/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hjælp til Honda CBR 1100 blackbird ejer!
Fra : Christian Møller


Dato : 18-03-07 11:04

Hej Nyhedsgruppe,

I lørdags var det endligt tid til at samle min Blackbird efter 5 måneders
vinterhi, men ak....jeg kom ikke ud at køre...øv...øv....øv.

Inden jeg satte den ind for vinteren fik jeg gjort følgende:

Tømt kaburatorer for benzin.
Afmonteret tank (og opmærkede hvor de forskellige slanger var tilsluttet)
Afmonteret luftfilter.
Afmonteret tændrør og hældt en smule olie i hver cylinder som jeg fordelte
ved at skubbe MC'en mens den var i gear.
Oversprøjtet alle metaldele med WD40 og klodset maskinen op.

I lørdags var det så endeligt tid til at hive den ud af vinterhiet og samle
den.

Efter at jeg havde samlet maskinen prøvede jeg at starte den og der kom liv
i den ret hurtigt.
Den gik dog meget ureggelmæssigt - specielt i tomgang, og lige pludseligt
opdagede jeg at der lå en kæmpe sø af benzin under den.
Jeg stoppede maskinen med det samme og checkede at jeg havde fået forbundet
alle slanger korrekt til tanken, og det havde jeg - der var ikke noget at gå
efter her.
(Kiggede også i min Haynes manual for at være sikker)

Herefter prøvede jeg at starte maskinen igen, og fik min far til at holde
øje med hvor benzin kom fra.
Det viste sig at der kommer benzin ud af slange nr. 2 (se link til billede
billede) - og det
er ikke bare lidt, men adskillige deciliter mens motoren går.

Så mit store spørgsmål nu er - hvad kan årsagen være til dette??
Hvilken funktion har denne slange (nr. 1) og de to andre slanger nr. 2 og 3.

Link til billede http://www.ecoders.dk/blackbird.jpg (Billedet er taget fra
sædet og ind under løftet tank)

De øvrige slanger jeg har markeret på billedet burde være tilsluttet
korrekt.
Ifølge min Haynes manual står de for følgende

Nr. 4+5: Fuel Hoses
Nr. 6: Vacuum hose
Nr. 7: Overflow hose
Nr. 8 Breather hose.

Jeg vil være dybt taknemmelig hvis en anden Blackbird ejer e.l. måske kan se
hvordan slangerne er tilsluttet på hans/hendes maskine og evt. komme med
gode råd.

På forhånd tusind tak for hjælpen!!

Med Venlig Hilsen

Christian Møller




 
 
Thomas Jensen (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 18-03-07 11:16

> Jeg vil være dybt taknemmelig hvis en anden Blackbird ejer e.l. måske kan
> se
> hvordan slangerne er tilsluttet på hans/hendes maskine og evt. komme med
> gode råd.
>
> På forhånd tusind tak for hjælpen!!

kunne da godt ligne en overløbsslange, så måske har du en svømmer der hænger
i en af karburatorerne ?

Prøv at banke forsigtigt på svømmerhuset med fx. skaftet af en hammer eller
skruetrækker og se om det ikke stopper.

--
mvh

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



Armand (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-03-07 12:02


"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
news:45fd1162$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
> kunne da godt ligne en overløbsslange, så måske har du en svømmer der
> hænger i en af karburatorerne ?
> Prøv at banke forsigtigt på svømmerhuset med fx. skaftet af en hammer
> eller skruetrækker og se om det ikke stopper.
>
Jup!
I værste fald, så tøm svømmerhusene igen og genfyld mens modellen står
lodret og ikke på sidestøttebenet!

--
Armand.



Christian Møller (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Christian Møller


Dato : 18-03-07 12:09

Hej Armand,

Tak for svar!
Hvad mener du med genfyld? - Er det bare at prøve at starte maskinen?

