Oprette trådløst net via Airport Express
Fra : Steen

Dato : 26-03-07 16:16

Hej

Jeg har en Mac som kører trådløst på nettet via en Airport Express.
Ingen ben i det.
Min datter har fået en pc, som har fået puttet et trådløst netkort i.
Jeg kan sagtens se Apple Network på pc'en, men den kan ikke rigtigt
hoppe på nettet alligevel, under netværksforbindelser står der, at det
trådløse netværk ikke er tilsluttet - og at Windows ikke kunne oprette
forbindelse til det trådløse netværk.
Når det går "bedst" er status at windows henter netværksadresse i en
uendelighed...og mere sker der ikke.

Nogle gyldne bud på hvad jeg selv kan gøre?

--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Gnyffe Gnub

Dato : 26-03-07 18:29

> Når det går "bedst" er status at windows henter netværksadresse i en
> uendelighed...og mere sker der ikke.
>
> Nogle gyldne bud på hvad jeg selv kan gøre?

Nu skríver du jo ikke om du har en router eller blot tilsluttet AE til dit
'modem'. Tildeler AE ip adresser eller er det slået fra ?
Hvis du ikke har en router & AE ikke tildeler IP adresser, og din udbyder
kun leverer 1 IP adresse så er det derfor.

Fra : iSteen

Dato : 27-03-07 07:42

On Mar 26, 7:29 pm, Gnyffe Gnub <q...@tg.com> wrote:

> [...]
> Hvis du ikke har en router & AE ikke tildeler IP adresser, og din udbyder
> kun leverer 1 IP adresse så er det derfor.

Hej, jeg skulle nok have uddybet lidt - jeg sad bare og var ret træt
af det hele i går.
Jeg har "kun" en AE, hvorfra jeg kobler mig trådløst på internettet.
Jeg troede ikke jeg samtidigt skulle have en router.
Jeg har ikke selv sat AE til at tildele IP-adresser. Jeg forsøgte i
går at sætte AE til at distribuere IP-adresser, men så gid det hele da
først i fisk...og ikke engang min Mac kunne komme på nettet.
Fluebenet blev fjernet igen, og derefter prøvede jeg at slå
krypteringen fra (i AE). Det hjalp heller ikke.

Du er inde på noget af det rigtige - Windows kommer konstant med en
meddelelse, at pc'en ikke kan koble sig på netværket, fordi den ikke
kan hente en IP-adresse.

Grrrr.....

Steen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-03-07 08:27

"iSteen" <isteen@gmail.com> writes:

> Du er inde på noget af det rigtige - Windows kommer konstant med en
> meddelelse, at pc'en ikke kan koble sig på netværket, fordi den ikke
> kan hente en IP-adresse.

Adressen kan kun udleveres til et apparat af gangen.

Sæt din AE til at lege router og sluk det hele, og vent et "stykke
tid". Ring eventuelt til din udbyder og få dem til at zappe det hele.

Herefter skulle AE'en få adressen fra udbyderen, og SÅ kan den lege
router og din Mac skulle kunne gå på.

Herfra skulle du kunne komme videre.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : iSteen

Dato : 27-03-07 12:01

On Mar 27, 9:26 am, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:

> [...]
> tid". Ring eventuelt til din udbyder og få dem til at zappe det hele.
>
> Herefter skulle AE'en få adressen fra udbyderen, og SÅ kan den lege

Aha - nu er der lys for enden af tunnellen.
Og så det dumme spørgsmål - hvordan får jeg AE til at fungere som
router?

Steen

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-03-07 12:11

On 2007-03-27 13:00:39 +0200, "iSteen" <isteen@gmail.com> said:

> Aha - nu er der lys for enden af tunnellen.
> Og så det dumme spørgsmål - hvordan får jeg AE til at fungere som
> router?

Der hvor du eller indstiller din AirPort Express:
Airport-Hjælpeværktøj. Du vælger din AE, klikker på konfigurer. Lidt
nede på siden er der en rullemenu, hvor du vælger "Opret et trådløst
netværk (hjemme-router)". Så kan du lige rode lidt rundt i
indstillingerne for at se, om de ser fornuftige ud. Under Internet skal
den stå til at konfigurere vha. DHCP, så den bare deler adresser ud.
Med mindre du er så avanceret, at du har faste IP-numre til enhederne i
dit hjemmenetværk. Det regner jeg ikke med. Ellers giver de fleste
indstillinger næsten sig selv, og der findes gode forklaringer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : iSteen

Dato : 27-03-07 22:28

On Mar 27, 1:11 pm, Henrik Münster <hen...@muenster.dk> wrote:
> [...]
> dit hjemmenetværk. Det regner jeg ikke med. Ellers giver de fleste
> indstillinger næsten sig selv, og der findes gode forklaringer.

