Flerkoneri !
Fra : Erik Larsen

Dato : 02-07-01 18:39

Da jeg boede i Afrika var der mange neger7Muslimer der blev frelste
selv om de havde 2-4 koner.

Da flerkoneri ikke er tilladt ifølge bibelen, og

Skilsmisse er heller ikke lovlige ifølge bibelen

hvad skal da en neger stille op med de koner der er i overskud ???

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-07-01 18:52

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Da flerkoneri ikke er tilladt ifølge bibelen, og
>
> Skilsmisse er heller ikke lovlige ifølge bibelen
>
> hvad skal da en neger stille op med de koner der

Prøv at overveje om det er tilrådeligt at skulle tilføje 2-3 nye
synder til dem der allerede er begået? Og overvej hvad der mon ville
ske med "de koner der er i overskud"! Der er jo her tale om en helt
anden kultur end vores, hvor en fraskilt kvinde næppe vil have ret
mange andre muligheder end prostitution for at kunne overleve, - skal
vi byde hende et sådant liv?

Jeg tror det næppe, og ville måske nok vælge at sige til denne
nyomvendte kristen, at han var forpligtigtet til forsat at forsørge
alle sine hustruer!

"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
Hvordan blive retfærdig: - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-023.htm
Hvem er det sande Israel? - Hvad er sand tungetale? -
Hvem er Antikrist? - og mange andre artikler!

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-07-01 19:59

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> skrev i en meddelelse
news:9hqce7> > hvad skal da en neger stille op med de koner der

> [...]
>
> Jeg tror det næppe, og ville måske nok vælge at sige til denne
> nyomvendte kristen, at han var forpligtigtet til forsat at forsørge

Hvordan synes du selv, at dette harmonerer med
din indstilling til kun at efterleve bogens ord? )))

Mvh. Bodil.

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-07-01 21:32

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post.8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:9hqg9u$97s$1@news.inet.tele.dk...
> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan synes du selv, at dette harmonerer med
> din indstilling til kun at efterleve bogens ord? )))

Det er da i fuld overensstemmelse med både bogens ord og ånd!

Eller kan du vise mig hvordan det evt. ikke skulle være i harmoni med
bogens ord og ånd?

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-07-01 22:39

> Det er da i fuld overensstemmelse med både bogens ord og ånd!
>
> Eller kan du vise mig hvordan det evt. ikke skulle være i harmoni med
> bogens ord og ånd?

"Den, som kun ta'r spøg for spøg,
og alvor kun alvorligt,
han har faktisk fattet
begge dele dårligt."
Skrevet af Piet Hein.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Niels Steg

Dato : 02-07-01 21:54

> [...]

Tjaa, konerne er jo "hans hus" så mon ikke det ville være en god ide at
de alle blev frelst?

Jeg ser ingen grund til at han skulle ændre livsstil, men derimod gøre
en ære ud af at tage sig godt af den familie han gik ind i kristenlivet
med.

Men en lille påmindelse om ikke at forøge mængden af koner ville måske
være på sin plads.

Niels

Fra : Mr. D

Dato : 02-07-01 18:33

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9k207.150$F91.14102@news.get2net.dk...
> [...]
> Skilsmisse er heller ikke lovlige ifølge bibelen
> hvad skal da en neger stille op med de koner der er i overskud ???

Det er et generelt problem på missionsmarken i Afrika. Mange - især de
bedre stillede - har flere koner. Jeg tror, de fleste lader det gå,
under hensyntagen til familie og børn. Blandt evangeliske evangeliske
afrikanske kirker, udvælger man sig ældste med kun én kone, og det er
selvfølgelig en noget omvendt fornemmelse for de, der i forvejen er
noget i det lokale samfund, og derved har flere koner.

Mr. D

Fra : Erik Larsen

Dato : 03-07-01 19:28

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selvfølgelig en noget omvendt fornemmelse for de, der i forvejen er
> noget i det lokale samfund, og derved har flere koner.