Hilsen
Christian

"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message
news:45fd1c10$0$870$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
> news:45fd1162$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>> kunne da godt ligne en overløbsslange, så måske har du en svømmer der
>> hænger i en af karburatorerne ?
>> Prøv at banke forsigtigt på svømmerhuset med fx. skaftet af en hammer
>> eller skruetrækker og se om det ikke stopper.
>>
> Jup!
> I værste fald, så tøm svømmerhusene igen og genfyld mens modellen står
> lodret og ikke på sidestøttebenet!
>
> --
> Armand.
>



Armand (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-03-07 12:24


"Christian Møller" <ctm@ecoders.dk> skrev i en meddelelse
news:45fd1dc8$0$176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> Hvad mener du med genfyld? - Er det bare at prøve at starte maskinen?
>
Hvordan fyldte du dem her efter vinterhiet?

Jeg vil tro at det fine sorte håndtag på bensinhanen som kan ses på det
linkede billede, vil have både en OFF og en PRI position - Sidstnævnte er en
tvangsåbning udenom vacuum-systemet!

Hvordan ligger det med karburatorsprit? Hvis den ikke har fået noget før, er
det en god ide at få noget i tanken inden man bruger PRI derved at den pos.
"suger" fra bunden af tanken hvor forekommende vand også ligger og spritten
opløser vandet på samme måde som med det vand der udgør lidt over halvdelen
af din whisky!

--
Armand.



Jesper Hedegaard (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 18-03-07 12:40


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45fd2130$0$886$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Christian Møller" <ctm@ecoders.dk> skrev i en meddelelse
> news:45fd1dc8$0$176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>
>> Hvad mener du med genfyld? - Er det bare at prøve at starte maskinen?
>>
> Hvordan fyldte du dem her efter vinterhiet?
>
> Jeg vil tro at det fine sorte håndtag på bensinhanen som kan ses på det
> linkede billede, vil have både en OFF og en PRI position - Sidstnævnte er
> en tvangsåbning udenom vacuum-systemet!
>
> Hvordan ligger det med karburatorsprit? Hvis den ikke har fået noget før,
> er det en god ide at få noget i tanken inden man bruger PRI derved at den
> pos. "suger" fra bunden af tanken hvor forekommende vand også ligger og
> spritten opløser vandet på samme måde som med det vand der udgør lidt over
> halvdelen af din whisky!
>
> --
> Armand.
>
>
Det var dog en barbarisk tanke - 50% vand i whiskey !
De har da hældt rigeligt vand i på distilleriet

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder



Armand (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-03-07 13:16


"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> skrev i en meddelelse
news:45fd24fc$0$78958$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:45fd2130$0$886$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>>
>> spritten opløser vandet på samme måde som med det vand der udgør lidt
>> over halvdelen af din whisky!
>>
> Det var dog en barbarisk tanke - 50% vand i whiskey !
> De har da hældt rigeligt vand i på distilleriet
>
Det var også dén mængde jeg refererede til!

--
Armand.



Ulvir (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 18-03-07 14:10

Armand wrote:
> "Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> skrev i en meddelelse
>> Det var dog en barbarisk tanke - 50% vand i whiskey !
>> De har da hældt rigeligt vand i på distilleriet
>>
> Det var også dén mængde jeg refererede til!

LOL




Knud Dam (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 18-03-07 14:21


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45fd2130$0$886$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Jeg vil tro at det fine sorte håndtag på bensinhanen som kan ses på det
> linkede billede, vil have både en OFF og en PRI position - Sidstnævnte er
> en tvangsåbning udenom vacuum-systemet!

Der er ikke PRI position på en Blackbird. Så der skal køres med starteren,
til der er benzin.

; - )

KD



Armand (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-03-07 14:53


"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:zZaLh.44$4z2.19@news.get2net.dk...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:45fd2130$0$886$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Jeg vil tro at det fine sorte håndtag på bensinhanen som kan ses på det
>> linkede billede, vil have både en OFF og en PRI position - Sidstnævnte er
>> en tvangsåbning udenom vacuum-systemet!
>
> Der er ikke PRI position på en Blackbird. Så der skal køres med starteren,
> til der er benzin.
>
OK!
Dét kan tage sin tid da der ikke bliver vacuum for alvor inden motoren
kører, men kán da lade sig gøre - Alternativt kan man adskille og suge med
munden i vacuum-slangen!