Tak for hjælpen (igen) Henrik.
Jeg måtte lige dobbelttjekke, men AE /er/ allerede sat op som du
foreskriver.
Hjemme-router og konfiguration vha. DHCP.
Alligevel kan jeg ikke få Windows-maskinen til at hoppe på nettet!
Der skal i forvejen ikke meget til at hyle mig ud af det, og computere
der ikke opfører sig ordentligt, er nok det næstværste jeg ved

Steen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-03-07 22:39

iSteen skrev:

> [...]
> Der skal i forvejen ikke meget til at hyle mig ud af det, og computere
> der ikke opfører sig ordentligt, er nok det næstværste jeg ved

Hvad har du sat op af sikkerhed i din AE?

Fra : Steen

Dato : 27-03-07 23:22

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Hvad har du sat op af sikkerhed i din AE?

128 bit WEP
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-03-07 23:49

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> 128 bit WEP

ASCII eller Hex?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-03-07 00:05

Steen skrev:

> 128 bit WEP

Prøv at slå det fra og se om der så er hul igennem. At AP og klient ikke
er helt enige om krypteringen kan godt give de nævnte symptomer.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-03-07 07:20

On 2007-03-28 01:04:36 +0200, "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> said:

> Prøv at slå det fra og se om der så er hul igennem. At AP og klient
> ikke er helt enige om krypteringen kan godt give de nævnte symptomer.

Det kan være en god idé. Så kan du se, om der er hul igennem. Apple har
en artikel om at vælge adgangskode. Den skal helst være på tretten tegn
ved 128 bit WEP:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=108058>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-03-07 22:55

"iSteen" <isteen@gmail.com> writes:

> Der skal i forvejen ikke meget til at hyle mig ud af det, og computere
> der ikke opfører sig ordentligt, er nok det næstværste jeg ved

Tror det måske ville være en god ide hvis der kom en forbi og lige
kiggede på det formedest en symbolsk betaling i cola eller øl eller
lignende.

Hvorhenne i verden bor du? Måske er det i nærheden af nogen?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Steen

Dato : 27-03-07 23:22

> [...]
> lignende.
>
> Hvorhenne i verden bor du? Måske er det i nærheden af nogen?

Jeg bor i Randers - og det ville være dejligt med en lokalafd. af en Mac
User Group, men den nærmeste ligger vist i Århus.
Hvis der er nogen i byen, så skal jeg da med stor fornøjelse kvittere
rødvin/øl/cola eller lignende
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-07 17:20

isteen@gmail.com (Steen) writes:

> [...]
> User Group, men den nærmeste ligger vist i Århus.
> Hvis der er nogen i byen, så skal jeg da med stor fornøjelse kvittere

Fik du styr på det her?

Jeg bor ½ time fra Randers, men kommer MEGET sjældent på de kanter, så
det ville være mere praktisk hvis andre gjorde .)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-04-07 09:51

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
> Der skal i forvejen ikke meget til at hyle mig ud af det, og computere
> der ikke opfører sig ordentligt, er nok det næstværste jeg ved

Sæt airport til at lave NAT og DHCP.

Sluk modem + airport

Sluk radio på dine computeres trådløse netkort og disconnect evt
netværkskabler.

Få din ISP til at fjerne dine aktive leases på deres DHCP (eller vent
det antal timer leasen er gyldig)

Tænd dit modem.

Tænd din airport.

Når din ISP har konfirmeret at din airports MAC adresse er registreret
og den har fået en lease kan du aktivere netkortene på dine computere.

Fra : Steen

Dato : 01-04-07 17:01

> [...]
>
> Når din ISP har konfirmeret at din airports MAC adresse er registreret
> og den har fået en lease kan du aktivere netkortene på dine computere.

Tak for det, det forsøger jeg at prøve i morgen
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Steen

Dato : 02-04-07 12:32

> [...]
> Når din ISP har konfirmeret at din airports MAC adresse er registreret
> og den har fået en lease kan du aktivere netkortene på dine computere.

Ganske utroligt!
Fulgte ovenstående. Da jeg ringede til udbyderen, var han ret skeptisk -
det havde han jo forsøgt i sidste uge, sagde han. Han kunne da godt
prøve at gøre det igen - men det ville nok ikke virke!

Det virkede sgu'!

Ganske mageløst - nu er både min Mac og min pc på nettet.

Jeg vil gerne sige mange tak, til alle dem der hjalp med at løse mit
problem - det var en stor lettelse.

