm
>
> 22% flere ulykker en andre personbiler. Gad vide om man føler sig
> uovervindelig/usårlig deroppe i 4 hjulstrækkeren?
>
> Mvh
> Thomas
99% af alle trafikulykker involvere en eller flere biler....
85% af alle kvinder der går skråt over vejen, vil før eller siden blive
gravide...
Statestik er fantastisk
| |
Morten Fruergaard (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 09-03-07 20:13 |
|
Henrik wrote:
> 99% af alle trafikulykker involvere en eller flere biler....
>
> 85% af alle kvinder der går skråt over vejen, vil før eller siden
> blive gravide...
LOL
> Statestik er fantastisk
Nemlig..
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
| |
Jørgen M. Rasmussen (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 09-03-07 18:43 |
|
"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45f16b19$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/03/09/043546.htm
>
> 22% flere ulykker en andre personbiler. Gad vide om man føler sig
> uovervindelig/usårlig deroppe i 4 hjulstrækkeren?
>
Ifht. gennemsnits-bilen er man reelt usårlig, dette er også et af
argumenterne for køb, at sikkerheden er større, bedre. Det vil nogen udnytte
til at tage chancer, og/ eller fordi ejerne er wannabee's uden for
pædagogisk rækkevidde. Det sidste mest sandsynligt eftersom de konsekvent
køre med tåbelyset tændt 24/365 ;). Lad os få nogle afgifter, så nogen
kommer ned i alm. biler, hvor de vil få en "afklapsning" hvis de fortsat
køre som en abe ;).
| |
Hafnia (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Hafnia |
Dato : 09-03-07 18:58 |
| | |
Lars Ehlers (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Lars Ehlers |
Dato : 09-03-07 22:18 |
|
On Fri, 9 Mar 2007 18:57:45 +0100, "Hafnia" <secolo@bysantin.ik>
wrote:
>Tjaa...man så jo lige nogle i DR Tv-avisen, hvor en klaphat ikke mente at
>der var noget galt med bilerne, men det var dækkene...klaphatten har
>åbenbart ikke lært noget i skolen om vægtfordeling,-og så en klaphat der
>havde købt bilen pga. sikkerhed,-bøøp hvad er ESP...jo helt klart ejer man
>sådanne en bil så er man åbenbart bare ikke for klog...men what the hell vi
>har veje som er bygget til at man IKKE behøver en 4X4...mod menneskelig
>dumhed slås selv den mest advancerede teknologi...
Den med dækkene har faktisk noget på sig, men det var en isoleret
historie, hvor bl.a. Ford Explorer blev solgt med dårlige dæk, hvor
slidbanen pludselig kunne adskille sig fra dækket med alvorlige
ulykker til følge.
Problemet med SUV bilerne er, at de ofte ruller rundt, når de er i en
ulykke. Almindelige biler (med et meget lavere tyngdepunkt) skrider ud
i stedet, det er sjældent, at de ruller helt rundt. Stort set hver
eneste gang jeg kører forbi en ulykke, hvor en SUV har været
indblandet, ligger den enten på siden eller på taget.
--
Lars Ehlers
"Screw you guys I'm going home" (Eric Cartman)
| |
Lars Knudsen (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 09-03-07 23:04 |
|
On Fri, 9 Mar 2007 15:11:42 +0100, "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk>
wrote:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/03/09/043546.htm
>
>22% flere ulykker en andre personbiler. Gad vide om man føler sig
>uovervindelig/usårlig deroppe i 4 hjulstrækkeren?
Ja jeg hørte ham kørelæreren i P3 i morges. Så siger han noget med -
"de accelererer jo fra 0 til 100 på under 6 sekunder" - og det kan
folk bare slet ikke styre. Jammen hallo - der er vist alligevel ikke
SÅ mange af de store 4WD'ere der er så hurtigt oppe i fart.
Og hvorfor skulle der i øvrigt ske flere uheld fordi bilen har en
motor der kan trække igennem?
Det må være noget andet end motorstørrelsen der er årsagen
**lars
| |
Per Henneberg Kriste~ (10-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 10-03-07 00:42 |
|
Lars Knudsen wrote:
> Ja jeg hørte ham kørelæreren i P3 i morges. Så siger han noget med -
> "de accelererer jo fra 0 til 100 på under 6 sekunder" - og det kan
> folk bare slet ikke styre. Jammen hallo - der er vist alligevel ikke
> SÅ mange af de store 4WD'ere der er så hurtigt oppe i fart.
Kørelæreren sagde rent faktisk 5 sekunder - og 10-11-12 sekunder når det var
glat..
Så motorcykler må være rigtig farlige hvad det angår (det er de hvis man som
mc-chauffør ikke er opmærksom)..
--
Per, Esbjerg
| |
Lars Knudsen (10-03-2007)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 10-03-07 09:56 |
|
On Sat, 10 Mar 2007 00:41:43 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:
>> Ja jeg hørte ham kørelæreren i P3 i morges. Så siger han noget med -
>> "de accelererer jo fra 0 til 100 på under 6 sekunder" - og det kan
>> folk bare slet ikke styre. Jammen hallo - der er vist alligevel ikke
>> SÅ mange af de store 4WD'ere der er så hurtigt oppe i fart.
