/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Biled-quizz for uge 12
Fra : Armand


Dato : 17-03-07 21:44

Ligesom sidste uge fandt jeg bedst tid til quizz'en i dag, lørdag, hvilket
vel ikke kan genere nogen.

Uge 12's billede er således at finde på adressen:
http://dfmc.dk/gallery.asp?gid=1529

Husk lige ikke at svare/snakke om billedet her på gruppen eller på
dfmc-sitet!

Løsningen på forløbne uges quizz falder i morgen aften - jeg kan allerede nu
røbe at der langtfra er samme enighed blandt svarerne som i sidste uge!

--
Armand.



 
 
Armand (25-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-03-07 20:47


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45fc52cb$0$922$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Uge 12's billede er således at finde på adressen:
> http://dfmc.dk/gallery.asp?gid=1529
>
I denne uge var der 11 svar hvoraf 2 fejlagtigt regnede sagerne for at være
balanceaksler.
De øvrige genkendte mekanikken rigtigtnok som knastaklser til Ducatis
desmodromiske (=tvangsstyrede) ventiler!

På ovennævnte adresse er billedet for uge 13 nu at finde - Denne gang er det
ingen hemmelighed at det drejer sig om en knastaksel. Spørgsmålet er istedet
fra hvilken motorserie at den hører til?!

God gættelyst.

--
Armand.



J.C.Kløve (25-03-2007)
Kommentar
Fra : J.C.Kløve


Dato : 25-03-07 21:16

On 25 Mar., 21:47, "Armand" <kim-arm...@mail.dk> wrote:
> "Armand" <kim-arm...@mail.dk> skrev i en meddelelsenews:45fc52cb$0$922$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > Uge 12's billede er således at finde på adressen:
> >http://dfmc.dk/gallery.asp?gid=1529
>
> I denne uge var der 11 svar hvoraf 2 fejlagtigt regnede sagerne for at være
> balanceaksler.
> De øvrige genkendte mekanikken rigtigtnok som knastaklser til Ducatis
> desmodromiske (=tvangsstyrede) ventiler!
>

Meget vel - jeg var helt blank der

tanken faldt på knaster, men faldt på den underlige konstelation á
flere underlige knaster efter hinanden i et uregelmæssigt mønster.
?

Er der nogen der kan forklare de forskellige "kansters" funktion?

please

--
Dun@nt


Steen Gruby (25-03-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 25-03-07 21:32

On 25 Mar 2007 13:16:21 -0700, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

Hej.

>Er der nogen der kan forklare de forskellige "kansters" funktion?
>
Ducati har (næsten) alle desmodromisk styrede ventiler.
Desmodromy betyder tvangsstyring.
Altså er der en knast til at åbne ventilen - Ganske normalt.
Den anden knast er slebet så den er et "omvendt" spejl af åbneknasten.
Denne knast anvendes til at lukke ventilen igen.
Altså er der to knaster der arbejder sammen og henholdsvis skubber oh
trækker i ventilen.
På den måde sparer man ventilfjederen og letter motorens arbejde.
Det har to indlysende fordele.
Mindre krafttab til at styre ventiler, og man kan ikke overdreje
motoren så ventilerne flyder som vi kender det fra konventionelt
styrede ventiler.
I praksis er det sidste problem med flydende ventiler løst for mange
år siden med lettere ventiler og bedre fjedre, så det argument er
elimineret.
Tilbage er så at man kan dreje Ducatis knaster med fingrene altså
mindre krafttab til at åbne og lukke.
Retfærdigvist skal siges at der er en meget lille og svag fjeder der
sørger for at trække ventilen helt til hvis der skulle være lidt
uønsket spillerum i lukkeknasten.
Noget helt andet er så at Desmo systemet er blevet Ducatis varemærke.
En rigtig Duc har desmodromiske ventiler
Mange andre fabrikanter har gennem tiden eksperimenteret med systemet
uden at få det til at virke, bl. a. Mercedes og Bently.
Ducati er lykkedes med det, og det og det virker faktisk fint.
Det kræver lidt "fingerspitzengefühl" at justere det, men det er let
at lære.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ukendt (25-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-03-07 21:54

On Sun, 25 Mar 2007 22:31:57 +0200, Steen Gruby wrote:


> Tilbage er så at man kan dreje Ducatis knaster med fingrene altså
> mindre krafttab til at åbne og lukke.

Og selv dét holder ikke. Al kraften, der bruges til at åbne ventilen mod en
traditionel fjeder, kommer tilbage på "ryggen" af knasten når der lukkes.
Reelt er det kun enerti kræfterne, der går tabt, og det gælder begge
systemer.

