Rejsen går til ... tadaaaa ... Toscana/Um~
Fra : Ukendt

Dato : 18-03-07 21:01

Vi vil en tur til Umbrien i Italien, hvor vi lejer et hus og en bil, men
hvordan kommer vi derned? Vi har ikke meget lyst til at køre hele vejen i
vores gamle Toyota.

Huset ligger her: http://tinyurl.com/yqber9 (Michelin-kort). Nærmeste by er
Orvieto, som ligger ved motorvej A1. Nærmeste jernbanestation er Alviano.
Ifølge kortet er der 1.914 kilometer og det vil tage 18 timer i bil - ikke
lige noget for os.

Er der nogen der ved hvilke lufthavne der ligger i nærheden og om der er
forbindelse til nogen af dem fra Danmark? Helst fra Jylland (Karup,
velsagtens).

En togtur ned gennem Tyskland og det nordlige Italinen kunne måske være en
oplevelse i sig selv. Er der nogen der har prøvet det?

Og så er der det med årstiden. Vi vil afsted før højsæsonen. Hvornår bliver
det forår og grønt i den øverste del af italien? Det gør det vel noget
tidligere end her - måske i april? Er der nogen steder på nettet man kan
læse om klimaet hen over året? Vi skulle jo nødigt vælge en uge i maj eller
juni, hvor det sædvanligvist pisser ned fra morgen til aften
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kim Schulz

Dato : 18-03-07 21:10

On Sun, 18 Mar 2007 21:00:43 +0100
Kurt Hansen <"kurt-snabel-towle-de-kå"> wrote:
> En togtur ned gennem Tyskland og det nordlige Italinen kunne måske
> være en oplevelse i sig selv. Er der nogen der har prøvet det?

Den tur har vi taget og den kan godt anbefales. Så snart man er i de
tyske toge, så er der (i modsætning til hos DSB) styr på tingene.
Det kan gøres ret billigt (det er billigst hvis du bestiller dine
billetter via tyskland) og hvis du undersæøer det lidt, så kan du også
få en af de gode vogne hvor du kan få gode sovepladser, spisevogn osv.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-07 09:03

On Sun, 18 Mar 2007 21:09:45 +0100, Kim Schulz wrote:

> [...]
> billetter via tyskland) og hvis du undersæøer det lidt, så kan du også
> få en af de gode vogne hvor du kan få gode sovepladser, spisevogn osv.

Tak for info. På www.db.de kan jeg komme så langt som at planlægge en tur
fra Fredericia til Alviano og se rejsetiden m.v., men den kan kun regne
priser ud mellem storbyer, så jeg kan ikke booke online.

Hvad og hvordan gjorde du helt præcist? Jeg er ikke vild med at ringe til
banegården i Flensburg og forsøge at forklare det hele på tysk
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-07 08:32

On Mon, 19 Mar 2007 09:03:12 +0100, Kurt Hansen wrote:

> [...]

Destination Orvieto i Umbrien, hvor vi lejer et hus i en uge for 2.500 kr.
uden for sæsonen.

Nu foreligger resultatet af den første grovundersøgelse for to personer:

Tog DSB/DB: 5.826 kr. + 1520 kr. for reservation af sovevogn
Bil (1914 km retur): 2.949 kr. (ren benzinudgift)
RyanAir til Pisa: 476 kr. + det løse + lokal transport Pisa-Orvieto

Den der gætter hvad vi vælger, har vundet en dykand i RyanAirs farver.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kim Schulz

Dato : 19-03-07 09:31

> [...]

> Hvad og hvordan gjorde du helt præcist? Jeg er ikke vild med at ringe
> til banegården i Flensburg og forsøge at forklare det hele på tysk

jeg har gemt dette bookmark i sin tid, så mon det kan hjælpe dig:
http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/en
hvis du laver en søgning, så kommer der på side 2 en oversigt over
afgange og der er en "Order" knap.
Jeg kan dog se at DSB har fået lidt bedre priser til EU destinationer
nu, så det kan da være du lige skal holde priserne op mod hinanden
inden du bestiller. Det er snart et par år siden jeg tog den tur, så
ting kan have ændret sig.