Men de der har 2-4 koner, skal de skille sig eller vedblive at
leve sammen

Erik

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 02-07-01 21:21

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> mælte sligt:

>Da flerkoneri ikke er tilladt ifølge bibelen, og

Ikke? Hvor ser du det?

Venlig hilsen,

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-07-01 22:41

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> mælte sligt:

> Ikke? Hvor ser du det?

Ja, stakkels Abraham, Isak, Jakob og alle
de andre gamle gubber, de er straks under
fordømmelse.

Mvh. Bodil.

Fra : Niels Steg

Dato : 02-07-01 21:55

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:5tl1kts0ec0n4a932ed5ahebkvmnn8u7gu@4ax.com...
> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> mælte sligt:

> Ikke? Hvor ser du det?

Et NT fænomen Rasmus.. flere koner var acceptabelt under loven i GT!

Niels

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 02-07-01 23:45

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> mælte sligt:

>Et NT fænomen Rasmus.. flere koner var acceptabelt under loven i GT!

Hvor i NT forbydes det en menig kristen at have flere koner?

Venlig hilsen,

Fra : P.N.

Dato : 03-07-01 00:14

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> wrote in message
> "Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> mælte sligt:

> Hvor i NT forbydes det en menig kristen at have flere koner?

ja som jeg fortolker bibelen er flerkoneri da ikke i strid med bibelen.
iøvrigt leder jeg/vi selv efter en kvinde, der vil være min kone nummer to.
Da tosomheden til tider kan være kvælende.
P.N.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 03-07-01 07:33

P.N. <pip160@hotmail.com> wrote:

> [...]
> iøvrigt leder jeg/vi selv efter en kvinde, der vil være min kone nummer to.
> Da tosomheden til tider kan være kvælende.

For at sige det kort:

Hverken i Gamle eller Nye Testamente forbydes flerkoneri. Så vidt jeg
husker indeholder NT blot en formaning om mådehold i antallet af koner.

Frederik IV havde da også mere end en kone, hvilket har forarget moderne
historiestudenrende [der skrev et speciale om ham].

Han havde en prinsesse til højre hånd; hun var naturligvis dronning.

Han havde derudover en adelsdame til venstre hånd. Da dronningen døde,
og da han i mellemtiden var blevet forelsket i en yngre pige, giftede
han sig igen med adelsdamen - og nu til højre hånd. Hun blev nu
dronning, mens den nye pige blev hans nye kone til venstre hånd.

Når vi ikke har flerkoneri i kristendommen, skyldes det ganske simpelt
at vi aldrig har haft nogen traditioner herfor - hvis der altså ses bort
fra Philip IIs Makedonien.

Og det accepteredes til de lutherske fyrster, fordi man udmærket var
klare over at de ikke blev gift af kærlighed.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 03-07-01 16:56

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) mælte sligt:

>Hverken i Gamle eller Nye Testamente forbydes flerkoneri. Så vidt jeg
>husker indeholder NT blot en formaning om mådehold i antallet af koner.

Paulus afkræver biskopper og diakoner monogami.

1Tim 3:2 En tilsynsmand (episkopos) skal være ulastelig, én kvindes
mand, ædruelig, besindig, værdig, gæstfri, en god lærer,

1Tim 3:12 En menighedstjener (diakonos) skal være én kvindes mand og
skal kunne styre børn og hus godt.

>Frederik IV havde da også mere end en kone, hvilket har forarget moderne
>historiestudenrende [der skrev et speciale om ham].

Gruppearbejde?

>Han havde en prinsesse til højre hånd; hun var naturligvis dronning.
>Han havde derudover en adelsdame til venstre hånd.

Var han gift med dem begge samtidigt?

>Når vi ikke har flerkoneri i kristendommen, skyldes det ganske simpelt
>at vi aldrig har haft nogen traditioner herfor - hvis der altså ses bort
>fra Philip IIs Makedonien.

Det er vel også uhensigtsmæssigt i et samfund, hvor antallet af kvinder
og mænd er nogenlunde lige. Polygami og polyandri synes overvejende at
forefindes i sammenhæng, hvor der er mangel på et af kønnene.