Havde forresten helt glemt hvor irriterende Windows kan være, men det
skal jeg spare jer for

Tak for hjælpen
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : iSteen

Dato : 28-03-07 14:12

On 28 Mar., 08:20, Henrik Münster <hen...@muenster.dk> wrote:

> Det kan være en god idé. Så kan du se, om der er hul igennem. Apple har
> en artikel om at vælge adgangskode. Den skal helst være på tretten tegn
> [...]

Prøvede at fjerne krypteringen fuldstændigt, så netværket er pivåbent,
og alle i teorien skulle kunne koble sig på. Hentede seneste firmware
til AE, og lige lidt hjalp det!
Windows kan sagtens "se" netværket - og signalet er kraftigt nok.
Alligevel er der problemer med at hente netværksadressen.

Steen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-03-07 14:45

> [...]

> Windows kan sagtens "se" netværket - og signalet er kraftigt nok.
> Alligevel er der problemer med at hente netværksadressen.

Har du osse hentet den seneste driver til det trådløse netkort i Windows
computeren?

Og bruger du WZC (den supplicant/client som kommer med Windows) eller
den der kommer med computeren?

Fra : Steen

Dato : 28-03-07 17:34

> Har du osse hentet den seneste driver til det trådløse netkort i Windows
> computeren?

Jeg har brugt den, der fulgte med kortet. Jeg har ikke opdateret noget
via nettet, for det kan jeg ikke rigtigt komme på.

> Og bruger du WZC (den supplicant/client som kommer med Windows) eller
> den der kommer med computeren?

Øh, der må jeg blive dig svar skyldig (aner faktisk ikke hvad det er)...

--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-03-07 16:19

iSteen skrev:

> [...]
> Windows kan sagtens "se" netværket - og signalet er kraftigt nok.
> Alligevel er der problemer med at hente netværksadressen.

Slet netværkskortet i Windows, genstart og lad den oprette det igen.

Du har ikke slået MAC-adresse filtrering til, vel?

Fra : Steen

Dato : 28-03-07 17:34

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Slet netværkskortet i Windows, genstart og lad den oprette det igen.

Det trådløse netkort? Windows vil sikkert på nettet for at finde drivere
(og det kan jeg ikke). Da jeg netop har formateret Windows, og lagt XP
ind igen, vil Windows på samme måde for at registrere XP...var det hønen
eller ægget der kom først? Jeg har ikke meget lyst til at ringe til en
supporter hos Microsoft, bare for at registrere XP på ny.

> Du har ikke slået MAC-adresse filtrering til, vel?

Nixen

--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-03-07 17:52

Steen skrev:

> Det trådløse netkort?

Ja.

> Windows vil sikkert på nettet for at finde drivere
> (og det kan jeg ikke).

Hvis kortet fungerer nu, så burde Windows ikke skulle hente driver til
det bare fordi du sletter det..

> [...]
> eller ægget der kom først? Jeg har ikke meget lyst til at ringe til en
> supporter hos Microsoft, bare for at registrere XP på ny.

Den øvelse er jeg heldigvis fri for. Der er en select-aftale en god ting.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-03-07 18:03

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Den øvelse er jeg heldigvis fri for. Der er en select-aftale en god ting.

Det lyder dyrt.

Kombinationen af Windows host, og vmware og linux som gæster, er vist
så billig som man kan gøre det på en bærbar i vore dage.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Steen

Dato : 29-03-07 14:34

> [...]

> uendelighed...og mere sker der ikke.
>
> Nogle gyldne bud på hvad jeg selv kan gøre?

Nu har jeg så koblet Windows-maskinen helt af.
Ringede til min udbyder (en lille nordjysk én af slagsen).
De kunne se, der var nogle mærkelige ting ved min forbindelse.
Der var 2 MAC adresser, der forsøgte at koble sig på nettet - min
Airport Express og min Mac-computer.
Vi prøvede at registrere min Airport's MAC-adresse, men så kunne jeg
ikke engang komme på nettet med min iBook.
Derefter måtte vi registrere den MAC-adresse der tilyneladende tilhører
min iBook, og så kørte det fint igen.
Udbyderen mener en Airport Express IKKE er en router, men et access
point, og dermed ikke kan koble mere end en computer på nettet.
De kender i øvrigt intet til Mac-produkter, men mener at problemet
ligger dér.
Min AE ER sat op som "hjemme-router".
Jeg forstår ikke at udbyderen ser to enheder der forsøger at koble sig
på, men i hvert fald virker min iBook trådløst, og min pc kan ikke komme
på nettet via min Airport Express.

Sad but true
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-07 14:43

> [...]

> point, og dermed ikke kan koble mere end en computer på nettet.
> De kender i øvrigt intet til Mac-produkter, men mener at problemet

Sikke noget vrøvl ... Min AE er sat som router på TDC Kabel TV netværk,
der skal du også registrere MAC adressen på routeren. Ingen problemer og
vi er ca. 5-6 enheder bag den ..

