Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et par billeder til kritik
Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 02-07-01 11:12

Hej,

Her er lige et par billeder, som jeg gerne vil sende til kritik.

SKYBRUD
http://boca.dk/galleri/skybrud_01.jpg

NO SMOKING
http://boca.dk/galleri/snegl_01.jpg

--
Jacob W. Jensen | Mit galleri:
web: http://jacobwaage.dk | -> http://boca.dk/galleri/

Fra : Jan Andreasen

Dato : 02-07-01 11:35

Hej Jacob

Jeg er ret ny i det her Forum, men ser en masse muligheder i nyhedsgruppen,
og har allerede haft glæde af flere af meddelelserne.

Jeg tillader mig at kommentere dine billeder. Jeg synes at begge emmer af
stoflighed. Ved skybruddet kan du næsten mærke fugtigheden i luften og høre
de fugtige plask i pytten, og sneglen kan du næsten fornemme er
slimet-fugtig. Det må næsten skyldes din optageteknik, brændvidden især, men
du skriver ikke noget om dette, og det synes jeg kunne være interessant:
kamera, brændvidde, blænde, digitalisering af billedet osv. Dybeskarpheden
i skybrudbilledet synes jeg er imponerende og sneglen på baggrund af
cigaretpakningen sætter også nogle tanker i gang, og det synes jeg er fint.
Jeg tænkte én kritisk ting, og det er om billederne ville sige mig noget
rent grafisk, f.eks. forstørret og hængt op på en væg, og det tror jeg er
tvivsomt, men jeg er ikke sikker. Men det er vel heller ikke et krav, man
skal kunne stille til alle billeder.

Tak for kig'et - venlig hilsen: Jan Andreasen, Aalborg

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 02-07-01 12:06

> Det må næsten skyldes din optageteknik, brændvidden især, men
> du skriver ikke noget om dette, og det synes jeg kunne være interessant:
> kamera, brændvidde, blænde, digitalisering af billedet osv.

Til optagelserne har jeg brugt Olympus 990 digitalkamera (et relativt lille
kamera ( http://www.emb.dk/filer/990.jpg )). Stort set alle funktioner
på kameraet er desværre automatiserede - det være sig lukketid og blænde.
Man kan få indflydelse på lukketiden på een måde, nemlig ved at stille
"ISO-tal" på kameraet, hvor man kan vælge mellem 100, 200 og 400. Lidt
poppet af Olympus at kalde det "ISO", idet det reelt set jo kun drejer
sig om lukketiden, men sådan er det jo ...

Snegle-billedet er taget med makro-funktionen, som jeg i øvrigt gerne
vil rose Olympus for. Den fungerer præcist og hurtigt og kan bruges
indtil ca. 15 cm fra motivet.

Da kameraet jo er et digitalt et af slagsen, har jeg ikke digitaliseret
det i den forstand. Sådan er det jo nærmest født. 1600x1200 i TIFF.

> Jeg tænkte én kritisk ting, og det er om billederne ville sige mig noget
> rent grafisk, f.eks. forstørret og hængt op på en væg, og det tror jeg er
> tvivsomt, men jeg er ikke sikker.

Det ved jeg egentlig heller ikke. Faktisk ser jeg dem lidt mere som
"øjebliksbilleder" ... lidt a'la en slags pressefotos.

> Men det er vel heller ikke et krav, man
> skal kunne stille til alle billeder.

Næh. Men vi mennesker synes nu trods alt bedst om at se på billeder,
hvori der indgår mennesker på den ene eller anden måde. Det er i
hvert fald mest den slags, der hænger over sofaen eller står på
skrivebordet.

--
Jacob W. Jensen | Mit opdaterede galleri:

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 02-07-01 12:17

> [...]
gerne
> vil rose Olympus for. Den fungerer præcist og hurtigt og kan

Det er nu ikke særligt imponerende, mit Coolpix 990 fra nikon
kan komme ned til jeg mener 0.5 tommer ca 1.28cm !!!

Men det ser utroligt godt ud ingen tvivl om det.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 02-07-01 21:38

Soren 'Disky' Reinke (disky@disky-design.ihsyd.dk) expressed in
<UJY%6.56$Vy6.2864934934@news.euroconnect.net>:

[...]

