|
| Skal en MC ikke have bremselys på forbrems~ Fra : MikeDJ |
Dato : 11-03-07 23:05 |
|
Jeg skal have synet en gammel MC med tromlebremse, og naboen siger, at gamle
MC IKKE SKAL aktivere bremselyset når der bremses på for/håndbremsen.
Ka' et nu passe ?
Mvh
Salto
| |
Steen Gruby (11-03-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 11-03-07 23:11 |
|
On Sun, 11 Mar 2007 23:04:59 +0100, "MikeDJ"
<michael.dahl@SLETDETTEsol.dk> wrote:
Hej Salto.
>Jeg skal have synet en gammel MC med tromlebremse, og naboen siger, at gamle
>MC IKKE SKAL aktivere bremselyset når der bremses på for/håndbremsen.
>
>Ka' et nu passe ?
>
Ja, det er rigtigt.
Jeg kan ikke huske hvornår det blev lovpligtigt.
Jeg tror det er en gang først i 70'erne at det blev et krav.
Sikkert er det at hvis cyklen er typegodkendt uden lontakt på
forbremsen er det stadig sådan.
Både min NSU Max og Super Fox er synet uden.
De er fra 1956 og 1958.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Futte & Co. (11-03-2007)
| Kommentar Fra : Futte & Co. |
Dato : 11-03-07 23:16 |
|
MikeDJ wrote:
> Jeg skal have synet en gammel MC med tromlebremse, og naboen siger, at gamle
> MC IKKE SKAL aktivere bremselyset når der bremses på for/håndbremsen.
>
> Ka' et nu passe ?
>
Jeps, den er go' nok
Jeg har kun stoplyskontakt på på forbremsen på 1 ud af 3, og jeg har
synet og ejerskiftet alle 3. Det er reglerne for indretning af køretøjer
(detailforskrifter) for pågældende år der gælder. Hvis cyklen er gammel
nok, skal der end ikke være stoplys på Til gengæld skal lappen op
når man bremser . Og jow, jeg er gammel nok til at ha' lært og kørt
med at venstre hånd skulle løftes ved standsning Og det var også
selvom cyklen havde stoplys.
--
Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F, 1975, til salg
Victoria KR26N Aero, 1954, til salg
Triumph Bonneville, 1969
| |
Kim Olsen (13-03-2007)
| Kommentar Fra : Kim Olsen |
Dato : 13-03-07 08:54 |
|
> >
> > Ka' et nu passe ?
Ja det passer - men kan da blive meget værre endnu:
Min DKW RT125/2 fra 1954 er typegodkendt og født uden stoplys overhovedet,
og jfr. køretøjsbekendtgørelsen, kan den så (hvis den er fra før 1955) synes
uden stoplys idag - hvilket den da også blev i 2005.
Kim Olsen
DKW RT125/2 - 1954
Yamaha RS125 - 1976
Lifan LF250-4 - 2006
www.kims.pahn.dk
| |
Torben Scheel (12-03-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 12-03-07 07:15 |
|
MikeDJ wrote:
> Jeg skal have synet en gammel MC med tromlebremse, og naboen siger, at gamle
> MC IKKE SKAL aktivere bremselyset når der bremses på for/håndbremsen.
>
> Ka' et nu passe ?
>
Det troede jeg heller ikke før jeg læste oldermændenes svar
Jeg ville ikke turde køre uden, og dem der normalt advarer kraftigt mod
miniblink og deslige burde vel være på mit hold
--
vh
Torben
| |
Armand (12-03-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-03-07 16:23 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45f4efea$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> MikeDJ wrote:
>> Jeg skal have synet en gammel MC med tromlebremse, og naboen siger, at
>> gamle MC IKKE SKAL aktivere bremselyset når der bremses på
>> for/håndbremsen.
>>
>> Ka' et nu passe ?
>>
> Det troede jeg heller ikke før jeg læste oldermændenes svar
>
> Jeg ville ikke turde køre uden, og dem der normalt advarer kraftigt mod
> miniblink og deslige burde vel være på mit hold
>
Jeg turde heller ikke være en del af den daglige trafik på en veteran - Men
dén slags kørsel er jo heldigvis også mere lejligheds-betonet og noget med
indenfor bygrænsen og på de små veje imellem byerne.