Hvis det er så er din AE sat forkert op, dvs. den skal stå til at dele
en enkelt IP ud via DHCP og NAT.

/thomas
--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Steen

Dato : 29-03-07 15:15

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> [...]
> vi er ca. 5-6 enheder bag den ..
>
> Hvis det er så er din AE sat forkert op, dvs. den skal stå til at dele

Sætter jeg AE til at dele IP ud via DHCP og NAT, mister min iBook
forbindelsen til nettet - og så kan jeg slet ikke komme på.
Udbyderen ser af uvisse årsager, at der er 2 enheder der frosøger at
komme på - min AE og min Mac (?)!

Det er ikke let at være Mac-bruger i en Windows-verden...
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-03-07 16:01

> [...]

>forbindelsen til nettet - og så kan jeg slet ikke komme på.
>Udbyderen ser af uvisse årsager, at der er 2 enheder der frosøger at

Det kunne være fordi du ikke har sat din iBook op som DHCP klient, men med fast
ip-adresse?

Fra : Steen

Dato : 29-03-07 16:23

> Det kunne være fordi du ikke har sat din iBook op som DHCP klient, men med
> fast ip-adresse?

Under "Netværk" er min iBook sat op som "Bruger DHCP". Jeg vil tro,
problemet ligger hos udbyderen, som ikke bruger AE's MAC-adresse, men en
adresse som de mener er min computer. Da kun en promille af udbyderens
kunder bruger Mac, er det ikke noget de kan hjælpe med.

MAC adressen på Airport Express, er det den der står anført som Ethernet
ID på expressen, eller den der står anført som Airport ID?
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-03-07 16:34

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

<snip>

> [...]
>adresse som de mener er min computer. Da kun en promille af udbyderens
>kunder bruger Mac, er det ikke noget de kan hjælpe med.

Så kan man (som regel) "clone" MAC adressen. Det gør du i access punktet. Det
overfører computerens MAC adresse til access punktet. Så vil din AP "se ud" som
din computer overfor udbyderen. et er standard procedurer.

Du har vel ikke tilfældigvis fået slået brug IPv6 til?

>MAC adressen på Airport Express, er det den der står anført som Ethernet
>ID på expressen, eller den der står anført som Airport ID?

En AP har to (2) MAC adresser, en intern og en ekstern. Den du ser på dit
lokalnet er den interne. Den udbyderen ser (hvis den ikke er blevet clonet) er
den eksterne.

Fra : Steen

Dato : 29-03-07 17:02

> Du har vel ikke tilfældigvis fået slået brug IPv6 til?

Jo, den var rent faktisk slået til!
Ved ikke lige hvorfor...og hvad det betyder, men jeg prøver at slå det
fra
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Steen

Dato : 29-03-07 17:38

> En AP har to (2) MAC adresser, en intern og en ekstern. Den du ser på dit
> lokalnet er den interne. Den udbyderen ser (hvis den ikke er blevet clonet) er
> den eksterne.

Okay, så lærte jeg osse det. Hvordan kan det så være, at min udbyder ser
2 forskellige MAC adresser (jeg har som sagt kun en Airport Express, og
en iBook der er på nettet)?
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-03-07 19:10

On thu, 29 mar 2007 16:37:36 GMT, isteen@gmail.com (Steen) wrote in
dk.edb.mac:

> Okay, så lærte jeg osse det. Hvordan kan det så være, at min udbyder
> ser 2 forskellige MAC adresser (jeg har som sagt kun en Airport
> Express, og en iBook der er på nettet)?

I det ene tilfælde "ser" din udbyder MAC adressen fra dit netkort i
iBooken. Det er når du ikke bruger NAT/Router funktionen. I det andet
tilfælde "ser" udbyderen MAC adressen i din Airport. Det er når du bruger
NAT/Router funktionen.

I det første tilfælde sender din Airport bare alle pakkerne (i begge
retninger, både til/fra LAN- og WAN siden) videre - den (Airporten) er
helt transparent. Derfor kan du i dit tilfælde (hvor du kun har adgang
til den ene "offentlige" ip-adresse og din NAT/Router ikke virker) kun
ha' een computer på internettet ad gangen. I det andet tilfælde
"oversætter" NAT/Router funktionen adresserne på pakkerne til indtil (som
regel) op til 255 ip-adresser på dit LAN - den ene vej - og tilsvarende
fra dit LAN.