> Det er nu ikke særligt imponerende, mit Coolpix 990 fra nikon
> kan komme ned til jeg mener 0.5 tommer ca 1.28cm !!!

Du husker forkert, og så kan du ikke sammenligne de to ting.
CP990 går ned til 0,8 tommer = 20 mm.
Olympus' Camedia 900 serie ligger i prislejet 3500-4500,-[1]. Coolpix 990
koster stadigvæk over 9000,-[1] selv om afløseren er kommet (CP 995).

[...]

[1]:
Priser taget fra www.edbpriser mandag (02/06) aften.

> Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

--
` Med Venlig Hilsen | Regards
` H e n r i k B ø g h

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-07-01 16:52

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

>Det er nu ikke særligt imponerende, mit Coolpix 990 fra nikon
>kan komme ned til jeg mener 0.5 tommer ca 1.28cm !!!

....og det gamle Sony diskettekamera, som jeg til dagligt er belemret
med på min arbejdsplads, kan komme så tæt på, at kanten omkring
objektivet lukker alt lys ude...

(og derudover er der 10x optisk zoom.)

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Fototal.dk

Dato : 02-07-01 18:09

> [...]
> poppet af Olympus at kalde det "ISO", idet det reelt set jo kun drejer
> sig om lukketiden, men sådan er det jo ...

Nej det drejer sig ikke om lukkertiden. ISO er jo "filmhastigheden".
Den har selvfølgelig en vis indvirken på kameraets lukkertid, men det er
ikke noget du kan sætte direkte.

> Snegle-billedet er taget med makro-funktionen, som jeg i øvrigt gerne
> vil rose Olympus for. Den fungerer præcist og hurtigt og kan bruges
> indtil ca. 15 cm fra motivet.

Ja - kameraet er ret snildt til makro.
Jeg har selv en 990'er.

--
Mvh: Finn / Fototal.dk
Se vinderbillederne fra vores konkurrence "Forår i Danmark".

Fra : Claus Persson

Dato : 03-07-01 22:28

flotte billeder, men
mere farve på regnen og
minus cecil pakke på sneglen
ville efter min mening have været flottere

mvh Claus

Fra : lehd

Dato : 02-07-01 13:37

<Jeg tillader mig at kommentere dine billeder. Jeg synes at begge emmer af
<stoflighed. Ved skybruddet kan du næsten mærke fugtigheden i luften og høre
<de fugtige plask i pytten,

Og jeg tænkte på hans våde knæ når nu han skulle helt ned til jorden i det
vejr )
men jeg er meget begejstret for dette foto, og tror egentligt godt jeg kunne
holde ud at se på det i en forstørrelse på væggen for en tid.
Sneglebilledet siger mig ikke så meget.
Jeg har lige købt 10 film for en hund i Føtex så jeg tror jeg vil gå en tur
ud i det gode vejr.
Jeg nøjes med at ønske mig et digitalt .
mvh Kirsten Lehd

Fra : Fototal.dk

Dato : 02-07-01 18:24

> SKYBRUD
> http://boca.dk/galleri/skybrud_01.jpg

Hold da fast et fedt billede.
Man bliver jo helt gennemblødt af at kigge på det!

> NO SMOKING
> http://boca.dk/galleri/snegl_01.jpg

Er det en snegl eller en ryger-lunge?

Jeg vil godt bidrage til rækken af sneglebilleder taget men Olympus C990:
http://home4.inet.tele.dk/fkj/snegl.jpg

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 02-07-01 18:32

> Hold da fast et fedt billede.
> Man bliver jo helt gennemblødt af at kigge på det!

Godt. Det har den ønskede effekt. Det kan nævnes, at fotografen blev
gennemblødt af at tage det ... :)

> Er det en snegl eller en ryger-lunge?

Fed sammenligning. Sådan har jeg faktisk ikke tænkt på det, men en kanon
sammenligning.

> Jeg vil godt bidrage til rækken af sneglebilleder taget med Olympus C990:
> http://home4.inet.tele.dk/fkj/snegl.jpg

Lækkert billede. Hvad er lyskilden?