Så bare at Du drejer hurtigt nok med fingrene, så føles begge systemer
nogenlunde ens.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Armand (26-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-03-07 18:48


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:b9md035otaub28j146i5vffvqvlpo1gg7u@4ax.com...
> On 25 Mar 2007 13:16:21 -0700, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:
>
> Ducati har (næsten) alle desmodromisk styrede ventiler.
> Desmodromy betyder tvangsstyring...........
> Retfærdigvist skal siges at der er en meget lille og svag fjeder der
> sørger for at trække ventilen helt til hvis der skulle være lidt
> uønsket spillerum i lukkeknasten.
>
Det må da også være en ubetinget fordel at der kán være spillerum så ikke
vippearmen træder hårdt mod lukkeknasten hele tiden!

--
Armand.



Ukendt (25-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-03-07 21:46

On 25 Mar 2007 13:16:21 -0700, J.C.Kløve wrote:



> Er der nogen der kan forklare de forskellige "kansters" funktion?
>
> please

De almindelige spidse er åbne knasterne, ligesom traditionelle motorer. De
omvendte meget lange forløb er lukkeknasterne, som erstatter
ventilfjedrene.

Gruby kan sikkert henvise til et fint billede af den samlede mekanik

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Steen Gruby (25-03-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 25-03-07 21:58

On Sun, 25 Mar 2007 22:45:30 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.
>
>De almindelige spidse er åbne knasterne, ligesom traditionelle motorer. De
>omvendte meget lange forløb er lukkeknasterne, som erstatter
>ventilfjedrene.
>
>Gruby kan sikkert henvise til et fint billede af den samlede mekanik

Jeg er en knold - Det burde jeg have tænkt på.
Jeg havde tidligere en animation af desmo systemet men den er borte.
Jeg ledte lidt på internet men fandt den ikke igen.
Jeg giver den lige et forsøg mere.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Michael Dahlberg (25-03-2007)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 25-03-07 23:00
Steen Gruby (25-03-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 25-03-07 22:57

On Sun, 25 Mar 2007 23:59:54 +0200, "Michael Dahlberg"
<m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote:

Yes Sire.

>Duer dette her?
>http://www.ducati.com/bikes/techcafe.jhtml?detail=article&value=technical&part=technical&artID=2

Det er helt OK.
Det jeg leder efter er en "live animation" der tidligere har været på
en hjemmeside for gør det selv mekanikere på Ducati.
Fanden om jeg kan finde den

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Steen Gruby (25-03-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 25-03-07 23:00

On Sun, 25 Mar 2007 23:57:10 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:


Hov.

>Fanden om jeg kan finde den

Jeg tror faktisk det var Hekto der brugte den som signatur på DKD's
hjemmeside.
HEKTO - Ud af skabet

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (26-03-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 26-03-07 12:35

Steen Gruby was thinking very hard :
> Jeg tror faktisk det var Hekto der brugte den som signatur på DKD's
> hjemmeside.
> HEKTO - Ud af skabet

Se oven for!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



"J.C. Kløve" (26-03-2007)
Kommentar
Fra : "J.C. Kløve"


Dato : 26-03-07 14:08

Steen Gruby skrev:
> On Sun, 25 Mar 2007 22:45:30 +0200, Orla Pedersen
> <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
>
> Hej Orla.
>> De almindelige spidse er åbne knasterne, ligesom traditionelle motorer. De
>> omvendte meget lange forløb er lukkeknasterne, som erstatter
>> ventilfjedrene.
>>
>> Gruby kan sikkert henvise til et fint billede af den samlede mekanik
>
> Jeg er en knold - Det burde jeg have tænkt på.
> Jeg havde tidligere en animation af desmo systemet men den er borte.
> Jeg ledte lidt på internet men fandt den ikke igen.
> Jeg giver den lige et forsøg mere.
>

Nu det 3. gang jeg sender dette indlæg - hvor dælen' bli'r de af?

dette viser det udmærket syntes jeg

http://www.ducatidesmo.com/valves.htm


Det må være muligt at anvende meget lette materialer til udformningen af
dette ventilarrangement, idet der vel næppe er de store kræfter at
overvinde!?

--
Dun@nt

Ukendt (26-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-03-07 14:59

On Mon, 26 Mar 2007 15:07:47 +0200, "J.C. Kløve" wrote:


> Det må være muligt at anvende meget lette materialer til udformningen af
> dette ventilarrangement, idet der vel næppe er de store kræfter at
> overvinde!?

Enerti !! Enerti. :-/

Derfor er det i praksis ikke så meget bedre end "normal" ventilstyring.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Armand (25-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-03-07 22:31


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:ciav1ue1h7u7$.1dqtbs2i6mb0j$.dlg@40tude.net...
> On 25 Mar 2007 13:16:21 -0700, J.C.Kløve wrote:
>
>
>
>> Er der nogen der kan forklare de forskellige "kansters" funktion?
>
> De almindelige spidse er åbne knasterne, ligesom traditionelle motorer. De
> omvendte meget lange forløb er lukkeknasterne, som erstatter
> ventilfjedrene.

