Valg af hjelm
Fra : Søren Normann Rasmus~

Dato : 15-03-07 18:48

Hej

Kan det betale sig at ofre 4.000,- på en lækker hjelm fra shoi eller arai
eller tilsvarende.?
Eller skal jeg bare gå efter en billig noname hjelm??

Jeg ved godt, det vigtigste er, at den sidder ordenlig på hovedet.
Men forudsat de begge gør det, er det så "fornuftigt" at spare de sidste
penge?

Forhandleren siger, at de jo alle er CE-godkendt og dermed er sikkerheden
ens
ligemeget hvad jeg køber.... men nu er det jo en af kroppens vitale del
så jeg er lidt nervøs for at spare det forkert sted.

Er der nogen af jer gode mennersker der har en holdning til det?

Vh Søren

Fra : Stig Brun

Dato : 15-03-07 19:10

"Søren Normann Rasmussen"

sikkerheden
> ens
> ligemeget hvad jeg køber.... men nu er det jo en af kroppens vitale del
> så jeg er lidt nervøs for at spare det forkert sted.

Teoretisk set kunne man vel forestille sig at man med en let hjelm ville få
mindre skader på halsrygraden og lignende hvis man bliver kastet rundt -
eller påkørt bagfra ?

Per

Fra : Armand

Dato : 15-03-07 19:13

"Søren Normann Rasmussen" <maj-123soren@oncable.dk(fjern123)> skrev i en
meddelelse news:45f986c1$0$48957$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> det forkerte sted.
>
> Er der nogen af jer gode mennersker der har en holdning til det?

Ka mon ikke!
Jég er netop en af fortalerne for at der ikke findes grader af godkendelse,
det er enten/eller og godkendte hjelme er gode nok!
Samtidig ser man tit ved hjelm-sammenligningstests at de billigere og sågar
plasthjelmene tæver langt dyrere hjelme og de eksotiske kompositter i de
forekommende enkelt-test! Fornyligt blev den hundedyre BMW-hjelm nærmest
stemt hjem i en sådan test
Hvad angår de dyre materialer, så ligger hjelmens primære funktion i den
"cykelhjelm" der er imellem foer og yderskal :-|
Det allervigtigste parameter for en hjelm er om den sidder ordentligt på
brugerens hovede(-form), og står man således med to "perfect fit's" må man
efterfølgende vurdere porno og andre detaljer op imod mer-prisen!

Husk at få testet á køre en god tur på egen motorcykel med hjelmpotentiale,
før endelig beslutning!
Jeg mener at det er Louis i Hamborg der ligefrem har en testtunnel man kan
komme ind i

--
Armand.

Fra : F.Syndergaard

Dato : 15-03-07 20:00

Hej Gruppe.
Jeg vil da godt tilføje at man skal kigge lidt på detaljerne.

F.eks. bærer man briller skal der være plads til dem.
Har hjelmen den nødvendige udluftning på visiret for at være dugfri.?
Kan man få dele til hjelmen?
For rep. eller f.eks. tonet og / eller dugfrit visir?.
Er det medfølgende visir nogenlunde ridsefast?
Og så synes jeg det er megalækkert at hele fronten kan slås op.

MVH.
Finni

Fra : n.stoustrup@gmail.co~

Dato : 15-03-07 20:31

On 15 Mar., 18:47, "Søren Normann Rasmussen"
<maj-123so...@oncable.dk(fjern123)> wrote:
> Hej
>

> Forhandleren siger, at de jo alle er CE-godkendt og dermed er sikkerheden
> ens

Jeg er i modsætning til Armand ikke enig i at når alle hjelme er
godkendt er de lige sikre. Alle biler der sælges idag er jo også
sikkerhedsmæssigt godkendte, men alligevel vil jeg da hellere køre
galt i en Volvo C30 (5 stjerner NCAP) end i en Chevrolet Aveo (2
stjerner i NCAP). At en hjelm er godkendt betyder blot at den opfylder
nogle mindstekrav. Men der må jo åbenlyst være forskel på hvor meget
en hjelm overstiger mindstekravene. Dermed ikke sagt at jo dyere jo
bedre, men det gælder jo så om at finde hjelmenes "Volvo". Der er
forskellige hjelm tests på nettet. Bla. har Ride Magazine på et
tidspunkt kåret Shoei's Raid II til Best Buy. Men det er nok ved at
være et års tid siden, så der kan jo være sket meget siden.