Venlig hilsen,

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 04-07-01 06:43

> Gruppearbejde?

Det tror jeg nok. Jeg lagde mest mærke til dem, fordi de var så
forargede over en dansk enevoldskonge, der levede for 300 år siden!

> Var han gift med dem begge samtidigt?

Naturligvis. Danske konger kunne have en kone til højre hånd
[dronningen] og en kone til venstre hånd [som han så elskede].

Christian IV havde Kirsten Munk til venstre hånd. Frederik VII havde
danserinden Louise Rasmussen til venstre hånd - dog uden samtidig at
have en dronning til højre hånd [de to prinsesser han var gift med før
han blev konge, havde begge forlangt og fået skilsmisse].

Jeg tror i øvrigt at det der forargede stud.mag.erne var det forhold, at
han havde hele /to/ sæt koner.

Kønslig Politisk Korrekthed projiceret 300 år tilbage.

Fra : Niels Steg

Dato : 03-07-01 01:55

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4bu1ktkeviuvbb7rqh51k6djjbmq3lsdk3@4ax.com...
> "Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> mælte sligt:

> Hvor i NT forbydes det en menig kristen at have flere koner?

NT forbyder ikke flerkoneri, den anbefaler det blot ikke.. og fortæller
samtidig at en mand ikke kan være leder/biskob i menigheden hvis han har
mere end en kone, indrømmet at verset også kan betyde at han ikke har
været gift 2 gange 1 Tim 3, 2, Titus 1, 6..

i NT bruges "hustruer" flertal kun sammen med "mænd" flertal og ikke
"hustruer" flertal sammen med "mand" ental som vi ellers har set det i
GT eks. 5 Mos 21,15 og 1 Kong 20,7

Niels

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 03-07-01 11:24

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> mælte sligt:

>NT forbyder ikke flerkoneri, den anbefaler det blot ikke..

Det var min pointe ;)

Venlig hilsen,

Fra : Erik Larsen

Dato : 03-07-01 19:21

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> mælte sligt:

> Ikke? Hvor ser du det?

1 Kor 7 v 1-2, jeg er overrasket, Kærs Rasmus

Erik

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 03-07-01 19:54

>1 Kor 7 v 1-2, jeg er overrasket, Kærs Rasmus

Der er ikke noget forbud mod polygami. Der er et udsagn om, at en mand
bør have en (ikke én) kvinde og en kvinde en (ikke én) mand, så at de
kan undgå utugt.

Venlig hilsen,

Fra : John Cooper

Dato : 03-07-01 20:38

> [...]
>
> Der er ikke noget forbud mod polygami. Der er et udsagn om, at en mand
> bør have en (ikke én) kvinde og en kvinde en (ikke én) mand, så at de

Jesus tager os tilbage til Skabelsen når han giver loven om ægteskab, og
siger at selvom der havde været undtagelser under Moseloven, nu var tiden
inde at vende tilbage til det oprindelige system.

'Har I ikke læst, at Skaberen fra begyndelsen skabte dem som mand og kvinde
og sagde: Derfor skal en mand forlade sin fader og moder og holde sig til
sin hustru, og de to skal blive ét kød? Så er de da ikke længer to, men ét
kød.' (Mattæus 19:4-6)

Fordi Gud skabte Adam og Eva, én mand og én kvinde, derfor skulle én mand
have én kvinde.

John Cooper

Fra : Erik Larsen

Dato : 03-07-01 22:35

"John Cooper" <black@bishop1960.freeserve.co.uk> skrev i en meddelelse

> Fordi Gud skabte Adam og Eva, én mand og én kvinde, derfor skulle én mand
> have én kvinde.
>
> John Cooper

Hvis Gud ikke havde skabt ægteskabet således, hvad så med en hustru
og 5-6 mænd ??