På det aktuelle billede ses de tydeligst på den højre "klump" at der ér fire
knaster på hver aksel, og på den venstre klump anes bedst at den næstyderste
knast i omrids kan ligne en almindelig "trekantet" knast.
De andre med halvrunde omrids er lukkeknasterne, og hvis det forvirrer at de
umiddelbart ser ud til at have samenfald, á parallel flade, med
åbne-knasterne, så skyldes det at vippearmene for dén knast sidder
"under-op"!

> Gruby kan sikkert henvise til et fint billede af den samlede mekanik
>
Hér:
http://www.micapeak.com/winona/ducati/desmo-valves.gif !
Kan desværre ikke finde den bevægende jeg husker at have set engang

--
Armand.



Hekto (26-03-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 26-03-07 12:34

Orla Pedersen brought next idea :
> De almindelige spidse er åbne knasterne, ligesom traditionelle motorer. De
> omvendte meget lange forløb er lukkeknasterne, som erstatter
> ventilfjedrene.
>
> Gruby kan sikkert henvise til et fint billede af den samlede mekanik

- og så er der lige friktionen og ... og ... og
...

Hvis man 'nærlæser' knastprofilen kan man på de
desmodromiske se at der kan være tale om meget
stejle flanker, meget lange tider hvor ventilen
er helt åben, og endda assymetri.

En anden lille finurlig detalje er at olien til
smøringen pumpes ind i knastens ene ende, og på
hver knast-bane er der et hul, hvor olien så
sprøjter direkte ud og smører banen og
vippearmen.
På flere modeller løber denne olie igennem en
oliekøler først, og bidrager derved til kølingen,
især af ventiler og topstykke.

Bileder:
http://www.engr.colostate.edu/~dga/me324/handouts/cam_stuff/Ducati_desmodromic_cam_animation.gif

http://myducati.blogsome.com/images/desmopic.jpg

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Ukendt (26-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-03-07 14:37

On Mon, 26 Mar 2007 13:33:55 +0200, Hekto wrote:


> En anden lille finurlig detalje er at olien til
> smøringen pumpes ind i knastens ene ende, og på
> hver knast-bane er der et hul, hvor olien så
> sprøjter direkte ud og smører banen og
> vippearmen.

Øhh ??! Det er da helt normalt på Honda, Jaguar, og en hel masse andre
steder. Blot pumpes olien ind gennem et knastakselleje.

Og knaster til vippearme er altid bredere på "toppen". Det kompencerer for
at vippearmsfladen er krum. "Bucket" knastfølgere betjenes altid af
"spidse" knaster da knastspidsen har kontakt i væsentlig længere tid.

Asymetriske knaster er umiddelbart smart, men hvor bliver merydelsen af
:-/

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

J.C.Kløve (25-03-2007)
Kommentar
Fra : J.C.Kløve


Dato : 25-03-07 21:48

On 25 Mar., 22:31, Steen Gruby <o...@virker.ikke> wrote:
> On 25 Mar 2007 13:16:21 -0700, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:
>
> Hej.
>
> >Er der nogen der kan forklare de forskellige "kansters" funktion?
>
> Ducati har (næsten) alle desmodromisk styrede ventiler.
> Desmodromy betyder tvangsstyring.
> Altså er der en knast til at åbne ventilen - Ganske normalt.
> Den anden knast er slebet så den er et "omvendt" spejl af åbneknasten.
> Denne knast anvendes til at lukke ventilen igen.
> Altså er der to knaster der arbejder sammen og henholdsvis skubber oh
> trækker i ventilen.
> På den måde sparer man ventilfjederen og letter motorens arbejde.
> Det har to indlysende fordele.
> Mindre krafttab til at styre ventiler, og man kan ikke overdreje
> motoren så ventilerne flyder som vi kender det fra konventionelt
> styrede ventiler.
> I praksis er det sidste problem med flydende ventiler løst for mange
> år siden med lettere ventiler og bedre fjedre, så det argument er
> elimineret.
> Tilbage er så at man kan dreje Ducatis knaster med fingrene altså
> mindre krafttab til at åbne og lukke.
> Retfærdigvist skal siges at der er en meget lille og svag fjeder der
> sørger for at trække ventilen helt til hvis der skulle være lidt
> uønsket spillerum i lukkeknasten.
> Noget helt andet er så at Desmo systemet er blevet Ducatis varemærke.
> En rigtig Duc har desmodromiske ventiler
> Mange andre fabrikanter har gennem tiden eksperimenteret med systemet
> uden at få det til at virke, bl. a. Mercedes og Bently.
> Ducati er lykkedes med det, og det og det virker faktisk fint.
> Det kræver lidt "fingerspitzengefühl" at justere det, men det er let
> at lære.
>
Jeg takker d'herrer (Steen og Orla) for denne udmærkede indføring i
desmodromisk ventil/kanst-mystik.

--
Dun@nt


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408528
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste