universal contra native..??
Fra : tranebær

Dato : 02-04-07 19:22

PPC programmer er skrevet til de gamle maccer, de kører via Rosetta på
macbook, det gør iøvrigt office pakken og adobepakken også, universal
programmer kører på både PPC og Intel, nogle programmer køre via
native, hvad er forskellen på universal contra native, sådan bare af
nysgerighed!
På forhånd tak for evt svar.
JA

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-07 19:35

Hej "Tranebær",

> [...]
> programmer kører på både PPC og Intel, nogle programmer køre via
> native, hvad er forskellen på universal contra native, sådan bare af

Det er to forskellige begreber.

At et program er "Universal Binary" betyder, at det indeholder kode til
afvikling på 2 eller flere arkitekturer. Typisk PPC og Intel.

At et program er "Native" i forhold til en bestemt arkitektur betyder,
at det indeholder kode til netop denne arkitektur (det kan så også
indeholde kode til andre arkitekturer, men ikke nødvendigvis).

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Jon

Dato : 02-04-07 20:35

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> at det indeholder kode til netop denne arkitektur (det kan så også
> indeholde kode til andre arkitekturer, men ikke nødvendigvis).

En "Universal binary" er mao. native for både PPC og Intel i dette
tilfellet, når altså vi snakker om moderne Macer.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : tom

Dato : 02-04-07 22:42

On 2007-04-02 21:35:04 +0200, see_signature@mac.com.invalid (Jon) said:

> En "Universal binary" er mao. native for både PPC og Intel i dette
> tilfellet, når altså vi snakker om moderne Macer.

Er der overhovedet kommet programmer ud der "kun" er til intel?
Blot af interesse..
Den megen ekstra kode, må jo fylde en del..

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-04-07 07:29

tom <spam@bam.dk> wrote:

> Er der overhovedet kommet programmer ud der "kun" er til intel?
> Blot af interesse..
> Den megen ekstra kode, må jo fylde en del..

Ja, Adobe Soundbooth er kun til intel. Det samme er et par spil f.eks.
"Star Wars: Empire at War".

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 03-04-07 10:36

tom <spam@bam.dk> wrote:

> Er der overhovedet kommet programmer ud der "kun" er til intel?
> Blot af interesse..
> Den megen ekstra kode, må jo fylde en del..

Der er nogle programmer der har delt det op, så man kun henter den ene
eller den anden del, f.eks NeoOffice og cocoaspell.
Jeg har hørt om, men kan ikke lige huske hvilke, programmer der er intel
only.

Mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-04-07 08:13

tom <spam@bam.dk> writes:

> Er der overhovedet kommet programmer ud der "kun" er til intel?
> Blot af interesse..

VMware Fusion og Parallels

--
Thomas Bjorn Andersen