4spørskål til Jehovas vidner
Fra : Børge

Dato : 27-03-07 07:43

1
Hvorfor har de indsat ordet "Jehova" i det nye
testamente, da det absolut ikke eksisterer i den
græske grundtekst? Er det ikke at "lege med teksten og
lave den om til sit formål"?

2Jeg kan tale i tunger og har bedt Gud om mange
mirakler som han har besvaret. Er jeg så én af de
144.000 tusind, eller vent lidt, siger Bibelen ikke
klart og tydeligt i Åbenbaringen kap. 7 og 14 at det
er kun jøder der tales om her, og ikke hedninger? (Er
det ikke også at lave om på teksten til sin egen
fordel?)

3
tror at Jesus blev korsfæstet på en stamme og ikke
et kors, det vil sige at Jesu hænder blev nød til at
blive sat sammen og slået med et søm. Hvorfor siger
Johannes 20:25 i den græske grundtekst: "Undtagen jeg
skal se i hans hænder mærket af naglerne." Naglerne er
flertal, dvs. det må have været et kors, og mange
steder i det nye testamente står der at det er et
kors. Fx Matt. 27:40, Luk. 23:26, Joh. 19:17, Kol.
1:20, Hebr. 12:2, 1.Pet. 2:24.

4
Hvor kan man se i Biblen at ærkeenglen Mikael er
Jesus? Hvorfor bliver Jesus ikke kaldt Mikael nu, selv
om han er tilbage i himlen????????????

--
Hej fra Børge
Se hjemmesiden.

Fra : Martin Andersen

Dato : 27-03-07 08:05

Børge wrote:
> [...]
> testamente, da det absolut ikke eksisterer i den
> græske grundtekst? Er det ikke at "lege med teksten og

Var "grundteksten" ikke hebraisk med nogle dele i aramæisk?

Og er jehova en specielt dårlig måde at udtale de 4 konsonanter på?
http://en.wikipedia.org/wiki/Tetragrammaton

(kun postet til d.l.k)

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-03-07 08:35

Martin Andersen skrev i news:4608c224$0$90264$14726298@news.sunsite.dk

[ ... ]
> Var "grundteksten" ikke hebraisk med nogle dele i aramæisk?

Grundsproget for NT er græsk. For GT er det hebraisk med undtagelse af få
små afsnit på aramæisk.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Søren Bo R. Henrikse~

Dato : 27-03-07 15:42

On Tue, 27 Mar 2007 08:42:47 +0200
(<4608bcd8$0$48443$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>), Børge
<b-h-j@oncable.dk> wrote:

> [...]
>testamente, da det absolut ikke eksisterer i den
>græske grundtekst? Er det ikke at "lege med teksten og

En del af grunden skal findes i Benjamin Wilson's oversættelse af det
nye testamente fra 1864, The Emphatic Diaglott, som 18 steder i
evangelierne og Apostelgerninger har skrevet Jehovah. Denne
oversættelse's begrundelser er senere overtaget af Jehovas Vidner.

Som begrundelse for de flere end 230 steder i Jehovas Vidners
oversættelse hvor man har genindskrevet Jehova(h) fremfører man at en
række ældre græske oversættelser af Det gamle Testamente omkring 200
år før vor tidsregning indeholde en græsk oversættelse af tetragrammet
JHVH (=Jehova), men senere er blevet erstattet med Ky'rios og ho
Theos'.

Siden hen har sammenligninger af udtryk i Det nye Testamente med
tilsvarende udtryk i Det gamle Testamente ført til at man har men, at
der var belæg for at genindskrive Jehova(h) de pågældende steder.

> [...]
>er kun jøder der tales om her, og ikke hedninger? (Er
>det ikke også at lave om på teksten til sin egen

Jehovas Vidner mener, at de helligåndsgaver som blev givet på og i
forlængelse af pinsen i år 33 - herunder tungetalen ophørte i takt med
at disse mennesker døde. Helligåndsgaver var, i følge Jehovas Vidner
et tegn som tjente en hensigt for en kort periode i de første
århundede, at synligegøre at Guds gunst var flyttet fra jøderne over
på de kristne.

> [...]
>steder i det nye testamente står der at det er et
>kors. Fx Matt. 27:40, Luk. 23:26, Joh. 19:17, Kol.

Nagler i flertal er i denne sammenhæng ikke et brugbart argument for
et kors. Ifølge Jehovas Vidner havde Jesus nagler i både hænder og
fødder da han hang på pælen, dermed også flertal omtale.

>4
>Hvor kan man se i Biblen at ærkeenglen Mikael er
>Jesus? Hvorfor bliver Jesus ikke kaldt Mikael nu, selv
>om han er tilbage i himlen????????????

Begrundelsen baseres på bl.a. Daniel 12:1 (referende til Jesu
førmenneskelige tilværelse) og Åbenbaringen 12:7,10,12 (jesu som den
opstandne), samt at Mikael er den eneste der omtales som ærkeengel.
Mikael er den der er Guds folks beskytter og den der eksklusivt nævnes
i forbindelse med oprettelsen af Guds rige.

