valg af firewall + antivirus
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-03-07 10:06

p.t. har jeg zonealarm Pro til firewall og AVG til antivirus, men licenserne
er ved at udløbe og i mellemtiden kan begge firmaer nu tilbyde kombinerede
løsninger, dvs. firewall+antivirus i én pakke.

Er der nogen der har erfaringer med disse?

AVG:
http://www1.grisoft.com/doc/products-avg-anti-malware-network-edition/us/crp/0

Zonealarm:
http://www.zonealarm.com/store/content/catalog/products/sku_list.jsp?dc=34std

Det skal køre på 5 pc'er med en blanding af win 2000 server (ikke e-mail
server, kun ftp, iis m.v.) , xp32, xp64 og vista.

Jeg hælder mest til AVG, men kender ikke deres firewall.

Hilsen
Uffe

Fra : Ole C

Dato : 26-03-07 15:51

Uffe Kousgaard skrev blandt andet:

> [...]
> e-mail server, kun ftp, iis m.v.) , xp32, xp64 og vista.
>
> Jeg hælder mest til AVG, men kender ikke deres firewall.

Brug en moderne router, så er en software firewall overflødig - installer et
gratis anitivirusprogram, for eksempel AVG eller Avast - scan evt. en gang
imellem computeren med den gratis SuperAntispyware - og vigtigst af alt:
tænk dig om og lad være med at åbne sære mails eller hente ukendt software.

--
vh
Ole C.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-03-07 17:10

> Brug en moderne router, så er en software firewall overflødig

En mulighed. Min Linksys WRT54G kan blokere for porte, men vist ikke andet.
Zonealarms logfiler er fyldt ret godt op, så noget kommer forbi - det ligner
mest "ping" i store mængder.

Har du et forslag til en router med indbygget firewall og gerne
access-point?

- installer et
> gratis anitivirusprogram, for eksempel AVG eller Avast

Gratis for private, ja. Jeg kan se, at AVG snupper noget en sjælden gang i
mellem, men det er næppe noget jeg selv ville have åbnet. Sikkert noget mit
spam filter havde markeret.

> - scan evt. en gang imellem computeren med den gratis SuperAntispyware -
> og vigtigst af alt: tænk dig om og lad være med at åbne sære mails eller
> hente ukendt software.

I praksis tror jeg heller ikke, at der ville ske noget ved helt at skippe
det, men de evt. konsekvenser taget i betragtning, så foretrækker jeg livrem
og seler.

Fra : Ole C

Dato : 26-03-07 22:39

Uffe Kousgaard skrev blandt andet:

> Min Linksys WRT54G kan blokere for porte, men vist ikke
> andet.

Den kan det der skal til.

Zonealarms logfiler er fyldt ret godt op, så noget kommer
> forbi - det ligner mest "ping" i store mængder.

Ja, fabrikanterne af firewalls vil jo gerne vise dig, at det ikke er
forgæves at du har installeret deres programme.
Naturligvis er der kald til din forbindelse - du er jo på internettet! - og
langt det meste er ganske harmløst.

> Har du et forslag til en router med indbygget firewall og gerne
> access-point?

For eksempel Linksys WRT54G

> Jeg kan se, at AVG snupper noget en sjælden
> gang i mellem, men det er næppe noget jeg selv ville have åbnet.

Så er det måske egentlig overflødigt.....

> Sikkert noget mit spam filter havde markeret.

Spam og virus er ikke det samme!

Hvis du følger antivirusgruppen, vil du se mange anbefaler AVG - og jeg selv
har bestemt ikke fortrudt at jeg skiftede Norton ud med AVG for flere år
siden.

> I praksis tror jeg heller ikke, at der ville ske noget ved helt at
> skippe det, men de evt. konsekvenser taget i betragtning, så
> foretrækker jeg livrem og seler.

Ja, men livrem og seler er ikke meget bevendt hvis bukserne revner
Du kan fylde din maskine med alt muligt sikkerhedshalløj, men intet af det
kan hindre brugere i at begå dumheder - og det er stort set altid på den
måde folk får "snavs" på deres maskiner.
Sørg i stedet for at holde din Windows fuldt opdateret - og gør som Thomas
G. Madsen anbefaler her: http://www.t29.dk/madsen/tjenester_winxp_sp2.pdf

--
vh
Ole C.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 27-03-07 07:31

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> wrote in message

> Spam og virus er ikke det samme!

Nej, og det har jeg heller ikke sagt. Men det ændrer ikke ved at mit spam
filter er ret dygtigt til også at opdage virusbefængte e-mails.

Fra : Ole C

Dato : 26-03-07 22:45

Uffe Kousgaard skrev blandt andet:

> I praksis tror jeg heller ikke, at der ville ske noget ved helt at
> skippe det, men de evt. konsekvenser taget i betragtning, så
> foretrækker jeg livrem og seler.

Tillæg:
Du er på en TDC-forbindelse, hvor der både er et ganske effektivt spamfilter
og din mail også scannes for virus - medmindre du selv har deaktiveret de
tjenester.
Så hvor mange livremme og seler vil du egentlig iføre dig? Det ender da med
at du dårligt kan slæbe dig afsted

--
vh
Ole C.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 27-03-07 07:29

> Du er på en TDC-forbindelse, hvor der både er et ganske effektivt
> spamfilter og din mail også scannes for virus - medmindre du selv har
> deaktiveret de tjenester.

Jeg har ikke e-mail via min TDC forbindelse - det er slet ikke en del af
produktet:
http://erhverv.tdc.dk/publish.php?dogtag=f5_e_int_bp_ads

Fra : Ole C

Dato : 27-03-07 10:26

Uffe Kousgaard skrev blandt andet:

> Jeg har ikke e-mail via min TDC forbindelse - det er slet ikke en del
> af produktet:
> http://erhverv.tdc.dk/publish.php?dogtag=f5_e_int_bp_ads

På den side du linker til, står der i en ade første linier: "Din virksomhed
får fem e-mail-adresser samt mulighed for at oprette en hjemmeside."

--
vh
Ole C.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 27-03-07 10:33

> På den side du linker til, står der i en ade første linier: "Din
> virksomhed får fem e-mail-adresser samt mulighed for at oprette en
> hjemmeside."

Det er så tilføjet siden jeg købte produktet. Dengang hed det "ProAccess
ADSL" og var kun en internetforbindelse + adgang til news.