Mvh. Niels

Fra : Thomas

Dato : 15-03-07 21:10

<n.stoustrup@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

NCAP siger hvordan bilen klarer sig, når den kører ind i en mur. Dem møder
man ikke så mange af på vejene. I Sverige bygger en database hos
forsikringsselskaberne på statistik fra virkeligheden. Her klarer Chevrolet
sig faktisk rigtigt godt. Deres tunge modeller lader modparten optage
sammenstødsenergien, hvorved der faktisk er større chance for at overleve i
Chevroletten. Modparten betaler dog for denne metode.

Så... Det kan godt være, at en billig hjelm er lige så god til at nikke
skaller med som en dyr. Men det er ikke nødvendigvis den rigtige målemetode
for sikkerhed. Det sagt, så viser test, at der ikke er så stor forskel på
hjelmene, mens komfort og lydniveau er meget forskelligt fra hjelm til
hjelm. Og en støjende og dårligt siddende hjelm er farlig, da den
"forstyrrer" overblikket i trafikken.

/Ths.

Fra : Anders Christensen

Dato : 15-03-07 23:25

Thomas skrev:

> [...]
> optage sammenstødsenergien, hvorved der faktisk er større chance for at
> overleve i Chevroletten. Modparten betaler dog for denne metode.

Nu er jeg ret sikker på at en Chevroley Aveo er en af de modeller de har
overtaget da de købte Daewoo, og de små biler har ry for at klappe
ganske meget sammen når de bare så meget som overvejer at flette
kofanger med andre biler.

Fra : Hans Posselt

Dato : 15-03-07 20:44

Det vigitigste er ikke hvordan en hjælm klarer sig godt i en test, men
hvordan den beskytter i et virkeligt crash. Hjelmtest kan umuligt simulere
ulykker - og er derfor nærmest uanvendelige.
Det er vigtigt, at hjælmen er lavet af et materiale, der opfanger energien -
det gør fiber/komposit og ikke plast materialer. Hvis du tager en plasthjælm
og taber den på asfalten vil den hoppe som en bold (energien opsuges ikke)
en fiberhjælm vil blive liggende.
derudover skal hjælmen være let. Min kones Shoie vejer 1130g - min klaphat
vejer omkring 1700 g - forskellen bliver til meget, når hastigheden tages i
betragtning.
God og effektiv lukkemekanisme, der ikke hele tiden skal justeres og er nem
at betjene.
Hjælmen skal passe - dvs sidde stramt - en ny hjælm klemmer altid i
begyndelsen.
God ventilation og dobbelt dugfri visir er et must.

Hvad me Schubert S1?

Hans

Fra : Armand

Dato : 15-03-07 21:39

"Hans Posselt" <hans.posselt@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Det vigitigste er ikke hvordan en hjælm klarer sig godt i en test, men
> hvordan den beskytter i et virkeligt crash. Hjelmtest kan umuligt simulere
> ulykker - og er derfor nærmest uanvendelige.

Bortset fra at det er de færreste forundt at teste sin hjelm "grundigt" :-|
Når man ser hvilke forskelle der vitterligt bliver påpeget i diverse
hjelmtests, gør man bedre i at reflektere på dém frem for en
motorcykelforhandlers bullshit eller ensidig skelen til prissedlen (á dyrt
må være godt)

> [...]
> en plasthjælm og taber den på asfalten vil den hoppe som en bold (energien
> opsuges ikke) en fiberhjælm vil blive liggende.

Men lægger man blot sine handsker indeni en plast-hjelm ligger også dén død!
Og bortset fra decideret punkt-belastning á en åbnende lastvognsdør i
panden eller et beslag på et vejskilt når man efter et styrt rutscher
derudaf, er det inderhjelmen der tager hele skraldet (á optage energi), så
yderskallens fortræffeligheder dækker kun et relativt smalt skadesområde
hvortil kommer at netop yderskallens evne til at absorbere
punkt-belastninger er en specifik detalje som hjelmtest'ne ikke bør
underkendes i :-|

> derudover skal hjælmen være let.

