røgede sildefilet'er på norsk???
Fra : Erling Hansen

Dato : 20-03-07 09:56

For en hel del år siden, da vi kørte vildcamping i Norge hvert eneste
år, faldt vi over en udsøgt delikatesse, fandtes hos ethvert
supermarked: Røgede sildefilet'et, saftige og drivende af olie, pakket i
plastic ligesom de ørredfilet'er vi kan købe.
Er der nogen der har en idé om, hvor vi kan få fat i sådan nogle lækre
sild?
Erling

Fra : Max

Dato : 20-03-07 10:58

Hej Erling

> supermarked: Røgede sildefilet'et, saftige og drivende af olie,

Er det ikke kippers ?

Mvh Max

Fra : Erling Hansen

Dato : 20-03-07 13:36

Max <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Erling

> Er det ikke kippers ?
>
> Mvh Max

Nej. Kippers er mere røgede. De sild jeg tænker på var lysegrå, godt
fede i kødet, altid med de to halvdele(filet'erne) hængende sammen i
skindet. Jeg mener at erindre at de blev kaldt noget med 'Vester'... et
eller andet. Og den olie de var drivende i var deres egen olie.
Erling

Fra : hedelyngen@gmail.com

Dato : 24-03-07 21:50

Hej Erling
Jeg er altså også helt overbevist om at det er det der populært kaldes
'Kippers'
Kippers findes i mange afskygninger - og de findes tilberedt på flere
forskellige måder (selvom rigtige Kippers kun kan tilberedes på én
måde)
Du kan se mere om Kippers på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Kipper

Hilsen Jørgen
www.fiskeopskrift.dk