De ip-adresser du får på dit LAN i det andet tilfælde er såkaldte ikke-
routbare ip-adresser, i Airports tilfælde ligger de på 10.x.x.x området
(mener jeg, er ikke helt sikker på om det er hele adresserummet). Man ser
mere ofte de ikke-routbare ip-adresser i adresse-rummet 192.168.x.x på
andet udstyr, fra bl.a D-Link og Trendnet.

Du skal osse være opmærksom på om dit udstyr (computer, både OS X og
Windows) får ikke-routbare selv-tildelte ip-adresser i 169.x.x.x rummet.
Så er der ikke forbindelse til en NAT/Router - og det gælder osse den hos
din udbyder. Der sidder nemlig osse en router hos din ISP, og har dit
udstyr selv-tildelte ip-adresser, er ip-adressen heller ikke routbar -
mener jeg.

Fra : Steen

Dato : 29-03-07 22:27

> [...]
> iBooken. Det er når du ikke bruger NAT/Router funktionen. I det andet
> tilfælde "ser" udbyderen MAC adressen i din Airport. Det er når du bruger

Dejligt med lidt hjælp, når udbyderen ikke kan hjælpe med problemet.
Er det korrekt, at hvis jeg sætter AE til at dele en enkelt IP-adresse
vha. DHCP og NAT, så "ser" min udbyder kun en enkelt MAC adresse, og det
er den korrekte adresse. Når denne adresse så registreres hos udbyder,
så kan jeg derefter koble både iBook og pc på AE's netværk

> [...]
> mere ofte de ikke-routbare ip-adresser i adresse-rummet 192.168.x.x på
> andet udstyr, fra bl.a D-Link og Trendnet.

Det er for øvrigt et D-Link trådløst netkort jeg har i min pc

> [...]
> din udbyder. Der sidder nemlig osse en router hos din ISP, og har dit
> udstyr selv-tildelte ip-adresser, er ip-adressen heller ikke routbar -

På forhånd tak for hjælpen...
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-03-07 23:05

> [...]

> er den korrekte adresse. Når denne adresse så registreres hos udbyder,
> så kan jeg derefter koble både iBook og pc på AE's netværk

Hvis jeg forstår dig rigtigt, så nej.

Når du sidder bag en router med NAT - eller har slået routerfunktionen
til i din AE, ser udbyderen din AEs MAC adresse. Men det betyder rigtig
nok, at han kun "ser" een MAC adresse.

Det er ligegyldigt set fra udbyderens side om du bruger DHCP eller (dine
egne) faste ikke-routbare ip-adresser på dit lokalnet.

Slår du ikke routerfunktionen til, er der "hul" lige igennem fra din
iBook og til udbyderens router, som i sin tur vil ha' enten en DHCP
server (dog ikke af den slags der tildeles af en hjemme router =
ikke-routbare adresser) eller der vil være tildelt fast ip-adresse (een
eller flere - i dit tilfælde åbenbart kun een) som din iBook får.

I dette tilfælde "ser" udbyderen osse kun een MAC adresse, MAC adressen
fra det trådløse netkort i din din iBook.

<snip>

> Det er for øvrigt et D-Link trådløst netkort jeg har i min pc

Det skulle ikke betyde noget i den forbindelse da det er NAT/routeren
der udleverer ip-adresserne. Så du vil kun opleve det hvis du bruger en
D-Link eller Trendnet access punkt/router.

Din datters trådløse kort er en D-Link. Hvilken model?

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-03-07 09:20

On 2007-03-30 00:05:05 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> [...]

Ja, det er irriterende, når folk går i baglås, så snart man nævner, det
er en Mac. Netværk fungerer på samme måde, uanset computerens
styresystem. Hvis man sammenligner med biler, så ville de svare til, at
en person ikke turde køre en Mazda, fordi han aldrig havde prøvet at
køre en bil af det mærke. Sådan tror jeg ikke, mange har det. Men det
er selvfølgelig dejligt nemt at kunne bruge den undskyldning, så man
slipper for mere bøvl.

> Hvis jeg forstår dig rigtigt, så nej.

Jeg vil da umiddelbart mene, svaret er ja. Jeg synes da heller ikke, du
modsiger det nedenfor. AirPort Express skal da sættes til at dele en
enkelt IP-adresse ud med DHCP og NAT. Når det så sker, så ser udbyderen
da kun MAC-adressen på AirPort Express. Vi, der ikke er eksperter i
netværk, skal helst have det forklaret lidt simpelt.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-03-07 13:08

> [...]
>da kun MAC-adressen på AirPort Express. Vi, der ikke er eksperter i
>netværk, skal helst have det forklaret lidt simpelt.

Det var for at være præcis. Sådan som spørgsmålet var stillet, med brugen af en
DHCP server var der ikke taget hensyn til at at man kan vælge at gi' sine
computere en fast ip-adresse.

