/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Applus+Bilsyn ønsker motorcykelsyn
Fra : Luffe


Dato : 10-03-07 11:40

Ifølge en artikel i Fyns Stiftstidende i dag , kommenterer adm. direktør for
Applus Arne Willerslev
en EU rapport om sikkerhed og bilsyn. Ikke forbavsende synes han det er en
god ide at følge rapportens tre anbefalinger:

1. Bilsyn bliver harmoniserede, og at biler der er ældre end syv år, skal
til bilsyn hvert år. I dag synes bilerne første gang efter 4 år og derefter
hvert andet år.
2. Bilsynene skal inkludere et grundigt syn af de elektroniske systemer som
airbags og ABS , en såkaldt EOBD-test og-
3. Synene også kommer til at omfatte motorcykler.

Den gode direktør henviser til rapportens konklusion, som indikerer at der
kan spares 9 menneskeliv og 148 uheld årligt,
hvis vi indfører årligt bilsyn. Selv plæderer han for sagen , med henvisning
til at årlige syn vil mindske forureningen, fordi man opdager
dårligt/forkert justerede motorer tidligere. Der er ingen specifikke
henvisninger til hvilken del af de indikerede dræbte/kvæstede , der kunne
henføres til mc kørsel og bilkørsel. Heller ikke nogen kommentarer om
virkningen på¨
Applus` bundlinie, hvis dette vedtages. Dette lugter af at bruge moral som
undkyldning for pengeindtjening. Han er næppe neutral part i sagen.
Jeg vil nok fravælge Applus næste gang min bil skal synes.

Luffe (Honda CX500C og CX650E)



 
 
Steen Gruby (10-03-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 10-03-07 11:48

On Sat, 10 Mar 2007 11:40:10 +0100, "Luffe"
<dsl116139@vip.cybercity.dk> wrote:

Hej Luffe.

> Der er ingen specifikke
>henvisninger til hvilken del af de indikerede dræbte/kvæstede , der kunne
>henføres til mc kørsel og bilkørsel. Heller ikke nogen kommentarer om
>virkningen på¨
>Applus` bundlinie, hvis dette vedtages. Dette lugter af at bruge moral som
>undkyldning for pengeindtjening. Han er næppe neutral part i sagen.
>Jeg vil nok fravælge Applus næste gang min bil skal synes.
>
Prøv at lægge mærke til alle de tågehorn der konstant hyler.
Lige gyldigt hven der er tale om ligger der altid et slet skjult
sigte, nemlig at fremme egne interesser.
"Sagen" er blot en undskyldning for at få taletid.
Læg også mærke til at de forskellige tågehorn er skolet "i de pæne
udtalelser".
De forsøger oftest at sammensætte et budskab af ord de ikke selv
forstår betydningen af, samt en manipuleren med statistik der er
temmelig gennemskuelig.
Et af de værste tågehorn er René LaCour-Sell.
Jeg håber ikke der er for mange der hopper på lobbyisternes limpind -
Hos mig virker det stik modsat.
Jeg får direkte antiparti mod organisationer der på slesk vis forsøger
at mele egen kage


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Kim Olsen (10-03-2007)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 10-03-07 13:32

>
> 1. Bilsyn bliver harmoniserede, og at biler der er ældre end syv år, skal
> til bilsyn hvert år. I dag synes bilerne første gang efter 4 år og
derefter
> hvert andet år.
> 2. Bilsynene skal inkludere et grundigt syn af de elektroniske systemer
som
> airbags og ABS , en såkaldt EOBD-test og-
> 3. Synene også kommer til at omfatte motorcykler.


Jeg tror også at Applus i denne sag, kun forsøger at sikre deres egen
overlevelse.
De Applus synshaller jeg har besøgt det sidste år, har absolut intet haft at
lave. I holbæk stod to mand sidst jeg var der klar til at syne i alt 7 biler
på en hel arbejdsdag. Det dækker næppe huslejen........