--
Armand.



KentBM (19-03-2007)
Kommentar
Fra : KentBM


Dato : 19-03-07 21:20

Armand skrev:
> Dét kan tage sin tid da der ikke bliver vacuum for alvor inden motoren
> kører, men kán da lade sig gøre - Alternativt kan man adskille og suge med
> munden i vacuum-slangen!
>
Så vidt jeg ved sidder der en benzin-pumpe, som ikke er vakumstyret, men
går i gang, så snart motoren kører. Og fylder karburatorne lynhurtigt
med benzin. Måske er det derfor, at der strømmer så meget ud af overløbet.

--

Kent

Knud Dam (19-03-2007)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 19-03-07 21:52


"KentBM" <kentF_JERNmagnussen@aim.com> skrev i en meddelelse
news:45fef063$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

> Så vidt jeg ved sidder der en benzin-pumpe, som ikke er vakumstyret, men
> går i gang, så snart motoren kører. Og fylder karburatorne lynhurtigt med
> benzin. Måske er det derfor, at der strømmer så meget ud af overløbet.

Benzinpumpe er på modeller med indsprøjtning.

Mvh

KD



Christian Møller (19-03-2007)
Kommentar
Fra : Christian Møller


Dato : 19-03-07 22:35

Ja, jeg skulle måske have skrevet at det er en '97 model (karburator)

Men tak for indlæg alligevel

"KentBM" <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote in message
news:45fef063$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> Armand skrev:
>> Dét kan tage sin tid da der ikke bliver vacuum for alvor inden motoren
>> kører, men kán da lade sig gøre - Alternativt kan man adskille og suge
>> med munden i vacuum-slangen!
>>
> Så vidt jeg ved sidder der en benzin-pumpe, som ikke er vakumstyret, men
> går i gang, så snart motoren kører. Og fylder karburatorne lynhurtigt med
> benzin. Måske er det derfor, at der strømmer så meget ud af overløbet.
>
> --
>
> Kent



Thomas Jensen (20-03-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 20-03-07 07:08


"Christian Møller" <ctm@ecoders.dk> skrev i en meddelelse
news:45ff021a$0$145$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Ja, jeg skulle måske have skrevet at det er en '97 model (karburator)
>
> Men tak for indlæg alligevel

gav vist sig selv, da du skrev du havde tømt karburatorerne..

--
mvh

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



Ukendt (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-03-07 15:00

On Sun, 18 Mar 2007 14:21:06 +0100, Knud Dam wrote:


> Der er ikke PRI position på en Blackbird. Så der skal køres med starteren,
> til der er benzin.

Og dog, og dog, det er der heller ikke på en "fie", men, sæt en passende
lang slange på den studs på vacuumhanen, som peger nedad. Det er til
bagsiden af membranen. Den anden ende af slangen "gemmes" et passende sted,
evt. under sædet. Når at Du har brug for prime, så puster Du bare i slangen
i sådan ca. 5 sekunder, og så er det ligeud at starte

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Christian Møller (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Christian Møller


Dato : 18-03-07 18:01

Hej Armand,

Jamen, jeg "fyldte" dem bare ved at prøve at starte maskinen.
Er det forkert at gøre dette? er der en bedre måde?