Selvom forkarigerne er meget kortfattede, håber jeg de kan give dig en
ide om, hvad Jehovas Vidner tror omkring det nævnte.

Søren Bo Rødgaard Henriksen

Fra : Børge

Dato : 27-03-07 22:08

"Søren Bo R. Henriksen" <newsreader_6270@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Selvom forkarigerne er meget kortfattede, håber jeg de kan give dig en
> ide om, hvad Jehovas Vidner tror omkring det nævnte.

<<<<
..
Ja så kan jeg se at jeg ikke er medlem hos jer Dejligt.

Jeg bliver der hellere ej.

Jeg tror nemlig Bibelen og er frelst af nåde,

Jeg har oplevet alle nåde gave i funktion.

Der er nemlig hvad Jesus siger de som tror, skal se inu støre ting.

Er de jeres for religion der er de større ting de troende skal se.

Beklager.

Jeg er Jesus efterfølger ikke en tom religion, der kun anerkender sig selv,
i et tomt bedrag

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 27-03-07 21:21

On 27 Mar., 16:42, Søren Bo R. Henriksen <newsreader_6...@hotmail.com>
wrote:
> [...]
>
> Selvom forkarigerne er meget kortfattede, håber jeg de kan give dig en
> ide om, hvad Jehovas Vidner tror omkring det nævnte.

Det kunne ikke gøres meget bedre, Hr. Henriksen.

Venlig hilsen Niels Bruun.

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 27-03-07 22:59

On 27 Mar., 23:07, Børge <b...@oncable.dk> wrote:

> [...]
>
> Beklager.
>
> Jeg er Jesus efterfølger ikke en tom religion, der kun anerkender sig selv,

Jeg vil ellers gerne sende dig en værdifuld bog. " Sandheden, der
fører til evigt liv. "
Du skal kun betale 32 kr. plus porto.

Venlig hilsen Niels

Fra : Rado

Dato : 28-03-07 16:47

On 27 Mar 2007 14:59:05 -0700, Niels_Bruun@yahoo.dk wrote:

>Jeg vil ellers gerne sende dig en værdifuld bog. " Sandheden, der
>fører til evigt liv. "
>Du skal kun betale 32 kr. plus porto.

Evigt liv har vi jo alle fået tildelt allerede fra starten af, er det
det det koster 32 kr at få at vide? :)

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : Knud Larsen

Dato : 13-08-07 17:04

Niels_Bruun@yahoo.dk wrote:

> Jeg vil ellers gerne sende dig en værdifuld bog. " Sandheden, der
> fører til evigt liv. "
> Du skal kun betale 32 kr. plus porto.

Nu ønsker jeg ikke evigt liv for mig selv, men kan jeg anbefale andre at
købe evigt liv for 32 kr`?

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 28-03-07 00:06

On 27 Mar., 23:59, Niels_Br...@yahoo.dk wrote:

> Jeg vil ellers gerne sende dig en værdifuld bog. " Sandheden, der
> fører til evigt liv. "
> Du skal kun betale 32 kr. plus porto.
>
> Venlig hilsen Niels

Nja. Jeg må korrigere migselv der. Du skal ikke betale for bogen. For
den åndelige føde skal være til rådighed gratis for folket.( Dertil er
en direkte betaling for bogen skattepligtig i visse stater. Og det vil
vi gerne undgå.)
Så du er hjertelig velkommen til at indbetale et frivilligt bidrag på
32 kr. plus porto. Og ellers må jeg selv, som en god forkynder betale
bogen for dig. Vi vil nødig pålægge firmaet Vagttårns Selskabet
skatteudgifter, vil vi ?

Venlig hilsen Niels Bruun.

Fra : struer

Dato : 28-03-07 04:15

> Jeg er Jesus efterfølger ikke en tom religion, der kun anerkender sig selv,
> i et tomt bedrag
> --
> Hej fra Børge
> Se hjemmesiden.http://jesusfordanmark.mystiksider.dk/- Dölj citerad text -
>
> - Visa citerad text -

Kære Børge,

Da Jesus lever i evigheden og har alt magt til evig tid, hvorfor
behøver han så dig som efterfølger,

Jeg mener du er et tomt bedrag, da jeg ikke tror du er Jesus
efterfølger ?

Erik

Fra : Poul Nielsen

Dato : 28-03-07 17:30

"struer" <erikelarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

Jo Børge han er Jesus efterfølger ? Børge styrer bare, "Børge for Danmark".

MVH Poul

Et af disse Børges vidner

Fra : struer

Dato : 29-03-07 10:56

On 28 Mar, 18:30, "Poul Nielsen" <m...@lan.com> wrote:
> [...]
>
> Erik
>
> Jo Børge han er Jesus efterfølger ? Børge styrer bare, "Børge for Danmark".

en Børge vidner, du må hellere teste din IQ

http://hjem.get2net.dk/mick.langhoff/iqtest.htm

Erik