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-07 10:30

> Det var imidlertid ikke nok for Kurt Hansen:

Bredvilligt sprang Kim Schulz ind på scenen igen:

> jeg har gemt dette bookmark i sin tid, så mon det kan hjælpe dig:
> http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/en
> hvis du laver en søgning, så kommer der på side 2 en oversigt over
> afgange og der er en "Order" knap.

Det er den jeg har været inde på. Den kan ikke beregne priser på rejser
mellem udenlandske stationer og helt galt bliver det da, hvis man vælger 1.
kl., da sovevogne for det meste befinder sig på 2. kl.

Nå, finbookninger er ikke så vigtig lige nu. Jeg ville blot gerne have en
cirkapris.

Tamam, de får chancen
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bjarne

Dato : 19-03-07 10:03

Kurt Hansen skrev:
> Vi vil en tur til Umbrien i Italien, hvor vi lejer et hus og en bil, men
> hvordan kommer vi derned? Vi har ikke meget lyst til at køre hele vejen i
> vores gamle Toyota.
Belært af vores tur til Toscana for nogle år siden vil jeg godt anbefale
at finde en biludlejer, der er nogenlunde at finde frem til.
Vi skulle aflevere inde i Firenze, og det var godt nok noget af en
udfordring!

Til gengæld havde AVIS en biludlejning lige over for banegården i
Arezzo, som vi meget vil overveje en anden gang.

DSBs udlandsservice er så elendig, at jeg faktisk meget ville overveje
at købe billetterne i Tyskland en anden gang.

Men jeg ville gerne tage turen med tog.

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-07 10:36

On Mon, 19 Mar 2007 10:02:52 +0100, Bjarne wrote:

> [...]
> at finde en biludlejer, der er nogenlunde at finde frem til.
> Vi skulle aflevere inde i Firenze, og det var godt nok noget af en

Uha, udenlandske storbyer i bil, har vi tænkt os at holde os på lang
afstand fra. Faktisk gider vi slet ikke storbyer; vil vil hellere opleve de
umbriske og toscanske landskaber og småbyer, god mad og vin en hyggelig
snak med de lokale

> [...]
>
> DSBs udlandsservice er så elendig, at jeg faktisk meget ville overveje
> at købe billetterne i Tyskland en anden gang.

Det har jeg gang i lige nu, men det er lidt svært at finde en
indgangsvunkel.

Nogen erfaringer med vejret/klimaet i april, maj og juni i midtitalien?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bjarne

Dato : 19-03-07 10:57

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> umbriske og toscanske landskaber og småbyer, god mad og vin en hyggelig
Det samme her.
Derfor anbefalingen af at billeje sker et sted, som ikke er et mareridt
at finde frem til.

> Det har jeg gang i lige nu, men det er lidt svært at finde en
> indgangsvunkel.
Du kan sagtens bestille hos DSB/DSB Rejsebureau på 70131416, men det
kræver en del tålmodighed og det er ikke helt sikkert at de er parate
til at lytte til hvordan du helst selv vil rejse.

Ofte er det mest bekvemme at tage sovevogn fra Kbh til München og så
finde forbindelser videre derfra.

> Nogen erfaringer med vejret/klimaet i april, maj og juni i midtitalien?

Det kan være p****koldt om natten i påsken, men der kan også være smukt
og lunt vejr.

Og det kan svinge meget.

Bjarne

Fra : Michael Andersen

Dato : 19-03-07 16:25

> Er der nogen der ved hvilke lufthavne der ligger i nærheden og om der er
> forbindelse til nogen af dem fra Danmark? Helst fra Jylland (Karup,
> velsagtens).

Hej Kurt!

Du nævner selv lufthavne: vær opmærksom på, at Ryanair er begyndt at flyve
fra Billund til Pisa. Vi tog selv turen for ca. 1 måned siden: hurtigt og
nemt - og billigt!

Du kan iøvrigt finde gode informationer om Italien og specielt Toscana her:
www.dolcevita.no. Sitet er norsk, men det går vel nok!? Du finder
forresten også link til en biludlejer på sitet - har ikke prøvet at leje hos
dem, men har blot set, at de er der. Der er desuden link om vejr mv.

Med venlig hilsen - og god tur!
Michael