On 25 Mar., 22:31, Steen Gruby <o...@virker.ikke> wrote:
> On 25 Mar 2007 13:16:21 -0700, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:
>
> Hej.
>
> >Er der nogen der kan forklare de forskellige "kansters" funktion?
>
> Ducati har (næsten) alle desmodromisk styrede ventiler.
> Desmodromy betyder tvangsstyring.
> Altså er der en knast til at åbne ventilen - Ganske normalt.
> Den anden knast er slebet så den er et "omvendt" spejl af åbneknasten.
> Denne knast anvendes til at lukke ventilen igen.
> Altså er der to knaster der arbejder sammen og henholdsvis skubber oh
> trækker i ventilen.
> På den måde sparer man ventilfjederen og letter motorens arbejde.
> Det har to indlysende fordele.
> Mindre krafttab til at styre ventiler, og man kan ikke overdreje
> motoren så ventilerne flyder som vi kender det fra konventionelt
> styrede ventiler.
> I praksis er det sidste problem med flydende ventiler løst for mange
> år siden med lettere ventiler og bedre fjedre, så det argument er
> elimineret.
> Tilbage er så at man kan dreje Ducatis knaster med fingrene altså
> mindre krafttab til at åbne og lukke.
> Retfærdigvist skal siges at der er en meget lille og svag fjeder der
> sørger for at trække ventilen helt til hvis der skulle være lidt
> uønsket spillerum i lukkeknasten.
> Noget helt andet er så at Desmo systemet er blevet Ducatis varemærke.
> En rigtig Duc har desmodromiske ventiler
> Mange andre fabrikanter har gennem tiden eksperimenteret med systemet
> uden at få det til at virke, bl. a. Mercedes og Bently.
> Ducati er lykkedes med det, og det og det virker faktisk fint.
> Det kræver lidt "fingerspitzengefühl" at justere det, men det er let
> at lære.
>
Jeg takker d'herrer (Steen og Orla) for denne udmærkede indføring i
desmodromisk ventil/kanst-mystik.
--
Dun@nt