Genvej til 'Luk ned' i 10.4.9
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-03-07 22:54

Er jeg den eneste der oplever, at der ofte intet sker, når man
trykker Ctrl + Alt + Æble + Eject efter opgraderingen til 10.4.9?
Det skulle jo gerne lukke computeren ned.

Jeg tror også, at man kunne se tastekombinationen oppe i Æble-menuen
ud for 'Luk ned...' i tidligere udgave af 10.4.x, men det kan man
ikke mere. Har de bare fjernet den genvej?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-07 23:11

> [...]
> ud for 'Luk ned...' i tidligere udgave af 10.4.x, men det kan man
> ikke mere. Har de bare fjernet den genvej?

du skal blot hold eject nede i et par sekunder ....

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-03-07 23:28

Thomas von Hassel skrev:

> du skal blot hold eject nede i et par sekunder ....

Okay. Hvorfor skulle det mon nu pludselig ændres? :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-07 23:34

> Okay. Hvorfor skulle det mon nu pludselig ændres? :)

Spørg Apple's eneste kunde ...

.... Steve Jobs ;)

/thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-03-07 23:46

Thomas von Hassel skrev:

> ... Steve Jobs ;)

Jeg giver så Steve et ring ;)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-07 23:49

> Jeg giver så Steve et ring ;)

du kan bare maile: steve@mac.com. Rygtet er at han rent faktisk læser
den ... eller, hans stab læser den.

/thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-03-07 23:52

Thomas von Hassel skrev:

> du kan bare maile: steve@mac.com. Rygtet er at han rent faktisk
> læser den ... eller, hans stab læser den.

Imponerende, hvis det er tilfældet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-07 23:55

> Imponerende, hvis det er tilfældet.

Der var er en der i skuffelse over et defekt produkt skrev til
steve@mac.com ... dagen efter ringede en flink mand fra customer
services og arrangede et byt af maskinen ....

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-07 07:53

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Der var er en der i skuffelse over et defekt produkt skrev til
> steve@mac.com ... dagen efter ringede en flink mand fra customer
> services og arrangede et byt af maskinen ....
>
> /thomas

Ja, man forventer vel heller ikke at en mail:

statsministeren@danmark.dk eller stm@stm.dk

bliver læst af Anders Fogh Rasmuassen /himself/.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 24-03-07 00:24

> [...]
> ud for 'Luk ned...' i tidligere udgave af 10.4.x, men det kan man
> ikke mere. Har de bare fjernet den genvej?

Virker stadig fint hos mig - 10.4.9 & 10.3.9.

M.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 24-03-07 07:25

> Er jeg den eneste der oplever, at der ofte intet sker, når man
> trykker Ctrl + Alt + Æble + Eject efter opgraderingen til 10.4.9?
> Det skulle jo gerne lukke computeren ned.

Nej det er Apples nye feature for at fumlefingrede folk der hele tiden
trykker på eject, ikke kører deres cd og dvd drev ud i det fri.

Nu skal man holde knappen nede i præcis lang nok tid til at det
registreres, men at det ikke vækker apparatet igen - som ting da bare
kan gøres brugervenlige!

Jeg har hørt at et kommende tiltag bliver at man skal holde
æble-backspace nede lidt længere tid, fordi der er nogen der kommer til
at smide lidt for mange filer i skrældespanden.

~ Jørgen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-07 07:29

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> [...]
> æble-backspace nede lidt længere tid, fordi der er nogen der kommer til
> at smide lidt for mange filer i skrældespanden.

Det må være en "parental control" man kan slå til for begrænsede konti
.... :)

/thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-03-07 12:57

Jørgen Tietze skrev:

> Nej det er Apples nye feature for at fumlefingrede folk der hele
> tiden trykker på eject, ikke kører deres cd og dvd drev ud i det
> fri.

Det vil gavne en enkelt af mine kolleger, som jeg ofte må sige
"luk skuffen" til.

