Wilbers forgaffel fjedre til africaner
Fra : Veset

Dato : 16-03-07 16:21

Har købt nogle wilbers forgaffel fjedre til min africaner.
Har så en kammerat der skal hjælpe mig med at montere dem, og han
siger at det er meget vigtigt, at det er wilbers egen olie man bruger.
Der står på æsken at man skal bruge 2 liter olie SAE 7,5 men ikke at
det skal være et bestemt mærke. Havde selv tænkt på at købe castrol.
Er det noget man skal gå meget op i, eller er det bedøvende hvilket
mærke man bruger, bare det hedder SAE 7,5 ??
I øvrigt hvad er forskellen på viskositeten, altså hvad sker der hvis
man bruger SAE 5 eller 10 ?

--
Veset
Honda XRV 750 AT

Fra : xxxxxx

Dato : 16-03-07 16:59

"Veset" <vesetdks@hotREMOVEmail.com> skrev i en meddelelse
> Der står på æsken at man skal bruge 2 liter olie SAE 7,5

Ikke fordi jeg ved noget om hvilken olie der skal bruges, men jeg undrede
mig bare over mængden.
Kan det virkelig passe?

Søren

Fra : CL

Dato : 16-03-07 17:20

Veset wrote:
> Har købt nogle wilbers forgaffel fjedre til min africaner.
> Har så en kammerat der skal hjælpe mig med at montere dem, og han
> siger at det er meget vigtigt, at det er wilbers egen olie man bruger.

Det vil jeg påstå er vrøvl.

> Der står på æsken at man skal bruge 2 liter olie SAE 7,5 men ikke at
> det skal være et bestemt mærke. Havde selv tænkt på at købe castrol.

Det mængde lyder ikke rigtigt, min dominator gaffel skal have ca 0.6 l pr
ben.
og min CBR ca 0.5 l så din afrikaner må være meget tykbenet

> Er det noget man skal gå meget op i, eller er det bedøvende hvilket
> mærke man bruger, bare det hedder SAE 7,5 ??

Yep og jo højere viskositet jo mere dæmpning.(modstand)

> I øvrigt hvad er forskellen på viskositeten, altså hvad sker der hvis
> man bruger SAE 5 eller 10 ?

Se ovenover.

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Richard

Dato : 16-03-07 18:22

Veset wrote:
> altså hvad sker der hvis man bruger SAE 5 eller 10 ?

I dit tilfælde og hvis du ikke kan finde en SAE 7,5 forgaffelolie hos din
lokale pusher: 1l SAE 5 + 1l SAE 10 = 2l SAE 7,5

- altså olie af samme mærke, type etc. - blot for en god ordens skyld

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Veset

Dato : 17-03-07 12:12

On Fri, 16 Mar 2007 17:22:22 +0000 (UTC), rpaderichard@netscape.net
(Richard) wrote:

>I dit tilfælde og hvis du ikke kan finde en SAE 7,5 forgaffelolie hos din
>lokale pusher: 1l SAE 5 + 1l SAE 10 = 2l SAE 7,5
>
>- altså olie af samme mærke, type etc. - blot for en god ordens skyld

Det sagde min kammerat også, at man bare kunne, det kan jeg heller
ikke se at der skulle være nogle problemer i at gøre.

--
Veset
Honda XRV 750 AT

Fra : Hans Posselt

Dato : 16-03-07 21:28

Wilbers skriver selv, at det er vigtigt at bruge netop deres olie - måske
har den en bedre evne til at holde viskositeten ved forskellige
temperaturer.

Hans

Fra : Tommy Fer

Dato : 17-03-07 09:34

Hans Posselt skrev:
> Wilbers skriver selv, at det er vigtigt at bruge netop deres olie - måske
> har den en bedre evne til at holde viskositeten ved forskellige
> temperaturer.

Nu er SAE standarten faktisk en standart der definere lige netop
viskositet ved temperatur, en SAE 7,5 olie har en kurve den skal følge
inden for en hvis tolerance naturligvis.

Så det kan altså ikke være tilfældet, men det kan sagtens være tilfældet
de selvfølgelig gerne vil sælge deres egen olie

Tommy Fer
Z750

Fra : 2

Dato : 17-03-07 10:19

On Sat, 17 Mar 2007 09:33:43 +0100, Tommy Fer <NOSPAM@fernet.dk>
wrote:

>Nu er SAE standarten faktisk en standart der definere lige netop
>viskositet ved temperatur, en SAE 7,5 olie har en kurve den skal følge
>inden for en hvis tolerance naturligvis.

OK. Hvordan er Wilbers så kommet frem til at det skal være SAE 7,5,
er det bare en allround til blandet kørsel?

Når de originale forstøddæmpere ikke var hårde nok, og valget er at
skifte forgaffelfjeder, men kunne man så bare havet skiftet olie til
en tykkere konsistens? fx en SAE 30?

http://www.sydfynmc.dk/silkoleneprodukter/forgaffelolie.html

Er der en tommelfinger regel eller skema som beskiver viskositeten til
hvilken vej eller terræn man kører mest på? Fx ved kun vej vælg SAE
5, og ved hårdt bakket terræn vælg SAE 30.

