|
| Diesei vs. bensin økonomi Fra : Fam. Olsen |
Dato : 08-03-07 19:53 |
|
Hej alle
Det har været oppe her i gruppen før, men hvor mange km er det nu lige man
regner med at skulle køre på årsbasis førend at det kan betale sig med
diesel?
Er 20.000km om året nok til at der er en økonomisk gevinst?
MVH Niels
| |
Tom (08-03-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 08-03-07 19:59 |
|
"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:45f05bac$0$52149$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej alle
>
> Det har været oppe her i gruppen før, men hvor mange km er det nu lige man
> regner med at skulle køre på årsbasis førend at det kan betale sig med
> diesel?
>
> Er 20.000km om året nok til at der er en økonomisk gevinst?
Det kommer da an på prisforskellen og hvordan man financerer sin bil samt
til hvilken rente osv osv osv.
--
Tom
| |
Ukendt (08-03-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-03-07 20:15 |
|
On Thu, 8 Mar 2007 19:53:24 +0100, "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk>
wrote:
>Hej alle
>
>Det har været oppe her i gruppen før, men hvor mange km er det nu lige man
>regner med at skulle køre på årsbasis førend at det kan betale sig med
>diesel?
>
>Er 20.000km om året nok til at der er en økonomisk gevinst?
>
Der kan i teorien være et lille overskud fra ca. 15000 km/år -
afhængig af bil. Hvis du er medlem af Forenede Danske Motorbøller, kan
du prøve nedenstående
http://www.fdm.dk/medlem/biler/okonomi/benzindiesel/benzindiesel.htm
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD
| |
Per Wolfsdorf (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Wolfsdorf |
Dato : 09-03-07 08:03 |
|
> Det har været oppe her i gruppen før, men hvor mange km er det nu lige man
> regner med at skulle køre på årsbasis førend at det kan betale sig med
> diesel?
Det bliver du nødt til selv at regne på.
Diesel er billiger end benzin
Du kører nok længerer på literen
Mange diesel biler har længere service intervaller (f.eks VW, Skoda)
Bedre gensalgsværdi
Jeg kan sige den sidste Skoda Octavia jeg solgt, gav en meget bedre pris end
i benzin udgaven.
Jeg havde en Skoda Octavia 1,9 TDI, der blev solgt efter 2,5 år, med 80.000
km. Som nu havde den kostet 235.000. Jeg fik 180.000. Havde jeg købt en
Octavia benzin 2.0, så havde jeg givet 220.000 og ville kun få 150.000, når
jeg solgte den. Begge salgspriser er fra bilpriser.dk (jeg fik så også
prisen for TDI).
Så i det tilfælde har det kun været en stor fordel med diesel.
VH
PEr
| |
Henrik Stidsen (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 09-03-07 09:57 |
|
On 9 Mar., 08:02, "Per Wolfsdorf" <internet_fjernde...@wolfsdorf.dk>
wrote:
> Diesel er billiger end benzin
> Du kører nok længerer på literen
> Mange diesel biler har længere service intervaller (f.eks VW, Skoda)
> Bedre gensalgsværdi
Til gengæld er der højere afgifter og det siges at motoren er dyrere
at reparere på. Ofte vil bilen også være dyrere i indkøb end en benzin
bil, specielt hvis man køber brugt (hvilket jo siger sig selv med den
højere gensalgspris).
| |
Per Wolfsdorf (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Wolfsdorf |
Dato : 09-03-07 11:48 |
|
Til gengæld er der højere afgifter
Ja små 150 kr halvårlig.
VH
Per
| |
Per Henneberg Kriste~ (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 09-03-07 12:21 |
|
Fam. Olsen wrote:
> Hej alle
> Det har været oppe her i gruppen før, men hvor mange km er det nu
> lige man regner med at skulle køre på årsbasis førend at det kan
> betale sig med diesel?
>
> Er 20.000km om året nok til at der er en økonomisk gevinst?
Du har x kr. til en bil. Køber du diesel, bliver den måske lidt ældre end
hvis du havde købt en tilsvarende benzin ... so what?
Kører du diesel sparer du fra day one og derfor også km one.