Hilsen
Christian

"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message
news:45fd2130$0$886$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Christian Møller" <ctm@ecoders.dk> skrev i en meddelelse
> news:45fd1dc8$0$176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>
>> Hvad mener du med genfyld? - Er det bare at prøve at starte maskinen?
>>
> Hvordan fyldte du dem her efter vinterhiet?
>
> Jeg vil tro at det fine sorte håndtag på bensinhanen som kan ses på det
> linkede billede, vil have både en OFF og en PRI position - Sidstnævnte er
> en tvangsåbning udenom vacuum-systemet!
>
> Hvordan ligger det med karburatorsprit? Hvis den ikke har fået noget før,
> er det en god ide at få noget i tanken inden man bruger PRI derved at den
> pos. "suger" fra bunden af tanken hvor forekommende vand også ligger og
> spritten opløser vandet på samme måde som med det vand der udgør lidt over
> halvdelen af din whisky!
>
> --
> Armand.
>
>



Armand (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-03-07 20:44


"Christian Møller" <ctm@ecoders.dk> skrev i en meddelelse
news:45fd7063$0$178$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej Armand,
>
> Jamen, jeg "fyldte" dem bare ved at prøve at starte maskinen.
> Er det forkert at gøre dette? er der en bedre måde?
>
Alternativerne há været nævnt af såvel mig som Orla; men det ér kun
alternativer og med strøm nok lader det sig fint gøre med starteren alene!

--
Armand.



Ukendt (20-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-03-07 22:31

On Sun, 18 Mar 2007 20:43:45 +0100, Armand wrote:

> "Christian Møller" <ctm@ecoders.dk> skrev i en meddelelse
> news:45fd7063$0$178$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Hej Armand,
>>
>> Jamen, jeg "fyldte" dem bare ved at prøve at starte maskinen.
>> Er det forkert at gøre dette? er der en bedre måde?
>>
> Alternativerne há været nævnt af såvel mig som Orla; men det ér kun
> alternativer og med strøm nok lader det sig fint gøre med starteren alene!

Det er rigtigt, at starteren kan gøre det alene, men efter eksempelvis 14
dages stilstand, så kan man blot puste i min "slangeløsning", og starte
lige så let som efter en halv times stilstand. Bestemt en fordel for
akku'en.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

B & O (18-03-2007)
Kommentar
Fra : B & O


Dato : 18-03-07 14:42

Hej Christian
Så vidt at jeg kan se er der ikke forbundet noget forkert. Måske hænger den
lidt i vacuum-hanen så den bliver ved med at lukke benzin ned i
karburatorerne. Prøv skiftevis at suge/blæse i udluftnings slangen. Det er
slange nummer 8 på dit billede. Denne slange udlufter tanken så der ikke
opstår vakuum i tanken.
Ellers skal du nok prøve at skille Vakuum-hanen ad og se efter skidt eller
revner i membranen.

Hilsen Ove
"Honda Blackbird"



Ukendt (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-03-07 15:12

On Sun, 18 Mar 2007 14:41:49 +0100, B & O wrote:

> Hej Christian
> Så vidt at jeg kan se er der ikke forbundet noget forkert. Måske hænger den
> lidt i vacuum-hanen så den bliver ved med at lukke benzin ned i
> karburatorerne.

Her bliver jeg nødt til at rette dig, for det er direkte forkert. Svømmerne
i karburatoren skal regulere mængden i karburatorerne, IKKE vacuumhanen.
Grunden til at hanen er der, er at sikre mod nedsivende benzin under
stilstand, således at der ikke kontinuerligt tilføres benzin til erstatning
for den benzin, der fordamper

> Prøv skiftevis at suge/blæse i udluftnings slangen. Det er
> slange nummer 8 på dit billede. Denne slange udlufter tanken så der ikke
> opstår vakuum i tanken.

Giver ingen mening i dette tilfælde

> Ellers skal du nok prøve at skille Vakuum-hanen ad og se efter skidt eller
> revner i membranen.

Næeh, derimod giver det mening at få karburatorernes svømmere til at virke
igen. Og det er de to til højre, der skal arbejdes med. I første omgang kan
der forsøges med at "gokke" til svømmerhusene med et skruetrækkerskaft
eller lignende. Alternativt adskillelse og rensning.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Christian Møller (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Christian Møller


Dato : 18-03-07 18:09

Hej alle sammen,

Tusind tak for alle jeres gode svar og forslag til hvad der kan være galt.

