Server?
Fra : Lyrik

Dato : 30-03-07 01:19

Jeg ville gerne have at min IMac kunne fungere som server.
Altså enten en FTP-server, eller en server der kan nås fra en browser på
nettet. -Eller sagt på anden måde, således, at jeg kan lægge en fil på min
maskine, hvorpå jeg kan give et link til den på nettet så folk kan hente
den.

Det sidste er sagens kerne. Såfremt nogen eller nogle kan forklare hvordan
jeg gør det, så vil jeg blive endnu gladere end jeg ellers er i
forvejen.

Hilsen
Jens

--
Sendt med iso-8859-1.

Fra : Morten Lind

Dato : 30-03-07 05:55

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
>
> Det sidste er sagens kerne. Såfremt nogen eller nogle kan forklare hvordan
> jeg gør det, så vil jeg blive endnu gladere end jeg ellers er i

I din hjemmemappe ligger en mappe, der hedder Websider. I den ligger en
..index-fil.

Læs den. Og hav i baghovedet, at maskinen så skal stå aktivt tændt
altid. (Medmindre du aftaler, hvornår den skal kunne tilgås).

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-07 06:10

Lyrik <lyrik@heaven.dk> writes:

> [...]
> på nettet. -Eller sagt på anden måde, således, at jeg kan lægge en
> fil på min maskine, hvorpå jeg kan give et link til den på nettet så

Hvis din maskine er direkte på nettet, er det bare at slå personlig
webdeling til og så lægge filen i dine personlige webfiler og hitte ud
af det tilsvarende link, eksempelvis
http://123.234.45.56/~lyrik/min-fil.zip

Hvis den er bag en router der skjuler dit netværk bag et enkelt
IP-nummer, skal du have prikket hul i routeren. Det gør man fra deres
konfigurationsværktøj, som sædvanligvis er en browser.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Lyrik

Dato : 31-03-07 23:18

Den 30.03.2007 kl. 07:09 skrev "Thorbjørn Ravn Andersen"
<nospam0000@gmail.com>:

> [...]
> IP-nummer, skal du have prikket hul i routeren. Det gør man fra deres
> konfigurationsværktøj, som sædvanligvis er en browser.
+++++++++++++
Jeg takker jer begge. nu har jeg prikket hul i routeren, så nu mangler jeg
bare at teste hvilken adresse jeg skal give den udefra nettet kommende
tilgang.
Det har jeg ikke rigtig på plads endnu.
Men det kommer nok.,-)

Hilsen
Jens

--
Sendt med iso-8859-1.

Fra : kjhfkjh

Dato : 01-04-07 07:01

http://myip.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 02-04-07 05:55

kjhfkjh <nospam@nospam.invalid> wrote:

> http://myip.dk

De viser dig din egen faste IPadresse, som du lejer/køber hos din
internetudbyder(den offentlige som routeren sidder på). Så skal du ha´
fat i en DNSleverandør. Kan som regel ordnes ved køb af et domæne, med
der findes også noget selvbetjeningsnoget....gratisdns?.....det må du
lede efter.

M.

Fra : grdckjhf

Dato : 02-04-07 08:03

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

>der findes også noget selvbetjeningsnoget....gratisdns?.....det må du
>lede efter.

Han kan eksempelvis bruge http://www.dyndns.com som har gratis services,
uanset om der er tale om dynamisk/skiftende eller fast/statisk ip adresse.

Ved førstnævnte kan et ligeledes gratis klientprogram klare at holde
deres servere opdateret helt automagisk.

Der er iøvrigt god chance for at routeren allerede indeholder dette klient-
program, og som efter oprettelse hos dyndns, blot skal konfigureres for at
det kører.

Fra : Lyrik

Dato : 02-04-07 14:51

Den 02.04.2007 kl. 06:55 skrev Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk>:

> [...]
> fat i en DNSleverandør. Kan som regel ordnes ved køb af et domæne, med
> der findes også noget selvbetjeningsnoget....gratisdns?.....det må du

++++++++++++++++
Nu er jeg tilbage på "ground zero".

Jeg har en server jeg kan lægge ting op på (www.luen.dk). 1 Gigabyte plads
lige nu. Problemet er at denne server har en begrænsning på filstørrelser
der kan lægges op. Det er 50 megabyte.
Jeg vil gerne lægge små High Definition komprimerede film op på serveren.
Men de fylder måske 150 megabyte. Derfor skal de deles op i små stykker
for at kunne blive placeret. Det vil jeg ikke!!

Jeg vil have hele filen tilgængelig på en gang.
Jeg havde på min Windowsmaskine en overgang en FTP server. Her kunne jeg
bruge en mappe på min egen harddisk som blev serveret på nettet. Folk fik
et brugernavn og en adgangskode hvorefter de kunne gå ind på min maskine
og hente den fil jeg havde lagt der. Sålænge serveren var tændt.

Jeg forstår at Mac har indbygget en Apache server. Når jeg taster min egen
underadresse som er 10.0.1.2, så siger den "tillykke Apache server er
installeret!"
Nu mangler jeg bare at kunne give folk fra nettet adgang til denne mappe
på min harddisk. Jeg kan jo ikke sige til dem at de skal bare taste
10.0.1.2, for det giver ikke noget.
Når jeg prøver min adresse via linket så er den: 212.242.144.110-
port45.ds1-vir.adsl.cybercity.dk

Spørgsmålet går på:
Hvordan sætter jeg Apache server op til at modtage folk i en mappe så de
kan gå ind og se de film jeg lægger ud? Eventuelt med brugernavn:anonymous
og password:guest. Eller bedre bare gå ind uden dikkedarer? Endvidere
kunne jeg hen ad vejen tænke mig en mappe hvor folk jeg giver brugernavn
og adgangskode, kunne gå ind og hente filer med relevans til netop dem?
Altså en public mappe og en privat mappe.
Hvis min maskine skifter FTP adresse kunne jeg gå ind og lave en fast
adresse til dette brug. Men først og fremmest hvilken metode skal jeg
bruge?

Hilsen
jens

--
Sendt med iso-8859-1.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-04-07 19:39

> [...]

> taste 10.0.1.2, for det giver ikke noget.
> Når jeg prøver min adresse via linket så er den: 212.242.144.110-

Du har en NAT-router som gemmer dit netværk bag et enkelt IP-nummer.

DEN skal have at vide hvilket internt IP-nummer et givent portnummer
(betragt det som et postboknummer) skal sendes videre til, og det
sættes normalt op i kræet ved hjælp af et webinterface, som du nok
allerede har stiftet bekendskab med da du satte dit internet op.

Heri vil jeg foreslå at du lader port 80 pege på din maskine (giv den
eventuelt et fast IP-nummer andetsteds i menuen). Herefter vil dit
eksterne IP-nummer ryge direkte ind på kassen!

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"