Sverige og VISA
Fra : T. Hartung

Dato : 08-03-07 22:20

Hej med Jer.

Hvis man forvilder sig til Sverige med sin bil og ingen penge har med -
hvordan er dette vort Broderland så kørende m.h.t. brug af VISA på
tankstationer, indkøbsmuligheder m.v. også udenfor de store byer?

Hvis jeg selv fik det spørgsmål om Danmark tror jeg ikke jeg kunne svare
sten sikkert! )

--
mvh.
T. Hartung

Fra : Dak

Dato : 08-03-07 22:44

> Hvis man forvilder sig til Sverige med sin bil og ingen penge har med -
> hvordan er dette vort Broderland så kørende m.h.t. brug af VISA på
> tankstationer, indkøbsmuligheder m.v. også udenfor de store byer?

Visa er også udbredt derover. Ellers hvis du har et Statoil kontokort så kan
det også bruges derover.

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : lindenskov

Dato : 08-03-07 22:49

"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> tankstationer, indkøbsmuligheder m.v. også udenfor de store byer?
>
> Hvis jeg selv fik det spørgsmål om Danmark tror jeg ikke jeg kunne svare

I modsætning til herhjemme er brug af internationale kreditkort MEGET mere
udbredt i Sverige. Det er så at sige de eneste betalingskort de har. Jeg har
kunnet betale med mit VISAkort (visa-delen af mit dankort) stort set alle
steder i Sverige. De steder jeg ikke kunne modtog slet ikke kortbetaling.

Danmark er (uden at lægge hovedet på blokken) ret unikt hvad angår et
nationalt betalingskort. Dankortet. Det har så den bagside at bla. flere
store supermarkedskæder slet ikke modtager andet end dankort hvad angår
kortbetaling. Og udlændinge er helt paf når de står i BILKA og får besked på
at de altså ikke tager VISA. Man kan også kun ryste på hovedet.

Men grunden må vel være at Dansk Supermarked, og de andre kæder, mener at
gevinsten ved at modtage disse kort er mindre end omkostningerne. At vi her
i Danmark fremstår som tilbagestående, tager de nok ikke ind i deres
overvejelser hehe.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 09-03-07 09:08

On Thu, 8 Mar 2007 22:48:58 +0100 "lindenskov" <invalid@invalid.invalid>
sent the following smoke signals:

> [...]
>kortbetaling. Og udlændinge er helt paf når de står i BILKA og får besked på

De kunne jo have læst på lektien hjemmefra, så kunne de vælge at tage
deres forholdsregler eller blive væk.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 09-03-07 09:11

Hr. Jensen <aage.er@musikalsk.invalid> writes:

> On Thu, 8 Mar 2007 22:48:58 +0100 "lindenskov" <invalid@invalid.invalid>
> sent the following smoke signals:

> De kunne jo have læst på lektien hjemmefra, så kunne de vælge at tage
> deres forholdsregler eller blive væk.

Du har vist ikke en stor fremtid i turistbranchen....

Fra : lindenskov

Dato : 09-03-07 20:53

"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> wrote in message

> De kunne jo have læst på lektien hjemmefra, så kunne de vælge at tage
> deres forholdsregler eller blive væk.

Tsk...

Fra : Davidsen

Dato : 09-03-07 10:16

"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tankstationer, indkøbsmuligheder m.v. også udenfor de store byer?
>
> Hvis jeg selv fik det spørgsmål om Danmark tror jeg ikke jeg kunne svare

Som andre nævner, kan man sagtens benytte Visakort i Sverige. Det gælder
for øvrigt også i supermarkeder osv. Vær dog opærksom på at man som regel
ikke kan hæve over beløbet på et udenlandsk kort. Til gengæld kan man som
regel finde en automat, selv i mindre byer.
Hvis man begiver sig meget langt nordpå (Haparanda-egnen fx.) kan man dog
nemt komme ud for at det ikke er muligt at bruge kortet, så check før du
tanker.

Mvh
Davidsen

Fra : T. Hartung

Dato : 09-03-07 18:58

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-03-07 12:53

On Thu, 8 Mar 2007 22:20:28 +0100, "T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk>
wrote:

>Hvis man forvilder sig til Sverige med sin bil og ingen penge har med -
>hvordan er dette vort Broderland så kørende m.h.t. brug af VISA på
>tankstationer, indkøbsmuligheder m.v. også udenfor de store byer?

Du skal være opmærksom på at i en del automat-tankstationer hvor du
betaler med kort direkte i automaten er det en grænse på hvor meget
benzin du kan købe for. Så vidt jeg husker 400-500 sek.

På de bemandede stationer har jeg ikke oplevet noget problem med
større beløb hvis man går ind i butikken og betaler der.

** Lars

Fra : ums[3460]

Dato : 09-03-07 16:36

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i en meddelelse

> Du skal være opmærksom på at i en del automat-tankstationer hvor du
> betaler med kort direkte i automaten er det en grænse på hvor meget
> benzin du kan købe for. Så vidt jeg husker 400-500 sek.

Sidst jeg prøvede var det 400 SEK.. men man kunne bare tanke igen lige med
det samme - til stor irritation for dem bag mig.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-03-07 23:05

On Fri, 9 Mar 2007 16:36:11 +0100, "ums[3460]"
<upi[fjern]@[dette]dadlnet.dk> wrote:

>Sidst jeg prøvede var det 400 SEK.. men man kunne bare tanke igen lige med
>det samme - til stor irritation for dem bag mig.

Yes-yes.. Det er i øvrigt rigtigt - sådan omgår man det.

ST1 stationerne har i øvrigt ingen grænse.

** Lars

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 10-03-07 10:38

Lars Knudsen <larsremove@landligtremove.dkaway> writes:

> Yes-yes.. Det er i øvrigt rigtigt - sådan omgår man det.
>
> ST1 stationerne har i øvrigt ingen grænse.

Godt at vide hvis skal den vej en gang, men Yaris'en er da vist
alligevel fyldt op inden man kommer til 400 SEK.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-03-07 12:19

On Sat, 10 Mar 2007 10:37:48 +0100, Peter Dalgaard

>Godt at vide hvis skal den vej en gang, men Yaris'en er da vist
>alligevel fyldt op inden man kommer til 400 SEK.

Hvor mange liter tanker sådan en? Dagsprisen er ikke under 10 sek...

** Lars

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 10-03-07 13:59

Lars Knudsen <larsremove@landligtremove.dkaway> writes:

> On Sat, 10 Mar 2007 10:37:48 +0100, Peter Dalgaard

> Hvor mange liter tanker sådan en? Dagsprisen er ikke under 10 sek...

42 liter, men tankmåler og kørecomputer er lettere pessimistiske. Tror
ikke at jeg har tanket over 36 l.

Fra : Mr. Printer

Dato : 10-03-07 13:58

On Mar 8, 3:48 pm, "lindenskov" <inva...@invalid.invalid> wrote:
> [...]
> gevinsten ved at modtage disse kort er mindre end omkostningerne. At vi her
> i Danmark fremstår som tilbagestående, tager de nok ikke ind i deres

Ja, jeg boede i mange år uden for Danmark og kom på ferie i Danmark
med kun to VISA kort. Det var den billigste ferie jeg nogensiden har
været på. Jeg ved ikke hvor mange gange vi stod i forretninger og
supermarkeder og ikke kunne betale for varene, men det var sgu mange.
Selv i Kina er der bedre forhold for turister der gerne vil bruge
penge.