Blå tuborg - bismag
Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 16-03-07 18:04

Jeg bliver simpelthen nødt til at afreagere efter at have maltrakteret
mine smagsløg med en Blå Tuborg.

Den har en frygtelig ram bismag, samme bismag som gjorde at jeg undgik
øl som Ceres Top og Faxe Nielsen i sin tid. Derudover er der en anden
(!) bismag, som jeg ikke kan beskrive som andet end blåskimmelost.

Det virker yderst nærliggende at få den tanke at Blå Tuborg er brygget
med tilsætning af Blå Castello. Man kan så mærke maven vride sig ved
tanken om hvad de så har tilsat Hvid Castello - undskyld hvid TUBORG.

Må jeg foreslå at disse såkaldte "øl" herefter betegnes under eet som
Castello-øl eller skimmelosteøl. Føjda.

Den eneste LOGISKE forklaring på at brygge sådan noget stads er som en
joke. Jeg kan kun håbe at Tuborg om nogle måneder sætter store annoncer
i aviserne: "Snydt, det var bare for sjov - men nu kommer den RØDE
igen." Den kunne da drikkes, og var en øl med en stolt tradition bag sig.

Gys, nu skal jeg snart smage den anden, godt der var nogen fornuftige
mennesker der havde knækket et par sixpacks hos købmanden, seks styk af
disse havde været en overtrædelse af samtlige konventioner.

-Lasse

Fra : Søren

Dato : 16-03-07 18:25

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mennesker der havde knækket et par sixpacks hos købmanden, seks styk af
> disse havde været en overtrædelse af samtlige konventioner.

Læs på ettiketten: "Brygget af malt, AROMA og humle"

Aroma brugs i opvaskemiddel, alko-pops, safte- og sodavand - ikke i øl!

Tuborg (Carlsberg) har i mange år holdt os dumme danskere for nar, med deres
elendige sprøjt.

Nu går jeg ud og ta´r en lunken Limfjords Porter.

Højt Skum!

Søren (1789)

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 16-03-07 20:38

> Nu går jeg ud og ta´r en lunken Limfjords Porter.
>
> Højt Skum!

Jeg kan nu bedst lide den uder 10 grader... men den smager sku af noget :)

Mums

Mvh

Lars Bisgaard

Fra : padre

Dato : 17-03-07 10:32

"Søren" <leaveme@alone.dk> skrev i en meddelelse

> Tuborg (Carlsberg) har i mange år holdt os dumme danskere for nar, med
> deres elendige sprøjt.

Enig. Jeg lod mig i sin tid overtale til at prøve en af deres Jacobsen
Blonde. Det smagte som en blanding af halvt Leffe og halvt vand. det var den
sidste carlsberg/tuborg jeg fik i lang tid. De kan ikke engang kopiere
ordentligt.

> Nu går jeg ud og ta´r en lunken Limfjords Porter.

Lyder som en god ide.

--
padre
You could take me seriously, but statistically, you would be making a

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 18-03-07 12:05

"S¯ren" <leaveme@alone.dk> on fredag 16. marts 2007 at 18:24 +0100 wrote:

>Læs på ettiketten: "Brygget af malt, AROMA og humle"
>
>Aroma brugs i opvaskemiddel, alko-pops, safte- og sodavand - ikke i øl!

He he - sådan synes jeg også det smager, altså denne her mærkelige
syntetiske smag. som svarer til duften(eller hvad man nu skal kalde det)
af opvaskemiddel.
Jeg har smagt dem begge - har en af hver liggende, som bliver gemt til en
dag hvor jeg jeg skal give en hadegave

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Kim Schulz

Dato : 18-03-07 12:44

On Fri, 16 Mar 2007 18:24:33 +0100
"Søren" <leaveme@alone.dk> wrote:

> Læs på ettiketten: "Brygget af malt, AROMA og humle"
>
> Aroma brugs i opvaskemiddel, alko-pops, safte- og sodavand - ikke i
> øl!

nu er Aroma jo et generelt udtryk for smagstilsætning - noget der er
almindeligt brugt i rigtigt mange (også gode) øl. Hvis du kigger dig
omkring lidt ud over de danske grænser, så vil du se at f.eks. mange af
de belgiske øl som så mange værdsætter er lavet med tilsat aroma af en
eller anden slags.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Søren

Dato : 18-03-07 17:48

> [...]
>omkring lidt ud over de danske grænser, så vil du se at f.eks. mange af
>de belgiske øl som så mange værdsætter er lavet med tilsat aroma af en

Nej, aroma en (kemisk) ingrediens, som kan fremstilles ved ekstraktion af
smagsstoffer og måske destillation af ekstaktet.

Aroma kan også være 100% kunstigt fremstillet (f.eks. er ethylbutyrat en
ester af smøesyre og ethanol, der smager ananas-agtigt).

Nu står der ikke "naturlig aroma" på Tuborgs nye øl, så der er sikkert tale
om kunstig aroma.

Det er rigtigt at øl kan brygges med andet end humle, man kan bruge porse,
enebær, fersken, jordbær, chokolade, kaffe, lakrids etc.
Men hvis man begynder at hælde (kunstige)aromaer i, fordi man ikke vil bruge
de rigtige råvarer, så er det ikke tale om øl mere IMHO.

Hvilke belgiske øl er tilsat aroma ?