Absolut!
Men ihvertfald ikke glasfiber er decideret let i.f.t. almindelig plast. Og
især klaphjelmene er de sorte får i denne diciplin!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-03-07 21:00

"Søren Normann Rasmussen" <maj-123soren@oncable.dk(fjern123)> writes:

> Kan det betale sig at ofre 4.000,- på en lækker hjelm fra shoi eller
> arai eller tilsvarende.? Eller skal jeg bare gå efter en billig
> noname hjelm??

Det sikkerhedsmæssige er svært at vurdere, men som du selv siger, så
skal hjelmen jo passe ordentligt. Noget andet du også bør være
opmærksom på er støjniveauet i hjelmen. Der er en fin test her:
<http://www.ridetriangles.com/pdf/543/204009.pdf>
....og en generel hjelmtest her:
<http://www.ridetriangles.com/pdf/643/221609.pdf>
....og nogle andre tests her:
<http://www.ridetriangles.com/nav?page=ridetriangles.contentspage&view_resource=5431134>

Jeg har selv lige købt en Schubert S1 hos Louis.de (str. 62/63, måler
godt 61,5, men den passer perfekt). Jeg fik den på tilbud til 2475,-,
hvilket er ganske billigt taget i betragtning at listeprisen i dk er
lidt under 4000,-. Hold øje med Louis' resposten i et stykke tid hvis
det ikke haster. Jeg havde heldigvis prøvet modellen mindre til MC
show i Herning, så jeg havde en nogenlunde idé om hvordan den passede.

Indtil videre er jeg meget tilfreds med hjelmen. Først og fremmest er
den meget støjsvag, og når ørepropperne kommer i er selv temmeligt
høje hastigheder støjmæssigt komfortabelt. Det indbyggede solvisir har
jeg endnu ikke brugt så meget, men tidligere har jeg ofte haft ganske
meget behov for den funktion. Ventilationen i hjelmen fungerer også
meget godt, langt bedre end hvad jeg ellers har prøvet.

Det eneste minus er en lidt besværlig betjening af visiråbningen, idet
man skal tage ved på midten, lidt ind under visiret. Det går også ret
stramt, men har man prøvet at visiret klapper op når man kigger sig
over skulderen ved 190 km/t, så forstår man nødvendigheden af det

Derudover er den også ret stram at trække ned over hovedet, men det
skyldes den halskrave som har en stor del af æren for det lave
støjniveau.
--
mvh Jes Vestervang - der netop har lært at vende pandekager i luften
@ FZS600 @ DT125R

Fra : J.C.Kløve

Dato : 16-03-07 00:10

On 15 Mar., 23:24, Anders Christensen <vladim...@vladimirr.dk> wrote:
> [...]

> overtaget da de købte Daewoo, og de små biler har ry for at klappe
> ganske meget sammen når de bare så meget som overvejer at flette

.... hvilket så forøvrigt lige nøjagtigt er det der reder førens liv...
og ikke i modsætning til hvad mange tror, at man kører i en kæmpe stor
4x4 bygget i H-profiler, den slår såvel den man kører ind i som dem i
"den store ihjel" :-/

--
Dun@nt

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-03-07 00:53

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> writes:

> ... hvilket så forøvrigt lige nøjagtigt er det der reder førens
> liv...

Det kommer jo fuldstændigt an på om kabinen også krøller. Energien
skal jo netop absorberes i alt andet end kabineområdet.

> og ikke i modsætning til hvad mange tror, at man kører i en kæmpe
> stor 4x4 bygget i H-profiler, den slår såvel den man kører ind i som
> dem i "den store ihjel" :-/

Så simpelt er det jo heller ikke. Dem i 4x4'en har oftest en
vægtfordel i at deres bil vejer det dobbelte, hvilket betyder at den
bremses væsentligt mindre mens den lille modpart kan slynges bagud og
rammes hårdere end hvis de havde kørt ind i en betonmur.