--
Per, Esbjerg
| |
Henrik Stidsen (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 09-03-07 12:58 |
|
On 9 Mar., 12:21, "Per Henneberg Kristensen" <phk_fje...@esenet.dk>
wrote:
> > Er 20.000km om året nok til at der er en økonomisk gevinst?
> Du har x kr. til en bil. Køber du diesel, bliver den måske lidt ældre end
> hvis du havde købt en tilsvarende benzin ... so what?
> Kører du diesel sparer du fra day one og derfor også km one.
Det er jo en noget forsimplet måde at se på tingene...
I sidste ende handler det IMHO om hvad for en motor man bedst kan lide
at køre med.
| |
Per Henneberg Kriste~ (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 09-03-07 14:07 |
|
Henrik Stidsen wrote:
> On 9 Mar., 12:21, "Per Henneberg Kristensen" <phk_fje...@esenet.dk>
> wrote:
>>> Er 20.000km om året nok til at der er en økonomisk gevinst?
>
>> Du har x kr. til en bil. Køber du diesel, bliver den måske lidt
>> ældre end hvis du havde købt en tilsvarende benzin ... so what?
>
>> Kører du diesel sparer du fra day one og derfor også km one.
>
> Det er jo en noget forsimplet måde at se på tingene...
>
> I sidste ende handler det IMHO om hvad for en motor man bedst kan lide
> at køre med.
Så er det derfor han spørger efter de økonomiske detaljer ;)
--
Per, Esbjerg
| |
Henrik Stidsen (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 09-03-07 12:59 |
|
On 9 Mar., 11:48, "Per Wolfsdorf" <internet_fjernde...@wolfsdorf.dk>
wrote:
> Til gengæld er der højere afgifter
> Ja små 150 kr halvårlig.
Er det ikke mere? Jeg syns da halvdelen af min ejerafgift er "det kan
ikke passe du skal slippe billigere" tillæg...
| |
Henrik Stidsen (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 09-03-07 14:50 |
|
On 9 Mar., 14:07, "Per Henneberg Kristensen" <phk_fje...@esenet.dk>
wrote:
> > I sidste ende handler det IMHO om hvad for en motor man bedst kan lide
> > at køre med.
> Så er det derfor han spørger efter de økonomiske detaljer ;)
Der starter man jo som regel - det gjorde jeg også - meeeen, når man
har kørt diesel længe nok vil man slet ikke have med benzinmotorer at
gøre igen ;)
| |
Torben Scheel (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 09-03-07 15:18 |
|
Henrik Stidsen wrote:
> Der starter man jo som regel - det gjorde jeg også - meeeen, når man
> har kørt diesel længe nok vil man slet ikke have med benzinmotorer at
> gøre igen ;)
>
Uf - scary. Godt jeg aldrig er startet. Der er ret langt mellem
dieselMC'erne.
--
vh
Torben
| |
Henrik Stidsen (10-03-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 10-03-07 02:05 |
|
Torben Scheel was thinking very hard :
>> Der starter man jo som regel - det gjorde jeg også - meeeen, når man
>> har kørt diesel længe nok vil man slet ikke have med benzinmotorer at
>> gøre igen ;)
> Uf - scary. Godt jeg aldrig er startet. Der er ret langt mellem
> dieselMC'erne.
Jeg har en fornemmelse af markedet for sådanne cykler heller ikke er så
stort ;)
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Peter Dalgaard (10-03-2007)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 10-03-07 10:40 |
|
Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> writes:
> Torben Scheel was thinking very hard :
>>> Der starter man jo som regel - det gjorde jeg også - meeeen, når man
>>> har kørt diesel længe nok vil man slet ikke have med benzinmotorer at
>>> gøre igen ;)
>
>> Uf - scary. Godt jeg aldrig er startet. Der er ret langt mellem
>> dieselMC'erne.
>
> Jeg har en fornemmelse af markedet for sådanne cykler heller ikke er
> så stort ;)
Mjah, var der ikke noget med at militæret ønskede sig nogen - single
fuel source, osv.?
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Henrik Stidsen (10-03-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 10-03-07 14:03 |
|
Peter Dalgaard has brought this to us :
>>> Uf - scary. Godt jeg aldrig er startet. Der er ret langt mellem
>>> dieselMC'erne.
