Minigraver/bobcat: Mulig arbejdshældning
Fra : morten_schultz@indba~

Dato : 18-03-07 18:08

Hej alle,

Er der nogen der har kendskab til, hvor stor en hældning f.eks. en
skråning maksimalt kan have, inden det vil give problemer med at køre
op/ned med f.eks. en minigravemaskine eller en bobcat?

Jeg har en del på min grund, hvor den eneste adgang er via denne
skråning (eller fra hav-siden), Vi planlægger at få lavet en større
opholdsområde for enden af skråningen, hvor vi kan nyde udsigten ud
over vandet. Problemet er så blot at få f.eks. udgravet og kørt
granitskærver ned til "området".

Skråningen har et gennemsnitlig fald på omkring 30 cm. pr. meter, men
er nok oppe på 40 cm. nogle enkelte steder.

Evt. andre forslag til løsning modtages også gerne...Og gerne udover
at udgravningen skal foregå med alm. håndkraft og skov

PFT

Fra : Leonard

Dato : 18-03-07 18:19

On 18 Mar 2007 10:07:46 -0700, morten_schultz@indbakke.dk wrote:

> Problemet er så blot at få f.eks. udgravet og kørt
> granitskærver ned til "området".
>
> Skråningen har et gennemsnitlig fald på omkring 30 cm. pr. meter, men
> er nok oppe på 40 cm. nogle enkelte steder.

En minigraver på bælter kan nemt køre ned og op af den skråning. Når den
skal grave er det dog nødvendigt med et nogenlunde vandret underlag, da
den ellers nemt vælter eller glider når der drejes rundt.

En "bobcat" eller mere korrekt en skridstyret minilæsser/dozer er ikke
god at køre på skråninger med, læsset falder ud af skovlen og uden læs
vil den helst op på baghjulene og holder så bare der, hvis den ikke
ruller helt om på ryggen.

Jeg ville vælge en motorbør/dumper på bælter til at køre jord/grus/sten
til og fra stedet.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : morten_schultz@indba~

Dato : 19-03-07 18:16

> [...]
> god at køre på skråninger med, læsset falder ud af skovlen og uden læs
> vil den helst op på baghjulene og holder så bare der, hvis den ikke

Og vil det også gøre sig gældende for f.eks. en minilæser som fx.
Weidemann 1140?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-03-07 20:04

On 19 Mar 2007 10:15:51 -0700, morten_schultz@indbakke.dk wrote:

>Og vil det også gøre sig gældende for f.eks. en minilæser som fx.
>Weidemann 1140?

En weidemann ruller om på ryggen bare man truer den med noget som står
skråt

Jeg tror der er stor forskel på hvor stabile de forskellige typer er -
jeg arbejdede et sted hvor de havde en Weideman, kan dog ikek huske
modelnummeret, den væltede da en medarbejder kørte rundt om et hjørne
med skovlen hævet højt. (Ja, den slags bør man jo end ikke forsøge, men
det skete altså.)
Jeg havde selv følelsen af at maskinen var ved at vælte da jeg kørte
rundt om et hjørne med en palle rullegræs, 20 cm over jorden. Det var
muligvis indbildning.
Til gengæld har jeg kørt en del i en Volvo ZL302 (Zettelmeier) som ikke
virker som om den kan vælte overhovedet.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Leonard

Dato : 19-03-07 21:15

On 19 Mar 2007 10:15:51 -0700, morten_schultz@indbakke.dk wrote:

> Og vil det også gøre sig gældende for f.eks. en minilæser som fx.
> Weidemann 1140?

Aner det ikke, jeg har aldrig kørt med sådan nogle knækstyrede
tingester. Men kan den udføre opgaven med at grave?
Hvor stort et område er der tale om og hvormange kubikmeter sten og jord
skal der flyttes?

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : morten_schultz@indba~

Dato : 19-03-07 21:47

> [...]
> tingester. Men kan den udføre opgaven med at grave?
> Hvor stort et område er der tale om og hvormange kubikmeter sten og jord

Området er ca. 2 x 60 meter, hvor der nogle steder skal "skrælles"
30-40 cm. af, for at skabe en mere jævn skråning. Så et bud vil være
at der skal flyttes rundt på 10 m3 jord, hvoraf de 5 nok skal køres
helt væk. Dertil kommer så vel ca. 10 m3 skærver og underlag der skal
køres på.

Ideén var lidt at "skubbe" den "afskrællede" jord ned for enden af
skråningen (tror nemlig ikke at det går at køre forlæns op ad
skråningen) og køre det væk via en motorbør med larvefødder. Men har
desværre ikke rigtig nogen forstand på, om det i det hele taget kan
klares på denne måde...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-03-07 06:57

On 19 Mar 2007 13:47:21 -0700, morten_schultz@indbakke.dk wrote:

> [...]
>at der skal flyttes rundt på 10 m3 jord, hvoraf de 5 nok skal køres
>helt væk. Dertil kommer så vel ca. 10 m3 skærver og underlag der skal

Hvis der er nogenlunde plan jord nedenfor skråningen, så kan selv den
mindste minigraver nå 2 meget ud. Ellers kan de lejes i mange
størrelser. En større er ikke sværere at styre, den kan bare ødelægge
noget mere hvis ikke man lige tænker sig om og er forsigtig.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Leonard

Dato : 20-03-07 10:38

> [...]

> skråningen) og køre det væk via en motorbør med larvefødder. Men har
> desværre ikke rigtig nogen forstand på, om det i det hele taget kan

Jeg ville bruge en minigraver og en motorbør, begge på bælter. Det lyder
som om der er arbejde til en hel weekend.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Henrik Bonde