--
Armand.
| |
Futte & Co. (12-03-2007)
| Kommentar Fra : Futte & Co. |
Dato : 12-03-07 17:18 |
|
Armand wrote:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:45f4efea$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>Jeg ville ikke turde køre uden, og dem der normalt advarer kraftigt mod
>>miniblink og deslige burde vel være på mit hold
>>
>
> Jeg turde heller ikke være en del af den daglige trafik på en veteran - Men
> dén slags kørsel er jo heldigvis også mere lejligheds-betonet og noget med
> indenfor bygrænsen og på de små veje imellem byerne.
>
Kyllinger
--
Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F, 1975, solgt
Victoria KR26N Aero, 1954, til salg
Triumph Bonneville, 1969
| |
Torben Scheel (12-03-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 12-03-07 18:29 |
|
Futte & Co. wrote:
>
> Kyllinger
>
bok bok booooaaaark
--
vh
Torben
| |
JJ (12-03-2007)
| Kommentar Fra : JJ |
Dato : 12-03-07 18:33 |
|
>> Jeg turde heller ikke være en del af den daglige trafik på en veteran -
>> Men
>> dén slags kørsel er jo heldigvis også mere lejligheds-betonet og noget
>> med indenfor bygrænsen og på de små veje imellem byerne.
>>
>
I Praksis betyder det ikke meget om forbremsen har forbindelse med
stoplyset, idet forbremsen på de gamle "cykler" sjældent bruges alene.
Man må jo huske, at bremseevnen på forhjulet slet ikke må sammenlignes med
nutidens skivebremser.
Hilsen
Jørgen
| |
Steen Gruby (12-03-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 12-03-07 22:01 |
|
On Mon, 12 Mar 2007 17:18:21 +0100, "Futte & Co."
<Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote:
Hej Jørgen.
>
>Kyllinger
Nu er det jo ikke os alle sammen der praksiserer øvelser med 5 tomme
og en med noget i
Jeg har faktisk overvejet om det var muligt at montere en switch på
mine nostalgi knallerter men har opgivet det igen.
Blot for at holde originaliteten.
Nu er det jo "heldigvis" således at forbremsen på NSU'erne ikke er de
mest effektive, så det er altide en kombination af for- og bagbremse
der er i brug.
Det sikrer at der er glød i pæren
Glødens itensitet kan så også diskuteres, der er absolut basis for
forbedringer )
Men igen - Det går ud over originaliteten så det er valgt fra.
Den med labben i luften har jeg også lært.
Det forekommer faktisk helt naturligt at vifte med armene når der skal
skiftes retning - Det er pudsigt hvorledes sådanne indlærte vaner har
bidt sig fast, selv i en fremskreden alder.
Jeg var til køreprøve på en gammel Nimbus d. 22-12-1964.
Jeg husker stadig at det var pisse koldt og glat
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ager (13-03-2007)
| Kommentar Fra : Ager |
Dato : 13-03-07 09:29 |
|
Hej
Jeg køber da en kontakt der sættes ind på kablet og vupti har man bremselys
til forbremsen, selvom den kun har en svag retarderende virkning på de gamle
cykler.
Skriv til mig hvis der er nogen der ønsker et billede (af kontakten)
MVH
Kai Agerschou
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:q9fbv2tn4lhi64rrb2i3pbskd6vjmckt5g@4ax.com...
> On Mon, 12 Mar 2007 17:18:21 +0100, "Futte & Co."
> <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote:
>
> Hej Jørgen.
>>
>>Kyllinger
>
> Nu er det jo ikke os alle sammen der praksiserer øvelser med 5 tomme
> og en med noget i
> Jeg har faktisk overvejet om det var muligt at montere en switch på
> mine nostalgi knallerter men har opgivet det igen.
> Blot for at holde originaliteten.
> Nu er det jo "heldigvis" således at forbremsen på NSU'erne ikke er de
> mest effektive, så det er altide en kombination af for- og bagbremse
> der er i brug.
> Det sikrer at der er glød i pæren
> Glødens itensitet kan så også diskuteres, der er absolut basis for
> forbedringer )
> Men igen - Det går ud over originaliteten så det er valgt fra.
>
> Den med labben i luften har jeg også lært.
> Det forekommer faktisk helt naturligt at vifte med armene når der skal
> skiftes retning - Det er pudsigt hvorledes sådanne indlærte vaner har
> bidt sig fast, selv i en fremskreden alder.
> Jeg var til køreprøve på en gammel Nimbus d. 22-12-1964.
> Jeg husker stadig at det var pisse koldt og glat
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk
| |
Futte & Co. (13-03-2007)
| Kommentar Fra : Futte & Co. |
Dato : 13-03-07 19:30 |
|
Hej Steen
Steen Gruby wrote:
> Jeg var til køreprøve på en gammel Nimbus d. 22-12-1964.
> Jeg husker stadig at det var pisse koldt og glat
>
Jeg kom lidt sent igang med de to hjulede, begyndte først i '68
I de dage var en såkaldt køretime = 20 min.
Så efter 7 af den slags på Es køreskolen, og uden teori, kørte jeg en
tur på frederikssundsvej, ved bellahøj husene. Kørslen forgik på en 125
dekewik. Nåe ja, jeg bestod. Samme dag hentede jeg min Bonneville inde
hos Egon Walther på Østerbro. Inden jeg nåede hjem, sneede det. At jeg
overlevede denne den første tur på så stor en cykel, slår mig stadig med
undren. Det skal da lige med, at gaden Egon Walther havde butik på , var
brolagt, og da jeg startede fra Østebro, piskede regnen ned. Jeg har
aldrig siden været så bange som da jeg kørte bonnen hjem. Og udstyret
var ret mangelfuldt. Ingen hjælm og en vindjakke, et par tynde handsker
og et halstørklæde op omkring ansigtet.Den slags burde være forbudt,
al å
Da konen tog kørekort, foregik det på en Vespa. På det tidspunkt havde
vi en Honda 500F . Det må ha' være lige så skræmmende at komme op på.
Ja ja ja ja, det var tider , dengang (halm i træskoene og frost på
dynen om natten)(hver vinter havde vi mindst 2 meter sne fra nov. til
langt ind i marts, og man kunne gå over storebælt)Akeee'ja akke'ja
--
Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F, 1975, til salg
Victoria KR26N Aero, 1954, til salg
Triumph Bonneville, 1969
| |
Bo Nielsen (14-03-2007)
| Kommentar Fra : Bo Nielsen |
Dato : 14-03-07 01:20 |
|
"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev i en meddelelse
news:9a54a$45f6ed9b$3e3d8b9d$27246@news.arrownet.dk...
> Hej Steen
> Steen Gruby wrote:
>
>> Jeg var til køreprøve på en gammel Nimbus d. 22-12-1964.
>> Jeg husker stadig at det var pisse koldt og glat
>>
> Jeg kom lidt sent igang med de to hjulede, begyndte først i '68
> I de dage var en såkaldt køretime = 20 min.
> Så efter 7 af den slags på Es køreskolen, og uden teori, kørte jeg en tur
> på frederikssundsvej, ved bellahøj husene. Kørslen forgik på en 125
> dekewik. Nåe ja, jeg bestod. Samme dag hentede jeg min Bonneville inde hos
> Egon Walther på Østerbro. Inden jeg nåede hjem, sneede det. At jeg
> overlevede denne den første tur på så stor en cykel, slår mig stadig med
> undren. Det skal da lige med, at gaden Egon Walther havde butik på , var
> brolagt, og da jeg startede fra Østebro, piskede regnen ned. Jeg har
> aldrig siden været så bange som da jeg kørte bonnen hjem. Og udstyret var
> ret mangelfuldt. Ingen hjælm og en vindjakke, et par tynde handsker og et
> halstørklæde op omkring ansigtet.Den slags burde være forbudt, al å
> Da konen tog kørekort, foregik det på en Vespa. På det tidspunkt havde vi
> en Honda 500F . Det må ha' være lige så skræmmende at komme op på.
> Ja ja ja ja, det var tider , dengang (halm i træskoene og frost på
> dynen om natten)(hver vinter havde vi mindst 2 meter sne fra nov. til
> langt ind i marts, og man kunne gå over storebælt)Akeee'ja akke'ja
- og det sku' angiveligt være de forhold, udvalgte medlemmer af
arbejdsmarkedssegmentet "Det Grå Guld" betegner 'de _gode_ gamle dage'???
