Apple TV
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-07 15:45

Hva' så ... er der nogen der styrter ud bestiller en Apple TV nu hvor de
er "shipping" ?

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Gnyffe Gnub

Dato : 23-03-07 17:03

> Hva' så ... er der nogen der styrter ud bestiller en Apple TV nu hvor de
> er "shipping" ?

NOPE !!!

Den mangler et DVD drev.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 23-03-07 17:10

Gnyffe Gnub wrote:

> Den mangler et DVD drev.

Ja og nu vi er ved det, er det så muligt at streame en DVD som sidder i
en anden maskine ?
I samme forbindelse vil det så være muligt at gøre det med 811g eller
vil et 100/1000mb netværk være løsningen ?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-07 19:04

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Ja og nu vi er ved det, er det så muligt at streame en DVD som sidder i
> en anden maskine ?

nix, du skal have den rippet til h264 og den skal smides i iTunes

> I samme forbindelse vil det så være muligt at gøre det med 811g eller
> vil et 100/1000mb netværk være løsningen ?

kablet eller 802.11n netværk ... vil jeg mene

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-07 21:52

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Ja og nu vi er ved det, er det så muligt at streame en DVD som sidder i
> en anden maskine ?

Det ville da under alle omstændigheder være for besværligt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-07 21:52

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Hva' så ... er der nogen der styrter ud bestiller en Apple TV nu hvor de
> er "shipping" ?

Jeg venter på at den er forsynet med et DVD-drev, helst også en
dvd-brænder og tv-tuner ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-07 22:11

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg venter på at den er forsynet med et DVD-drev, helst også en
> dvd-brænder og tv-tuner ...

det findes allerede ... det hedder en mac mini + en Elgato EyeTV

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-07 06:47

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> det findes allerede ... det hedder en mac mini + en Elgato EyeTV

Den er vist ikke direkte beregnet til tilslutning til tv og forstærker.
Og altså til at erstatte harddiskoptager.

Men derfor kan det da godt være at jeg køber en sådant usb-tuner til min
MacBook, når jeg køber den - sammen med Leopard. Jeg har dog i forvejen
en Windåse med et tv- og radiotunerkort i, som bare ikke står i
forbindelse med lyd- og videoanlægget.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-07 06:56

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Den er vist ikke direkte beregnet til tilslutning til tv og forstærker.
> Og altså til at erstatte harddiskoptager.

Hvorfor ikke ? ... den har front row, dvs. musik, billeder og film kan
hives ud på fjernsynet, også streames fra andre maskiner. Den har
digital optisk audio ud. En DVI port ? Du skal bare have en DVI -> HDMI
kabel så er du kørende på et HD ready TV.

EyeTV kommer med sin egen fjernbetjening. (Jeg har en EyeTV610 til
digital kabel tv, så jeg kan tage HD TV hvis jeg lige bestiller Canal+)
Og du kan smide extra harddiske på hvis du finder ud af at du optager
for meget. Det eneste du skal bruge en Apple Remote Desktop eller VNC
client så du kan udføre service, opdatere systemet, konfigurere diverse
software m.m.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-07 08:12

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> EyeTV kommer med sin egen fjernbetjening. (Jeg har en EyeTV610 til
> digital kabel tv, så jeg kan tage HD TV hvis jeg lige bestiller Canal+)

Jeg har i forvejen fem fjernbetjeninger til lyd- og videoanlægget ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Gnyffe Gnub

Dato : 24-03-07 11:40

On 24/03/07 8:12, in article 1hvgz9o.yiq3dq273uxbN%per@RQNNE.invalid, "Per
Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg har i forvejen fem fjernbetjeninger til lyd- og videoanlægget ;-(.

Man kan da styre EytTV med Apple's fjernbetjening.
Så hvis man køber en mini så har man alt og det styres med 1 fjern
betjening.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-07 15:33

Gnyffe Gnub <qaz@tg.com> wrote:

> Man kan da styre EytTV med Apple's fjernbetjening.
> Så hvis man køber en mini så har man alt og det styres med 1 fjern
> betjening.

Nemlig ... ellers kan man garanteret få sin multifjernbetjæning til at
styre mini + eyeTV også

/thomas

Fra : Gnyffe Gnub

Dato : 24-03-07 11:38

On 23/03/07 22:10, in article
1hvg88u.15v3o8ogzpbdgN%thomas_lists@elements.dk, "Thomas von Hassel"
<thomas_lists@elements.dk> wrote:

> det findes allerede ... det hedder en mac mini + en Elgato EyeTV

Nope, den mangler en HDMI udgang.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-03-07 13:11

Gnyffe Gnub <qaz@tg.com> wrote:

> On 23/03/07 22:10, in article
> 1hvg88u.15v3o8ogzpbdgN%thomas_lists@elements.dk, "Thomas von Hassel"

> Nope, den mangler en HDMI udgang.

DVI+SPDIF=HDMI

evt HDCP er ligegyldig på en box uden blueray/HD-DVD

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-07 15:33

> DVI+SPDIF=HDMI
>
> evt HDCP er ligegyldig på en box uden blueray/HD-DVD

Bliver det hovedet "enforced" .. ? Er det ikke et flag der kan sættes
men som ingen har sat endnu ?