A propos 4x4 og sikkerhed; min storebror slap uskadt da en højrestyret
Land Rover foretog et venstresving ud foran hans Nissan Patrol. Hele
kollissionszonen i form af de 30-40 yderste cm af forenden hele vejen
op til forruden var mast sammen. Havde brormand kørt personbil kunne
det meget vel have kostet ham livet. Modparten tog i øvrigt heller
ikke skade, så udtrykket "lige børn leger bedst" passer nok meget godt
på denne situation.

Fortællingen kunne lyde som et argument for at køre i det største
skrummel man kan finde, men det holder selvfølgelig ikke fordi et
skrummel kun er sikkert for den, der sidder deri :-/ Man kan så ryste
lidt på hovedet af alle dem, der køber kæmpebiler for at køre sikkert,
uden overhovedet at have behov for 4x4. På et tidspunkt finder de nok
ud af at de faktisk ikke er specielt sikre pga. deres ret uheldige
køreegenskaber.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : J.C.Kløve

Dato : 16-03-07 07:18

On 16 Mar., 00:52, Jes Vestervang <jes.vesterv...@gmail.com> wrote:

> [...]
> uden overhovedet at have behov for 4x4. På et tidspunkt finder de nok
> ud af at de faktisk ikke er specielt sikre pga. deres ret uheldige

Akkurat, og yderligere deres ofte masive og stive karosse, der ikke
absorberer energien, hvorfor ikke så få endda netop har fået aorta
kappet når hjertet er fortsat lystigt ud i brysthulen uden resten af
kroppen :-/ (det er jo ikke altid en koreansk minibil de torpederer)

Men for så at sætte det hele lidt tilbage i MC regi - disse mindre
heldige egenskaber er så dokumenteret med en overrepræsentation i
uhelds statistikkerne, så når der skal slås ned på en trafikal gruppe,
inden folketingets sommerferie så er det nok "dræber" 4x4 der må hode
for, snarre end "larmende" MC. (ja nogen _skal_ det jo gå udover når
politikerne viser "handlekraft")

--
Dun@nt

Fra : Jim Andersen

Dato : 16-03-07 10:24

Søren Normann Rasmussen wrote:
> Hej
>
> Kan det betale sig at ofre 4.000,- på en lækker hjelm fra shoi eller
> arai eller tilsvarende.?
> Eller skal jeg bare gå efter en billig noname hjelm??

Jeg har en noname. Og kører med ørepropper. Jeg har absolut ingen problemer
med støj og mener derfor ikke man skal bruge penge på at få en hjelm der er
mere støjsvag. Men måske har jeg bare været heldig.

Jeg ville dog ønske jeg havde købt en med indbygget sol-visir. Så jeg lurer
på at få fat i den billigste Caberg, som ser ud til at være de eneste
pris-relevante der har den slags.

Farven rager mig en papskid.

/jim

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-03-07 11:29

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> writes:

> Jeg har en noname. Og kører med ørepropper. Jeg har absolut ingen
> problemer med støj og mener derfor ikke man skal bruge penge på at
> få en hjelm der er mere støjsvag.

Det mener jeg heller ikke såfremt man har held med at finde en billig
støjsvag hjelm. Min erfaring er bare at det ikke er så let
endda. Måske vi har forskellige støjtærskler, men jeg synes ihvertfald
at støjen i min 1500-kroners AGV var for kraftig, selv med de ret
effektive multimax-ørepropper. Derudover har jeg det også sådan at jo
mindre støj, jo bedre. De 2500,- jeg måtte slippe for Schuberth S1 var
jo så også ganske billigt, men jeg inden jeg handlede havde jeg ellers
bestemt for mig at handle selvom jeg måtte give fuld på på 35-3800,-.

En sjov bivirkning af min nyindkøbte Schuberth S1 er at jeg pludselig
kan høre motoren fra 70-120... det er næsten ligesom at køre med
larmepotte

> Men måske har jeg bare været heldig.

Måske, men går man efter en hjelm med en tætsluttende krave om halsen
har man hjulpet heldet godt på vej.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-07 14:15

On Fri, 16 Mar 2007 11:29:28 +0100, Jes Vestervang wrote:

> Måske vi har forskellige støjtærskler, men jeg synes ihvertfald
> at støjen i min 1500-kroners AGV var for kraftig, selv med de ret
> effektive multimax-ørepropper.

