Apropos Linux
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-07-01 17:28

Hej

Jeg har i de seneste dage hørt flere rygter om, at 'Mandrake Linux* er
på vej i en Mac version.... Er der nogen, der véd, om det re rigtig?

Flere af dem, der omtaler den siger, at Mandrake skulle være lettere at
både installere og bruge. Har det sin rigtighed?

Er der nogen, der véd, om der findes forstørrelsessystemer ti lbrug for
svagtseende til Mandrake Linux?

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 02-07-01 17:55

> [...]
> både installere og bruge. Har det sin rigtighed?
>
> Er der nogen, der véd, om der findes forstørrelsessystemer ti lbrug for

Det er helt korrekt at Linux Mandrake er på vej til Mac og du kan rent
faktisk downloade en betaversion nu, besøg
http://www.linux-mandrake.com/en/.
--
Jesper Oersted.
"Beware what you wish for, especially if it's 13-and-a-half

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-07-01 18:08

In article <3B40A101.E241AD4F@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard Sørensen wrote:

> Jeg har i de seneste dage hørt flere rygter om, at 'Mandrake Linux* er
> på vej i en Mac version.... Er der nogen, der véd, om det re rigtig?

Jups, det er skam mere end blot et rygte. Nyheden er annonceret på Mandrake
websider, og en beta-udgave af PPC-versionen ligger klar til download:

http://www.linux-mandrake.com/en/ppc.php3

> Flere af dem, der omtaler den siger, at Mandrake skulle være lettere at
> både installere og bruge. Har det sin rigtighed?

Tja.... nu får vi se. Tendensen er vel, at der gøres noget ekstra ud af
installations-delen hver gang der udkommer en ny distribution i en ny udgave.

Hvad administrationsværktøj angår har jeg ingen erfaringer med, om Mandrake
leverer noget, der eksempelvis er lettere at gå til end SuSEs YaST/YaST2
(Yet another setup tool), der giver et tekstaseret hhv. grafisk
brugerinterface til de mest centrale konfigurationsfiler: opsæting
af netværk, sikkerhedsting, administration af brugere etc.

Brugerfladerne (og dermed brugervenligheden) er de samme for
alle Linux-distributioner og hedder enten Gnome:

   http://gnome.org

eller KDE:

   http://kde.org

Hvilken man vælger er nok i sidste ende en smagssag.

-j

--
Men are from Earth.
Women are from Earth.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-07-01 02:10

Hej Jesper & Janus

Jeg takker for div. links. - Nu prøver jeg at hente den, og så får vi se, hvad og
hvordan/når jeg får tid til at afprøve det.

en af fordelene, jeg umiddelbart bemærkede, er, at man kan bruge sine nuværende
Mac-programmer, og det er jo ikke uvæsentlig.

Endnu engang mange tak.
mvh. Erik Richard

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-07-01 21:04

> Jeg takker for div. links. - Nu prøver jeg at hente den, og så får vi se,
> hvad og hvordan/når jeg får tid til at afprøve det.

OK, men husk: Der altså er tale om en beta. Hvis det er dit første
forsøg med Linux bør du måske overveje Suse eller en anden endelig og
gennemtestet udgave: Færre fejl, lettere at få hjælp etc.

> en af fordelene, jeg umiddelbart bemærkede, er, at man kan bruge sine
> nuværende Mac-programmer, og det er jo ikke uvæsentlig.

Bestemt ikke. Du bør nok sætte din maskine op, så du både kan boote i
MacOS og Linux. Mac on Linux (MOL) fungerer ganske vist imponerende
godt, men der er stadig fejl og mangler - og det er næppe nogen god idé
at sætte sin lid til MOL som din kommende Mac.

i al venlighed
-j

--
Men are from Earth.
Women are from Earth.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-07-01 03:23

Hej Janus

Janus Sandsgaard wrote:

> OK, men husk: Der altså er tale om en beta. Hvis det er dit første
> forsøg med Linux bør du måske overveje Suse eller en anden endelig og
> gennemtestet udgave: Færre fejl, lettere at få hjælp etc.

Jep, det er mit første forsøg med Linux, og ja, jeg er klar over, det er en
beta.

> [...]
> godt, men der er stadig fejl og mangler - og det er næppe nogen god idé
> at sætte sin lid til MOL som din kommende Mac.

Nu er det planen, at jeg vil bruge en seperat disk til formålet sammen med en
OS 9.1US eller 9.2US, så der vil altid være en Mac OS på disken også.

Jeg har egentlig 2 grunde til at ville prøve det her. Den første er, at der
har været en del snak om det i en international sproggruppe, som jeg er med i
som systemsupporter. Hvor det bl.a. blev nævnt, at man også ville være i stand
til at bruge de froskellige Apple Language Kits i 'conjunction' med Mandrake
modsat i Suse og BSD baserede Linux'er.

Den anden - og vigtigere grund - er, at vi leder med lys og lygte efter
alternativer til Windows og MS produkter, samt Jaws talesynteser til blinde og
svagtseende og andre handicapgrupper. Her er der jo det fælles-europæiske
projekt MBROLA, som er fonetisk baseret talesyntese, der bl.a. kan arbejde på
både Mac, Unix, Windows og Linux - vel at mærke med de _samme_ stemmer. - Kun
'driver engine' er forskellig fra platform til platform.

Og sammenholder jeg de to grunde, så vil fx. en Mac med Mandrake kunne 'tale'
fx. hebraisk, arabisk, kinesisk og japansk, hvad der ikke er muligt med de
nuværende talesynteser, - hverken til Wintels eller Mac. Det er ligesom det,
der er hele 'perspektivet' i forsøget.

Og nu har jeg foreløbig hentet Mandrake ned, så må jeg se, hvornår jeg får tid
til at 'lege'...-)

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-07-01 20:12

<kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Er der nogen, der véd, om der findes forstørrelsessystemer ti lbrug for
> svagtseende til Mandrake Linux?

Jeg har ikke den mindste "hænder på"-erfaring med det, men jeg ved at
udviklerne af den grafiske brugerflade Gnome.

   http://gnome.org

blandt mange andre projekter har et "GNOME Accessibility Project", som du
kan læse mere om her:

   http://developer.gnome.org/projects/gap/

   http://developer.gnome.org/projects/gap/at-types.html

taler folkene bag projektet bl.a. om

"Screen magnifiers help people with low vision. These utilities are like a
magnifying glass. People using them are able to control what area of the
computer screen they want enlarged, and can move that focus to view
different areas of the screen. They are also known as screen enlargers or
large print programs."

Jeg aner ikke om det kun er ord og gode ideer, eller om projektet er
virkelighed som kan hentes via FTP, men kig dig omkring.

-j

--
Men are from Earth. GNOME Accessibility Project
Women are from Earth.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-07-01 20:15

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-07-01 03:30

Hej Janus

Det er lige den slags, jeg kigger efter, TAKKER!!!
mvh. Erik richard