Windows Defender
Fra : :o\)

Dato : 22-03-07 06:58

Hej Gruppe

Min Windows Defender er stoppet med at kunne hente opdateringer.
Den kommer med en fejl der siger:

Der kan ikke søges efter definitionsopdateringer i programmet

Så kan jeg klikke på kontroller efter opdateringer nu og får så samme fejl.

JEg køre med Windows (Ultimate) så jeg kan ikke re-installere den.

Er der nogen der har nogle bud ?

Vh.

Fra : John

Dato : 22-03-07 09:08

?

> Er der nogen der har nogle bud ?

Kyl den ud:

".. Windows Defender lader mellem halvdelen og 80 procent af al
malware passere .."

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=30120

John

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-03-07 11:12

Den 22-03-07 09.07 skrev John følgende:

> ".. Windows Defender lader mellem halvdelen og 80 procent af al
> malware passere .."

For ikke at nævne, at Microsoft bruger programmet til at spionere mere
end selv det værste spywareprogram.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Thunderbird gør det muligt at søge i fremtidige mails via virtuelle mapper.

Fra : kk

Dato : 22-03-07 14:34

> [...]
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Thunderbird gør det muligt at søge i fremtidige mails via virtuelle

Til KL,
Kan du forklare lidt nærmere om det? Jeg er virkelig overrasket og
interesseret.
Evt. med links til yderligere læsning.
mvh
kk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-03-07 15:57

Den 22-03-07 14.34 skrev kk følgende:

> Kan du forklare lidt nærmere om det? Jeg er virkelig overrasket og
> interesseret.

Jeg blev også meget overrasket, da jeg læste betingelserne - se
nedenfor. Og jeg er meget interesseret i at høre andres mening om
indsamlingen.

Windows Defender melder som standard brugeren ind i SpyNet med et
standardmedlemsskab. Dermed giver man Microsoft lov til at indsamle
oplysninger om alle de programmer, man har installeret. Melder man sig
selv til med et avanceret medlemsskab, indsamles endnu flere oplysninger.

I begge tilfælde giver man lov til, at der indsamles hukommelsesdumps,
der kan risikere at indeholde personlige oplysninger. Microsoft lover
selvfølgelig, at de personlige oplysninger ikke misbruges.

Umiddelbart virker det måske meget tilsforladeligt, men prøv at se på
følgende sammenligning:

Du køber et nyt, smart køleskab i Bilka. Køleskabet kan tjekke datoen på
dine madvarer og advare dig, hvis de er blevet for gamle (dette er ikke
fantasi, sådan et køleskab findes vist allerede, og ellers kommer det).
Men køleskabet nøjes ikke med at advare dig. Det sender oplysninger om
dine madvarer til Bilka - og vel og mærke alle dine madvarer, også dem
du har købt i Brugsen og hos Spar-købmanden.

Dermed kan Bilka se, hvor stor konkurrenternes markedsandel er på
bestemte varer, og den slags oplysninger kan bruge til Bilkas egen
markedsføring. Sælger Brugsen flere Coca Cola'er, kan Bilka overveje at
sætte prisen ned eller give colaerne en bedre placering i Bilka. Omvendt
kan Bilka sætte prisen op på de varer, hvor man har en en stor
markedsandel. Man kan også se, om konkurrenterne har en godt sælgende
vare, man ikke selv fører.

Oplysningerne kan selvfølgelig også bruges til at tjekke effekten af
både egne og konkurrenters reklamekampagner.

> Evt. med links til yderligere læsning.

Prøv at læse betingelserne for medlemskabet i SpyNet, der efter min
mening lever usædvanligt godt op til sit navn.

Hertil kommer, at Microsoft også indsamler en masse oplysninger i IE7,
hvis man siger ja til at hjælpe Microsoft med at optimere programmet
(man bliver spurgt ved første kørsel, og man kan ikke umiddelbart senere
melde fra). Microsoft indsamler muligvis en oversigt over alle besøgte
hjemmesider, søgeord osv.

Jeg kan ikke komme i tanke om et spywareprogram, der indsamler flere
oplysninger end Microsoft. Man skal vist over i decideret malware i form
af trojanske heste for at finde noget, der kan tangere indsamlingen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lyt til og optag fra netradioer med Screamer Radio.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-03-07 16:11

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> der kan risikere at indeholde personlige oplysninger. Microsoft lover
> selvfølgelig, at de personlige oplysninger ikke misbruges.

Måske skræmmende ja, men MS har jo brug for oplysningerne dels for at
analysere det spyware eller malware som allerede er kendt, og for at kunne
analysere mod ukendte og fremtidige malware.

Mange har længe råbt op vedr diverse oplysninger som indsamles af
programmer, fx. Microsoft, men endnu ingen der har bevist at de rent
faktisk bruger oplysninger til noget reelt.

--
Bjarke Andersen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-03-07 16:13

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

>Jeg kan ikke komme i tanke om et spywareprogram, der indsamler flere
>oplysninger end Microsoft. Man skal vist over i decideret malware i form
>af trojanske heste for at finde noget, der kan tangere indsamlingen.

"Indsamler" er nok et mere rigtigt ord end "spionerer".

Først og fremmest er der tale om frivillighed. Brugeren bliver jo
spurgt...

om han/hun vil medvirke til forbedring af produktet ved at sende
visse oplysninger (de bruges kun statistisk og anonymiseret),

om han/hun vil levere memory dumps i visse sammenhænge (Windows
Problem Reports and Solutions kan bl.a. også sende dumps af
programmer, der er crashet, hvis den får lov),

om han/hun vil sende URLs til Microsoft ifm. phishing filteret,

om han/hun vil have et "Advanced Membership" af SpyNet.