Og det var netop derfor jeg gav forklaringen nedenunder og som du henviser til.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-03-07 13:12

> [...]
>da kun MAC-adressen på AirPort Express. Vi, der ikke er eksperter i
>netværk, skal helst have det forklaret lidt simpelt.

Det var for at være præcis. Sådan som spørgsmålet var stillet, med henvisning
til brug af DHCP serveren var der ikke taget hensyn til at at man kan vælge

Fra : Steen

Dato : 30-03-07 09:33

> Din datters trådløse kort er en D-Link. Hvilken model?

Kan ikke lige huske modellen. Jeg tror nu kortet fungerer fint nok, for
pc'en kan sagtens "se" Apple Netværk, det kan bare ikke få tildelt en
netværksadresse.
Jeg kan nok ikke forklare problemet godt nok, for min udbyder, og de kan
nok ikke finde ud af at koble en AE på nettet.
Jeg er nok nødt til at opgive at få mere end min Mac på nettet via min
AE, eller rende ud og købe en router, udbyderen er tryg ved.
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Morten Lind

Dato : 30-03-07 12:19

> [...]

> Jeg er nok nødt til at opgive at få mere end min Mac på nettet via min
> AE, eller rende ud og købe en router, udbyderen er tryg ved.

Du skal gøre som Axel siger.

AE konfigurerer du gennem et web-interface, ikke sandt?

Under konfigurationen kan du vælge at klone MACadressen.

Det skal du gøre.

Derefter kan du smække alle de PC´er på, du har lyst til, uanset fra
hvilket firma de kommer.

Du skal ikke tildele lokale IPadresser selv, så derfor skal AE ikke have
besked om at at gøre det. Du skal heller ikke bruge IPv6 - du skal i det
hele taget ikke rode med andet, end at klone den MACadresse, og så
virker det.

Din udbyder opfører sig åbenlyst som Webspeed hos TDC, nemlig at den kun
godkender én computer.

Godt så - så kloner du adressen i din AE, og alle er glade, for din
udbyder tror, at AE´en er din computer, og routeren i AE deler lystigt
ud af lokale IPadresser.

Håber, du får det til at virke

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-03-07 09:08

On 2007-03-29 17:01:13 +0200, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> said:

> Det kunne være fordi du ikke har sat din iBook op som DHCP klient, men med fast
> ip-adresse?

Og så skal det være din AirPort Express, der er registreret hos din
udbyder. Mon ikke det er det, der er galt? Som det er nu, er det din
iBook, der er registreret hos udbyderen. Når det hele fungerer, kan
udbyderen kun se din AirPort Express. Hvad der foregår bag den, er
usynligt for din udbyder.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Steen

Dato : 30-03-07 09:33

> [...]
> iBook, der er registreret hos udbyderen. Når det hele fungerer, kan
> udbyderen kun se din AirPort Express. Hvad der foregår bag den, er

Jeg tror lige præcis, det er problemet.
Udbyderen (Nordit) har ikke registreret min Airport Express, men en
anden MAC adresse, som de ikke ved hvad er. Det er sansynligvis min
iBook. De aner ingenting om AE, andet end det link jeg har sendt dem fra
Apple's hjemmeside - og da de havde læst det, mente de at en AE er en
switch eller et acces point.
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-03-07 13:00

> [...]

>iBook. De aner ingenting om AE, andet end det link jeg har sendt dem fra
>Apple's hjemmeside - og da de havde læst det, mente de at en AE er en

De (Nordit) kan vel oplyse dig hvad MAC adressen de ser er? Så skulle det være
en smal sag for dig at finde frem til det netkort med den pågældende MAC adresse
som de har registreret. Hvis det så er din iBook, så kan du "clone" MAC adressen
og slå NAT og DHCP til i din AE og på den måde få forbindelse gennem AEen fra
dit LAN med både iBook og Windows PC.

Fra : Steen

Dato : 31-03-07 09:57

Jeg tog lige en dag fri fra netproplemer i går, den slags ballade
resulterer tit i en to dages migræne for mig.
Jeg er så omstændig, at jeg helst vil have at tingene fungerer lige
efter bogen, så begynder jeg at clone adresser virker tingene måske nok,
men ikke lige efter bogen - og når jeg skal sætte flere computere til
(efterhånden som ungerne bliver større, vil de nok have hver deres
computer...og tænk hvis konen en dag forlanger, at få sin egen) - og så
skal jeg jo helst vide hvordan jeg gør.

Som det er nu, er AE ikke slået til at dele IP adresser automatisk, og
slår jeg det til, kan jeg ikke komme på nettet med min iBook.

Slår jeg delingen til i AE, og det dér NAT og DHCP - slukker min iBook
fuldstændigt, og derefter ringer til min udbyder, så burde alt være okay
i denne ende, ikk?

