Cd'en " Privatlivets fred "
Fra : Kim

Dato : 21-03-07 17:29

Læste i MetroXpress om klid.dk hvor man kunne hente cd'en "Privatlivets
fred"

http://www.metroxpress.dk/dk/article/2007/03/20/07/2514-51/index.xml

Kan ikke finde programmet på siden, er der andre steder man kan hente det ?

Mvh Kim

Fra : Kim

Dato : 21-03-07 17:41

"Kim" <no@way.dk> skrev
> Kan ikke finde programmet på siden, er der andre steder man kan hente det
> ?

De 4 link her virker heller ikke
http://www.prosa.dk/

"
Privatlivs-CD
Polippix er en CD som man kan putte i sin computer så man kan surfe anonymt
og snakke på internettet via krypteret IP-telefoni. CD'en er en protest over
Terrorpakken. Vi har sammensat Polippix CD'en af mange forskellige open
source programmer og linux distributionen Knoppix, hvilket betyder at den er
fuldt lovlig og frit kan distribueres til venner og bekendte.
Senest er CD'en i marts 2007 udkommet i 12.000 kopier sammen med
Prosabladet.

Download CD'en her, her, her eller her.

Bemærk: Interessen for CD'en har været enorm så det er muligt at det ikke
går lynhurtigt.
Vi arbejder på at skaffe flere filspejle.
Den downloadede fil kan brændes på CD - vælg "Brænd ISO-image" i dit
brænderprogram.
Læs mere om CD´en i PROSAbladet.
Nu kan du også downloade grafikken til CD´en."

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-03-07 18:44

On Wed, 21 Mar 2007 17:28:43 +0100, "Kim" <no@way.dk> wrote:

> [...]
>
> http://www.metroxpress.dk/dk/article/2007/03/20/07/2514-51/index.xml
>
> Kan ikke finde programmet på siden, er der andre steder man kan hente det ?

Du kan sikkert heller ikke få lov at hente noget fra klid.dk, for de
har en lidt besynderlig opfattelse af, hvornår man har en forbindelse
fra en dansk udbyder. (De kigger på reverse DNS og dansketelecom.com
står for dig).

Der er 4 forskellige links her: http://www.prosa.dk/ (Den første er
klid.dk).

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : jama

Dato : 20-03-07 22:16

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> har en lidt besynderlig opfattelse af, hvornår man har en forbindelse
> fra en dansk udbyder. (De kigger på reverse DNS og dansketelecom.com

Har lige hentet den her http://www.prosa.dk/
Mvh.Jama

Fra : Jubii

Dato : 21-03-07 19:40

jama formulerede:

> Har lige hentet den her http://www.prosa.dk/

Nu opgir jeg snart ævret for hvergang jeg dl går den
i stå når den har hentet ca. 50 %, så jeg kan vel ikke
få dig til at smide den i: news:alt.binaries.nordic.apps

Fra : Mark Jensen

Dato : 20-03-07 22:22

Men man er da ikke anonym?
Man skal jo alligevel koble op via sin ISP og deres DNS?

Kan ikke helt forstå hvordan det skulle kunne lade sig gøre.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 21-03-07 10:32

On Tue, 20 Mar 2007 22:21:45 +0100, Mark Jensen <alternative@available.com>
wrote:

>Men man er da ikke anonym?
>Man skal jo alligevel koble op via sin ISP og deres DNS?
>
>Kan ikke helt forstå hvordan det skulle kunne lade sig gøre.

På cd'en bruger de TOR + MAC-adressen bliver ændret hver gang man booter fra
cd'en.

Her er den danske tekst om TOR fra cd'en. billedet kan ses på linket.

TOR
The Onion Router

http://tor.eff.org/

Efter den 11. september 2001 har der været stor interesse for terrorbekæmpelse.
I den forbindelse har politikere verden over nærmest snublet over hinanden for
at indføre nye, restriktive anti-terror-love.

I Danmark vedtog Folketinget således allerede i 2002 en antiterrorpakke, der
bl.a. skulle styrke politiet og efterretningstjenesternes muligheder for at
overvåge mulige terrorister. Der er blevet fulgt op med flere love og
bekendtgørelser, senest her i 2006.

Et af elementerne i antiterrorlovene er den såkaldte logningsbekendtgørelse, som
blandt andet pålægger teleudbydere at registrere og gemme (logge) oplysninger om
deres kunders forbindelser. De skal f.x. gemme oplysninger om hvem, der har talt
i telefon med hvem, hvem der har sendt mail til hinanden, og hvilke hjemmesider,
der har været forbindelse til. Disse oplysninger skal gemmes i en rum tid, og
skal udleveres til politiet og efterretningstjenesterne på forlangende.

Formålet med dette er at hjælpe politiet i deres arbejde med at spore
terrorrister. Men det er efter vores mening et voldsomt indgreb i privatlivets
fred, samtidig med at det pålægger teleudbydere, større boligforeninger m.m. et
stort arbejde. Og samtidig er det tvivlsomt, hvor meget den øgede overvågning i
virkeligheden hjælper.