ScooterBo
(for hvem gamle dage er før 1972 )
| |
flopper (12-03-2007)
| Kommentar Fra : flopper |
Dato : 12-03-07 18:32 |
|
Armand har bragt dette til os:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:45f4efea$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
>> MikeDJ wrote:
>>> Jeg skal have synet en gammel MC med tromlebremse, og naboen siger, at
>>> gamle MC IKKE SKAL aktivere bremselyset når der bremses på
>>> for/håndbremsen.
>>>
>>> Ka' et nu passe ?
>>>
>> Det troede jeg heller ikke før jeg læste oldermændenes svar
>>
>> Jeg ville ikke turde køre uden, og dem der normalt advarer kraftigt mod
>> miniblink og deslige burde vel være på mit hold
>>
> Jeg turde heller ikke være en del af den daglige trafik på en veteran - Men
> dén slags kørsel er jo heldigvis også mere lejligheds-betonet og noget med
> indenfor bygrænsen og på de små veje imellem byerne.
årh det er vel en vanesag lige at vise bremselys med bagbremsen, mens
man bruger forbremsen
flopper
| |
Glavind (12-03-2007)
| Kommentar Fra : Glavind |
Dato : 12-03-07 21:53 |
|
"flopper" <odalhan@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:mn.64577d73e303b229.66186@hotmail.com...
> Armand har bragt dette til os:
>> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:45f4efea$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
>>> MikeDJ wrote:
>>>> Jeg skal have synet en gammel MC med tromlebremse, og naboen siger, at
>>>> gamle MC IKKE SKAL aktivere bremselyset når der bremses på
>>>> for/håndbremsen.
>>>>
>>>> Ka' et nu passe ?
>>>>
>>> Det troede jeg heller ikke før jeg læste oldermændenes svar
>>>
>>> Jeg ville ikke turde køre uden, og dem der normalt advarer kraftigt mod
>>> miniblink og deslige burde vel være på mit hold
>>>
>> Jeg turde heller ikke være en del af den daglige trafik på en veteran -
>> Men dén slags kørsel er jo heldigvis også mere lejligheds-betonet og
>> noget med indenfor bygrænsen og på de små veje imellem byerne.
>
> årh det er vel en vanesag lige at vise bremselys med bagbremsen, mens man
> bruger forbremsen
>
> flopper
>
Helt enig Flopper. Jeg bruger altid bagbremsen på min BSA, kun for
bremselysets skyld. Vil lige nævne at min dobbeltvirkende fuldnavns
forbremse virker fortrindeligt. Betydeligt bedre end skiven på min Suzuki
GS450L.
Mvh
Glavind
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 187 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.
| |
Ukendt (12-03-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 12-03-07 21:59 |
|
"flopper" <odalhan@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:mn.64577d73e303b229.66186@hotmail.com...
>
> årh det er vel en vanesag lige at vise bremselys med bagbremsen, mens man
> bruger forbremsen
>
>
Efter mit besøg hos DMC's Bronce kursus, for nogle år siden , så bruger jeg
både for og bag bremse samtidigt, det anbefaler de, og du må meget gerne
lægge bag bremsen på et split sekund før for bremsen...
--
Mvh.
Dennis Pedersen.
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66
| |
Jes Vestervang (12-03-2007)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 12-03-07 23:41 |
|
"Dennis Hellan Pedersen \(4690\)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> writes:
> Efter mit besøg hos DMC's Bronce kursus, for nogle år siden , så
> bruger jeg både for og bag bremse samtidigt, det anbefaler de, og du
> må meget gerne lægge bag bremsen på et split sekund før for
> bremsen...
Nemlig, for det gør det en del nemmere at holde baghjulet ved jorden
da cyklen vipper mindre forover pga. bagbremsen. På veterancykler er
forbremsen nok sjældent kraftig nok til baghjulsløft, men det giver jo
så bare en god grund til at udnytte den ekstra bremsekapacitet på
bagbremsen.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
| |
bigOne (13-03-2007)
| Kommentar Fra : bigOne |
Dato : 13-03-07 19:42 |
|
"MikeDJ" <michael.dahl@SLETDETTEsol.dk> skrev i en meddelelse
news:45f47d0c$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg skal have synet en gammel MC med tromlebremse, og naboen siger, at
> gamle MC IKKE SKAL aktivere bremselyset når der bremses på
> for/håndbremsen.
>
> Ka' et nu passe ?
>
Ja
I 1975 blev det lovkrav i DK
| |
|
|