Bliver en forgaffelolie slidt efterhånden, eller kan den bare
genbruges når man skifter fjedrene?
Optager olien vand lige som bremsevæske eller ændrer sig i viskositet?

Torben

Fra : Hans Posselt

Dato : 17-03-07 14:59

"Tommy Fer" <NOSPAM@fernet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så det kan altså ikke være tilfældet, men det kan sagtens være tilfældet
> de selvfølgelig gerne vil sælge deres egen olie

Uagtet dette, vil man vel gerne bevare dæmpningen konstant uanset
temperaturen - ikke? Så er vi vel tilbage ved kvaliteten af olien - altså
Wilberts egen.
Venlig hilsen
Hans
R 1200 RT (med ESA)

Fra : J.C.Kløve

Dato : 17-03-07 11:03

On 17 Mar., 10:18, 2 <fuptils...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> Når de originale forstøddæmpere ikke var hårde nok, og valget er at
> skifte forgaffelfjeder, men kunne man så bare havet skiftet olie til

Man kan godt eksperimentere med viskositeten indledningsvist, for at
se hvad resultet det giver, men dæmpning og affjedring er jo ikke det
samme, og olien vedrører dæmpningen, hvor din vurdering er at fjederen
ikke var "hård nok".

> Bliver en forgaffelolie slidt efterhånden, eller kan den bare
> genbruges når man skifter fjedrene?
> Optager olien vand lige som bremsevæske eller ændrer sig i viskositet?

Ja det bliver "slidt"/beskidt, så ingen genbrug, skift ca. hvert 2. år

--
Dun@nt

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-07 11:48

On Fri, 16 Mar 2007 16:21:23 +0100, Veset wrote:

> Har købt nogle wilbers forgaffel fjedre til min africaner.
> Har så en kammerat der skal hjælpe mig med at montere dem, og han
> siger at det er meget vigtigt, at det er wilbers egen olie man bruger.

Wilbers olien er i hvertfald udmærket kvalitet forsåvidt levetid, men det
kan andre mærker vel også være. Wilbers anbefalede viscositet passer fint
til fjedrene, således at Du får god dæmpning, og dog ikke risikerer at
forgaflen "pakker" ved mange på hinanden følgende ujævnheder.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : 2

Dato : 19-03-07 23:20

On Sat, 17 Mar 2007 11:47:45 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>til fjedrene, således at Du får god dæmpning, og dog ikke risikerer at
>forgaflen "pakker" ved mange på hinanden følgende ujævnheder.

Hvad betyder det ordet "pakker" i den her forbindelse, hvordan opleves
det?
Hvad med mængden af olien der hældes i; mere olie= mere dæmpning?

Torben

Fra : Armand

Dato : 19-03-07 23:36

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad betyder det ordet "pakker" i den her forbindelse, hvordan opleves
> det?

At støddæmperen/teleskopet, p.g.a. overdæmpning, ikke når at strække sig ud
før næste påvirkning, og således trykkes ("pakkes") mere og mere sammen
under kørslen!

> Hvad med mængden af olien der hældes i; mere olie= mere dæmpning?

Mere olie => mindre luftlomme øverst i teleskoprøret => hårdere
luft(!)fjedring.
Men ikke dæmpningen som sådan!

--
Armand.

Fra : 2

Dato : 20-03-07 11:08

> [...]
>under kørslen!

>Mere olie => mindre luftlomme øverst i teleskoprøret => hårdere

OK tak for det.
Kan en forgaffel som "pakker" så også skyldes at fjedrene er trætte og
mistet noget af sin styrke?
Så der er altså flere parametre man kan ændre på, for at få en god
forgaffel affjedring til sit vej/terræn kørsel og temperatur om det er
sommer eller vinter?
1. om fjederen er linær eller progressiv eller selve hårdheden i
fjederen.
2. om olien er meget tynd så nok "pakker" forgaflen ikke, men MC kan
vel opleves som en gyngehest. Og en tykkere olie dæmper mere sammen
med fjederen som både hjælper fjederen på vej op, og kan være lidt
trægere på vej ned igen.
3 mængden af olie påvirker så også, hvor en anelse for lidt olie i
giver en blød affjedring hvor fjederen så mest virker. Og en anelse
for meget olie giver en hårdere hurtigere virkende første gangs tryk
affjedring men så evt chance for "pakker" hvis der er mange bump.
Og en anelse for meget olie i iforhold til fjeder vandring, så kan man
undgå at forgaflen når i bund, fordi der ikke er mere luft at
komprimerer i toppen?

Hvem og i hvilket tilfælde bruger så 40 i forgaffel olie, er det til
hullet vej, grusvej med huller engang imellem, eller køre for hurtigt
over sådanne fartbump med passende mellemrum, så olien når at flyde
nok frem og tilbage?

Torben

Fra : Armand

Dato : 27-03-07 14:35

> OK tak for det.
> Kan en forgaffel som "pakker" så også skyldes at fjedrene er trætte og
> mistet noget af sin styrke?

Det er godt opfattet at problemet kan være dobbelt rettet, og principielt
kan det godt hænde; men man bør vurdere ud fra hvorledes at forgaflen
opførte sig før olieskiftet og samtidig gå ud fra at der er anbefalet
viskositet i i forvejen, og ikke bare vurdere at fjederen nok er lidt svag
og at dæmperen derfor bør have lidt tyndere olie. Anyhow, så gider man vel
ikke køre med en for svag fjeder særligt længe hvorved en ny fjeder eller en
primitiv opstramning á afstands- klods/rør/skiver ovenpå fjederen kan få den
"rettet ind efter foreskrevne olie"!

> Så der er altså flere parametre man kan ændre på, for at få en god
> forgaffel affjedring til sit vej/terræn kørsel og temperatur om det er
> sommer eller vinter?

Jup!
Men det er langtfra ligetil og selv ganske små spring i viskositeten er
særdeles mærkbart!

> [...]
> vel opleves som en gyngehest. Og en tykkere olie dæmper mere sammen
> med fjederen som både hjælper fjederen på vej op, og kan være lidt

Støddæmperen virker begge veje, så det er såmænd rigtigt nok at "tykkere
olie dæmper mere sammen med fjederen" - Hvis blot man hele tiden husker at
holde de to størrelser: "Dampning" og "affjedring" adskilt i sit
verdensbillede!
Samtidig med at fjederen pakker p.g.a. overdæmpning, vil man således også
kunne spore at den hårdere sammenpresnings-dæmpning vil slå hårdere mod
håndleddene! For længe siden gjorde jeg dén Ahaa-oplevelse(T) at forgaflen
blev ubrugelig hård overfor håndleddene ved brug af blot 5 SAE-grader
tykkere olie

Alt i alt bør man altså gå ud fra at det hele er et kompromis og at
forgaflen virker tilstrækkeligt!
However: Kigger man på de fjederlementer der har justerbar dæmpning, så har
flertallet "kun" en justeringsmulighed:
Expansions/retur-dæmpningen(=udtrækningen)! Dét hænger sammen med at samme
fjeder-element kan strammes op i fjeder-raten (som ellers altid på
bagdæmpere) og at man ved strammere fjeder bør have tilsvarende strammere
returdæmpning!
At det modsat kun er på de sportsligste modeller at der yderligere er
justerbar kompressions-dæmpning, kan ses som tegn på at denne funktion er
for feinschmeckerne. At lege med tykkere forgaffelolie skal således også
anses som feinschmeckerei :-|

> [...]
> for meget olie giver en hårdere hurtigere virkende første gangs tryk
> affjedring men så evt chance for "pakker" hvis der er mange bump.

Forkert! Hér blander du begreberne sammen:
At sagerne "pakker" skyldes overdæmpning, som igen har med viskositeten af
olien at gøre (forudsat at vi ikke taler om mekanisk justerbar
returdæmpning).
Oliemængden influerer kun på fjedringen á minimering af den luftlomme der
befinder sig øverst i teleskopet!

> Og en anelse for meget olie i iforhold til fjeder vandring, så kan man
> undgå at forgaflen når i bund, fordi der ikke er mere luft at
> komprimerer i toppen?

Faktisk er den største risiko at "tillægs luft-affjedringen" bliver
ubrugelig hård.
Men samtidig er teleskopet ikke skabt til meget højere tryk end det der
opstår ved anbefalet olie- mængde/højde, hvorved at man risikerer at
pakdåserne bliver blæst itu p.g.a. for højt tryk =

> [...]
> hullet vej, grusvej med huller engang imellem, eller køre for hurtigt
> over sådanne fartbump med passende mellemrum, så olien når at flyde

Negertvillingen bruger nominelt SAE10 olie i forgaflen og der er, som
ovenfor beskrevet, marginalt at man skal bevæge sig væk derfra!
SAE40 er således way-out :-|

--
Armand.

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 17-03-07 14:25

"Veset" <vesetdks@hotREMOVEmail.com> wrote in message
> [...]
> mærke man bruger, bare det hedder SAE 7,5 ??
> I øvrigt hvad er forskellen på viskositeten, altså hvad sker der hvis

Problemet er at de forskellig forhandlere IKKE bruger den samme
benævnelse om deres forgaffel-olier (i modsætning til motorolier).

Her et citat fra en fyr der ved hvad han taler om :

"DO NOT GO BY LABLED OIL WEIGHT! Not only is this a poor way to decide which
oil to use, but each manufacturer seems to be on a different scale. For
example Maxima RSF 7wt is actually lighter than Spectro 5wt and Silkolene
Pro RSF 7.5wt is actually heavier than Showa SS-8 10wt. This is not a
judgment about the quality of these oils, just that the 'weight' label leads
to a lot of trouble when trying to tune with suspension oils"
Citat Peter Verdone

Check den her side og bliv lidt klogere
http://www.peterverdonedesigns.com/lowspeed.htm

MVH Peter Jakobsen