Så burde udbyderen kun kunne se den korrekte MAC adresse, som han
derefter registrerer - og alt virker derefter på mageløs vis?

Hvis det er måden at gøre det på, vil jeg ordne det sådan, i næste uge.

Jeg har sendt udbyderen diverse guldkorn jeg har fået i denne tråd, så
Nordit også kan lære lidt om en Airport Express.

Hvis førnævnte ikke virker, er jeg nødt til at rende ud og købe en
Linksys router, som Nordit har erfaringer med.

Takker mange gange for hjælpen hidtil....og krydser fingre
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-03-07 19:44

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Jeg tog lige en dag fri fra netproplemer i går, den slags ballade
> resulterer tit i en to dages migræne for mig.

Det kender jeg godt. Min kone lider under samme.

> [...]
> (efterhånden som ungerne bliver større, vil de nok have hver deres
> computer...og tænk hvis konen en dag forlanger, at få sin egen) - og så

Der er ikke noget "ikke-lige-efter-bogen" ved at du får din AE til at
clone MAC adresse. Det er faktisk osse "lige-efter-bogen" at bruge den
metode.

> [...]
>
> Slår jeg delingen til i AE, og det dér NAT og DHCP - slukker min iBook
> fuldstændigt, og derefter ringer til min udbyder, så burde alt være okay

Din iBook slukker fuldstændigt? Kan du forklare lidt mere indgående om
hvad der sker?

> Så burde udbyderen kun kunne se den korrekte MAC adresse, som han
> derefter registrerer - og alt virker derefter på mageløs vis?

Det er for fuldstændighedens skyld jeg beder om den oplysning. Der er
meget gætværk, når man ikke kan se hvad der sker.

> Hvis det er måden at gøre det på, vil jeg ordne det sådan, i næste uge.

Har udbyderens support ikke åben i weekenden?

> Jeg har sendt udbyderen diverse guldkorn jeg har fået i denne tråd, så
> Nordit også kan lære lidt om en Airport Express.

Det er nok spild af tid. Min (eneste) erfaring med support var engang
hvor printerdriveren til en Canon BJ10e ikke virkede rigtigt under
Windows 3.1 på mit arbejde. Der var betalt for telefonsupport. Jeg
ringede så for at få support, men fik besked om, at jeg første skulle
gen-installere Windows! Det brokede jeg mig over idet jeg mente det da
var et driver problem og ikke noget med Window. Supporteren svarede så,
at hvis jeg ikke ville gøre som han sagde - gen-installerede Windows -
så kunne han ikke hjælpe.

Det var selvfølgelig ikke nødvendigt at "gen-installere" Windows for at
få det til at virke.

> Hvis førnævnte ikke virker, er jeg nødt til at rende ud og købe en
> Linksys router, som Nordit har erfaringer med.

Altså! Hvis den Apple AE virker med din iBook, så virker med din iBook
og datters PC - og med yderliger 253 computerer (med Linux, VMS, Ultrix,
Primos osv osv) på osse.

Men du bedes give en mere udførlig beskrivelse på hvad du mener med:

Fra : Steen

Dato : 31-03-07 21:50

> Din iBook slukker fuldstændigt? Kan du forklare lidt mere indgående om
> hvad der sker?

Øh, som det ser ud nu, er det ikke min Airport Express min udbyder
tilsyneladende har registreret MAC adressen på - de bliver ved med at
sige, at de ser to (2....og somme tider 3) enheder, der forsøger at
koble sig op på nettet fra min adresse.
Det er muligvis min iBook de kan se.
Hvis jeg indstiller min AE korrekt, og slukker min iBook, burde
udbyderen kunne se den korrekte MAC adresse, og registrere den.

> Det er for fuldstændighedens skyld jeg beder om den oplysning. Der er
> meget gætværk, når man ikke kan se hvad der sker.

> Har udbyderens support ikke åben i weekenden?

Nix, og for nu at male fanden på væggen, så var den supporter den ville
have en lille smule med Mac at gøre, syg i fredags

> Men du bedes give en mere udførlig beskrivelse på hvad du mener med:
> "Slår jeg delingen til i AE, og det dér NAT og DHCP - slukker min iBook
> fuldstændigt, ..."

I Airport Hjælpeværktøj, under Netværk -> sætte flueben i "Distribuer
IP-adresser" og nedenuner "Del en enkelt IP-adresse (vha DHCP og NAT).

Dette er ikke slået til nu, derfor tror jeg ikke udbyderen har
registreret min AE, men min iBook's Mac adresse.
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-03-07 21:58

> [...]

