Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forløbsfiltre og warm-up-filtre
Fra : Per

Dato : 02-07-01 19:07

Jeg har læst, at man kan købe et professionelt Cokin filter (stort - af
hensyn til vidvinkler) og blot holde det i hånden foran objektivet - virker
det godt? Eller skal man købe adapter og filterholder? Jeg overvejer et
forløbsfilter med 2 blænders effekt til landskabsfoto, kan man anbefale et
med 'brat' el. gradueret overgang? Og hvad med eksponeringen? Ifølge en
amerikansk bog, jeg har læst, skal man måle lyset FØR man anbringer filtret
foran objektivet, ellers mister man effekten.

Vedr. 81B-filter: har nogen gode/dårlige erfaringer med brug af dette?

--
Per Kildeager

E-mail: karper(at)vip.cybercity.dk
Erstat (at) m. @!

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 02-07-01 19:48

"Per" <karper@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
virker
> det godt? Eller skal man købe adapter og filterholder?

Det er hurtigst og lettest at holde dem i hånden, da det er et firkantet
filter. Det er selvfølgelig også muligt at skrue det fast med ovennævnte
adaptor og holder, men filteret vil dermed følge fokuseringen rundt og du
skal kompensere ved at skrue adaptoren tilbage til den oprindelige stilling.
Omvendt koster adaptor osv. næsten ingenting på www.speedgraphic.co.uk
Fordelen ved Cokins firkantede filtre er, at du kan bestemme præcis hvor
overgangen skal ligge i billedet, i modsætning til cirkulære filtre, hvor
den altid vil ligge i midten.

> Jeg overvejer et forløbsfilter med 2 blænders effekt til landskabsfoto,
kan man anbefale et
> med 'brat' el. gradueret overgang?

Laver Cokin et med brat overgang?
Ellers kommer det vel an på hvilken effekt man ønsker.
Jeg har nogle stykker med gradueret overgang, men nu du siger det, kan jeg
da godt se ideen i en brat overgang.

> Og hvad med eksponeringen? Ifølge en
> amerikansk bog, jeg har læst, skal man måle lyset FØR man anbringer
filtret
> foran objektivet, ellers mister man effekten.

Jepper. Du måler lyset først og sætter derefter filteret på, der vil dæmpe
det der skal dæmpes.

Tue Vestergaard

Fra : Kim Østrup

Dato : 02-07-01 20:43

Per <karper@vip.cybercity.dk> skrev i en
SNIP

> Vedr. 81B-filter: har nogen gode/dårlige erfaringer med brug af dette?

Hej Per

Jeg har kun læst at 81B giver en anelse mere varme i billederne, hvilket
er godt hvis den film man bruger gengiver farverne lidt køligt. Efter
sigende skulle eksempelvis Agfa-film levere et køligere resultat end de
fleste andre, men da jeg ikke bruger Agfa aner jeg ikke om det er sandt.

Mvh

Kim

Fra : Bjørn G

Dato : 03-07-01 22:21

> [...]
> sigende skulle eksempelvis Agfa-film levere et køligere resultat end de
> fleste andre, men da jeg ikke bruger Agfa aner jeg ikke om det er sandt.

Jeg har opplevd med FUJI vs Kodak så blir bildene mer "varme" med Kodak
film.. FUJI Forth layer 200 og Kodak Gold 200...
Testet dette ved at ta to like bilder med hver sin film... i samme kamera,
samme lys etc etc...

Mvh
Bjørn
Norge