Det er forskelligt, ingen tvivl om det. For en tinitus plaget kan støjen
bare aldrig blive for lav, og meget gerne så lav at propper ikke er
nødvendigt ved "almindelig" landevejskørsel. Propper gør nemlig oplevelsen
af tinitussen meget voldsom, og meget trættende. Men en så godt dæmpet
hjælm findes nok ikke :-/

> Måske, men går man efter en hjelm med en tætsluttende krave om halsen
> har man hjulpet heldet godt på vej.

Ærgrer mig i grunden over ikke at have slået til ved Louis udsalget :-|

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : CL

Dato : 16-03-07 15:19

Orla Pedersen wrote:
> [...]
> nemlig oplevelsen af tinitussen meget voldsom, og meget trættende.
> Men en så godt dæmpet hjælm findes nok ikke :-/

Min C2 slutter så tæt at jeg op til 130 km/t ikke har behov for propper
når jeg køre med walkman er den skuet op på en niveau.som er under
halv max styrke.
Med min gamle Consept hjælm kunne jeg ikke en gang høre den,
ved fuld styrke ved samme hastighed.
Så der var der altid propper i.

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : paahlman

Dato : 16-03-07 14:18

> Kan det betale sig at ofre 4.000,- på en lækker hjelm fra shoi eller arai
> eller tilsvarende.?

Hvis du alligevel vil bruge 4K på en hjelm, synes jeg lige du skulle
overveje en schubert S1 inden du køber. Den kan desuden købes i
Tyskland for ca. 3K.
Det er helt sikkert min næste hjelm, og jeg kører med shoei pt.

/jacob

Fra : Poul Dürr Pedersen

Dato : 16-03-07 18:57

"paahlman" <jacob@paahlman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Tyskland for ca. 3K.
Det er helt sikkert min næste hjelm, og jeg kører med shoei pt.

Jeg vil gerne slutte mig til skaren for Schuberts S1 hjelm, prøvede den på
Herning messen og købte den. Arbejder selv med kompositter så plasthjelm var
ikke nogen option for mig især ikke når man mærker hoppeboldeffekten.
Jeg er yderst tilfreds med den og solvisiret er allerede brugt med stor
behag, idet jeg som regel kører mod solen på vej hjem fra arbejde. Som Jes
siger, så er støjen forholdsvis lav og det er jo en fornøjelse at høre
motoren spinde når der lukkes lidt op for gassen i en overhaling. Vil dog
alligevel til at bruge ørepropperne - bedre forebygge. Jo den er lidt stram
pga. kraven; men bestemt umagen værd og ser det ikke som noget problem når
først det er prøvet nogle gange. Åbning af visiret kan være lidt besværligt
med handsker; men har ikke rigtigt behov for det, for ventilationen og
dugfri er kanon.
--
Poul Dürr Pedersen
Yamaha Fazer FZS 600 S

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-07 21:58

> [...]
> så jeg er lidt nervøs for at spare det forkert sted.
>
> Er der nogen af jer gode mennersker der har en holdning til det?

Jeg vil gøre som jeg plejer: Poste dette link:

http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/

....som er en af de bedste forklaringer/test jeg har set.

Allan

Fra : J.C.Kløve

Dato : 17-03-07 09:53

On 16 Mar., 21:57, "AW" <allan[snabela]malwis[prik]dk> wrote:

> Jeg vil gøre som jeg plejer: Poste dette link:
>
> http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/
>
> ...som er en af de bedste forklaringer/test jeg har set.

Og det er et super link - læs og lær

--
Dun@nt

Fra : Søren Normann Rasmus~

Dato : 18-03-07 15:36

Tak for alle de gode svar .. der er perfetk
tak for de gode links.

Som jeg kan læse mig frem til ... så må Schubert S1 være det bedste valg.
Super stødabsobering, lyssvag og sidder godt.

Nu mangler jeg bare at spare op til F800ST'eren.....

/Søren

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 18-03-07 18:07

Søren Normann Rasmussen skrev den 18 mar 2007 i

> Som jeg kan læse mig frem til ... så må Schubert S1 være det bedste valg.
> Super stødabsobering, lyssvag og sidder godt.

Altså det med manglende lys tror jeg lige du skal overveje en gang til