>Kørelæreren sagde rent faktisk 5 sekunder - og 10-11-12 sekunder når det var
>glat..
Ja det var det... 5 sekunder - det er vist kun Cayenne Turbo der er
der nede!?
** Lars
| |
Jørgen M. Rasmussen (10-03-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 10-03-07 11:32 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:45f1f0b7$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Kørelæreren sagde rent faktisk 5 sekunder - og 10-11-12 sekunder når det
> var glat..
>
> Så motorcykler må være rigtig farlige hvad det angår (det er de hvis man
> som mc-chauffør ikke er opmærksom)..
>
Man misforstår det man vil misforstå. Men Lars er inde på det rigtige, der
er andet galt, når de nu fylder så meget i statistikken. Hint; det er ikke
bilens skyld ;).
| |
Per Henneberg Kriste~ (10-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 10-03-07 18:56 |
|
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Man misforstår det man vil misforstå. Men Lars er inde på det
> rigtige, der er andet galt, når de nu fylder så meget i statistikken.
> Hint; det er ikke bilens skyld ;).
Det er så til dels nok rigtigt. Hastigheden hvormed de fremdrives igennem
landskabet er generelt for hurtigt. Når ulykken sker er de tunge, det koster
skader og de har nemmere ved at trille (ukontrolleret) rundt omkring sig
selv når de kommer i slyng - hvilket de formentlig også gør nemmere end
biler med lavere tyngdepunkt.
--
Per, Esbjerg
| |
Niels Pein (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 09-03-07 23:31 |
|
"TDN" skrev ...
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/03/09/043546.htm
>
> 22% flere ulykker en andre personbiler. Gad vide om man føler sig
> uovervindelig/usårlig deroppe i 4 hjulstrækkeren?
>
Det kan også være de der køber den slags biler generelt kører dårligere, who
knows?
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX
| |
SmaRTrxxv (10-03-2007)
| Kommentar Fra : SmaRTrxxv |
Dato : 10-03-07 14:11 |
|
TDN wrote:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/03/09/043546.htm
>
> 22% flere ulykker en andre personbiler. Gad vide om man føler sig
> uovervindelig/usårlig deroppe i 4 hjulstrækkeren?
>
> Mvh
> Thomas
>
>
Mit bud..
Det er hovedsagligt fordi køredynamikken i en bil som er længere vejer
2000 kg med et højt tyngdepunkt er noget anderledes..
F.eks er det meget nemmere at vælte i firhjulstrækker. De vælter i mange
situationer hvor samme manøvre i en personvogn "blot" ville resultere i
en kraftig udskridning..
Køredynamik er ofte en overset faktor blandt almindelige bilister
Det er jo ikke rent pjat når forsvaret denne gennemfører køreruddannelse
med styre- og bremseøvelser på alle andre køretøjer end almindelige
personvogne..
M.v.h.
Thore Jensen
| |
Brian (10-03-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 10-03-07 16:01 |
|
SmaRTrxxv wrote:
> F.eks er det meget nemmere at vælte i firhjulstrækker. De vælter i
> mange situationer hvor samme manøvre i en personvogn "blot" ville
> resultere i en kraftig udskridning..
Er det virkelig et reelt problem på en moderne 4x4, som er bygget til at
tilbringe 99% af sin eksistens på fin asfalt ?
De få jeg har prøvet af den slags (Grand Vitara og Touareg) har haft
køregenskaber der ligger nærmere en personbil, end en gammel Nissan Patrol.
/Brian
| |
Leonard (10-03-2007)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 10-03-07 16:51 |
|
"Brian" <nej@tak.du> wrote:
>De få jeg har prøvet af den slags (Grand Vitara og Touareg) har haft
>køregenskaber der ligger nærmere en personbil, end en gammel Nissan Patrol.
Din oplevelse er sikkert også den som de fleste 4WD-kørere får og så
kører de som om det er en personbil plus lidt mere, for sålænge man
kører derudaf, så hjælper 4-hulstrækket til en stabil fremdrift og en
mere neutral styring i sving. Det er intet problem at køre hurtigt i
næsten al slags føre, bilen indbyder til det, næsten beder om det.
Samtidig føler bilisten sig mere tryg i den store bil, hvor man kigger
henover de andre, føler der er mere magt over tingene, bedre overblik
og lulles derved hen i, at det går bare godt.
Min 4WD er bare en Transporter Syncro, så den indbyder ikke til så
frisk en kørsel, til gengæld er der heller ikke den store forskel på
den og en almindelig 2-hjulstrukket i samme karroseri. Alligevel måtte
jeg da lige minde mig selv om, at den bremser ligeså dårligt som en
almindelig, selvom den ikke havde noget problem med at trække godt op
i fart, første gang jeg kørte i sne.
--
Leonard
| |
|
|