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-03-07 17:33

> Bliver det hovedet "enforced" .. ? Er det ikke et flag der kan sættes
> men som ingen har sat endnu ?

Det bruges på HD-DVD film og Blueray film, men der er masser af HDMI
hardware som ikke har HDCP.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-07 15:33

Gnyffe Gnub <qaz@tg.com> wrote:

> On 23/03/07 22:10, in article
> 1hvg88u.15v3o8ogzpbdgN%thomas_lists@elements.dk, "Thomas von Hassel"

> Nope, den mangler en HDMI udgang.

DVI = HDMI ...

Og nej, du får ikke content protection med ... so what.

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 25-03-07 08:02

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> det findes allerede ... det hedder en mac mini + en Elgato EyeTV

Nogen der har erfaring med hvornår MacMini begynder at larme (blæseren
begynder at køre). Kan man se HD film i DivX og H.264 uden at den går
igang? og hvad med optagelser - kan den optage HD uden at sætte blæseren
i gang?

På min Macbook (m. dual core 2) kan jeg fint optage med min EyeTv uden
at den går i gang, men når jeg encoder til H264 drøner blæseren derudaf.

Noget af det vigtigste ved sådan et mediecenter er efter min mening om
det kan finde ud af at tie stille så man kan nyde film og musik uden
baggrundsstøj.

Et skræmmende eksempel på det modsatte er X-box 360. Den kunne have
været en fin Mediacenter extender, men pga larmen (den larmer lidt
mindre end en støvsuger) er den praktisk taget uanvendelig som musik og
film afspiller.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-07 10:05

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
> begynder at køre). Kan man se HD film i DivX og H.264 uden at den går
> igang? og hvad med optagelser - kan den optage HD uden at sætte blæseren

hvis man ser HD film og/eller optager så kører blæseren op. Men CPU'en
kommer ikke op på 100% ...den svinger mellem 30 og 40 ... så det er ikke
noget man lægger mærke til ... synes jeg ... personligt.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-07 11:06

> [...]

> kommer ikke op på 100% ...den svinger mellem 30 og 40 ... så det er ikke
> noget man lægger mærke til ... synes jeg ... personligt.

Der er sikkert også forskel mellem hvor meget man lægger mærke til det,
når man hører henholdsvist rock og Heinrich Schütz korte oratorium »Die
sieben Worte unseres lieben Erlösers og Seligmachers Jesu Christi so Er
am Stamm des Heiligen Creutzes gesprochen«

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-07 12:00

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Der er sikkert også forskel mellem hvor meget man lægger mærke til det,
> når man hører henholdsvist rock

helt klart. Under kort stille passager i f.eks. film kan det da høres
.... men da ikke mere end min gamle dvd afspiller på en god dag ...

> og Heinrich Schütz korte oratorium »Die
> sieben Worte unseres lieben Erlösers og Seligmachers Jesu Christi so Er
> am Stamm des Heiligen Creutzes gesprochen«

det var sku da også noget af en titel ;)

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-07 12:13

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> det var sku da også noget af en titel ;)

Ja, titlen er lang, men værket varer kun 15-20 minutter. Det fylder ikke
engang en hel side på mit eksemplar, hvor også hans Lukas-passion er med
på LPeren.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-07 12:26

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, titlen er lang, men værket varer kun 15-20 minutter. Det fylder ikke
> engang en hel side på mit eksemplar, hvor også hans Lukas-passion er med
> på LPeren.

"kun" 15-15 minutter ... Chekkede lige, mit længste nummer som ikke er
klassisk er "Octavarium" med Dream Theater ... 24 minutter

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-07 12:54

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> "kun" 15-20 minutter ... Chekkede lige, mit længste nummer som ikke er
> klassisk er "Octavarium" med Dream Theater ... 24 minutter

Tjae, i går fik jeg fra amazon.co.uk de tre Monteverdi-operaer hjem. På
dvd, og med Harnoncourt som dirigent og Ponnelle som instruktør.

416 minutter, står der på coveret. Men fordelt på fem dvd'ere og tre
operaer... svarer til 7 timers spilletid ...

Når man opfører Wagners Götterdämmerung i Operaen er der sat seks timer
af til forestillingen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-07 14:37

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> 416 minutter, står der på coveret. Men fordelt på fem dvd'ere og tre
> operaer... svarer til 7 timers spilletid ...

Så du har fået fire minutter ekstra gratis? Et skjult ekstranummer?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-07 15:21

> Så du har fået fire minutter ekstra gratis? Et skjult ekstranummer?

Ha, ha. Men der er naturligvis nogle trailere på ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 26-03-07 09:18

> [...]

> kommer ikke op på 100% ...den svinger mellem 30 og 40 ... så det er ikke
> noget man lægger mærke til ... synes jeg ... personligt.

ok. tak for info.

Tror lige jeg venter og ser om Apple Tv kan finde ud af at tie helt
stille... ellers må minien ind i et skab af en slags.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-03-07 09:30

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> ok. tak for info.
>
> Tror lige jeg venter og ser om Apple Tv kan finde ud af at tie helt
> stille... ellers må minien ind i et skab af en slags.