> Nu skal man holde knappen nede i præcis lang nok tid til at det
> registreres, men at det ikke vækker apparatet igen - som ting da
> bare kan gøres brugervenlige!

Ja, der er ikke et øje tørt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Lind

Dato : 24-03-07 13:13

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Nej det er Apples nye feature for at fumlefingrede folk der hele tiden
> trykker på eject, ikke kører deres cd og dvd drev ud i det fri.

Det kan da fysisk ikke lade sig gøre at være så fumlefingret, at man
uforvarende kommer til at ramme den alleryderste, øverste højre tast på
et tastatur, der er godt en halv meter bred - på et numerisk tastatur,
som besøges 0,1% af brugen, tsk, tsk.....(?)

> [...]
> æble-backspace nede lidt længere tid, fordi der er nogen der kommer til
> at smide lidt for mange filer i skrældespanden.

Hæ, hæ.....

> ~ Jørgen

M.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 24-03-07 13:37

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
> et tastatur, der er godt en halv meter bred - på et numerisk tastatur,
> som besøges 0,1% af brugen, tsk, tsk.....(?)

Jov, jeg må jo indrømme at den er god nok - da jeg havde en stationær
sad eject-knappen faktisk yderligt på hjørnet af tastaturen og stak så
meget frem at jeg ofte ramte eject når jeg rakte over efter musen.

På bærbare virker det dog irrelevant - og måske endda dumt fordi det
ofte er praktisk at lægge computeren i seng for at spare lidt batteri.

Det ville være dejligt med en "responsive keyboard" patch.

~ Jørgen

Fra : Morten Lind

Dato : 24-03-07 15:50

> [...]

> ofte er praktisk at lægge computeren i seng for at spare lidt batteri.
>
> Det ville være dejligt med en "responsive keyboard" patch.

Hmm......lyder skørt(weird til de nye mennesker). Jeg ved intet om
bærbare, men smid-ud/eject-tasten stikker da ikke mere frem end de andre
taster?

Og hvorfor bruger du også højre hånd til musen - det er dybt
ineffektivt, hvis du er højrehåndet - eller sagt på en anden måde: Det
er mindst 50% mere effektivt at benytte venstre hånd til sine
musebevægelser og lade højre hånd benytte tastaturet.

Jeg véd naturligvis ikke, hvad andre bruger deres computer til, men jeg
har siden 1981 brugt venstre hånd til musen, og jeg får temmelig meget
arbejde fra hånden, i processen.

M.

Fra : Johann Friedrich Str~

Dato : 24-03-07 18:07

Morten Lind skrev:

> [...]
> er mindst 50% mere effektivt at benytte venstre hånd til sine
> musebevægelser og lade højre hånd benytte tastaturet.

Er det? De fleste af de shortcuts, jeg bruger, er nemmest med venstre
hånd - æble+C, æble+V, æble+B (bogmærker i Firefox; fed tekst), æble+W
(luk faneblade i Firefox), æble+Q.

Johann

Fra : Morten Lind

Dato : 24-03-07 18:46

Johann Friedrich Struensee <spam@bounce.bounce.bounce> wrote:

> Er det? De fleste af de shortcuts, jeg bruger, er nemmest med venstre
> hånd - æble+C, æble+V, æble+B (bogmærker i Firefox; fed tekst), æble+W
> (luk faneblade i Firefox), æble+Q.
>
> Johann

Fuldstændig enig - shortcuts & mus med venstre hånd, men det var vist
ikke udelukkende genvejstaster, der var tale om?

Som jeg nævnte - hvilket du har klippet fra - véd jeg jo ikke, hvad
andre bruger deres computere til, men jeg bruger min til grafisk arbejde
og artikelskrivning.

I mine sammenhænge er jeg mest effektiv, når musen ligger til venstre.
Jeg er ikke den store surfer på internettet, men benytter da flittigt
"c", "v", "q", "k" & "l"(med begge hænder)

M.