>>
>> Jeg har en fornemmelse af markedet for sådanne cykler heller ikke er
>> så stort ;)
> Mjah, var der ikke noget med at militæret ønskede sig nogen - single
> fuel source, osv.?
Lyder da også meget fornuftigt egentlig - og til det brug de har af
motorcykler er dieselmotorer vel heller ikke det værste valg? (går her
ud fra det ikke ligefrem er racercykler de triller rundt på)
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Fam. Olsen (11-03-2007)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 11-03-07 12:15 |
|
"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:mn.534a7d7379c3cd2e.34878@news.hs235.dk...
> Lyder da også meget fornuftigt egentlig - og til det brug de har af
> motorcykler er dieselmotorer vel heller ikke det værste valg? (går her ud
> fra det ikke ligefrem er racercykler de triller rundt på)
Ja ud fra at alt andet pånær enkle civilprægede biler til
administrationskørsel, kører på diesel. Så skal der ikke slæbes benzin med i
felten. Men i dag er det kun MP'erne der kører MC.
He he som racer cykel ville de være sikre rosiner i pølseenden.
MVH Niels
| |
Per Henneberg Kriste~ (10-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 10-03-07 19:04 |
|
Torben Scheel wrote:
> Henrik Stidsen wrote:
>
>> Der starter man jo som regel - det gjorde jeg også - meeeen, når man
>> har kørt diesel længe nok vil man slet ikke have med benzinmotorer at
>> gøre igen ;)
>>
> Uf - scary. Godt jeg aldrig er startet. Der er ret langt mellem
> dieselMC'erne.
Jeg har også haft MC - lidt japansk varierende i størrelse mellem 175cc og
1100cc samt noget italiensk scooter varierende i størrelse fra 100cc til
250cc.
Det var på Suzuki GSX 1100´eren jeg fandt ud af at det slet ikke var billigt
at køre MC. Den kører ikke engang så langt på literen som en diesel, og det
er lige før man skal have et ekstra bagdæk med, når man kører på sommerferie
og /det/ koster derudover kassen målt pr. km, selv om det kun er et dæk man
slider på. Og så det der med tandhjuls- og kædeskift ... hårdt arbejde,
fordi hvem har råd til at smide svineriet på værksted?
Den blev stjålet i omkring 84 i Newcastle (artikel blev bragt i TouringNyt)
og jeg mistede lysten til MC-kørsel. Førnævnte scootere blev brugt i
commerciel øjemed, så det var en overskudsforretning, selv om det heller
ikke er billigt at køre på scooter hvad dæk og transmission angår.
Det er ikke lang tid siden der blev bragt en artikel et eller andet sted om
en diesel-MC, men jeg husker ingen detaljer. Problemet er selvfølgelig
rystelserne.
DK4 sender for tiden en udsendelse (MOTOR), der er en del imponerende MC´er
fra en eller flere messer (jeg fulgte knapt nok med :)).
--
Per, Esbjerg
| |
Brian (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 09-03-07 15:24 |
|
Henrik Stidsen wrote:
> Der starter man jo som regel - det gjorde jeg også - meeeen, når man
> har kørt diesel længe nok vil man slet ikke have med benzinmotorer at
> gøre igen ;)
Jeg har det lige omvendt - jeg længes tilbage til en benziner med 6
propper... skønne tider
/Brian
| |
Henrik Stidsen (10-03-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 10-03-07 02:06 |
|
Brian explained on 09-03-2007 :
>> Der starter man jo som regel - det gjorde jeg også - meeeen, når man
>> har kørt diesel længe nok vil man slet ikke have med benzinmotorer at
>> gøre igen ;)
> Jeg har det lige omvendt - jeg længes tilbage til en benziner med 6
> propper... skønne tider
Ja smag og behag må man sige - men man kan jo tydeligt se at
dieselbiler er populære, der bliver flere og flere af dem.
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Torben Scheel (12-03-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 12-03-07 07:32 |
|
Henrik Stidsen wrote:
> Ja smag og behag må man sige - men man kan jo tydeligt se at dieselbiler
> er populære, der bliver flere og flere af dem.