At motorcykler skal medtages under periodisk syn synes jeg er naturligt nok,
men vigtigere var det faktisk at få campingvogne og trailere med på
periodesynordningen (ikke nødvendigvis hvert andet år).
Og at synet også skal omfatte tjek at elektroniske systemer er også
rimeligt.

Men jeg er ikke enig i, at det bliver mere sikkert med et årligt syn, mod et
hvert andet år, som nu.

Så mit forslag er biler og motorcykler som nu hvert andet år, og trailere og
campingvogne hvert 5 år. Bare for at sortere de "lig" af trailere der kører
rundt fra. MAnge af dem har hverken lys eller fjedre tilbage.
Campingvogne er generelt bedre vedligholdt, men da de i modsætning med de
fleste trailere, er med bremser, skader det ikke at tjekke dem jævnligt.

Skulle denne løsning betyde at Applus går nedenom og hjem, kan jeg leve med
det.

Kim Olsen
www.kims.pahn.dk



Armand (10-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-03-07 14:36


"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:45f2a586$0$882$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
>> 1. Bilsyn bliver harmoniserede, og at biler der er ældre end syv år, skal
>> til bilsyn hvert år. I dag synes bilerne første gang efter 4 år og
>> derefter hvert andet år.
>> 2. Bilsynene skal inkludere et grundigt syn af de elektroniske systemer
>> som airbags og ABS , en såkaldt EOBD-test og-
>> 3. Synene også kommer til at omfatte motorcykler.
>
> Jeg tror også at Applus i denne sag, kun forsøger at sikre deres egen
> overlevelse.
> De Applus synshaller jeg har besøgt det sidste år, har absolut intet haft
> at
> lave. I holbæk stod to mand sidst jeg var der klar til at syne i alt 7
> biler
> på en hel arbejdsdag. Det dækker næppe huslejen........
>
> At motorcykler skal medtages under periodisk syn synes jeg er naturligt
> nok,

Nå?
Lige netop motorcykler falder ikke ind under nogen af de argumentationer:
- Generelt er motorcykler ikke i så teknisk dårlig stand som biler med
f.eks. langt mere skjulte bremser og rustproblemer. Således vil det være
nærmest umuligt at påpege ét eneste mc-dødsuheld som har været påvirket af
motorcyklens dårlige stand :-|
- Blandt mc-bestanden er det stadig og i lang tid fremover en minoritet der
blot har den ABS, som udgør en lille del af nævnte elektronik-kontrol!
Forøvrigt: Er det ligefrem ulovligt at køre med malfungerende, eller for den
sags skyld afmonteret ABS? Idontthinkso!

> men vigtigere var det faktisk at få campingvogne og trailere med på
> periodesynordningen (ikke nødvendigvis hvert andet år).
> Og at synet også skal omfatte tjek at elektroniske systemer er også
> rimeligt.

Hvis tallet skulle redde 9 døde årligt, tror jeg personligt at mindst det
samme tal kunne reddes med større bevågenhed overfor de tunge trafikmidler
(som udover synligvis sovende chauffører også knaldes gang på gang med
forkert virkende bremser)

> Men jeg er ikke enig i, at det bliver mere sikkert med et årligt syn, mod
> et
> hvert andet år, som nu.

Jeg ville føle mig mere sikker hvis ikke det var tilfældet at mange store
brugtvognsforhandlere har (deres egen?) synshal på matriklen :-|

--
Armand.