Søren

Fra : Kim Schulz

Dato : 18-03-07 12:45

On Sun, 18 Mar 2007 12:43:40 +0100
Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> nu er Aroma jo et generelt udtryk for smagstilsætning - noget der er

[snip]

Der skulle selvfølgelig stå smag og duft tilsætning.

Fra : Kim Schulz

Dato : 18-03-07 18:05

On Sun, 18 Mar 2007 17:47:33 +0100
"Søren" <leaveme@alone.dk> wrote:

> Nej, aroma en (kemisk) ingrediens, som kan fremstilles ved
> ekstraktion af smagsstoffer og måske destillation af ekstaktet.

nu er der mange "aromaer" som kan tilsættes. Man snakker også om aroma
tilsætning når man tilføjer "krydderier" eller f.eks. æble,
appelsinskal eller lignende.

> Aroma kan også være 100% kunstigt fremstillet (f.eks. er ethylbutyrat
> en ester af smøesyre og ethanol, der smager ananas-agtigt).

Den Aroma du snakker om er den typiske måde man tilføjer det på - dette
er kun fordi det er lettere at kontrollere på denne måde. Det har intet
med at dette _ER_ aroma.

> Nu står der ikke "naturlig aroma" på Tuborgs nye øl, så der er
> sikkert tale om kunstig aroma.

uden tvivl

> [...]
> Men hvis man begynder at hælde (kunstige)aromaer i, fordi man ikke
> vil bruge de rigtige råvarer, så er det ikke tale om øl mere IMHO.

hvis du kigger på klassificeringen af de forskellige belgiske øl, så
vil du kunne finde at det er helt normalt at bruge aroma i f.eks.
Double (duppel). Tilsvarende kan man sige om deres White (Witt) som
ofte indeholder naturlige aromaer fra korianderfrø og appelsinskal. De
kan også sagtens indeholde flere andre tilsatte aromaer.
De værste er deres Lambics (frugtøl) som jeg dog ikke vil klassificere
som øl overhovedet. Her er der mere aroma end original ølsmag.

Fra : @

Dato : 18-03-07 22:13

On Sun, 18 Mar 2007 18:05:27 +0100, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

>hvis du kigger på klassificeringen af de forskellige belgiske øl, så
>vil du kunne finde at det er helt normalt at bruge aroma i f.eks.
>Double (duppel). Tilsvarende kan man sige om deres White (Witt)

belgisk Witt er hvedeøl

og hvad angår tuborgs 2 nye "øl"

den blå kan da til nød drikkes

den hvide er helt forfærdelig

fælles for begge er kunstig smag

og de er absolut ikke aromatiske men (stærkt) parfumerede

er de virkelig så tåbelige hos Tuborg at de tror de kan lave en øl af
pilsnertype og så blot anvende Cascade humle plus noget jeg ikke
ønsker at vide hvad er

deres brygmestre og smagere burde fyres

men rygtet vil vide at de begynder at sælge rød tuborg igen )))))

Fra : Kim Schulz

Dato : 18-03-07 22:30

On Sun, 18 Mar 2007 22:12:49 +0100
"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> men rygtet vil vide at de begynder at sælge rød tuborg igen )))))

Det er vist mere end blot et rygte. De var i nyhederne i tv forleden og
fortælle om det.

Fra : @

Dato : 19-03-07 15:51

On Sun, 18 Mar 2007 22:30:18 +0100, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

>Det er vist mere end blot et rygte. De var i nyhederne i tv forleden og
>fortælle om det.

man har da lov til at glæde sig på forhånd

fem år uden rød tuborg ER lang tid

/Albert Camus/

Fra : Thomas

Dato : 22-03-07 06:13

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> wrote in message
> Jeg bliver simpelthen nødt til at afreagere efter at have maltrakteret
> mine smagsløg med en Blå Tuborg.

Enig......... synes jeg fik en smag af "blomst" i munden, da jeg drak
begge 2.... og hvis der er nóget jeg ikke vil have i min mund, så er det
en feminin øl!

> [...]
> aviserne: "Snydt, det var bare for sjov - men nu kommer den RØDE igen."
> Den kunne da drikkes, og var en øl med en stolt tradition bag sig.

Ja man ryster jo på hovedet....... midt i en tid hvor det er populært at
drikke en masse anerledes øl, trækker de Rød Tuborg ud af handlen!!.......
Jeg nåede kun at smage den én gang...... altså, én aften, på et værtshus i
Århus, inden det var slut, og hvilken herlig øl

> Gys, nu skal jeg snart smage den anden, godt der var nogen fornuftige
> mennesker der havde knækket et par sixpacks hos købmanden, seks styk af
> disse havde været en overtrædelse af samtlige konventioner.

Alene etiketterne skræmmer jo folk. Har man ikke hørt andet, tror man jo det
er en gang super light.......

Mvh

Thomas

Fra : Peter Westh

Dato : 28-03-07 19:23

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg bliver simpelthen nødt til at afreagere efter at have maltrakteret
> mine smagsløg med en Blå Tuborg.

Jeg har lige smagt en af hver. Jeg vil sige, at hvis det ikke havde været
for de hæslige etiketter og det mistænkelige i hele konceptet (for ikke at
nævne de uidentificerede "aromer" der står i ingredienslisten), var de
gledet ned og blevet nydt som enhver anden gennemsnitlig øl, der trods alt
var lidt sjovere end deres grønne oldefar. Smagen af begge to er udpræget
blomsteragtig, som lindeblomst eller kamille. Lige først troede jeg smagen
stammede fra læbepomade.

/P