For det andet er Microsoft et "trusted party". Brugeren har jo
købt Windows, og hvis der er noget, der for alvor véd alt om ens
computer og brug af den, så er det operativsystemet. Hvis man
ikke stoler ekstremt meget på Microsoft, er man helt til grin,
hvis man alligevel installerer Windows.

Dette i skarp modsætning til de fleste andre "producenter" af
spyware. Man kan f.eks. fint stole nok på et firma til at ville
lade dem håndtere ens instant messaging. Men hvis firmaet også
installerer spyware, der kan indhente data fra ens browser, er
firmaet gået ud over sine beføjelser.

Noget tilsvarende kan man ikke med rimelighed forudsætte fra
Microsoft. Her er den aftalte "trust base" hele operativsystemet
og dermed alt, der måtte foregå under det. Microsoft har til
dels allerede meldt ud, at de betragter installeret software
som deres område: Windows Malicious Software Removal fjerner
f.eks. malware uden at informere brugeren om det fra gang til
gang.

Denne funktionalitet er selvstændigt beskrevet i licensen.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-03-07 16:44

Den 22-03-07 16.12 skrev Klaus Ellegaard følgende:

> "Indsamler" er nok et mere rigtigt ord end "spionerer".

De fleste spywareprogrammer fortæller også, hvad de laver. Og alligevel
kalder vi programmerne for spyware. Men ok, lad os ikke hænge os i ord,
vi er sikkert enige i, at det vigtige er, hvad oplysningerne bruges til.
Og om man kan stole op indsamleren.

> Først og fremmest er der tale om frivillighed. Brugeren bliver jo
> spurgt...

Som ved spyware. Jeg tvivler på, at ret mange brugere læser
betingelserne - hverken for spyware eller for SpyNet.

> om han/hun vil medvirke til forbedring af produktet ved at sende
> visse oplysninger (de bruges kun statistisk og anonymiseret),

Vi har kun Microsofts ord, ligesom ved spywareproducenterne. Men selv
hvis man kan stole på Microsoft (og det mener jeg reelt, at man bør
kunne), så er der ikke noget til hinder for, at Microsoft bruger
oplysningerne som beskrevet i eksemplet med køleskabet. Faktisk vil jeg
blive meget overrasket, hvis oplysningerne ikke bruges på den måde.

> om han/hun vil levere memory dumps i visse sammenhænge (Windows
> Problem Reports and Solutions kan bl.a. også sende dumps af
> programmer, der er crashet, hvis den får lov),

Her bliver man trods alt spurgt. Men det er stadig problematisk, at
brugeren ikke ved, hvad de risikerer at sende. Jeg tror dog ikke, at
Microsoft på nogen måde vil misbruge de personlige oplysninger, de
risikerer at få på denne måde.

> om han/hun vil sende URLs til Microsoft ifm. phishing filteret,

Er det ikke kun, hvis man aktivt anmelder en side som værende mistænkelig?

> om han/hun vil have et "Advanced Membership" af SpyNet.

Som sagt, sendes der også i standardmedlemsskabet. Og man bliver ikke
spurgt som ved et crashet program.

> [...]
> computer og brug af den, så er det operativsystemet. Hvis man
> ikke stoler ekstremt meget på Microsoft, er man helt til grin,

Jeg mener godt, man kan differentiere. Jeg stoler på Bilka, når det
gælder kvaliteten af madvarerne. Men jeg kunne ikke drømme om at lade
mit køleskab fortælle, hvad jeg har købt hos konkurrenterne.

> [...]
> lade dem håndtere ens instant messaging. Men hvis firmaet også
> installerer spyware, der kan indhente data fra ens browser, er

Min opfattelse er, at de fleste af den slags programmer fortæller, hvad
de gør. I hvert fald mindst lige så udførligt som Microsoft fortæller,
hvad de indsamler i IE7.

> Windows Malicious Software Removal fjerner
> f.eks. malware uden at informere brugeren om det fra gang til
> gang.

Den er jeg ikke stødt på. Er den installeret som standard?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få dit tastatur til at lyde som en gammel skrivemaskine eller en

Fra : Kent Friis

Dato : 22-03-07 17:04

Den Thu, 22 Mar 2007 15:12:42 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> [...]
> computer og brug af den, så er det operativsystemet. Hvis man
> ikke stoler ekstremt meget på Microsoft, er man helt til grin,

Du har lige kaldt samtlige Windows-brugere jeg kender for "til grin".
Ja selv ham jeg plejer at kalde "Gates-fan" kommer vist ikke i
kategorien "stoler ... på Microsoft".

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-03-07 17:05

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

>Du har lige kaldt samtlige Windows-brugere jeg kender for "til grin".

Det er da også ganske berettiget, når de overlader alle deres
filer til folk, de ikke stoler på?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 22-03-07 17:32

Den Thu, 22 Mar 2007 16:04:46 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> Det er da også ganske berettiget, når de overlader alle deres
> filer til folk, de ikke stoler på?

Jeg tror jeg skal have fundet en link til denne tråd på Google Groups,
det er lige materiale til at mobbe mr. Gates-fan

Mvh
Kent

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 22-03-07 23:26

> Min Windows Defender er stoppet med at kunne hente opdateringer.
> Den kommer med en fejl der siger:
>
> Der kan ikke søges efter definitionsopdateringer i programmet

Hvis det er nogen trøst har jeg samme fejl på min Vista Ultimate DK (med UK
sprogpakke)