Ny hardisk-underligt problem.
Fra : NL

Dato : 19-03-07 17:10

Hejsa igen

Jeg har købt ny harddisk til min Mac dual 500 mhz osx10.49, og det
virker sådan set fint.
Men problemet er at det er en 200 GB disk, men den viser kun 120 GB.
Den venlige fyr i forretningen sagde at der godt kunne være et problem
med at registrere hele harddisken, fordi min comp. nok var for gammel.
Han snakkede om noget med at ændre i Bios'en eller noget...?
Er der nogen der ved hvad jeg skal gøre for at få de sidste 80 GB med?

Mange Hilsner og på forhånd tak
Nik

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 19-03-07 17:48

NL skrev:
> [...]
> Han snakkede om noget med at ændre i Bios'en eller noget...?
> Er der nogen der ved hvad jeg skal gøre for at få de sidste 80 GB med?

Hej Mik

Det er et "klassisk" problem, med både Mac og PC'er der er så gammel som
din G4, da BIOS (På PC) og Open Firmware (På Mac) ikke kan "se" en
Harddisk på mere en de 120 GB, som du oplever.

Man kan købe en ny Harddisk controller, som kan komme forbi dette problem.

Men, du skal købe en der er kombatibel med en Mac, da du ikke kan bruge
controller til PC.

Kent

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-03-07 18:03

Hej Nik

NL wrote:
> [...]
> Den venlige fyr i forretningen sagde at der godt kunne være et problem
> med at registrere hele harddisken, fordi min comp. nok var for gammel.

Det er korrekt. Alle Mac til og med QuickSilver 867mhz med firmware
mindre end ver. 4.3.3f1 kan kun klare diske på max. 127gb pr. ID

> Han snakkede om noget med at ændre i Bios'en eller noget...?

Tja, men det kan man altså bare ikke på Mac, da der ingen BIOS er. Men
hvis din maskine kunne køre med firmware 4.3.3f1, så vil den kunne klare
op til 400gb pr ATA ID. Men din Dual 500 kan kun køre med firmware ver.
4.2.8f1 som nyeste firmware, så nej, det kan ikke lade sig gøre at få
fat i de sidste 80gb på den måde.

> Er der nogen der ved hvad jeg skal gøre for at få de sidste 80 GB med?

Det kan dog lade sig gøre at få alle 200gb tilgængelige på en
forholdsvis billig måde. Intech laver en udvidelse, der 'udvider'
firmwaren, så ATA BUS'en kan læse og skrive til diske på op til 500gb,
men det kræver, at du kan formattere disken med HFS+ i et eksternt
Firewire kabinet, og at OS X + Intech ATA Enabler installeres på det
eksterne drev, hvorefter det monteres på den interne ATA BUS 1 ID 0 -
altså som 'Master'.

En anden og noget dyrere løsning er at købe et PCI kort - fx. Sonnet
Tempo Trio, Tempo Trio RAID (op til 500gb pr ATA ID) eller ACARD Ahard
UltraATA-133 (op til 500gb pr ATA ID) ATA controller. Disse PCI kort er
fuldt OS 9.2.x og OS X bootable - også med den firmware 4.2.8f1, du bruger.

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-03-07 21:08

> [...]
> Firewire kabinet, og at OS X + Intech ATA Enabler installeres på det
> eksterne drev, hvorefter det monteres på den interne ATA BUS 1 ID 0 -

Du glemmer at fortælle at den koster $24.95 og er et grimt "hack" som
jeg ikke kan anbefale. Bl.a. fordi du kun kan se hele disken når du har
driveren loaded, og det kan give problemer hvis du skal
fejlsøge/fejlrette på systemet.

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-07 19:25

NL <No@spamatall.com> wrote:
> [...]

> Han snakkede om noget med at ændre i Bios'en eller noget...?
> Er der nogen der ved hvad jeg skal gøre for at få de sidste 80 GB med?

Købe en væsentlig nyere computer. ATA-4 controleren undertsøtter ikke
diske større end 127GB. Alternativt kan du investere i en moderne
ATA controler, men det kan ikke svare sig at kaste flere penge efter
din G4.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-03-07 21:09

> [...]
> diske større end 127GB. Alternativt kan du investere i en moderne
> ATA controler, men det kan ikke svare sig at kaste flere penge efter

med mindre du kan finde dem billigt på QXL ... Der er masser af liv i en
gammel G4 hvis du bare skal bruge den som dum filserver ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-07 21:09

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> med mindre du kan finde dem billigt på QXL ... Der er masser af liv i en
> gammel G4 hvis du bare skal bruge den som dum filserver ...

mja, men ligfrem bruge penge på ny hardware eller software til dem kan
ikke svare sig. PSU'en kan stå af den dag i morgen...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-03-07 23:11

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> ATA controler, men det kan ikke svare sig at kaste flere penge efter
> din G4.

Hvorfor ikke? Hvad koster en "hurtig nok" controller da?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-07 23:05

> Hvorfor ikke? Hvad koster en "hurtig nok" controller da?

Hvis vi skal være realistiske: det er en ca 7 år gamel computer. PSU
eller andet kan stå af i morgen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-07 07:49

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Hvis vi skal være realistiske: det er en ca 7 år gamel computer. PSU
> eller andet kan stå af i morgen.

Pudsigt nok er den eneste maskine jeg har set en strømforsyning stå af
på netop en Mac.

Jeg ville da netop mene at hvis man var glad for maskinen, og man
kunne gøre den tidssvarende for et beskedent beløb, bør man da gøre
det.