Fra : Johann Friedrich Str~

Dato : 24-03-07 18:09

Morten Lind skrev:

> Hmm......lyder skørt(weird til de nye mennesker). Jeg ved intet om
> bærbare, men smid-ud/eject-tasten stikker da ikke mere frem end de andre
> taster?

På et almindligt tastatur (til en desktop-Mac) sidder eject-knappen i
øverste højre hjørne, og bagerst - dvs i den højst hævede række. Jeg kan
godt se at den kan være nem at komme til at pære til når man rækker ud -
med højre hånd ... - efter musen.

Johann

Fra : Morten Lind

Dato : 24-03-07 18:48

> [...]

> øverste højre hjørne, og bagerst - dvs i den højst hævede række. Jeg kan
> godt se at den kan være nem at komme til at pære til når man rækker ud -

Naturligvis - hvis man lader sin mus flyde nord for sit tastatur - jeg
genkender ikke scenariet?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-07 19:29

> [...]

> er mindst 50% mere effektivt at benytte venstre hånd til sine
> musebevægelser og lade højre hånd benytte tastaturet.

Man bruger da begge hænder til tastaturet, alle ti fingre ... og det gør
man naturligvis uden at kigge ned på tastaturet.

Kan du ikke 10-finger blindskrift?

> Jeg véd naturligvis ikke, hvad andre bruger deres computer til, men jeg
> har siden 1981 brugt venstre hånd til musen, og jeg får temmelig meget
> arbejde fra hånden, i processen.

Ja, min venstre hånd kan i hvert fald ikke klare tingene lige så godt
som min højre.

Jeg foretrækker dog en trackball for en mus ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 24-03-07 21:33

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Man bruger da begge hænder til tastaturet

Ja, naturligvis

> , alle ti fingre ...

Næeh - et sted mellem fire og syv(lillefingeren på
enter/linieskifttasten.

> og det gør
> man naturligvis uden at kigge ned på tastaturet.

Ja, stort set.

> Kan du ikke 10-finger blindskrift?

Nej, det kan jeg da, ved Gud, ikke. Kære Per, jeg er jo blot en
stakkels, udslidt. autodidakt proletar, der kun sidder ved et skrivebord
i min fritid.

> Ja, min venstre hånd kan i hvert fald ikke klare tingene lige så godt
> som min højre.

Jamen, så må jeg da prise forsynet for min gave, for jeg benytter begge
hænder og fingre lige godt til alle opgaver. Dog er skråskrift med
venstre hånd ikke så kønt som med højre hånd, men det er blot en
træningssag.

> Jeg foretrækker dog en trackball for en mus ...

Ja, dem har jeg hørt meget positivt om(?)

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-07 06:44

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Nej, det kan jeg da, ved Gud, ikke. Kære Per, jeg er jo blot en
> stakkels, udslidt. autodidakt proletar, der kun sidder ved et skrivebord
> i min fritid.

Så tag et aftenskolekursus i det .

<http://www.brock.dk/index.action?menuId=4173>

Kun tre dage? Vi andre havde det i et helt skoleår, i den kommunale
ungdomsskole?

Eller lær det derhjemme, også på Mac:

<http://www.tenthumbstypingtutor.com/index.php?language=dk&gclid=CMidtd6
Vj4sCFT4GQgodcxMuXA>

Sikkert den bedste løsning for dig, hvis du har selvdisciplin nok.

> Jamen, så må jeg da prise forsynet for min gave, for jeg benytter begge
> hænder og fingre lige godt til alle opgaver.

Jamen, så er du jo hverken højre- eller venstrehåndet.

> Dog er skråskrift med venstre hånd ikke så kønt som med højre hånd, men
> det er blot en træningssag.

Medmindre du fra fødslen er kejthåndet, og bare blev tvunget til at
bruge højre hånd. I hvert fald har du været vant til at bruge den med
til håndskrift.