Der findes nemlig adskillige værktøjer, som kan hjælpe én til at undgå en sådan
overvågning. Disse værktøjer kan benyttes af såvel terrorrister som ærlige
borgere, som blot ikke ønsker at blive overvåget. Værktøjerne er fuldt lovlige
og umulige at spore.

Vi vil her præsentere ét af disse værktøjer, nemlig TOR - The Onion Router.
Dette værktøj er oprindeligt udviklet af det amerikanske forsvar for at sikre
deres hemmelige agenter mod at blive sporet.

TOR virker ved at sende trafikken fra dig på en omvej gennem et netværk af
servere, så man ikke kan se, hvem du snakker med. Det fungerer således:

På billedet nedenfor vil Alice gerne kommunikere med Bob uden at kunne spores.
Normalt ville hun bare kontakte Bob direkte, men med TOR sender hun i stedet for
sine beskeder til en tilfældig TOR-server - i dette tilfælde TOR-server 1.
Illustration af TOR

TOR-server 1 sender så beskeden videre til TOR-server 2, som sender videre til
TOR-server 3 - som så sender beskeden til Bob. Hele fidusen ved TOR er, at
TOR-server 1 kun kender Alice og server 2 - men ikke Bob og server 3.
Tilsvarende ved server 3 ikke noget om Alice.

Bob kan på den måde ikke vide noget om, hvor Alice befinder sig. Og hvis man
aflytter alle Alices forbindelser, kan man kun finde ud af, at hun snakker med
server 1. Man kan ikke se, at hun i virkeligheden snakker med Bob. Alle de
grønne forbindelser på billedet er krypterede, så man kan heller ikke se hvad
hun sender afsted.

Og selv hvis politiet beslaglægger én eller flere af serverne, kan de alligevel
ikke se, hvem der snakker med hvem. For at afsløre dette skal de have kontrol
over alle TOR-servere i hele verden.

Eneste ulempe ved TOR er, at de mange krypteringer mellem serverne tager tid, og
derfor er forbindelsen mellem Alice og Bob ikke helt så hurtig, som hvis de
snakkede direkte sammen. Det er dog en lille pris at betale for en terrorist
eller en forsigtig privatperson.

Prøv TOR
På denne CD har vi installeret TOR. Når du bruger browseren Firefox, bliver din
trafik automatisk sendt gennem TOR. Det er dermed umuligt at spore hvilke sider,
du ser på. Hvis du bruger dette til at læse email på f.x. gmail.com, kan det
heller ikke spores, hvem du mailer sammen med.

Du kan selv prøve dette ved at besøge f.x. myIP.dk. Denne side fortæller dig
hvilken IP-adresse, du har. IP-adressen er den adresse, der identificerer din
computer på Internet, om som man kan bruge til at spore dig. Hvis du besøger
siden flere gange, vil du se, at den tror, du kommer fra forskellige adresser
over hele verden

Læs mere om TOR på tor.eff.org.

Hvis du læser dette på en Windows computer
så kan du prøve at køre TorPark som er TOR og Firefox pakket sammen til Windows.
Torpark kan køre uden at skulle installeres på din Windows computer og uden at
ændre i din registry database. Men TorPark skal pakkes ud på din harddisk eller
endnu bedre på en USB-lagerenhed.

Faktisk er det en god ide have Torpark til Windows på sin USB-nøgle også selvom
man normalt ikke kører Windows, for det er jo tit når man ikke er i nærheden af
sin egen computer, at man har brug for at beskytte sit privatliv, og så er det
jo netop en god chance for at man havner foran en Windowscomputer.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 06-04-07 16:12

Mark Jensen wrote:
> Men man er da ikke anonym?
> Man skal jo alligevel koble op via sin ISP og deres DNS?
>
> Kan ikke helt forstå hvordan det skulle kunne lade sig gøre.

Næh. Du behøves ikke bruge din ISP DNS-server og trafikken så går
igennem din ISP kan krypteres, så de intet kan logge.

/Martin

Fra : Martin

Dato : 22-03-07 05:17

Kim wrote:
> [...]
>
> http://www.metroxpress.dk/dk/article/2007/03/20/07/2514-51/index.xml
>
> Kan ikke finde programmet på siden, er der andre steder man kan hente det ?

Der er masser af steder :)

http://mirrors.dotsrc.org/polippix/polippix-1.1_prosa.iso

Jeg ville nok hente den fra ovenstående....
dotsrc = Aalborg Uni, med nogle af landets bedste servere, og inet linjer :)

http://klid.dk/ftp/polippix/polippix-1.1_prosa.iso
http://www.elgaard.net/itpol/polippix-1.1_prosa.iso
http://88.198.59.18/polippix-1.1_prosa.iso
http://schionning.uradio.ku.dk/itpol/polippix-1.1_prosa.iso