Erik

Fra : Erik Larsen

Dato : 03-07-01 22:35

> [...]
>
> Der er ikke noget forbud mod polygami. Der er et udsagn om, at en mand
> bør have en (ikke én) kvinde og en kvinde en (ikke én) mand, så at de

Det er sandeligt heller ikke opfordring til flerkoneri

Erik

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 04-07-01 06:12

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> mælte sligt:

>Det er sandeligt heller ikke opfordring til flerkoneri

Har nogen da påstået, at det skulle være det?

Undrende hilsen,

Fra : Erik Larsen

Dato : 04-07-01 13:43

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> mælte sligt:

> Har nogen da påstået, at det skulle være det?

hvad diskutere vi nu, Rasmus

Erik

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 04-07-01 14:39

>hvad diskutere vi nu, Rasmus

Vi diskuterer, eller har i hvert fald hidtil diskuteret, hvorvidt NT
forbyder flerkoneri eller ej. Der har ikke været nogen påstande om, at
NT skulle opfordre til flerkoneri.

Venlig hilsen,

Fra : Erik Larsen

Dato : 04-07-01 19:10

> [...]
>
> Vi diskuterer, eller har i hvert fald hidtil diskuteret, hvorvidt NT
> forbyder flerkoneri eller ej. Der har ikke været nogen påstande om, at

Mit indlæg var handlede ikke om hvad bibelen siger om flerekoneri
men ; -

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-07-01 21:45

> [...]
>
> Skilsmisse er heller ikke lovlige ifølge bibelen
>
> hvad skal da en neger stille op med de koner der er i overskud ???

Forsørge dem og sørge for at de har et godt liv og en god tilværelse!

Fra : Erik Larsen

Dato : 05-07-01 12:38

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Forsørge dem og sørge for at de har et godt liv og en god tilværelse!

Ja, Andrers du har indsigt og kan klare alle problemer.

tak, for det fyldesgørende svar, men der er lige et lille spørgsmål som jeg,
som du ved jeg ikke kan forstå, Skal manden der sørger for at konerne
har et godt liv og en god tilværelse også tilfredsstille deres seksuele
behov,
eller skal alle 2-4 koner undvære er mand resten af deres lykkelige og
tilfredsstillet liv.

Erik

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-07-01 13:39

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> wrote:

> [...]
> som du ved jeg ikke kan forstå, Skal manden der sørger for at konerne
> har et godt liv og en god tilværelse også tilfredsstille deres seksuele

Naturligvis.

> eller skal alle 2-4 koner undvære er mand resten af deres lykkelige og
> tilfredsstillet liv.

I så fald må vel gælde samme regel som for den præstekone, hvis mand
blev katolsk præst, og som måtte love at leve i uskilt cølibat resten af
livet.

/Hun/ er naturligvis ikke bundet af dette cølibatskrav, og jeg har
aldrig læst at hverken børn eller hustru er fulgt med i mandens
konvertering.

Fra : Erik Larsen

Dato : 06-07-01 00:29

"Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> /Hun/ er naturligvis ikke bundet af dette cølibatskrav, og jeg har
> aldrig læst at hverken børn eller hustru er fulgt med i mandens

Du taler udenom mit spørgsmål

Erik

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 06-07-01 13:59

> Du taler udenom mit spørgsmål

Hvordan? Jeg skriver blot, at hvis manden måtte undvære samlivet med
konerne, så står det vel konerne frit at få sig en elsker [lige som
præstekonen], eller betale en gigolo for "det fornødne".

Man kan ikke dømme andre mennesker til et liv i cølibat - med mindre de
gentagne gange begår voldtægt, og altså bør kastreres.

Fra : Erik Larsen

Dato : 07-07-01 07:02

> [...]
>
> Man kan ikke dømme andre mennesker til et liv i cølibat - med mindre de
> gentagne gange begår voldtægt, og altså bør kastreres.

Det er jo ikke et svar, men meget vrøvl

Erik

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 28-07-01 22:13

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> wrote:

> "Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo ikke et svar, men meget vrøvl

Og hvordan noget vrøvl? Eller mener du at konen/konerne skalundgælde for
mandens synder?

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-07-01 10:01

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> wrote:

> Da flerkoneri ikke er tilladt ifølge bibelen, og

Hvilket er lodret - forkert.

Fra : Erik Larsen

Dato : 05-07-01 12:42

> Hvilket er lodret - forkert.

Er det det, hvis jeg er så lodret-forkert på den, sig mig hvor i bibelen det
er blevet
gjort lovligt af Gud, du må også gerne henvise til GT.

Erik

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-07-01 13:39

> [...]

> Er det det, hvis jeg er så lodret-forkert på den, sig mig hvor i bibelen
> det er blevet gjort lovligt af Gud, du må også gerne henvise til GT.

Bibelen giver aldrig et forbud mod flerkoneri, noget der i
gammeltestamentelig tid var ganske almindeligt blandt jøderne.

NT nøder mænd til mådehold i antal koner, og i følge Rasmus [i denne
tråd] forbydes bisper og diakoner at have mere end én kone. Noget paven
vel ikke bryder sig /helt/ om .

Og da jeg ikke er hverken bibelfundamentisk eller stud.theol. [har
naturvidenskabeligt hovedfag], render jeg ikke rundt og har en masse
skriftsteder på mig.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-07-01 13:49

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Er det det, hvis jeg er så lodret-forkert på den, sig mig hvor i bibelen det
> er blevet
> gjort lovligt af Gud, du må også gerne henvise til GT.

Det har aldrig været gjort ulovligt. Fortæl mig hvor i Bibelen det er
blevet gjort lovligt at køre bil?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Plej omgang med vise, så bliver du vís,
The RockBear. ((^)) den, der omgås tåber, går det ilde."

Fra : Erik Larsen

Dato : 06-07-01 00:31

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Det har aldrig været gjort ulovligt. Fortæl mig hvor i Bibelen det er
> blevet gjort lovligt at køre bil?

At køre bil ???

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-07-01 06:54

> At køre bil ???

Ja, eller spise rejer, synge fædrelandssange, fortælle vandede
vittigheder eller gå en tur på Strøget.

Bare fordi Bibelen ikke specifikt går ind og tillader noget, betyder
det ikke, at det er forbudt.

Hvad angår flerkoneri var det særdeles almindeligt i GT. HVordan kan
det da være nødvendigt at udpege bibelsteder, der dirkete tillader
det? Når det ikke er blevet forbudt, må vi antage at
anti-flerkoneri-tingen er en samfundsmæssig ting. (Der er vers, der
kan læses som en anbefaling af kun at have en kone, men det er ikke
forbud eller krav, blot anbefalinger. Ganske som Paulus' anbefaling om
ikke at gifte sig.)

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Erik Larsen

Dato : 06-07-01 13:34

> Ja, eller spise rejer, synge fædrelandssange, fortælle vandede
> vittigheder eller gå en tur på Strøget.
>
> Bare fordi Bibelen ikke specifikt går ind og tillader noget, betyder
> det ikke, at det er forbudt.

Det er da dig der enten vil have det gjort forbudt eller lovligt for at
kunne
forstå det.

Gud har skabt mand og kvinde som et´ kød og kun ved at følge Guds
anordninger kan vi give ære til hans skabelse.

Men mand var selvtænkende og opdagede at kvinder var dejlige og
derfor tilegnede han sig nogle flere og indstiftede, en mand til flere
kvinder.
systemet.
Det var muligt på grund af en forbandelse som Gud lod ramme kvinden
i syndefaldet, 1 Mos 3 v 16 og pålagde kvinden en attrå til sin mand, det
må uigenstrideligt være kvindens første mand der her menes. Den forbandelse
har mand udnyttet til at tilegne sig flere koner, mændene kendte Gud og
viste
hans forbandelse kunne komme dem til gavn, når de tog flere kvinden til
ægte.

Som jeg ser det, er det en ganske simpel og en let forståeligt skabelse Gud,
mand og kvinde imellem, Gud omskære manden og manden omskærer kvinden
og der er opnået en pagt mellem Gud, mand og kvinde for livet.

Men det er nok merer end du kan klare og derfor en lodret-løgn!!