Jeg har syslet med ideén om et eller andet skab/kabinet, støjtæt men med
mulighed for ventilation .. dog ikke på andet end ideé stadie.

Og Apple TV skulle da ikke sige noget .. der er ingen blæser ... højst
lidt klikken fra harddisken ..

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 26-03-07 09:50

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Og Apple TV skulle da ikke sige noget .. der er ingen blæser ... højst
> lidt klikken fra harddisken ..

Det kunne være man skulle have sådan én så - ville dog hellere have en
stille mini som også kunne optage via min Elgate EyeTv hybrid dims.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 27-03-07 21:52

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Og Apple TV skulle da ikke sige noget .. der er ingen blæser ... højst
> lidt klikken fra harddisken ..

Der er en blæser i TV.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-03-07 21:01

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Der er en blæser i TV.

arh det havde jeg misset ....

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-03-07 21:14

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> arh det havde jeg misset ....

jeg skulle nok bare have gået her:

<http://www.ifixit.com/Guide/Mac/Apple-TV/>

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-03-07 21:36

On 2007-03-27 22:14:10 +0200, thomas_lists@elements.dk (Thomas von
Hassel) said:

> jeg skulle nok bare have gået her:
>
> <http://www.ifixit.com/Guide/Mac/Apple-TV/>

Men der står trods alt:

"The fan is mounted on rubber posts to dampen vibrations and make it
quieter. Apple claims the Apple TV is 7-10 dB, which is extremely
quiet."
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-03-07 21:39

> Men der står trods alt:
>
> "The fan is mounted on rubber posts to dampen vibrations and make it
> quieter. Apple claims the Apple TV is 7-10 dB, which is extremely
> quiet."

jep ... i know .. det er en del bedre end min Mini ;)

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-07 18:21

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> ok. tak for info.
>
> Tror lige jeg venter og ser om Apple Tv kan finde ud af at tie helt
> stille... ellers må minien ind i et skab af en slags.

Jeg fik lige i Fona at vide at Apple havde trukket Apple TV tilbage. Der
kommer åbenbart senere en fejlfri udgave.

Gerne mindst med et dvd-drev, så den også kan fungere som dvd-afspiller.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-03-07 19:26

> [...]

> kommer åbenbart senere en fejlfri udgave.
>
> Gerne mindst med et dvd-drev, så den også kan fungere som dvd-afspiller.

Så skal de lige fortælle:

<http://www.apple.com/dk/>

og

<http://www.apple.com/>

Det ... "shipping now" ... jeg har heller ikke hørt at der skulle være
en recall. Faktisk så anmelderne helt oppe at ringe over den.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-07 19:39

> [...]

> Det ... "shipping now" ... jeg har heller ikke hørt at der skulle være
> en recall. Faktisk så anmelderne helt oppe at ringe over den.

Det er da muligt at ekspedienten har misforstået noget - men jeg køber i
hvert fald ikke en sådan uden dvd-drev.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-07 19:45

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det er da muligt at ekspedienten har misforstået noget - men jeg køber i
> hvert fald ikke en sådan uden dvd-drev.

Men så kom jeg til at se i mind ind-boks:

<http://blogs.zdnet.com/Apple/?p=472&tag=nl.e539>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-03-07 19:51

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men så kom jeg til at se i mind ind-boks:
>
> <http://blogs.zdnet.com/Apple/?p=472&tag=nl.e539>

O'Grady er et fjols ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-07 21:25

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Det er da muligt at ekspedienten har misforstået noget - men jeg køber i
> hvert fald ikke en sådan uden dvd-drev.

Du har opdaget at et bredskærmstv er påkrævet også, ikke?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 27-03-07 05:42

> Du har opdaget at et bredskærmstv er påkrævet også, ikke?

Et sådant havde jeg skam i forvejen. Faktisk har jeg to af dem, et i
dagligstuen [32" Prosonic] og et i sovekommeret [23" Samsung].

Derimod kunne jeg sagtens bruge en dvd-afspiller i dagligstuen, men den
option er der jo ikke med Apple TV.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-04-07 09:26

> [...]
> dagligstuen [32" Prosonic] og et i sovekommeret [23" Samsung].

> Derimod kunne jeg sagtens bruge en dvd-afspiller i dagligstuen, men den

Hvad du søger er en mac-mini. Frontrow har adgang til lokal DVD,
musik, billeder og film, samt musik, film og billeder på andre
computere via bonjour.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-04-07 09:24

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Det er da muligt at ekspedienten har misforstået noget - men jeg køber i
> hvert fald ikke en sådan uden dvd-drev.

Umidelbart kommer en sådan dims ikke. Formålet med den er at sælge
film, tv udsendelser og musik online. En iPod kan ej heller afspille
audio CD'er.

Apple TV er ikke tænkt som en mediacenter PC, men som en extender til
iTunes på en mac elle PC.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-04-07 14:44

> [...]
> audio CD'er.
>
> Apple TV er ikke tænkt som en mediacenter PC, men som en extender til

.... men det er der ingen der har fattet endnu ...

/thomas