Jeg er virkeligt taknemmelig for at jeg som "MC newbie" kan hente gode råd
og vejledning i denne gruppe.

Jeg prøver jeres idéer og forslag af i næste weeken når jeg får tid til at
kigge på den og skriver tilbage til denne gruppe hvad der løste det.

Mange Hilsener fra
Christian


"Christian Møller" <ctm@ecoders.dk> wrote in message
news:45fd0e9f$0$183$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej Nyhedsgruppe,
>
> I lørdags var det endligt tid til at samle min Blackbird efter 5 måneders
> vinterhi, men ak....jeg kom ikke ud at køre...øv...øv....øv.
>
> Inden jeg satte den ind for vinteren fik jeg gjort følgende:
>
> Tømt kaburatorer for benzin.
> Afmonteret tank (og opmærkede hvor de forskellige slanger var tilsluttet)
> Afmonteret luftfilter.
> Afmonteret tændrør og hældt en smule olie i hver cylinder som jeg fordelte
> ved at skubbe MC'en mens den var i gear.
> Oversprøjtet alle metaldele med WD40 og klodset maskinen op.
>
> I lørdags var det så endeligt tid til at hive den ud af vinterhiet og
> samle
> den.
>
> Efter at jeg havde samlet maskinen prøvede jeg at starte den og der kom
> liv
> i den ret hurtigt.
> Den gik dog meget ureggelmæssigt - specielt i tomgang, og lige pludseligt
> opdagede jeg at der lå en kæmpe sø af benzin under den.
> Jeg stoppede maskinen med det samme og checkede at jeg havde fået
> forbundet
> alle slanger korrekt til tanken, og det havde jeg - der var ikke noget at
> gå
> efter her.
> (Kiggede også i min Haynes manual for at være sikker)
>
> Herefter prøvede jeg at starte maskinen igen, og fik min far til at holde
> øje med hvor benzin kom fra.
> Det viste sig at der kommer benzin ud af slange nr. 2 (se link til billede
> billede) - og det
> er ikke bare lidt, men adskillige deciliter mens motoren går.
>
> Så mit store spørgsmål nu er - hvad kan årsagen være til dette??
> Hvilken funktion har denne slange (nr. 1) og de to andre slanger nr. 2 og
> 3.
>
> Link til billede http://www.ecoders.dk/blackbird.jpg (Billedet er taget
> fra sædet og ind under løftet tank)
>
> De øvrige slanger jeg har markeret på billedet burde være tilsluttet
> korrekt.
> Ifølge min Haynes manual står de for følgende
>
> Nr. 4+5: Fuel Hoses
> Nr. 6: Vacuum hose
> Nr. 7: Overflow hose
> Nr. 8 Breather hose.
>
> Jeg vil være dybt taknemmelig hvis en anden Blackbird ejer e.l. måske kan
> se
> hvordan slangerne er tilsluttet på hans/hendes maskine og evt. komme med
> gode råd.
>
> På forhånd tusind tak for hjælpen!!
>
> Med Venlig Hilsen
>
> Christian Møller
>
>
>



Ukendt (19-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-03-07 06:37


>> Jeg vil være dybt taknemmelig hvis en anden Blackbird ejer e.l. måske kan
>> se
>> hvordan slangerne er tilsluttet på hans/hendes maskine og evt. komme med
>> gode råd.
>>
>> På forhånd tusind tak for hjælpen!!
>>
>> Med Venlig Hilsen
>>
>> Christian Møller
>>
Hej
Det er en svømmer i en af de 2 karburatore til h. der hænger.
Slange 3 skal sidde på benzinhanen ( der hvor du ikke har nogen på ),
men den betyder ikke noget så længe hanen er i orden ellers kan der
løbe benzin ud på motorblokken.
Og nej der er ikke pri på den, men den åbner ved starter omdr. og
fylder hurtig op, så det er ikke nødvendig at tvangsåbne den.

Hygge PD CBR1100t



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste