Grækenland: Pilion halvøen
Fra : Karsten Madsen

Dato : 29-03-07 06:13

Hej!

Mon der er nogen her der har været på Pilion halvøen og har nogle gode
råd til hvad man bør se og hvor man bør ta' hen?

Vi er to voksne og vores datter på 12 år og skal bo i landsbyen Horto
(hotel Leda).

Mange hilsner
Karsten

Fra : Poul C

Dato : 29-03-07 22:41

Hej Karsten

"Karsten Madsen" skrev i en meddelelse

> Mon der er nogen her der har været på Pilion halvøen

Ja, hver ferie, da vi selv har en bolig i Platanidia.

>og har nogle gode råd til hvad man bør se og hvor man bør ta' hen?

Der findes en række skønne småbyer fra Volos og ud langs vandet og oppe i
bjergene:

Især Kala Nera (gode bademuligheder), Afissos.
Fra Ano Lehonia til Milies er banen med minitoget blevet genetableret. Det
skulle være en flot bjertur, -som vi dog selv har til gode.

Lige ovenfor Volos ligger den idylliske bjerglandsby: Makrinitsa med de
karakteristiske "Pilion-huse"
Her er det lovpligtigt at bygge i denne stil.

Volos og området omkring er berømte for deres "ouzu'rier"
Ouzo serveres i hele Grækenland med de såkaldte "meze" dvs tilbeør/småretter
(blæksprutte, oliven, små fisk etc.)
Disse fungerer normalt kun som "appetitvækkere"

Sådan er det ikke i Volos:
Ouzoen (der lokalt kaldes tsippouro) serveres her med store "meze's"
Så store at man normalt bestiller 2-3 sæt (efter hinanden) pr. person, som
så udgør et solidt aftensmåltid.
Der serveres altid vand sammen med ouzoen, -og man bestiller kun dette, og
ikke extra mad/vin.

"Ouzu'rierne" ligger især nede ved havnen i Volos (her er der en meget lang
havnekaj/-promenade)

> Vi er to voksne og vores datter på 12 år og skal bo i landsbyen Horto
> (hotel Leda).

Go' tur! Hvornår er det?
Vi tager selv derned her på lørdag og bliver påsken over (dansk og græsk
påske er for en gangs skyld samtidig)

Mvh Poul C

Fra : Karsten Madsen

Dato : 31-03-07 16:37

Hej Poul

Tak for det lange og udførlige svar!

Vi tager afsted i begyndelsen af juli og skal være væk i 18 dage - vi
glæder os allerede meget

Kan du mon fortælle lidt om hvordan det er med prisniveauet i området?
Dette kan som bekendt svinge en del, afhængig af hvor man rejser i
Grækenland + måske lidt om hvordan vejret er ift. andre dele af
Grækenland (jeg kan jo se, at der er meget grønt

Rigtog god tur derned!

Mange hilsner
Karsten

Fra : Poul C

Dato : 10-04-07 20:52

Hej Karsten

"Karsten Madsen" skrev i en meddelelse

> Vi tager afsted i begyndelsen af juli og skal være væk i 18 dage - vi
> glæder os allerede meget

Forståeligt, - vi er der selv i samme periode.

> Kan du mon fortælle lidt om hvordan det er med prisniveauet i området?
Området er jo ikke et typisk turist område, - bortset fra græske
feriegæster, så derfor er der ikke tale om opskruede priser.
Supermarkeder m.v. er en smule under dansk niveau. Restaurenter er meget
under dansk niveau.
F.eks god middag + vin på pæn restaurant 3 pers = 48?
Ouzeri 3 pers (der blev mætte) = 30?

Men f.eks langs havnen i Volos sørger vi,- som regel for at vælge en
"cafeneon" med de dårligste stole, da disse er væsentlig billigere en de
"smarte" cafe'er.
(Cafeneon = en lille cafe, hvor de gamle mænd sidder en hel formiddag
og/eller eftermiddag og drikker en kop kaffe eller en frappé og spiller
"tabla")

> Rigtog god tur derned!
Tak, - den er vi så lige kommet hjem fra: 10 dage ialt: 1 gråvejr + 1
regn, - resten sol
Vi var bl.a. i vandet

Mvh Poul C

Fra : Poul C

Dato : 10-04-07 20:58

Hej igen

"Poul C" skrev i en meddelelse

> [...]

De "?" du ser ovenfor, blev oprindelig indtastet som Euro-tegn (AltGr+"5")
Men sådan synes OutLook åbentbart ikke det skulle være

Mvh Poul C

Fra : Karsten Madsen

Dato : 18-04-07 21:07

Hej Poul!

Undskyld det sene svar - vi er netop flyttet, så det er først i dag at
Internettet er oppe at køre igen

Tak for dine svar! Det lyder jo bare godt. En af grundene til at vi
valgte Pilion i år var netop for at slippe væk fra de store
turiststrømme - så det lyder jo perfekt.

Hvordan med vejret i Juli måned, slipper vi også for regn i Pilion
området, eller skal vi regne med enkelte regnbyger/dage?

Kan godt misunde dig det der med at bade i april måned

Mange hilsner
Karsten

Fra : Poul C

Dato : 20-04-07 11:37

Hej Karsten

"Karsten Madsen" skrev i en meddelelse
> Hvordan med vejret i Juli måned, slipper vi også for regn i Pilion
> området, eller skal vi regne med enkelte regnbyger/dage?

Ja, her i huset går der kun få dage imellem at vi er inde og kigge på:

www.dmi.dk

vælg fanebladet "Verden"
klik på een af byerne
Lamia (syd for Volos) eller
Larissa (inde i "bag-landet")
for at følge vejrudsigten 6 dage frem.

Oversigten over Larissa har desuden den fordel, at den har årsoversigten
over temp. og nedbør.

Ant nedbørsdage i juni: 2
Dag temp: 33
Nat temp 18
Solskinstimer 10 t pr dag

Mvh Poul C

Fra : Poul C

Dato : 20-04-07 11:41

Hej igen
"Poul C" skrev i en meddelelse

> Ant nedbørsdage i juni: 2
> Dag temp: 33
> Nat temp 18
> Solskinstimer 10 t pr dag

R e t t e l s e :

Alle tallene er naturligvis for juli

Mvh Poul C

Fra : Karsten Madsen

Dato : 21-04-07 08:09

Hej Poul

Tak for svaret.

Vi er også godt kendte med www.dmi.dk her i huset - vejrudsigterne
ift. Grækenland plejer til og med at være til at stole på (sådan ca.)

Jeg kender godt de statistiske vejrdata for området, havde bare håbet
på en "real-person" vurdering af forholdene

Mange hilsner
Karsten

Fra : Poul C

Dato : 22-04-07 08:22

Hej igen

"Karsten Madsen" skrev i en meddelelse

> Jeg kender godt de statistiske vejrdata for området, havde bare håbet
> på en "real-person" vurdering af forholdene

Statistikken passer nu også fint med vore erfaringer.

Temperaturen er så høj i juli at det faktisk er forfriskende med en enkelt
byge (selvom der altså ikke mange af dem)

Hvis en dag starter med lidt skyer er der dog ingen grund til frotvivelse:
de spredes næsten altid op af dagen.

Mvh Poul C