USA
Fra : Jesper Brejner

Dato : 11-03-07 18:28

Hejsa..

Ved ikke helt om det er den rigtige gruppe, men prøver nu alligevel.

En kammerat og mig har gået og snakket længe om at tage en tur til USA, men
indtil videre er det kun blevet ved tanken.
Det gik lidt på at tage derovre et halvt år måske, og arbejde lidt, og
selvfølgelig opleve landet.

Nogen der har erfaringer med det, eller links hvor man kan hente
information. Bl.a. om arbejde, regler, planlægning, osv...

Med Venlig Hilsen
Jesper Brejner

Fra : Bjarne

Dato : 11-03-07 18:34

Jesper Brejner skrev:
> [...]
>
> Nogen der har erfaringer med det, eller links hvor man kan hente
> information. Bl.a. om arbejde, regler, planlægning, osv...

Umiddelbart er reglerne at du må tage derover som turist og blive der i
max 3 måneder uden at du må arbejde, og hvis du ikke er ude inden 3
måneder falder der brænde ned.

Men der er mig bekendt mulighed for at komme som volunteer, altså
frivillig hjælpearbejder forskellige steder, dog forudsætter det jo, at
du har en masse penge at betale for det uden at du selv tjener noget.

Bjarne

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 11-03-07 20:08

Jesper Brejner wrote:

> [...]
>
> Nogen der har erfaringer med det, eller links hvor man kan hente
> information. Bl.a. om arbejde, regler, planlægning, osv...

Det vil være logisk at starte med at spørge hos USA's ambassade.

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Bjarne

Dato : 11-03-07 21:10

Jørgen Rasmussen skrev:

> Det vil være logisk at starte med at spørge hos USA's ambassade.

Ja, men mit indtryk af ambassaden er ikke, at de er nemme at tale med -
hvis man ikke hedder Britney Spears eller Anders Fogh Rasmussen eller er
noget andet ved musikken.

Prøv også http://www.uscis.gov/portal/site/uscis

Men regn med at det er svært.

Bjarne

Fra : Lars Ehlers

Dato : 12-03-07 02:42

On Sun, 11 Mar 2007 20:08:04 +0100, Jørgen Rasmussen
<jo-ra@tdc-net.dk> wrote:

>Det vil være logisk at starte med at spørge hos USA's ambassade.

Logisk, ja. Praktisk muligt, nej. Det er temmeligt svært at komme til
at tale med nogen på det amerikanske konsulat (det er dem, der ordner
visa og den slags).

--
Lars Ehlers

Fra : Lars Ehlers

Dato : 12-03-07 02:40

On Sun, 11 Mar 2007 18:27:53 +0100, "Jesper Brejner"
<jesperFJERN@tm-electronic.dk> wrote:

> [...]
>
>Nogen der har erfaringer med det, eller links hvor man kan hente
>information. Bl.a. om arbejde, regler, planlægning, osv...

Som andre har nævnt, så må I kun opholde jer i USA i 90 dage, og hvis
I bliver længere, så bliver der ballade når I rejser hjem igen.
Faktisk kan der også blive ballade ved indrejsen, hvis jeres
returbillet viser, at I rejser hjem 6 måneder senere. Selvom I evt.
beslutter jer for at bliver i 90 dage, så kan I også blive spurgt, om
I har økonomiske midler til at opholde jer i USA så længe (uden at
arbejde).

Der er stort fokus på illegal arbejdskraft i USA lige nu, visse steder
laves der razzia og dem, der ikke kan dokumentere, at de arbejder
legalt, bliver udvist.

Hvad med at planlægge en tur tværs over USA i stedet? Route 66? I kan
jo tage jer rigtig god tid, blive lidt længere nogle steder, og få
nogen fede oplevelser.

--
Lars Ehlers

Fra : Jesper Brejner

Dato : 12-03-07 06:45

Hej Lars...

Vi havde faktisk også snakket om en tur tværs over, for måske at se så meget
som muligt, i stedet for bare at opholde sig et sted.
Kunne være vi skulle arbejde lidt mere i den retning. Har du noget erfaring
derfra??

Og tak for svarene...

Med Venlig Hilsen
Jesper Brejner

Fra : Sten Schou

Dato : 12-03-07 17:10

"Jesper Brejner" <jesperFJERN@tm-electronic.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget som muligt, i stedet for bare at opholde sig et sted.
> Kunne være vi skulle arbejde lidt mere i den retning. Har du noget

Vi, min kone og jeg, kørte sidste år fra New York til San Francisco. Vi
kørte via Niagara Falls, Cleveland, Chicago, Minneapolis, South Dakota
(Mount Rushmore), Wyoming (Devils Tower), Montana, Idaho, Salt Lake City,
Carson City i Nevada, og endte til sidst i San Francisco. Vi brugte 4 uger,
men kunne sagtens have brugt meget længere tid. Havde 3 dage i New York,
Chicago, Minneapolis, Salt Lake City, og 5 dage i San Francisco. Dette
indebar naturligvis nogle lange stræk indimellem, men der er så meget at se,
at tiden i bil ikke er noget problem.
Gjorde gerne turen om den dag i morgen.
Til sommer tager vi til Minneapolis, og kører derfra ned langs Mississippi
til New Orleans. Defra videre ind i Mississippi, Alabama og Florida ned til
Key West.

Hilsen Sten

Fra : Lars Ehlers

Dato : 12-03-07 19:18

On Mon, 12 Mar 2007 06:44:48 +0100, "Jesper Brejner"
> [...]

>som muligt, i stedet for bare at opholde sig et sted.
>Kunne være vi skulle arbejde lidt mere i den retning. Har du noget erfaring

Nej, jeg har ikke selv prøvet at køre tværs over USA, selvom det er
noget, som min kone og jeg har snakket en del om. Nu kom der så lige
et barn i vejen , så vi må vente til, at han er stor nok til at
kunne klare at sidde i en bil i mange timer.

I må vel bare hive et kort over USA frem og begynde at udvælge nogen
af de steder, som I gerne vil se. Derefter kan I prøve at planlægge en
rute, hvor I kan se så mange at de ting som muligt. Personligt ville
jeg gerne prøve turen fra New York til San Francisco, selvfølgelig med
en del afstikkere undervejs.

USA er jo et enormt stort land med store forskelle fra stat til stat.
Jeg har rejst meget rundt i landet de sidste 11 år.

--
Lars Ehlers

Fra : jimmi1311

Dato : 12-03-07 14:04

On 12 Mar., 06:44, "Jesper Brejner" <jesperFJ...@tm-electronic.dk>
wrote:
> [...]
> som muligt, i stedet for bare at opholde sig et sted.
> Kunne være vi skulle arbejde lidt mere i den retning. Har du noget erfaring

Nu ved jeg ikke hvor i havde tænkt jer at rejse fra, men jeg vad at
man kan flyve fra hamborg til New york direkte og for ca. 3000 kr incl
alt. Priserne kan findes på www.flyprice.dk

MVH
Jimmi

Fra : Sten Schou

Dato : 12-03-07 17:04

"jimmi1311" <wolff13@gmail.com> skrev i en meddelelse

Nu ved jeg ikke hvor i havde tænkt jer at rejse fra, men jeg vad at
man kan flyve fra hamborg til New york direkte og for ca. 3000 kr incl
alt. Priserne kan findes på www.flyprice.dk

De priser gælder kun i foråret. Alle selskaber har billige billetter til USA
her i foråret. Icelandair f.eks. sælger til Boston og Minneapolis til
2950kr. Men når sommeren kommer, så......

Hilsen Sten

Fra : Bonnie

Dato : 12-03-07 20:22

"Jesper Brejner" <jesperFJERN@tm-electronic.dk> wrote in message
> [...]
>
> Nogen der har erfaringer med det, eller links hvor man kan hente
> information. Bl.a. om arbejde, regler, planlægning, osv...

Som de andre skriver, er det stort set umuligt at komme til Usa for at
arbejde - så skal det være i forbindelse med uddannelse eller som Au-pair..

Jeg har selv kørt tværs over Usa et par gange... Fra Boston til San Fran...
syd om.. via NY, DC, New Orleans, Texas, nationalparkerne, Vegas, LA..

Men find ud af hvilke områder i vil se, er det naturen, lidt blandet og find
ud af hvilke årstider det kan lade sig gøre på....

Det vil hjælpe med lidt flere specifikke spørgsmål

MVH Bonnie