On Sat, 10 Mar 2007 17:06:27 +0100, "Kim Olsen"
<kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> wrote:
Hej Kim
>
>Jeg tror faktisk at han på lige fod med, når han konstaterer et horn der
>ikke virker, skal udskrive en bøde, men er da enig i, at det nok er mere
>kompliceret end som så, da ABS jo godt kan virke, selvom lampen lyser.....
Hvis min ABS i bilen lyste pga. malfunction og jeg ikke lige havde tid
til at få det ordnet ville jeg blot fjerne sikringen - Slut med den.
Jeg har kørt uden ABS i 35 år, så det generer mig ikke at den mangler
>På biler er det sådan, at hvis en bil skal registreres UDEN ABS, så udløser
>det et tillæg i registreringsafgiften på kr. 7.500,-.
Naeh ---- Er det nu ikke et spørgsmål om hvornår køretøjet er
indregistreret i forhold til hvornår afgiftslempelsen på
sikkerhedsudstyr blev indført?
>Jeg forstår iøvrigt glimrende dit argument mod periodesyn af motorcykler, at
>du ikke vil være med til at betale, men hvis det nu kun var hvert 5.år man
>skulle slippe de kr. 230,-, så tror jeg at det er til at klare.
>
De fleste af os benytter vintermånederne til at nusse om MC'erne.
Når de kommer på gaden i foråret er der ikke mange fejl at komme
efter.
Slet ikke noget der berettiger et periodisk syn.
Set i det lys er periodisk syn at betragte som kunstigt åndedræt for
skrantende synshaller og en ekstra skat på at eje en MC.
Desuden er der et praktisk problem synshallerne ikke har tænkt over
før de gaber op.
90% af MC parken har en forsikringsmæssigt tvungen stilstandsperiode
på 3 måneder.
I den periode kan de ikke indkalde køretøjerne til syn.
Det strider imod den praksis der er fra færdselsstyrelsen, hvor man
indkalder med kortere intervaller end 2 år hvorved synsdatoen er meget
flydende.
På min bil er den rykket hele året rundt.
Oktober, juni, marts og senest januar.
Det vil mao. betyde at man skal lave et specielt system hvor man skal
indkalde fra marts til november.
Noget andet er så, at pga vore skruetilbæjligheder er der mange der
først er køreklare til Påske.
Skal staten nu til at jage rundt med os således at de bestemmer
hvornår et fritidskøretøj skal være køreklart?
Og kom ikke og foreslå at man blot kan søge udsættelse.
Det er ikke muligt - Det forsøgte jeg i januar hvor jeg fik
indkaldelsen først i december og skulle stille d. 4 januar.
Jeg plejer at have bilen til service inden syn, men mit sædvanlige
værksted havde ikke tid pga. julen.
"Vi kan ikke give dig udsættelse, men du kan jo bare blive væk - Der
går mindst 1 måned før der kommer nogen efter dig"
Fanden til svar at få fra færdselsstyrelsen.
Hvad nu hvis jeg bliver involveret i et trafikuheld - Hvad siger
forsikringen?
De vil med garanti benytte lejligheden til at påberåbe sig at jeg har
ført et køretøj der har "overskredet" sikkerhedskravene og at de
derfor ikke skal betale og at skylden for i øvrigt er min.
Jeg har været til syn med en bil der bestemt ikke var sikkerhedsmæssig
i orden - Den gled lige igennem.
Samtidig har jeg fået en anmærkning for en revnet plasticknop på
gearstangen i en automatgearbil, og en dråbe olie fra gearkassen fordi
en eller anden havde hældt ved siden af.
Til et syn "glemte" man at sænke donkraften på liften og kvaste min
katalysatorpotte, de to flexslanger til manifolden og maste min
bageste potte op i bagkofangeren.
Den udskrivning forsøgte man i første omgang at løbe fra under
henvisning til at det var jo ikke så slemt - De kom nu til at betale
gildet.
Hele det periodisk syns system er sygt og fortjener en kraftig
revision for at genoprette tilliden til seriøsiteten.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk