Hollandsk VF500F
Fra : René Olskjær Nielsen~

Dato : 11-03-07 09:40

I efteråret købte jeg en defekt dansk indregistreret VF500'er og en
hollandsk VF500F med 34000km på klokken. Her i vinter har jeg så bygget om,
fået den synet, og har netop været ude og trille lidt på den i det gode
vejr.

Nu er det vel ca. 15 år siden jeg sidst satte mig op på en MC, og siden jeg
kørte på knallert i halvfjerdserne har jeg faktisk aldrig kørt på noget så
småt som en 500cc, derfor er det måske bare mig der er lidt forudintaget.

VF'eren er opgivet til ca. 70hk, men mit gæt, efter turen igår er at den max
har det halve, der sker ligesom ikke rigtig noget i de høje omdrejninger.Når
man når 120-130km/t, så er der nærmest udsolgt. Det eneste jeg har gjort
ved motoren, er at forsyne den med et par nye mivv potter, da de gamle
originale var tæret i bunden. Desværre kørte jeg ikke på den med de gamle
potter, så jeg ved ikke om det har gjort en forskel.

Jeg har pludselig fået en mistanke om at den måske er neddroslet, ligesom de
onde tyskere kan finde på. Er der nogen der ved noget om hvorvidt
hollænderne har sære regler for MC'ers ydeevne, og hvis de skulle have det,
hvordan man fjerner neddroslingen?

Skulle det nu vise sig, at den ikke er neddroslet, hvad skal jeg så se
efter - kompression? eller...

Er der evt. et sted på Sjælland, hvor jeg kan få den rullet, og havd koster
sådan en omgang?

Al hjælp vil være meget velkommen.

René

Fra : MKS - 74

Dato : 11-03-07 09:52

On Sun, 11 Mar 2007 09:39:50 +0100, René Olskjær Nielsen [3630]
<r.o.nielsen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>originale var tæret i bunden. Desværre kørte jeg ikke på den med de gamle
>potter, så jeg ved ikke om det har gjort en forskel.

En VF500 har aldrig haft 70 hk på motoren. En VF500 (FE/F2E-model) i
topform yder mellem 52-55 på hjulet i std. konfiguration og skal uden
større problemer løbe op til ca. 160-170 på klokken hvorefter den
begynder at blive lidt anstrengt, ved 190-200 på klokken ned ad bakke
og med solen i ryggen er det absolut slut (min F2E kunne lige presses
over 200)

--
-Michael
Div. Aprilia RS250 og Honda CBR600+VF500-dele m.m. til salg på:

Fra : René Olskjær Nielsen~

Dato : 11-03-07 10:02

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> begynder at blive lidt anstrengt, ved 190-200 på klokken ned ad bakke
> og med solen i ryggen er det absolut slut (min F2E kunne lige presses

Jeg skrev nu også at den var opgivet til 70hk, ikke at den havde det ,
men 160-170 det tror jeg sgu ikke jeg kan presse den op på, medmindre jeg
smider den ud fra en flyver.

/René

Fra : MKS - 74

Dato : 11-03-07 10:11

On Sun, 11 Mar 2007 10:01:36 +0100, René Olskjær Nielsen [3630]
<r.o.nielsen@get2net.dk> wrote:

>Jeg skrev nu også at den var opgivet til 70hk, ikke at den havde det ,

Nej - Det var også mest for at understrege at de 70 er
fabrikantoptimistisk - På nogle markeder er den opgivet til mere
korrekte 66 - FF og F2F-modellerne (væsentlig mere holdbar motor) har
et par stykker mindre opgivet til 62-63 på de markeder hvor E-modellen
havde de 66

>men 160-170 det tror jeg sgu ikke jeg kan presse den op på, medmindre jeg
>smider den ud fra en flyver.

Og dermed kan du også konkludere at den enten er droslet eller seriøst
i udu. Det første man kunne tjekke var skiver i indsugningen (sådan
drosler tyskerne den tit). Lyder den ellers OK - En VF500 må ikke ha'
nogle mislyde men skal lyde supersprød.

Fra : Brian Sørup

Dato : 11-03-07 23:34

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> begynder at blive lidt anstrengt, ved 190-200 på klokken ned ad bakke
> og med solen i ryggen er det absolut slut (min F2E kunne lige presses

Min '86'er havde ingen problemer med at gå i det røde felt i 5'e gear -
så viser speedo ca.-185Km/t, jeg hang på en FJ1100 i 1-2-3gear, derefter
forsvandt han bare i horisonten.....
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : MKS - 74

Dato : 11-03-07 23:55

On Sun, 11 Mar 2007 23:34:05 +0100, "Brian Sørup"
<camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote:

>Min '86'er havde ingen problemer med at gå i det røde felt i 5'e gear -
>så viser speedo ca.-185Km/t, jeg hang på en FJ1100 i 1-2-3gear, derefter
>forsvandt han bare i horisonten.....

Jah - Men nu er/var Baby-Vifferen heller ikke skabt til drag eller
highspeedcruise, men til frisk kørsel på krøllede veje - damn jeg
havde mange sjove timer på min(e), savner den stadig lidt .

Fra : C. Caspersen

Dato : 11-03-07 19:52

"René Olskjær Nielsen [3630]" <r.o.nielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Skulle det nu vise sig, at den ikke er neddroslet, hvad skal jeg så se
> efter - kompression? eller...

Vacuum-membranerne i karburatorerne kan godt være møre og hullede. I så fald
trækker den elendigt.

/Caspersen

Fra : René Olskjær Nielsen~

Dato : 11-03-07 20:40

> Vacuum-membranerne i karburatorerne kan godt være møre og hullede. I så
> fald trækker den elendigt.

Det er da til at checke - tak! - jeg tror lige jeg løber den igennem med en
kompressionsmåler, nu jeg alligevel skal igang.

(er der virkelig ingen steder man kan få rullet sådan en fyr på sjælland?)

/René

Fra : Richard

Dato : 11-03-07 23:00

René Olskjær Nielsen [3630] wrote:

> (er der virkelig ingen steder man kan få rullet sådan en fyr på sjælland?)

http://www.ph-speed.dk havde et rullefelt på den tidligere adresse;
Lydmuren i Stenløse har også haft rullefelt, så du kan jo prøve dem. Men
se den selv efter, så lang du kan, for den manglende motorydelse får du jo
ikke af bare at rulle den...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Jim Andersen

Dato : 12-03-07 10:32

René Olskjær Nielsen [3630] wrote:
> (er der virkelig ingen steder man kan få rullet sådan en fyr på
> sjælland?)

Hvorfor? Den kan ikke køre mere end 130km/t, så er det da bare at regne
bagud og så lander du på ca 30HK.
Så den er droslet eller i udu.

/jim