Spørgsmålet er hvornår beskedent ikke er beskedent mere.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Lyrik

Dato : 20-03-07 12:59

Den 20.03.2007 kl. 07:48 skrev "Thorbjørn Ravn Andersen"
<nospam0000@gmail.com>:

> Pudsigt nok er den eneste maskine jeg har set en strømforsyning stå af
> på netop en Mac.
++++++++++++
Ja det var da pudsigt. Pudsigt nok er den eneste strømforsyning jeg har
set stå af, på netop-en PC. Det var da også pudsigt ikke?
Eller måske var det snarere helt tilfældigt.

Hilsen
Jens

--
Sendt med iso-8859-1.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-07 17:58

Lyrik <lyrik@heaven.dk> writes:

> ++++++++++++
> Ja det var da pudsigt. Pudsigt nok er den eneste strømforsyning jeg
> har set stå af, på netop-en PC. Det var da også pudsigt ikke?

Næh, ikke spor. Tror det er en konspiration. Der er nogen der mente
at du ikke skulle bruge PC mere.

> Eller måske var det snarere helt tilfældigt.

EEN gang er en tilfældighed. Anden gang er det en sammensværgelse.

Tror også det er DEM der har gemt mine OS X CD'ere....
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-03-07 13:59

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Pudsigt nok er den eneste maskine jeg har set en strømforsyning stå af
> på netop en Mac.

Det samme her, men det var nu pga., at jeg havde været ved at rense div.
omskiftere og gloemt at sætte den korrekt igen. - Men det hænger nok
også sammen med, at PC brugerne rent faktisk overdimensionerer deres
strømforsyninger helt vildt...

> Jeg ville da netop mene at hvis man var glad for maskinen, og man
> kunne gøre den tidssvarende for et beskedent beløb, bør man da gøre
> det.

Enig! - Og det er jo heller ikke alle, der hverken er 'frekvensryttere'
eller bare skal have det nyeste af det nyeste.

> Spørgsmålet er hvornår beskedent ikke er beskedent mere.

Tja, jeg vil mene, at hvis man ellers har en velfyldt maskine og mangler
lige det sidste, så må man ofre lige så meget, som det vil koste at
anskaffe en tilsvarende fuldt udbygget maskine - minus det, man kan få
for sin egen. - Fx. ligger brugtpriserne for Dual 500mhz omkring 1500kr.
med CD/DVD læsedrev, ca. 512mb RAM og en 40-60gb HD. Så hvis man fx. har
1gb RAM, 1-2 stk. 120gb HD og DVD-RW, vil en sådan maskine kunne koste
omkring 2200kr., - så uden videre vil jeg sige, at 700-1000kr. må man
bruge uden videre. - Og så er der jo lige det, at man véd, hvad man har
- stabilitet osv. - men man véd ikke altid, hvad man evt. købner.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-03-07 00:00

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvorfor ikke?

Selvfølgelig kan det svare sig på en ellers velfungerende maskine. - Jeg
- og en hel del andre - er efterhånden ved at være så forbaskede trætte
af hele tiden at skulle læse, hvad 'hr. Reippuert' nu ellers kan finde
på at komme med af mere eller mindre lødigt stof.

> Hvad koster en "hurtig nok" controller da?

En alm. P-ATA kontroller koster fra ca. 700kr. og op. - En S-ATA kan fås
fra ca. 700kr. til de ældre G4 modeller og helt ned fra ca. 500kr. til
IntelMacs. - Indimellem kan man godt være heldig at finde dem brugt på
fx. Mediamac til 2-300kr. for en 'single-chain' til 2 diske.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-03-07 00:08

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> af hele tiden at skulle læse, hvad 'hr. Reippuert' nu ellers kan finde
> på at komme med af mere eller mindre lødigt stof.

Jeg kan ikke se hvad i mit indlæg der ikke skulle være lødigt. Jeg
beskrev hvorfor spørgeren ikke kunne bruge hele diskens kapacitet og angav
to løsningsmodeller og hvilken en af dem jeg vil anbefale.

> En alm. P-ATA kontroller koster fra ca. 700kr. og op. - En S-ATA kan fås
> fra ca. 700kr. til de ældre G4 modeller

Så har brugeren stoppet +1500kr i den gamle G4, langt mere end hvad
maskinen i øvrigt er værd.

> og helt ned fra ca. 500kr. til IntelMacs.

Intel mac'er kan ikke bruge PCI kort, i øvrigt har jeg svært ved at se
hvorfor man skulle få behov for at stoppe et generisk ATA kort i en
Mac Pro med 6 stk. Intel ICH8R controlere. Ydermere tvivler jeg på at
genriske kort vil blive genkendt i EFI.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-07 07:50

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Jeg - og en hel del andre - er efterhånden ved at være så forbaskede
> trætte af hele tiden at skulle læse, hvad 'hr. Reippuert' nu ellers
> kan finde på at komme med af mere eller mindre lødigt stof.

Sidste gang var det med hensyn til at boote i OS X, hvor i ikke på
forhånd var enige med hensyn til oS 9. Alene den misforståelse gav
næsten duel ved daggry.

> En alm. P-ATA kontroller koster fra ca. 700kr. og op. - En S-ATA kan

Det var dæleme dyrt.

Vi er over min "beskeden"-grænse.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 20-03-07 22:32

> Sidste gang var det med hensyn til at boote i OS X, hvor i ikke på
> forhånd var enige med hensyn til oS 9. Alene den misforståelse gav
> [...]

Det vil være mere økonomisk at købe en ekstern FW boks. Den dør ikke
sammen med den gamle PM.