Harddisk til hele familien - hvad gør du?
Fra : Mike [8000]

Dato : 20-03-07 17:32

Vi er ved at indføre trådløst net derhjemme - Airport Extreme - og i
løbet af et halvt års tid er både teenagere, frue og admin på dette
net med nye eller nyere Macs og Vistadåser.

Findes der stille (lydløse) og pæne (WAF) harddiske til at dele fælles
filer så som foto og films? Og TV, da det vel ender med AppleTV på et
tidspunkt...

Hvad bruger du til dine foto og video filer?

(Hvis jeg havde mere plads eller loft/kælder, ville jeg nok sætte en
gammel Mac op som filserver. Bruger dog meget strøm...)

mvh Mikael Kern

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-07 18:08

"Mike [8000]" <nospam@kern.dk> writes:

> Findes der stille (lydløse) og pæne (WAF) harddiske til at dele fælles

Har du overvejet at sætte dem ind i et skab, eller udhuset eller et
tilsvarende sted?

De behøver jo ikke stå på spisebordet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Mike [8000]

Dato : 20-03-07 21:42

On 20 Mar., 18:07, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:

> Har du overvejet at sætte dem ind i et skab, eller udhuset eller et
> tilsvarende sted?
>
> De behøver jo ikke stå på spisebordet.

De skulle vel helst være kablet til Airporten - og jeg har ikke lyst
til flere lange kabler.

mvh. Mikael Kern

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-07 22:08

> De skulle vel helst være kablet til Airporten - og jeg har ikke lyst
> til flere lange kabler.

Så må den også ind i skabet :) Det er jo fordelen, man kan gemme
tingene lidt væk.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : P. Rongsted

Dato : 21-03-07 14:17

On 20 Mar 2007 09:31:50 -0700, "Mike [8000]" <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
>
>Findes der stille (lydløse) og pæne (WAF) harddiske til at dele fælles
>filer så som foto og films? Og TV, da det vel ender med AppleTV på et

Hvad med en Mac Mini? Den koster godt nok noget mere end Apple TV, men
den kan også en hel del mere. Man kan få en Lacie harddisk, i samme
design, som Mini'en kan stå ovenpå.

Men der er ingen grund til at den skal stå fremme. Hverken Airport'en
eller harddisken.

>Hvad bruger du til dine foto og video filer?

Jeg har både en NAS (250GB) og en Airport Extreme hvor jeg har koblet
en 750GB harddisk på. Det kører upåklageligt - både fra Mac og
Windows.

>(Hvis jeg havde mere plads eller loft/kælder, ville jeg nok sætte en
>gammel Mac op som filserver. Bruger dog meget strøm...)

Brug evt en Mac Mini, den kan de fleste holde ud at se på.

Alt mit net-udstyr står i et skab. Jeg har efterhånden en del:
2 DSL modem
1 Router
1 VPN boks
1 802.11g accesspoint
1 Airport Extreme + extern HD
1 NAS
1 8-ports switch

Desuden står der en selvbygget pc (Windows XP), som jeg betjener via
Remote Desktop. Den er lidt dyr at have kørende hele tiden. Så i dag
ville det nok blive en Mac Mini.

Peter

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 21-03-07 22:50

> Jeg har både en NAS (250GB) og en Airport Extreme hvor jeg har koblet
> en 750GB harddisk på. Det kører upåklageligt - både fra Mac og
> Windows.

Hvordan har du koblet 750GB harddisk på?
Hvem kan læse og skrive på den?

Skal det ikke være NAS for at alle kan bruge den?

mvh. Mikael Kern

Fra : Peter Rongsted

Dato : 22-03-07 09:16

On Wed, 21 Mar 2007 22:49:39 +0100, "nospamtoMike [8000 C]"
<nospam@kern.dk> wrote:

>Hvordan har du koblet 750GB harddisk på?
>Hvem kan læse og skrive på den?
>
>Skal det ikke være NAS for at alle kan bruge den?

Den nye Airport Extreme har en usb port. Der kan man koble en harddisk
eller printer på. Man kan bruge en hub hvis man vil bruge flere.

Admangen styres fra en utility er følger med. Der er både en OS X og
en Windows udgave.

Peter

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 22-03-07 22:50

> [...]
> eller printer på. Man kan bruge en hub hvis man vil bruge flere.
>
> Admangen styres fra en utility er følger med. Der er både en OS X og

Er der andre forskelle end hastighed på din NAS og 750GB USB disk?
Bruger du den til forskellige ting?

mvh. Mikael Kern

Fra : P. Rongsted

Dato : 23-03-07 13:39

On Thu, 22 Mar 2007 22:49:43 +0100, "nospamtoMike [8000 C]"
<nospam@kern.dk> wrote:

>Er der andre forskelle end hastighed på din NAS og 750GB USB disk?
>Bruger du den til forskellige ting?

Min NAS er en gammel Buffalo Linkstation, som ikke er så hurtig. Der
ligger mest backups på den. Jeg har endnu ikke testet forskellen ved
at køre trådløst og via kabel på Airporten. Den nye Airport Extreme
kan jo køre 802.11n, så der burde ikke være den store forskel. Jeg
tester nok i weekenden - hvis ikke vejret er for godt til at være
inde.

Jeg er ved at sætte en VPN forbindelse op mellem min brors og mit net,
så han får adgang til min NAS, så der kommer nok også familiefotos på
den.

Peter