harzen
Fra : Jens Nielsen

Dato : 18-03-07 19:02

i år har vi tænkt os at tage det stille og roligt fra danmark til italien og
overvejede at overnatte i harzen på vejen.

er der en by i kan anbefale til en sådan overnatning (det gør ikke noget
hvis det ikke er på den direkte vej til italien) og få et indtryk af harzen.

på forhånd tak.

mvh
jens

Fra : Bjarne

Dato : 19-03-07 10:13

Jens Nielsen skrev:
> [...]
> hvis det ikke er på den direkte vej til italien) og få et indtryk af harzen.

Wernigerode
Og den bedste måde at få et indtryk af Harzen er fra en tur med
smalsporbanen gennem Harzen.

Bjarne

Fra : Kenneth T

Dato : 19-03-07 19:29

> Wernigerode
> Og den bedste måde at få et indtryk af Harzen er fra en tur med
> smalsporbanen gennem Harzen.

Og en tur til den gamle bydel i Goslar.

-
MVH
Kenneth

Fra : frølårsraketten

Dato : 20-03-07 15:56

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev
> Wernigerode
> Og den bedste måde at få et indtryk af Harzen er fra en tur med
> smalsporbanen gennem Harzen.
>

> Bjarne

Pas på Brockenbahn: prisen er 25 ? uanset strækningen. Jeg besøgte området
første gang i starten af 90'erne, hvor banen mest var til egentlig
transport, og derfor var billetprisen normal. Er man jernbaneinteresseret
bør rangerområdet ved stationen i Wernigerode ses. Selve byen var Honeckers
udstillingsvindue mod Vesten. Et besøg værd!

Pierre

Fra : Bjarne

Dato : 20-03-07 16:35

frølårsraketten skrev:

> Pas på Brockenbahn: prisen er 25 ? uanset strækningen.

Det lyder da fuldstændigt vanvittigt, hvis du med '?' mener Øvro.
Er du sikker, har du et link?
http://www.hsb-wr.de/ begynder priserne ved 5 €

> Jeg besøgte området
> første gang i starten af 90'erne, hvor banen mest var til egentlig
> transport, og derfor var billetprisen normal.
Ja, da det var en statsbane (Deutsche reichsbahn) startede priserne vist
ved 1 eller 2 kroner.
> Er man jernbaneinteresseret
> bør rangerområdet ved stationen i Wernigerode ses.
Jeg kunne forestille mig, at det i dag snarere er et lidt sørgeligt syn
med tilgroede sidespor m.v., da godstrafikken formenlig er væk.
De første måske 5 km fra Wernigerode er der ikke meget at se, men en tur
til Steinerne Renne eller Drei Annen Hohne kan anbefales.

De to stationer med navnene Elend og Sorge var engang noget specielt
eksotisk, fordi de lå i Grenzgebiet og de små byer derfor levede deres
eget isolerede liv.
Hvis man ville stå af, blev man høfligt gjort opmærksom på, at det ikke
var tilladt uden tilladelse.
Jeg tror forøvrigt, at Sorge ville være et godt sted til en lille
overnatning undervejs.

> Selve byen var Honeckers
> udstillingsvindue mod Vesten. Et besøg værd!

Det er til gengæld noget vrøvl.

Så vidt jeg husker var det snarere byer som Quedlinburg og Thale, som
man gerne "pralede" ad over for udenlandske interesserede, vistnok bl.a.
fordi der var gjort utroligt meget for at sætte de mange smukke gamle
huse i stand.

Bjarne

Fra : frølårsraketten

Dato : 20-03-07 19:40

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev
> Det lyder da fuldstændigt vanvittigt, hvis du med '?' mener Øvro.

Når jeg trykker AltGr + 5 får jeg Euro-tegnet på skærmen, men altså ikke ud
i cyberspace. Ja 25 Øvro.

> med tilgroede sidespor m.v., da godstrafikken formenlig er væk.
> De første måske 5 km fra Wernigerode er der ikke meget at se, men en tur
> til Steinerne Renne eller Drei Annen Hohne kan anbefales.

Turen til Brocken er ret besat gr. turister. Det kan være de ture du nævner
er billigere, da de ikke er så turistede.

> [...]
> eget isolerede liv.
> Hvis man ville stå af, blev man høfligt gjort opmærksom på, at det ikke

Ja.

> Det er til gengæld noget vrøvl.

Det er muligt jeg vrøvler (jeg er en ældre herre), men ovennævnte fik jeg at
vide af en lokal håndværker der arbejdede for mig i start 90'erne. Men han
har muligvis været fejlinformeret (tænk på Stasi).
Wernigerode er i hvert fald flot restaureret som dele af Halberstadt også
er.

> Bjarne

Selv overnattede jeg sidst på campingpladsen i Schierke ikke langt fra
Brocken på min første "rigtige" MC-tur sydpå.

Pierre

PS. (til Jens) - ta ikke på Brocken når skyerne er lave (tåge) - hvilket de
ofte er på de kanter.

Fra : Bjarne

Dato : 20-03-07 20:15

frølårsraketten skrev:
> [...]
>
> Turen til Brocken er ret besat gr. turister. Det kan være de ture du nævner
> er billigere, da de ikke er så turistede.
Jeg har aldrig prøvet turen fra Drei Annen Hohne til Brocken, eftersom
Brocken var militært område før i tiden, men det er jo kun en lille
sidebane i forhold til den lange strækning af Harzquerbahn mellem
Wernigerode og Nordhausen.
Faktisk har jeg kun kørt mellem Wernigerode og Drei Annen Hohne, men det
var også rigeligt turen værd.

Nu var talen dog om en overnatning undervejs, så der er næppe tid til at
køre i futtog hele dagen, med mindre man tager en overnatning mere.

> [...]
> vide af en lokal håndværker der arbejdede for mig i start 90'erne. Men han
> har muligvis været fejlinformeret (tænk på Stasi).
Det er lige netop nøgleordet.
Det er efterhånden lykkedes massemedierne at omskrive historien som om
alt dengang handlede om Honecker og Stasi. Tragisk så nemt det er at
manipulere med fortiden.

Wernigerode var en utroligt hyggelig by med mange indenlandske turister
og rigtigt hyggelig at gå rundt i eller op til slottet.

> Wernigerode er i hvert fald flot restaureret som dele af Halberstadt også
> er.

Jeg var der for 5 - 6 år siden og det var tydeligt at se, at der er
penge i turisterne. Meget er sat mere i stand, men der er også blevet
mere poppet og konformt og pladsen foran det fantastiske gamle rådhus
var proppet med tingeltangel-salg.

Men det er stadig en by, det absolut er værd at besøge.

Bjarne