> Ja, dem har jeg hørt meget positivt om(?)

Ja, jeg kan skam kun anbefale den:

<http://shopping.yahoo.com/p:Kensington%20Expert%20Mouse%20Pro%20Pointin
g%20Device:1990804809>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 25-03-07 08:28

> [...]

> Vj4sCFT4GQgodcxMuXA>
>
> Sikkert den bedste løsning for dig, hvis du har selvdisciplin nok.

Ja, den er god med dig Jeg overlever nu nok uden at kunne det - jeg
er jo ikke på skriveakkord

> Jamen, så er du jo hverken højre- eller venstrehåndet.

Rigtigt - det kan være en stor fordel ved eksempelvis træbeskæring at
kunne betjene en sav med venstre hånd.

> Medmindre du fra fødslen er kejthåndet, og bare blev tvunget til at
> bruge højre hånd. I hvert fald har du været vant til at bruge den med
> til håndskrift.

Det skal jeg ikke kunne sige? Jeg har i hvert fald altid skrevet og
tegnet med højre hånd.

> Ja, jeg kan skam kun anbefale den:
>
> <http://shopping.yahoo.com/p:Kensington%20Expert%20Mouse%20Pro%20Pointin
> g%20Device:1990804809>

Den ser stor ud - hvad bruger man alle de knapper til?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-07 08:02

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Ja, den er god med dig Jeg overlever nu nok uden at kunne det - jeg
> er jo ikke på skriveakkord

Næh, men det er jo altid rart at kunne.

> Det skal jeg ikke kunne sige? Jeg har i hvert fald altid skrevet og
> tegnet med højre hånd.

Det blev børn tidligere tvunget til, også decideret kejthåndede.

> Den ser stor ud - hvad bruger man alle de knapper til?

Fire almindelige knapper. Nedre venstreknap er hos mig almindeligt klik.
højre almindeligt højreklik. Øverste til højre dobbeltklik, og øverste
til venstre drag-click.

Hjulet bruges som hjul nu bruges, og de seks øverste 'Direct Launch'
knapper bruges til at tilknytte et program, dokument eller hjemmeside.
Kombineret med QuicKeys kan man her også anvende modifikator-tasterne,
så den midterste til venstre for mig giver FireFox, med command-tasten
Internet Explorer, med option DevonThink Pro, og med control-tasten
Safari. Blot som et eksempel .

Den tredie giver Entourage, men med cmd-tasten Oxford Dictionary ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kell Christensen

Dato : 24-03-07 21:24

> [...]

> Jeg véd naturligvis ikke, hvad andre bruger deres computer til, men jeg
> har siden 1981 brugt venstre hånd til musen, og jeg får temmelig meget

Hey Morten - hvad var det for en mus anno 1981?

Kell

Fra : Morten Lind

Dato : 24-03-07 21:46

Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:

> Hey Morten - hvad var det for en mus anno 1981?
>
> Kell

Aner det da ikke, Kell, men jeg frekventerede et teknologikursus i
DKA(DanskKommunalArbejderforbund)regi, og underviseren havde voldsomme
problemer, nej, havde en udfordrende opgave at få musen til at virke i
venstre side.

Og så har jeg jo lige fået skrevet forkert, ikke sandt Er 1991 godt
nok til ikke at blive mobbet?

Sorry, don´t push

M.

Fra : Kell Christensen

Dato : 24-03-07 22:41

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Sorry, don´t push

No offence... blot fordi, da jeg startede med en SE tidlig 1987 spurgte
alle og enhver der kom i nærheden af dyret (musen) hvad det var for en,
den der med halen. Den havde de da ikke på deres IBM.

Jeg må indrømme at jeg bruger stadig højre. Til musen.

Ærbødisk' Kell

Fra : Morten Lind

Dato : 24-03-07 23:28

> [...]

> den der med halen. Den havde de da ikke på deres IBM.
>
> Jeg må indrømme at jeg bruger stadig højre. Til musen.