>
Det er fordi det stadig opfattes som lidt dekadent at køre i taxi
--
vh
Torben
| |
Kim Kristensen (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 09-03-07 16:57 |
|
On 8 Mar., 19:53, "Fam. Olsen" <d...@newmail.dk> wrote:
> Hej alle
>
> Det har været oppe her i gruppen før, men hvor mange km er det nu lige man
> regner med at skulle køre på årsbasis førend at det kan betale sig med
> diesel?
>
> Er 20.000km om året nok til at der er en økonomisk gevinst?
>
> MVH Niels
Da jeg skiftede bil i december var der ingen økonomisk fornuft i at
tage en diesel, men der er jo en del forskellige forhold der skal
tages hensyn til for at kunne komme til det resultat.
Med venlig hilsen Kim
| |
Per Henneberg Kriste~ (10-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 10-03-07 19:07 |
|
Kim Kristensen wrote:
> Da jeg skiftede bil i december var der ingen økonomisk fornuft i at
> tage en diesel, men der er jo en del forskellige forhold der skal
> tages hensyn til for at kunne komme til det resultat.
Jeg vælger at se bort fra indkøbsprisen - om jeg kører rundt i en diesel der
er et par år ældre end den benzin jeg kunne have købt til samme pris rører
mig ikke. Og når man gør det på den måde er der besparelse fra de første par
tankninger (afhængig af vægtafgiften).
--
Per, Esbjerg
| |
Fam. Olsen (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 09-03-07 17:26 |
|
"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:45f05bac$0$52149$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
Hej alle.
Takker for alle svarene. Jeg må hellere finde min adgangskode og se lidt på
FDM siden og så ellers overveje mere seriøst om jeg skal køre oliebrænder.
Bilmodellen er sikker Alfa Romeo 156 helst som SW.
MVH Niels
| |
Ukendt (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-03-07 18:35 |
|
"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:45f18ad0$0$52139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Hej alle.
>
> Bilmodellen er sikker Alfa Romeo 156 helst som SW.
>
>
> MVH Niels
Nice! .. Thumbs up
/HB
| |
Fam. Olsen (11-03-2007)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 11-03-07 12:11 |
|
"HB" <nomail(snabela)service.dk> skrev i en meddelelse
news:45f19aa0$0$4156$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> news:45f18ad0$0$52139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> Hej alle.
>>
>> Bilmodellen er sikker Alfa Romeo 156 helst som SW.
>>
>>
>> MVH Niels
>
> Nice! .. Thumbs up
Yes. Men som du kan se i et andet indlæg har jeg fået tvivl i mit sind.
MVH Niels
| |
Kim Kristensen (10-03-2007)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 10-03-07 19:57 |
|
On 10 Mar., 19:06, "Per Henneberg Kristensen" <phk_fje...@esenet.dk>
wrote:
> Kim Kristensen wrote:
> > Da jeg skiftede bil i december var der ingen økonomisk fornuft i at
> > tage en diesel, men der er jo en del forskellige forhold der skal
> > tages hensyn til for at kunne komme til det resultat.
>
> Jeg vælger at se bort fra indkøbsprisen - om jeg kører rundt i en diesel der
> er et par år ældre end den benzin jeg kunne have købt til samme pris rører
> mig ikke. Og når man gør det på den måde er der besparelse fra de første par
> tankninger (afhængig af vægtafgiften).
>
> --
> Per, Esbjerg
Køber man en der er et par år gammel frem for en helt ny må man vel
også regne med at den skal skiftes et par år før, eller man udsætter
problemet til senere.
I mit tilfælde var det nu heller ikke muligt da jeg ville have den nye
Civic, og på den var forskellen 90.000 kr. Brugte var da modellen jo
er ret ny (og diesel nyere end benzin) ikke meget billigere, jeg ville
også hellere købe en helt ny frem for en der var 3-4 måneder gammel.
Så med mit km-behov og alle udgifter taget i betragtning, ville jeg
med stor sandsynlighed komme billigere rundt i modellen med
benzinmotor.
Med venlig hilsen Kim
| |
|
|