--
Jacob W. Jensen | Rektor Flinks Reality Show
web: http://jacobwaage.dk | -> http://boca.dk/rektor/

Fra : Fototal.dk

Dato : 02-07-01 19:04

> Godt. Det har den ønskede effekt. Det kan nævnes, at fotografen blev
> gennemblødt af at tage det ... :)

Way to go!
Det er derfor at jeg aldrig får taget sådan et billede. Jeg hader regnvejr!

C990:

> Lækkert billede. Hvad er lyskilden?

Forhåndenværende lys (hvilket jeg stort set altid bruger).
Overskyet dag, skyggesiden af et hus.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 02-07-01 22:39

"Jacob W. Jensen" <jensen@jacobwaage.dk> wrote in message

> Godt. Det har den ønskede effekt. Det kan nævnes, at fotografen blev
> gennemblødt af at tage det ... :)

Men hvad med kameraet? .. Hvordan overlevede det turen?

// Steffen

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 02-07-01 22:49

> Men hvad med kameraet? .. Hvordan overlevede det turen?

Det var noget med at holde en hånd over kameraet som paraply, og
så bare skyde i (næsten) blinde. Indtil videre har det ikke fået
funktionsfejl, så det lader til at det overlevede :)

--
Jacob W. Jensen | Mine gallerier:

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 02-07-01 22:29

SKYBRUD:
Wow! Flot! Forrygende frøperspektiv! Meget inspirerende. Jeg ska´ også ud og
"folgafere", næste gang det regner!

NO SMOKING:
Naaah... Teknisk flot, men jeg har lidt en fornemmelse af, at skulle
påduttes en eller ande holdning - jeg ved bare ikke hvilken..! Cigaretpakken
har, efter min mening, for meget signalværdi, og bryder roen i billedet. Det
har jo nok også været meningen, men jeg synes ikke helt "det holder".

Send mere!

/Asger Ellekrog

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 02-07-01 22:47

> [...]
Det
> har jo nok også været meningen, men jeg synes ikke helt "det holder".

Jeg kan godt følge dig. Om jeg ligefrem vil pådutte nogen en mening, ved
jeg ikke. Da jeg tog billedet var det mere sådan lidt "lad os lige prøve
noget anderledes", end "lad os skabe medlidenhed med sneglen" eller
"rygere er nogle tabere".

Billeder af dyr er ofte "blot" smukke portrætbilleder (også for mit
vedkommende), og det skader vel ikke at gå andre veje engang imellem.

> Send mere!

Jeg skal på ferie i næste uge og tager selvfølgelig mit kamera med. Så
det kommer :)

--
Jacob W. Jensen | Mit nye galleri:

Fra : ab

Dato : 06-07-01 10:26

Godt at du har titel på - ellers skulle jeg have kikket længe på det uden at
opdage det grundlæggende: årsagen til at du tog billedet.
- Jeg mener ikke at den store flade berettiger til at være et motiv. Med en
interessant forgrund, der kunne understrege din opfattelse havde resultatet
set noget anderledes ud. Som det er nu farer øjet rundt og leder efter et
motiv. Havde titlen ikke været med, kunne der ligeså godt være tale om
glasskår på jorden.

Cigaretpakningen er formentlig årsagen til at du har taget billedet - så det
kan vel dårligt undværes. Men med et sådant motiv, der jo ikke lige "løber"
sin vej kan vi godt være fordringsfulde m.h.t. beskæring og linier i
billedfladen. Det kunne du sagtens have fået til at give et bedre resultat.
Linierne forvirrer indtrykket i stedet for at understrege motivet. Farverne
er heller ikke det mest fantastiske, men giver et mørkt og grumset indtryk.

MVH ab

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 06-07-01 23:21

> Godt at du har titel på - ellers skulle jeg have kikket længe på det uden
at
> opdage det grundlæggende: årsagen til at du tog billedet.

Årsagen er simpel - pludselig væltede regnmængder ned over mig. Det stod på
et par minutter, og så synes jeg da at jeg gerne ville forevige øjeblikket.

> Farverne
> er heller ikke det mest fantastiske, men giver et mørkt og grumset
indtryk.

Når man fotograferer i skovbunden er det svært at undgå mørke og grumsede
farver, hvilket jeg forsøgte at rette op på ved at lægge en stribe grønt
græs øverst i billedet. Det bløder indtrykket op, synes jeg.

Men tak for dine kommentarer. Det er altid rart at folk siger deres ærlige
mening om ens arbejde.