Kim Olsen (10-03-2007)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 10-03-07 15:03

> Nå?
> Lige netop motorcykler falder ikke ind under nogen af de argumentationer:
> - Generelt er motorcykler ikke i så teknisk dårlig stand som biler med
> f.eks. langt mere skjulte bremser og rustproblemer. Således vil det være
> nærmest umuligt at påpege ét eneste mc-dødsuheld som har været påvirket af
> motorcyklens dårlige stand :-|
> - Blandt mc-bestanden er det stadig og i lang tid fremover en minoritet
der
> blot har den ABS, som udgør en lille del af nævnte elektronik-kontrol!
> Forøvrigt: Er det ligefrem ulovligt at køre med malfungerende, eller for
den
> sags skyld afmonteret ABS? Idontthinkso!
>

Det er jeg så sikker på at det er. Det sikkerhedsudstyr som din motorcykel
er typegodkendt med, kan man ikke lovligt fjerne. De regler er givetvis ens
for biler og motorcykler. Om de så opdager det til et evt. syn er en anden
sag.
Og jeg er da enig i, at de fleste motorcykler er i god stand, og så er det
vel heller ikke et problem at stille til syn.
Så får vi vel også afviklet de ulovlig lyddæmpere, som er drønirriterende
at høre på. og som nogle finder spændende.

At dødstallet sikket kan bringes mere ned, ved at slå ned på den tunge
trafik - kan da godt være, men det udelukker vel ikke at man med periodesyn
på MC og trailere kan bringe de ringeste af MCerne og trailerne ud af spil.

kim olsen
Kim Olsen



Armand (10-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-03-07 16:02


"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:45f2badd$0$912$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Nå?
>> Lige netop motorcykler falder ikke ind under nogen af de argumentationer:
>> - Generelt er motorcykler ikke i så teknisk dårlig stand som biler med
>> f.eks. langt mere skjulte bremser og rustproblemer. Således vil det være
>> nærmest umuligt at påpege ét eneste mc-dødsuheld som har været påvirket
>> af
>> motorcyklens dårlige stand :-|
>> - Blandt mc-bestanden er det stadig og i lang tid fremover en minoritet
>> der blot har den ABS, som udgør en lille del af nævnte
>> elektronik-kontrol!
>> Forøvrigt: Er det ligefrem ulovligt at køre med malfungerende, eller for
>> den sags skyld afmonteret ABS? Idontthinkso!
>
> Det er jeg så sikker på at det er. Det sikkerhedsudstyr som din motorcykel
> er typegodkendt med, kan man ikke lovligt fjerne. De regler er givetvis
> ens
> for biler og motorcykler. Om de så opdager det til et evt. syn er en anden
> sag.

Hvad skal en betjent så gøre hvis han under rutinekontrol opdager at bilens
ABS-lampe lyser for fejlfunktion??

> Og jeg er da enig i, at de fleste motorcykler er i god stand, og så er det
> vel heller ikke et problem at stille til syn.

Jo!
Dét økonomiske argument at jég ikke vil være med til at betale den
syns-liberalisering, der tilsyneladende ikke er nær den guldgrube som Applus
og andre har troet, gennem usagligt argumenterede stramninger :-|

> Så får vi vel også afviklet de ulovlig lyddæmpere, som er drønirriterende
> at høre på. og som nogle finder spændende.

Nix!
Det er desværre en enkelt sag at ombytte lyddæmper til en lovlig omkring
synsindkaldelse, og derfor ligeså omkring årligt syn

Personligt er jeg vidende om at mange lastvognschauffører "bøffer" deres
V8-lyd i samme grad som motorcyklister og siden det kom til mit vidende er
jeg mindst ligeså forarget over de lastbiler der larmer markant i trafikken.
Så selvom jeg ikke er 18 år længere (jég har da også kørt med
skraldebang-jern), vil jeg ikke vende mig entydigt mod motorcyklisterne i
kamp mod larmen :-|
>
> At dødstallet sikket kan bringes mere ned, ved at slå ned på den tunge
> trafik - kan da godt være, men det udelukker vel ikke at man med
> periodesyn
> på MC og trailere kan bringe de ringeste af MCerne og trailerne ud af
> spil.
>
Jeg kan ikke på nogen måde forestille mig hvilken motorcykel der måtte være
så teknisk ringe at den ikke kan synes :-|

--
Armand.
(én parcel fra byens indfaldsvej, og derved rimelig med på støjfordelingen i
trafikken)



Kim Olsen (10-03-2007)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 10-03-07 17:06

> Hvad skal en betjent så gøre hvis han under rutinekontrol opdager at
bilens
> ABS-lampe lyser for fejlfunktion??
>

Jeg tror faktisk at han på lige fod med, når han konstaterer et horn der
ikke virker, skal udskrive en bøde, men er da enig i, at det nok er mere
kompliceret end som så, da ABS jo godt kan virke, selvom lampen lyser.....
På biler er det sådan, at hvis en bil skal registreres UDEN ABS, så udløser
det et tillæg i registreringsafgiften på kr. 7.500,-.
http://www.skm.dk/publikationer/udgivelser/1346/1397/
Jeg ved ikke om det også er sådan på motorcykler, men hvis det er, skal man
vel i princippet anmelde en konstruktiv ændring og efterbetale den afgift
man oprindelig har været friholdt for.
Det er dog ren teori, for i praksis får man ikke lov at foretage en
konstruktiv ændring, som fjernelse af ABS jo egentlig er.

Jeg forstår iøvrigt glimrende dit argument mod periodesyn af motorcykler, at
du ikke vil være med til at betale, men hvis det nu kun var hvert 5.år man
skulle slippe de kr. 230,-, så tror jeg at det er til at klare.

Jeg var i øvrigt lige i vores lokale brugs for en time siden, og der stod
udenfor 3 MC'er. To nyere japanercykler og en MEGET gammel MZ'er. MZ'eren
havde baglygten hængende i ledningen, og en af japanercyklerne havde et
bagdæk, der kun kunne bruges på lukket bane i tørvejr.
Så jeg er måske alligevel ikke så overbevist om MC'ernes stand.
Der var klart tale om vintercykler, men tankevækkende, at nogle om vinteren
vælger at køre delvist uden lys og på nedslidte dæk.

Jeg kører iøvrigt selv både MC, og med campingvogn og trailer

Kim Olsen



Armand (11-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-03-07 00:17


----- Original Message -----
From: "Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk>
Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
Sent: Saturday, March 10, 2007 5:06 PM
Subject: Re: Applus+Bilsyn ønsker motorcykelsyn


> ............en af japanercyklerne havde et
> bagdæk, der kun kunne bruges på lukket bane i tørvejr.
> Så jeg er måske alligevel ikke så overbevist om MC'ernes stand.

Tror du at det ville det gøre nogen forskel hvis pågældende motorcykel havde
et årligt syn á medio sept. ??

--
Armand.



Steen Gruby (11-03-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 11-03-07 11:00

On Sat, 10 Mar 2007 17:06:27 +0100, "Kim Olsen"
<kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> wrote:

Hej Kim
>
>Jeg tror faktisk at han på lige fod med, når han konstaterer et horn der
>ikke virker, skal udskrive en bøde, men er da enig i, at det nok er mere
>kompliceret end som så, da ABS jo godt kan virke, selvom lampen lyser.....

Hvis min ABS i bilen lyste pga. malfunction og jeg ikke lige havde tid
til at få det ordnet ville jeg blot fjerne sikringen - Slut med den.
Jeg har kørt uden ABS i 35 år, så det generer mig ikke at den mangler


>På biler er det sådan, at hvis en bil skal registreres UDEN ABS, så udløser
>det et tillæg i registreringsafgiften på kr. 7.500,-.

Naeh ---- Er det nu ikke et spørgsmål om hvornår køretøjet er
indregistreret i forhold til hvornår afgiftslempelsen på
sikkerhedsudstyr blev indført?

