Airport - express/extreme
Fra : MacJohn

Dato : 29-03-07 14:02

Hvordan er det lige med forskellen på Airport express og airport extreme...

Rækker Extreme længere end Express ?

Og man kan godt "blande", ikke ? - Altså koble airport express på et
airport extreme system.

Mvh
john

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-03-07 07:41

MacJohn <john@skrivikkedettebasix.dk> wrote:
>Hvordan er det lige med forskellen på Airport express og airport extreme...

Så vidt jeg har forstået, så er AExptress = "G" (54Mbps) og AExtreme = "SuperG"
(108Mbps).

>Rækker Extreme længere end Express ?

Hvis som sagt AExtreme er "SuperG" så skulle det også kunne række længere.

>Og man kan godt "blande", ikke ? - Altså koble airport express på et
>airport extreme system.

Ja, de er begge bagudcompatible - osse mht Airport (802.11b).

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-03-07 08:45

On 2007-03-30 08:41:23 +0200, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> said:

> Så vidt jeg har forstået, så er AExptress = "G" (54Mbps) og AExtreme =
> "SuperG"
> (108Mbps).

Ja, hvis det er den nye firkantede AirPort Extreme. Standarden er vel
blevet døbt "N" nu og ikke SuperG. Den gamle runde AirPort Extreme har
bare "G" ligesom AirPort Express. Det er også lidt besværligt, at de
hedder det samme.

> Hvis som sagt AExtreme er "SuperG" så skulle det også kunne række længere.

Ja, hvis det er den nye, firkantede AirPort Extreme. Jeg ved faktisk
ikke, om den gamle runde AirPort Extreme rækker længere, men den er jo
en del større end en AirPort Express, så man skulle tro, der kunne være
en større antenne i. Ellers kan man jo sætte en ekstern antenne på.

> Ja, de er begge bagudcompatible - osse mht Airport (802.11b).

Det kan man sagtens. Vi har den gamle runde AirPort Extreme og to
AirPort Express, som altid har kørt uden problemer. Vi har både haft
dem sat op som WDS-netværk, hvor Expresserne trådløst forlænger
rækkevidden, og uden dette. Nu bruger vi Expresserne til at streame
musik og til printeren.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-03-07 12:53

> [...]
>blevet døbt "N" nu og ikke SuperG. Den gamle runde AirPort Extreme har
>bare "G" ligesom AirPort Express. Det er også lidt besværligt, at de

Jeg troede ikke de var Pre-N - som det kaldes i øjeblikket, hvor IEEE 802.11n
standarden ikke er vedtaget. Men der er noget om at de trådløse kort i
Macbook'erne er Pre-N. Sådan har jeg forstået det.

> [...]
>en del større end en AirPort Express, så man skulle tro, der kunne være
>en større antenne i. Ellers kan man jo sætte en ekstern antenne på.

Jeg skulle nok ha' taget det forbehold, at "SuperG" skulle række længere en
almindelig "g" udstyr ved de hurtigere hastigheder, dvs op i nærheden af 54Mbps.

"SuperG" bruger lidt den samme teknik som Pre-N, benytter mere end den ene
kanalad gangen på 2,4GHz båndet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-03-07 21:39

On 2007-03-30 13:53:17 +0200, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> said:

> Jeg troede ikke de var Pre-N - som det kaldes i øjeblikket, hvor IEEE 802.11n
> standarden ikke er vedtaget. Men der er noget om at de trådløse kort i
> Macbook'erne er Pre-N. Sådan har jeg forstået det.

Det ved jeg ikke. Apple skriver, at AirPort Extreme er udstyret med
802.11n. Nede i fodnoterne står der så: "AirPort Extreme-basen er
baseret på et udkast til IEEE 802.11n-specifikationen".
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-03-07 23:56

>Det ved jeg ikke. Apple skriver, at AirPort Extreme er udstyret med
>802.11n. Nede i fodnoterne står der så: "AirPort Extreme-basen er
>baseret på et udkast til IEEE 802.11n-specifikationen".

Hvis det er Pre-N - og det er der noget der tyder på det er - så kan man ikke
være sikker på at ens Pre-N AE vil virke med udstyr fra andre fabrikanter,
netop fordi udstyret er baseret på et udkast til- men ikke baseret på den
endelige IEEE 802.11n specifikation.

Måske er det forklaringen på MacJohns problem med at få sin PC til at
virke med sin (Pre-N) AE?

Så han er heldig, hvis det virker.

Fra : Gnyffe Gnub

Dato : 31-03-07 06:07

> [...]
> endelige IEEE 802.11n specifikation.
>
> Måske er det forklaringen på MacJohns problem med at få sin PC til at

Hvis han ikke kan connecte med 802.11n så kan han vel connecte med 802.11b
?!?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-03-07 14:27

Gnyffe Gnub <qaz@tg.com> wrote:

>Hvis han ikke kan connecte med 802.11n så kan han vel connecte med 802.11b
>?!?

Ja, eller som det skete, ved kun at vælge kanal mellem nr 1 og 11. Der er så
noget der ikke virker der.