> I Airport Hjælpeværktøj, under Netværk -> sætte flueben i "Distribuer
> IP-adresser" og nedenuner "Del en enkelt IP-adresse (vha DHCP og NAT).

Ja, men "... slukker min iBook fuldstændigt, ...". Hvad betyder det? Går
strømmen, eller hvad mener du med det du skriver?

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-03-07 23:02

On 2007-03-31 22:58:12 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> <snip>

> Ja, men "... slukker min iBook fuldstændigt, ...". Hvad betyder det? Går
> strømmen, eller hvad mener du med det du skriver?

At han slukker sin iBook fuldstændig, så han er sikker på, dens
AirPort-kort ikke er tændt. Den der bindestreg skal være et "og" eller
rettere et "og-komma". Der skal stå sådan:

"Slår jeg delingen til i AE, og det dér NAT og DHCP, slukker min iBook
fuldstændigt og derefter ringer til min udbyder, så burde alt være okay
i denne ende, ikk?"

Og jo, jeg mener, alt burde være i orden, hvis han gør sådan.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-04-07 00:33

> [...]
>
> "Slår jeg delingen til i AE, og det dér NAT og DHCP, slukker min iBook
> fuldstændigt og derefter ringer til min udbyder, så burde alt være okay

Ah! Det gi'r mening.

> Og jo, jeg mener, alt burde være i orden, hvis han gør sådan.

Nej! Fordi MAC adressen på det trådløse netkort i iBooken "huskes" hos
udbyderen. Det er derfor problemet kan omgås ved at clone MAC adressen i
AEen. Og det skal være det trådløse netkorts MAC adresse, fordi det er
den forbindelse der har været brugt (1). En iBook har vel mindst 2
netkort (med hver deres forskellige MAC adresse) en trådløs og en
ethernet/kablet.

Så det skal være den rigtige der clones.

Det skal så nok gøres manuelt. Start en terminal og skriv

ifconfig

og tryk Return.

Copy-paste udputtet ind i nyhedslæseren og send det her. Du forlader
terminalen igen ved at skrive exit og lukker så terminalen med æble-q.

1. Du kan jo prøve at forbinde din iBook direkte til udbyderens modem
med kabel - ved at flytte kablet fra AEens WAN stik til LAN stikket på
iBooken. Så bør du få samme problem, med at du ikke får tildelt en
ip-adresse fra udbyderens router fordi MAC adressen nu er "forkert".
Husk at slå din Firewall til først (System Preferences -> Sharing).

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-04-07 03:44

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Nej! Fordi MAC adressen på det trådløse netkort i iBooken "huskes" hos
> udbyderen. Det er derfor problemet kan omgås ved at clone MAC adressen i

Hvorfor timer DHCP-licensen ikke bare ud? Er der mere sippede
udbydere end min?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-04-07 10:43

>Hvorfor timer DHCP-licensen ikke bare ud? Er der mere sippede
>udbydere end min?

Det er vist forskelligt. Nu har jeg selv ikke mødt problemet. Har TDC adsl
og har endnu ikke haft brug for de to (2) ip-adresser der følger med der, men
jeg har læst om f.eks Stofa kunder, der er nød til at lave en helt ny logon
på Stofas hjemmesider før de kan skifte udstyr.

Fra : Steen

Dato : 01-04-07 08:16

> Nej! Fordi MAC adressen på det trådløse netkort i iBooken "huskes" hos
> udbyderen.

Kan udbyderen (eller jeg selv) ikke omgå det, ved at genstarte
modemet...eller zappe forbindelsen fra udbyderens side?
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-04-07 10:48

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

>Kan udbyderen (eller jeg selv) ikke omgå det, ved at genstarte
>modemet...eller zappe forbindelsen fra udbyderens side?

Tjaa, du det ikke, udbyderen kan. Men det er nu engang nemmere at clone
adressen i routeren (=din AE).

I øvrigt, så er det ikke et Mac-specifikt problem. Det kan ske for alle.

Fra : Steen

Dato : 01-04-07 08:16

> Ja, men "... slukker min iBook fuldstændigt, ...". Hvad betyder det? Går
> strømmen, eller hvad mener du med det du skriver?

Nåeh - det var bare mig der udtrykte mig uklart igen. Jeg mener, at jeg
selv lukker computeren ned.....så burde den ikke kunne ses af udbyderen
på nogen måde.
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-04-07 09:39

> [...]

> Jeg forstår ikke at udbyderen ser to enheder der forsøger at koble sig
> på, men i hvert fald virker min iBook trådløst, og min pc kan ikke komme

Du skal aktivere nat (network adress translation) til på din airport,
og melde din airports ethernet macadresse til din ISP's DHCP server.

Det har intet med mac kontra PC at gøre.