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-07-01 13:53

> [...]

> viste
> hans forbandelse kunne komme dem til gavn, når de tog flere kvinden til

Sjovt, at Gud aldrig befalede patriarkerne at skaffe sig af med de
ekstra koner. Men det har du måske også en afsindig søforklaring på?

--
Peter B. Juul, o.-.o "And how are you?" said Winnie-the-Pooh.
The RockBear. ((^)) Eeyore shook his head from side to side.

Fra : Erik Larsen

Dato : 06-07-01 17:52

> Sjovt, at Gud aldrig befalede patriarkerne at skaffe sig af med de
> ekstra koner. Men det har du måske også en afsindig søforklaring på?

Gud har aldrig givet dem mere end en kone. Abraham havde kun en kone
Isak havde kun en kone, Jakob blev fuppet til to koner, som Gud i alle
højeste grad blandede sig i, Jakobs store kærlighed blev taget tidligt bort
og fik kun to børn hvor den ene ikke boede i Ægypten.
Men hvad med resten; -

Som jeg ser det, er det en ganske simpel og en let forståeligt skabelse Gud,
mand og kvinde imellem, Gud omskære manden og manden omskærer kvinden
og der er opnået en pagt mellem Gud, mand og kvinde for livet.

Har du ingen komentar

Eriik

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 06-07-01 14:00

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> wrote:

> "Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> At køre bil ???

Hvad der ikke er direkte ulovligt er lovligt. Og Bibelen forbyder
hverken bilkørsel eller flerkoneri!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-07-01 14:08

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> Hvad der ikke er direkte ulovligt er lovligt. Og Bibelen forbyder
> hverken bilkørsel eller flerkoneri!

Du kan lige så godt opgive. Erik har med al ønskelig tydelighed
demonstreret sig komplet ude at stand til at erkende, at Bibelen ikke
altid giver ham ret.

Fra : Erik Larsen

Dato : 06-07-01 18:52

> Du kan lige så godt opgive. Erik har med al ønskelig tydelighed
> demonstreret sig komplet ude at stand til at erkende, at Bibelen ikke
> altid giver ham ret.

Det må være flovt at dumme sig gang på gang, fordi man har travlt med at
diskremenere frem for at sagligt diskutere.

Har du læst mit indlæg Peter B. Juul, jeg har jo ikke nævnt at det er
ulovligt
med flerkoneri, jeg nævnte det ikke er tilladt ifølge bibelen 1 Mos 2 v 24.
Gud har skabt ægteskabet mellem to mennesker en mand og en kvinde og
vil vi som kristne give ære til Guds skaberværk, så er to koner ikke
tilladt.

Men jeg skrev at skilsmisse ikke er lovligt, så er det fordi det engang var
lovligt at skilles, men Jesus lavede om på det i Mat 19 v 8.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 28-07-01 22:13

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> wrote:

> = Da flerkoneri ikke er tilladt ifølge bibelen, og

Vås.

Fra : Erik Larsen

Dato : 06-07-01 18:02

> Hvad der ikke er direkte ulovligt er lovligt. Og Bibelen forbyder
> hverken bilkørsel eller flerkoneri!

Bilkørslen som jeg finder et dumt samligningsgrundlag, er ikke mit indlæg,

Det er sådan at Gud kar skabt os to, men ved ægteskab bliver vi et´kød og
der er ingen steder nævnt fra Guds side, at mand skal have mere end en
hustru.

Når Gud har indstiftet ægteskabet mellem en mand og en hustru, hvad skal
et påbud gøre godt for ???

Erik

Fra : Lyrik

Dato : 07-07-01 00:06

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message

> Det er sådan at Gud kar skabt os to, men ved ægteskab bliver vi et´kød
<klip>

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Hvis du kniber din kone i armen, gør det så ondt på dig?))

...Det er varmen....

Jens

Fra : Erik Larsen

Dato : 07-07-01 06:43

"Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du kniber din kone i armen, gør det så ondt på dig?))

Paulus forklare det i Efeserbrevet 5, hvis det er svært

Erik