Ja, multitasking kræver sine fejltagelser. I 1981 var jeg slet ikke i
nærheden af computere, men dog mus. Jeg boede i foråret hos en indiansk
familie på en lille ø i Titicacasøen i Peru.
Toilet i det fri, ingen elektricitet og vask foregik i søen.

Times, they are a´changing......(frit efter en slidt hukommelse(?)).

M.

Fra : Esben

Dato : 25-03-07 09:32

> [...]

> ofte er praktisk at lægge computeren i seng for at spare lidt batteri.
>
> Det ville være dejligt med en "responsive keyboard" patch.

På bærbare har du jo ikke brug for eject til de funktioner. Du trykker
bare på powerknappen og dernæst S for sleep, R for restart, Enter for
Shutdown eller canceler med Esc.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 25-03-07 14:34

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> På bærbare har du jo ikke brug for eject til de funktioner. [...]

Spørgsmålet er ikke så meget om hvad jeg har brug for (hvor du kender
mit eller alles behov fra ved jeg egentlig ikke . Grunden til at det
springer en del i øjnene er at en funktion i styresystemet ændres, som
man har baseret sine brugsvaner på.

Det skaber irritation - hvordan gør jeg nu? hvorfor fremgik det ikke
klart at 10.4.9 inkluderer en ændring for fumlefingre? hvorfor kan jeg
ikke fravælge dette?

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304821>

Nogen troede at det var deres optiske drev der var ved at gå i stykker
og andre har slet ikke opdaget det. Nogen glæder sig over det og andre
hader det. Sidst men ikke mindst er der dem der synes at det idiotisk at
andre overhovedet bliver irriteret over denne ubetydelige ændring.

Personligt bruger jeg meget sjældent det optiske drev og det er kun i
sjældne tilfælde at ejecttasten er den eneste løsning. Derfor spiller
ejectknappen en helt anden rolle for mig - det er en hurtig og nem måde
at aktivere sleep på, kombineret med æble-alt.

> [...] Du trykker bare på powerknappen og dernæst S for sleep, R for
> restart, Enter for Shutdown eller canceler med Esc.

Gode genveje, men powerknaps-løsningen er anelse træg for mig at se -
med andre ord er det andet nemmere! Så er det jo ganske godt at man kan
holde eject nede og (hurtigt) trykke æble-alt for at aktivere vågeblus.

Man skal nok ikke spekulere så meget over hvorfor eject er blevet
modifier-tast og æble-alt er blevet "almindelige" taster, mht. denne
tastekombination.

~ Jørgen

Fra : Esben

Dato : 25-03-07 21:34

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Spørgsmålet er ikke så meget om hvad jeg har brug for [...]

Min kommentar gik på nedlukning/genstart/vågeblus genveje på bærbar...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 24-03-07 18:59

> Er jeg den eneste der oplever, at der ofte intet sker, når man
> trykker Ctrl + Alt + Æble + Eject efter opgraderingen til 10.4.9?
> Det skulle jo gerne lukke computeren ned.

Ok, jeg checkede lige macosxhints og løsningen er at trykke eject og
derefter æble-alt - så falder den i søvn med det samme!

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20070316233431364>

~ Jørgen

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-07 19:34

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Ok, jeg checkede lige macosxhints og løsningen er at trykke eject og
> derefter æble-alt - så falder den i søvn med det samme!

Næh - det skal gøres /samtidig/. Så virker det i hvert fald hos mig.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 25-03-07 14:34

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Næh - det skal gøres /samtidig/. Så virker det i hvert fald hos mig.

Jeg tror det virker så længe man når at trykke æble-alt før
ejectsymbolet vises på skærmen.

~ Jørgen

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-07 15:21

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Jeg tror det virker så længe man når at trykke æble-alt før
> ejectsymbolet vises på skærmen.

Det skal nu også gerne ske - hurtigt.
--
Per Erik Rønne