>Jeg forstår iøvrigt glimrende dit argument mod periodesyn af motorcykler, at
>du ikke vil være med til at betale, men hvis det nu kun var hvert 5.år man
>skulle slippe de kr. 230,-, så tror jeg at det er til at klare.
>
De fleste af os benytter vintermånederne til at nusse om MC'erne.
Når de kommer på gaden i foråret er der ikke mange fejl at komme
efter.
Slet ikke noget der berettiger et periodisk syn.
Set i det lys er periodisk syn at betragte som kunstigt åndedræt for
skrantende synshaller og en ekstra skat på at eje en MC.
Desuden er der et praktisk problem synshallerne ikke har tænkt over
før de gaber op.
90% af MC parken har en forsikringsmæssigt tvungen stilstandsperiode
på 3 måneder.
I den periode kan de ikke indkalde køretøjerne til syn.
Det strider imod den praksis der er fra færdselsstyrelsen, hvor man
indkalder med kortere intervaller end 2 år hvorved synsdatoen er meget
flydende.
På min bil er den rykket hele året rundt.
Oktober, juni, marts og senest januar.
Det vil mao. betyde at man skal lave et specielt system hvor man skal
indkalde fra marts til november.
Noget andet er så, at pga vore skruetilbæjligheder er der mange der
først er køreklare til Påske.
Skal staten nu til at jage rundt med os således at de bestemmer
hvornår et fritidskøretøj skal være køreklart?
Og kom ikke og foreslå at man blot kan søge udsættelse.
Det er ikke muligt - Det forsøgte jeg i januar hvor jeg fik
indkaldelsen først i december og skulle stille d. 4 januar.
Jeg plejer at have bilen til service inden syn, men mit sædvanlige
værksted havde ikke tid pga. julen.
"Vi kan ikke give dig udsættelse, men du kan jo bare blive væk - Der
går mindst 1 måned før der kommer nogen efter dig"
Fanden til svar at få fra færdselsstyrelsen.
Hvad nu hvis jeg bliver involveret i et trafikuheld - Hvad siger
forsikringen?
De vil med garanti benytte lejligheden til at påberåbe sig at jeg har
ført et køretøj der har "overskredet" sikkerhedskravene og at de
derfor ikke skal betale og at skylden for i øvrigt er min.
Jeg har været til syn med en bil der bestemt ikke var sikkerhedsmæssig
i orden - Den gled lige igennem.
Samtidig har jeg fået en anmærkning for en revnet plasticknop på
gearstangen i en automatgearbil, og en dråbe olie fra gearkassen fordi
en eller anden havde hældt ved siden af.
Til et syn "glemte" man at sænke donkraften på liften og kvaste min
katalysatorpotte, de to flexslanger til manifolden og maste min
bageste potte op i bagkofangeren.
Den udskrivning forsøgte man i første omgang at løbe fra under
henvisning til at det var jo ikke så slemt - De kom nu til at betale
gildet.
Hele det periodisk syns system er sygt og fortjener en kraftig
revision for at genoprette tilliden til seriøsiteten.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Kim Olsen (10-03-2007)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 10-03-07 17:11

For motorcykler:
http://www.folketinget.dk/Samling/20001/udvbilag/SAU/B42_bilag7.htm

kr. 8.500,- nedsættelse af den afgiftspligtige værdi.

Altså igen en noget ringere ordning end for personbiler....

Kim



Thomas (10-03-2007)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 10-03-07 15:37

> At dødstallet sikket kan bringes mere ned, ved at slå ned på den tunge
> trafik - kan da godt være, men det udelukker vel ikke at man med
> periodesyn
> på MC og trailere kan bringe de ringeste af MCerne og trailerne ud af
> spil.
>
> kim olsen

Hvis man skulle ramme motorcyklister på skadestatistikken, er der intet der
taler for, at motorcyklerne skulle synes oftere end nu. Derimod skulle man
snarere syne motorcyklisternes beklædning - herunder især hjelm. Samtidigt
burde der være afgiftsnedsættelse på beklædningen, hvilket ville give
mulighed for, at motorcyklister ville købere en dyrere (Postulat: Og en
sikrere) hjelm samt ikke mindst skifte denne en gang imellem.

/Ths.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste